Views
1 year ago

2017-17

  • Text
  • Schepen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Onze
  • Augustus
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Meter
  • Binnenvaart
  • Reich

De Binnenvaartkrant 2 15

De Binnenvaartkrant 2 15 augustus 2017 VOOR DE ONDER ONZE REGIE VARENDE MOTORTANKSCHEPEN ZIJN WIJ OP ZOEK NAAR : Stuurmannen met patent, Stuurmannen en Matrozen Vaargebied: het ARA en de Rijn Kandidaten Stuurmannen met patent dienen in het bezit te zijn van : • een Rijnpatent • een ADN certificaat • beheersing Nederlandse & Duitse taal • ervaring in de tankvaart Stuurmannen en Matrozen zijn in bezit van een geldig dienstboekje Wij bieden: • een goed salaris • goede Zwitserse arbeidsvoorwaarden • goede Zwitserse pensioenopbouw • menage en reisgeld (door ons vergoed) • vakgerichte opleidingen (door ons vergoed) Voor verdere informatie kunt U contact opnemen met Dhr. A. Fontijne 0041/61/4879070 en/of dispo@intertrans.ch PETERSON ZOEKT: GEMOTIVEERDE BINNENVAARTONDERNEMERS & SCHEEPVAART PERSONEEL VERVOER VAN WAAR OP BASIS VAN • Veevoedergrondstoffen • Diverse droge bulkladingen • Diverse neo bulkladingen • Nederland • Duitsland • België/Frankrijk • Daghuur • Dagvracht • Loondienst Aan startende ondernemers kan een financiële ondersteuning geboden worden. CONTACT Afdeling Binnenvaart • 010-2823200 • biva@onepeterson.com • onepeterson.com Für unsere erfolgreich wachsende Reederei suchen wir Schiffsführer (m/w) Rheinpatent, Radarpatent, ADN-C Bescheinigung Arbeitsplatz: Fahrtgebiet: Schichtsystem: Sozialleistungen: Doppelhüllen-Edelstahltanker Rheinstrom und ARA-Raum 14 / 14 Tage oder 21 / 21 Tage Luxemburger Konditionen Gerne erwarten wir Ihre Bewerbung an: Reederei Deymann Management GmbH & Co. KG Papenwiese 5 • D- 49733 Haren (Ems) info@reederei-deymann.de / info@navilux.lu Tel.: 0049(0)172 5705178 Martin Deymann Tel.: 0049(0)172 2889169 Ralph van Beek Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Sollicitaties eenvoudig via onze website! Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu www.fluvia.eu/jobs tanker shipping | tank storage | tanker brokers Crystal Mozart READY FOR RIVER 2017? THE CHOICE IS CRYSTAL CLEAR. JOIN OUR RIVER TEAM! THE CHOICE IS CRYSTAL CLEAR. ® From The World’s Most Awarded Luxury Cruise Line, has come an unrivalled new way to explore From The World’s Most Awarded Luxury Cruise Line, has come an unrivalled new way to explore Europe’s majestic waterways… introducing Crystal River Cruises. In 2016, Crystal River Cruises debuted Europe’s Majestic waterways, introducing Crystal River Cruises. In 2016, Crystal River Cruises debuted luxury river yacht, Crystal Mozart, sailing the scenic Danube River. This year, Crystal Bach (June) and with the luxury river yacht, Crystal Mozart, sailing the scenic Danube River. This year, Crystal Bach and Crystal Mahler (August) are set to sail the Rhine, Danube, and Main rivers. By 2018, the Crystal River Crystal Mahler are set to sail the Rhine, Danube, and Main rivers. By 2018, the Crystal River fleet will fleet grow will to five grow (5) to luxury five river (5) luxury yachts. river Our yachts. officers Our and officers crew are and renowned crew are for renowned providing six-star for providing six-star service, with with personal personal attention attention and and the the highest highest staff-to-guest staff-to-guest ratio ratio in the in industry. the industry. We are now hiring for the following Nautical positions: We are hiring for all positions onboard Nautical and Hotel. · Captain · First Officer · Sailor · Hotel Repairman · Vice-Captain · Bosun · Engineer Previous River Ship experience from from Rhine, the Rhine, Danube Danube or Main or rivers Main required rivers required. for the Nautical team. Crystal Mahler JOIN THE CRYSTAL FAMILY. ® Crystal Bach VISIT OUR WEB PAGE TO SUBMIT AN APPLICATION: WWW.CRYSTALCRUISESMANNING.NO Crystal Mahler and Crystal Bach are artists’ renderings, subject to change. ©2017 Crystal Cruises, LLC. Ships’ registry: Malta.

