Views
1 year ago

2017-17

  • Text
  • Schepen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Onze
  • Augustus
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Meter
  • Binnenvaart
  • Reich

De Binnenvaartkrant 18

De Binnenvaartkrant 18 15 augustus 2017 Dubbelwandig tankschip gezocht Vinotra uw innovatieve partner voor transport en bunkering van zwarte en blanke producten actief in Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen en de Noord-Europese waterwegen. Om aan de vraag van onze klanten te voldoen, breiden wij onze vloot uit. Beschikt u over een dubbelwandig tankschip met een capaciteit tussen 1000mt tot 4000mt voor het transport van blanke of zwarte producten? Dan zijn we op zoek naar u. Vinotra is - Betrouwbaar - Flexibel - Innovatief - Transparant - Iso 9001 en 14001 gecertificeerd mogelijkheden tot time-charter Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de Voor meer informatie neem contact op met Jan Verbergt of Koen Geeraerts op het telefoonnummer: +31 (0)85 064 60 40 (Main and AOH number) of per e-mail op info@vinotra.com Vinotra - Brugsteen 4, 4815 PL Breda OMRU SCHEEPSRAMEN Omru Scheepsramen levert: • kwaliteitsramen die voldoen aan alle geldende normen; • standaard profi elen én geïsoleerde profi elen; • vaste ramen, schuiframen, buitenklap of binnenklap; • enkel glas, isolatieglas, noise reduction glas. ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: Offerte aanvragen? Kijk op www.omruscheepsramen.com/offerte Het beste zicht op service, kwaliteit en innovatie Bij onze hoogwaardige aluminium scheepsramen krijgt u standaard de allerbeste service. Daar zorgen onze vakspecialisten voor. Zij begeleiden uw opdracht met veel aandacht en zorg. En informeren u van begin tot eind over de voortgang. OMRU Scheepsramen . Kelvinweg 12a . 6101 WT Echt T +31(0) 475 55 10 23 . E info@omruscheepsramen.com . I www.omruscheepsramen.com DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be Recycling drijvend materieel +31 (0)38 477 29 35 Oslokade 1 8326 CH Kampen In- en verkoop van: • Schroot en metalen • Drijvende objecten • Bruikbare onderdelen Vergunt voor verwerking van ongereinigde tankers Hijsen en slopen van grote constructies met eigen drijvende bok www.hoebenrdm.nl