De Binnenvaartkrant 3 15 augustus 2017 Berging van werkschip was ingewikkelde klus DOOR EVERT BRUINEKOOL In de nacht van woensdag 2 op donderdag 3 augustus is door onbekende oorzaak het 39 meter lange werkschip Liesveld van Buijs Groot-Ammers Overslag BV op de Eem gezonken. Het werkschip met kraan en zandlosinstallatie zonk ter hoogte van De Grote Melm. Het hing gekenterd op zijn spudpalen, de bakboordkant stak onder water. “Een moeilijke bergingsoperatie op een smalle Eem die niet toegankelijk was voor de grote drijvende bokken van HEBO Maritiemservice”, vertelt Henk Bonsink, directeur van HEBO Maritiemservice BV. “De hoogte van het viaduct van de A1 bij Baarn liet niet toe dat de bokken eronderdoor konden varen. Ook qua breedte was de Eem een probleem voor de bokken.” HEBO bedacht een oplossing: 7,40 meter brede en 61 meter lange pontons die daarna op locatie naast elkaar werden gekoppeld. Daarop een 100 ton rupstelekraan en heel zware dompelpompen samen het werk laten doen. Nadat alles met oliekeerschermen en olie-absorberende worsten was ingepakt, kon het werk beginnen. Maandag 7 augustus werd eerst de Eem even gestremd om de wielkraan die op het werkschip stond te bergen. Die was door het zinken in de Eem terechtgekomen en lag op zijn kant op de bodem van de rivier. Dit bemoeilijkte de berging. Maandagmiddag lukte het uiteindelijk om de kraan eruit te krijgen. Dinsdagochtend vroeg werd begonnen met de voorbereidingen om het werkschip met zandlosinstallatie te bergen. Een pompcapaciteit van 800 kubieke meter per uur werd klaargezet. Eén grote machinekamer De voorste helft van het schip was een open ruim, de achterste helft was één grote machinekamer, wat de bergingsoperatie aanzienlijk bemoeilijkte. In de luiken naar de machinekamer werden zware dompelpompen gehangen en twee meter lange kokers om de luiken hielden het oppervlaktewater weg. Toen de machinekamer leeg was, kon de 100 tons kraan het schip aan de voorkant voldoende lichten om het ruim van het schip leeg te pompen. Dinsdagavond om Op naar een carrière in de binnenvaart! Ruim 100 jongeren die een opleiding tot binnenschipper volgen, hebben onlangs op het schoolschip RHEIN in Duisburg het schooljaar afgerond. De laatste drie maanden verbleven ze op het schoolschip om praktijkervaring op te doen. Voor 53 jongeren zit de opleiding erop: zij kregen hun diploma en zijn vrijwel zeker van een baan, want de binnenvaart heeft veel nieuwe instromers nodig. Duitse jongeren die een binnenvaartopleiding volgen krijgen van het bondsinstituut voor beroepsopleiding een relatief Werkzaamheden bij de berging van het werkschip. (foto’s Evert Bruinekool) hoge vergoeding, wat de studiekeuze aantrekkelijk maakt. Door de nieuwe Europese opleidingsrichtlijn voor binnenvaartonderwijs staat ook in Duitsland de binnenvaartopleiding voor een aanpassing. Binnenvaartbond BDB, die het schoolschip RHEIN 7 uur was het schip boven. Een wacht beveiligde het schip voor de nacht, tot op dat moment was er namelijk nog steeds geen lek gevonden. Woensdag werd er verder onderzoek gedaan naar het lek en de kraan werd teruggeplaatst op het schip. Vervolgens is de Liesveld naar een werf gebracht. Er volgde nog een grote actie om alle gelekte olie te verwijderen, waarna de Eem weer volledig kon worden vrijgegeven. Hoe het water in het schip is gekomen, blijft een raadsel. De schipper assisteerde bij de berging met hand- en spandiensten, zijn vrouw en kinderen keken toe. Een slecht begin van de vakantie. De woordvoerder van Liesveld van Buijs Groot-Ammers Overslag kon niets vertellen over de oorzaak van het zinken. Het enige dat hij kwijt wilde was dat zijn zoon op woensdag alles afgesloten had en donderdag op vakantie zou gaan. Er werd door het schip zand overgeslagen naar de wal vanaf andere zandschepen. Er wordt op de Eem gewerkt aan dijkverbetering voor waterschap Vallei en Veluwe. Onder andere wordt de Melm plas gedempt. Tijdens de bouwvakvakantie zou het schip langs de Eem afgemeerd blijven liggen. exploiteert, gaat er zich de komende jaren gezamenlijk met andere onderwijsspelers sterk voor maken dat de opleiding ook in de toekomst haar hoge niveau behoudt. (Foto: BDB) Kloof Er zit een geweldige kloof tussen het boodschappen doen in de supermarkt en het goederenvervoer dat ervoor zorgt dat die dertig verschillende soorten havermout in de schappen van Albert Heijn kunnen liggen. Het is dezelfde kloof die zit tussen sigaretten roken en sterven aan longkanker of de gapende kloof tussen de Trump/Kim Jong-un-ruzie en ons welvarende leventje aan deze kant van de aardbol. Nu we het over dat welvarende leventje hebben: wat dacht je van de kloof die zit tussen de bio-industrie en het boodschappen doen in de supermarkt? Het zijn allemaal kloven die alleen in ons hoofd bestaan. In werkelijkheid vel jij wel degelijk hoogstpersoonlijk het afgrijselijke vonnis over een varken, koe of tonijn als je een stuk vlees of vis koopt. Er is dus geen kloof. Net zoals de teer en nicotine van een sigaret ongemerkt hun verwoestende werk doen in je lijf terwijl je een sigaretje rookt om lekker tot rust te komen (wat uiteindelijk dus erg goed lukt) en ze bezorgen je een veel grotere kans op allerlei varianten op kanker. Ergens is dat nog de gekste imaginaire kloof, want door roken ga je onmiddellijk stinken, je ziet er binnen de kortste keren veel ouder uit en het belemmert je ademhaling. Dat zijn toch dingen die je in je verbeelding niet kunt wegpoetsen. Belachelijk en lachwekkend zijn natuurlijk de gespierde kreten van die twee rare wereldleiders. Nou ja, wereldleiders. Trump mag dan een tijdje de machtigste mens ter wereld spelen, Kim Jong-un is de baas (officieel: ‘de geweldige leider’) van een halve appendix van China. Maar hij is levensgevaarlijk en reken maar dat ons het lachen zal vergaan als die twee gasten hun woorden omzetten in daden. Dankzij de globalisering is er geen sprake van een veilige kloof tussen Kims of Donalds waanwereld en onze waan van de dag. De fantasiekloof tussen de consument en het belang voor de samenleving van gezond, veilig en mensvriendelijk goederenvervoer is net zo moeilijk te overbruggen als mensen overtuigen om niet meer te roken of alleen nog diervriendelijk (of helemaal geen) vlees meer te laten eten. Maar het is niet onmogelijk. Roken kun je verbieden in restaurants en kroegen (en thuis) en uiteindelijk gaan we drie keer zoveel BTW betalen voor ons stukje vlees. Dat bewustwordingsproces heeft volhouders nodig, doorzetters die steeds maar blijven hameren op de simpele noodzaak om voor het goede te kiezen tot zelfs de meest volhardende ontkenner door de knieën gaat en kapt met die peuken, de bio-industrie wordt opgedoekt en vervoer over water de nieuwe standaard wordt. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

De Binnenvaartkrant