De Binnenvaartkrant 19 15 augustus 2017 Reddingsbrigade vernieuwt vloot DOOR JOKE HEIKENS De Nationale Reddingsvloot van de reddingsbrigade Nederland wordt vernieuwd. Van de 83 eigen eenheden, gaat het nationale deel van de groep terug naar 55 eenheden, maar omdat er eenheden apart van de reddingsbrigade ontstaan (bijvoorbeeld vanuit de brandweer) gaat het geheel aan eenheden omhoog naar 88. “De diverse veiligheidsregio’s mogen zelf kiezen hoe ze hun bijdrage aan de nieuwe reddingsvloot willen vormgeven”, vertelt directeur a.i. Luc Dietz. “Soms is dat een kwestie van geld, soms ook omdat de brandweer in die regio gewoon veel eigen boten heeft.” Naast de veranderingen in de eenheden, komen er ook nieuwe boten bij de reddingsbrigade. “De helft van onze boten is in basis nog uit de periode dat de reddingsvloot ontstond. Dat was na de watersnoodramp van 1953. We gaan in de komende jaren kijken of dit type reddingsvloot nog wel de beste oplossing is of dat we naar wat “ anders moeten kijken. Daarnaast hebben we de andere helft van onze boten nu al vernieuwd, we hebben 35 tinn silver vaartuigen Oefenen met mensen om klaar te zijn als het er echt op aan komt. (foto’s Joke Heikens) Het is voor ons van grote waarde om mee te kijken hoe andere landen met overstromingen en evacuaties omgaan ” aangeschaft, die helemaal afgestemd zijn op het werk van de reddingsvloot bij grootschalige watercalamiteiten en overstromingen. Buiten het materiaal is ook ons personeel, de 1000 vrijwilligers die we door heel Nederland hebben, heel belangrijk en ook daarin willen we investeren. We zijn al in Engeland geweest om daar te kijken naar hoe ze daar werken. We willen al onze medewerkers zo goed mogelijk toerusten en opleiden. In Engeland zijn er heel vaak kleine overstromingen, daar zijn de redders veel specifieker opgeleid om hulp te verlenen. Het is voor ons van grote waarde om mee te kijken hoe andere landen met overstromingen en evacuaties omgaan. Daar kunnen wij veel van leren. Het plan is om nog een keer naar Engeland te gaan, we hebben ook het aanbod gekregen om daar een training te volgen, zodat we die training ook onder onze eigen vrijwilligers kunnen geven. Duitsland heeft veel ervaring met heel grote evacuatie-operaties. Dat is in beginsel waar wij voor zijn en daar kunnen we in Duitsland nog veel over leren.” Meer dan evacuaties De nieuwe reddingsvloot is de basis van een veel grotere reddingsvloot in Nederland. Dietz: “Bij een echte overstroming heb je alles nodig wat kan varen en dan is het nodig dat alle hulpdiensten nog beter met elkaar gaan samenwerken. De reddingsbrigade zit in sommige regio´s al onder een sneltoets, zoals op veel plekken langs de kust en in Tiel. Dat zal op meer plekken gaan gebeuren, “ ook voor reguliere waterincidenten. Wij helpen bijvoorbeeld al mee bij zoekacties als er een visser vermist is of als er een lichaam geborgen moet worden. Ons materiaal is daarvoor geschikt. Ook bij een brand op een schip waarbij de opvarenden moeten worden geëvacueerd, kunnen wij helpen. We zijn niet (meer) alleen maar voor evacuaties en hulp bij overstromingen, maar we kunnen zoveel meer. Met onze beschikbare boten zijn wij snel wendbaar, wat een groot voordeel is in sommige gevallen. De Nationale reddingsvloot is één van de vele taken van de reddingsbrigade. Dat sommige regio’s hun eigen boten inzetten, doet niets af aan alle andere taken bij (grote) evenementen, zoals het skûtsjesilen. Die taken blijven we gewoon uitvoeren.” Nog meer vernieuwing Met Dietz als interim-directeur aan het roer is de vernieuwing van de reddingsvloot bij overstromingen ingezet, maar per 1 september komt er een nieuwe directeur. “Dat betekent niet dat we dan weer opnieuw beginnen”, reageert Dietz. “Ik blijf nog wel even om de zaken rond de nieuwe reddingsvloot te coördineren en ik heb al diverse gesprekken gehad met mijn opvolger Koen Breedveld waaruit blijkt dat onze neuzen dezelfde kant opstaan. De vernieuwing gaat gewoon door, de nieuwe directeur staat daar ook helemaal achter.” De helft van onze boten is in basis nog uit de periode dat de reddingsvloot ontstond. Dat was na de watersnoodramp van 1953 ” Zwemmen in rivieren Nu de zomer in volle gang is, zijn er meer en meer zwemmers in rivieren en kanalen. Ze springen vanaf de kant of zelfs vanaf de brug het water in. Hoe gevaarlijk is dat en wat wordt eraan gedaan? Dietz: “We zijn het met Rijkswaterstaat eens dat het zwemmen in open water waar de (beroeps) scheepvaart ook komt, erg gevaarlijk is. Niet alleen zijn deze vaarwegen erg diep, ook zijn ze vaak snelstromend en kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan voor de zwemmers door de grote schepen die niet gemakkelijk kunnen uitwijken. Ons advies aan de zwemmers is om een zwemgebied te kiezen waar toezicht is van bijvoorbeeld de reddingsbrigade.” Duurzame multipurpose schepen voor Rijkswaterstaat Rijkswaterstaat laat drie multifunctionele schepen voor de Rijksrederij bouwen. De Multi Purpose Vessel 30 (MPV 30) combineert diverse functies zoals vaarwegmarkering, patrouilleren, meten en visserijonderzoek op één schip. Bovendien zijn de schepen duurzaam. Het is voor het eerst dat Rijkswaterstaat met dergelijke multi-inzetbare en energiezuinige schepen gaat werken. De MPV 30 wordt uitgerust met accu’s waardoor het vaartuig in staat is om dagelijkse werkzaamheden uitsluitend op het accupakket uit te voeren. Doordat de motoren minder gebruikt worden, is het energieverbruik laag. Ook krijgen de schepen zonnepanelen voor de energievoorziening van de accommodatie van de bemanning. De komende jaren vervangt de Rijksrederij twintig schepen uit de tachtiger jaren die aan het einde van de economische en technische levensduur zijn. De eerste drie MPV’s 30 worden door Combinatie Bijlsma Wartena B.V. in Warten en Maritiem Cluster Friesland gebouwd. De werf ontwierp de hydrodynamica van de romp zo dat er een lage weerstand in het water ontstaat, waardoor het schip nog minder energie verbruikt. Daarnaast wordt de restwarmte van motoren gebruikt voor onder andere radiatoren, boilers en dekverwarming. Bijzonder is ook dat de MPV 30 in 2 richtingen kan varen door de voortstuwing onder het schip te (illustratie RWS) draaien en zij onafhankelijk van de golfhoogte hun werk kunnen blijven doen. Inzet De MPV 30 wordt ingezet op de grote binnenwateren, de Waddenzee en de Noordzee tot 30 mijl uit de Nederlandse Kust. Met de bouw van deze schepen zet Rijkswaterstaat meteen ook een nieuwe stap in het verduurzamen van de vloot. De volgende stap in het vervangen van de vloot is de vervanging van de schepen waarmee de vaarwegen worden gemarkeerd. Deze schepen worden vervangen door de MPV Midden, de aanbesteding hiervoor start naar verwachting in 2018. De Rijksrederij beheert de schepen van onder andere Douane, Kustwacht, Ministerie van Economische Zaken en Rijkswaterstaat. Het werkgebied beslaat bijna 8000 km vaarwegen. Hoofdtaken van de schepen zijn vaarwegmarkering, patrouilleren, meten en visserijbeheer- en onderzoek. Andere taken zijn Search and Rescue (SAR) en oliebestrijding. De vloot bestaat uit 122 schepen en 270 bemanningsleden. Daarnaast geeft de Rijksrederij advies over nautische zaken en vlootmanagement. De Rijksrederij opereert sinds 2009 zelfstandig binnen Rijkswaterstaat.

De Binnenvaartkrant