Views
1 year ago

2017-17

  • Text
  • Schepen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Onze
  • Augustus
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Meter
  • Binnenvaart
  • Reich

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 15 augustus 2017 Wij zoeken Schepen In de tonnenmaat van +/- 600 ton met de maximale scheepsafmeting van Lengte 55,00m x Breedte 7,80m. Vaargebied Nederland/België en Noord Frankrijk. Wij zoeken: Schepen die bereid zijn ons lading pakket te vervoeren. Chemcontrans AG vraagt Nederlandstalig personeel Voor nieuwbouw RVS chemietanker Bacchus 110 x 13,50 (diesel elektrisch) • 1ste kapitein in bezit van Rijnpatent ADN basis, ADN C, RVS tankervaring • Stuurman 2de kapitein in bezit van grootvaarbewijs en tankervaring • Matroos met tankervaring Wij bieden u: - Full time contract - Goede verloning - Vrij kost en vervoer - Vaarschema 14/14 - Vaargebied : ARA - Pensioen sparen (Zwitserse condities) Indien interesse kan u ons contacteren op +41 79 475.70.40 Wij bieden: De mogelijkheid om lid bij de PTC te worden en in onze contracten mee te varen Wij vragen: • Schepen met luiken geschikt voor droge ladingen • Bereidheid om in Nederland en België te varen. Voor informatie kunt u terecht bij de heer Johan Cornet, Tel: 010 – 7999050 Kijk ook eens op onze website: www.ptcba.nl Bundeseigene Treuhandgesellschaft Verkauft im Ausschreibungsverfahren: Bootshalle “FRANKENBACH” 21,00 x 9,40 m (LxB) Weitere ausführliche Informationen zu diesem Angebot erhalten Sie auf www.vebeg.de VEBEG GmbH Rödelheimer Bahnweg 23 • D-60489 Frankfurt/Main Tel.: +49 (0) 69 75897 - 0 • Fax: +49 (0) 69 75897 - 479 Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727

De Binnenvaartkrant 15 15 augustus 2017 Chaos door gestremde A40-brug in Duisburg De brug die de A40 over de Rijn in Duisburg leidt, blijft voorlopig gestremd voor het verkeer. Dat kost het bedrijfsleven dagelijks 1,2 miljoen euro. Ook de haven van Duisburg gaat gebukt onder de problematiek. De Kamer van Koophandel (IHK) in Duisburg eist onmiddellijk maatregelen. IHK-voorzitter Burkhard Landers heeft de nieuwe deelstaatregering in Noordrijn-Westfalen (NRW) opgeroepen om snel in actie te komen. Bedrijven in NRW, die sterk afhankelijk zijn van vervoer en logistiek, dreigen grote economische schade op te lopen nu de A40-brug al dagenlang volledig gestremd is voor het verkeer. Begin augustus was een scheur in een van de kabelverankeringen vastgesteld. De brug wordt nu grondig geïnspecteerd en met spoed gerepareerd. Het verkeer op de wegen in en rond Duisburg ondervindt zware hinder. Vrachtwagens en personenauto’s moeten kilometers omrijden en staan vast in files. Vanuit diverse hoeken klinkt kritiek en worden noodoplossingen voorgesteld. Daaronder een veerdienst en de bouw van een tijdelijke brug. Naar verwachting zal de A40-brug de komende jaren vaker gestremd zijn. Ze staat op de slooplijst en wordt in 2023 afgebroken. Slim sturen De IHK in Duisburg ziet bedrijven steeds verder in de problemen komen, nu ze hun transporten amper nog kunnen plannen. De kamer eist dat de verkeersstromen in en rond Duisburg slimmer worden aangestuurd. Gezien de grote goederenvolumes tussen Duisburg en de havens van Antwerpen en Rotterdam moeten volgens de IHK ook in België en Nederland alternatieve routes worden aangekondigd. In Duisburg zelf moeten de verkeerslichten op de situatie worden afgestemd. Verder eist de IHK een nieuw veiligheidsconcept met waarschuwingen en snelheidsbeperkingen voor het wegvervoer. Beter plannen “Het kan niet zo zijn dat het bedrijfsleven opdraait voor de kosten”, aldus Burkhard Landers, die pleit voor het opstellen van noodplannen om het verkeer beter voor te bereiden op dergelijke stremmingen. Zoals geweten, zijn in NRW meer bruggen in een slechte staat. Landers: “We hopen dat de A40-brug snel weer beschikbaar is. Maar we moeten erop voorbereid zijn dat dit altijd opnieuw kan gebeuren. Daarom zijn maatregelen nodig op de korte, middellange en lange termijn. Wegwerkzaamheden dienen ook beter te worden afgestemd.” De IHK hoopt dat de nieuwe A40-brug over de Rijn sneller dan gepland gerealiseerd kan worden. Ze heeft de deelstaatregering opgeroepen om op korte termijn met alle stakeholders om de tafel te gaan en de onderlinge informatiestromen te verbeteren. Vlaams Brabant vervoert voortaan huishoudelijk afval in een klein schip De Vlaamse Waterweg nv stond aan de wieg van een overeenkomst om het huishoudelijk afval van een miljoen Vlaams-Brabanders te transporteren via de waterweg naar de verwerkingsinstallaties in Doel nabij Antwerpen. Het semioverheidsbedrijf sloot een overeenkomst met de intergemeentelijke bedrijven Haviland, Indaver en Interrand, transportedrijf Van Moer, Eco- Werf en de provincie Vlaams-Brabant Dit transport geschiedt met kleine binnenvaartschepen en gecombineerd vervoer. De overeenkomst houdt in dat jaarlijks 60.000 ton huishoudelijk afval wordt vervoerd over water, waardoor zo’n 2.400 vrachtwagenritten overbodig worden. De uitdaging ligt in het feit, dat de cyclus van inzameling en verwerking van afval niet meteen langs de waterweg plaatsvindt en er dus een logistieke afstemming nodig is tussen het voor-en natransport en het transport over water. Het vervoerbedrijf Van Moer en andere partners zorgen ervoor, dat het vervoer via de binnenwateren geoptimaliseerd wordt en het transport over de weg beperkt wordt. In Leuven laadt Van Moer de lege containers op de kade op een vrachtwagen. Dit vervoermiddel brengt de containers vervolgens naar het overslagstation van EcoWerf een paar honderd meter verderop. EcoWerf vult deze containers met afval, waarna ze worden teruggebracht naar de kade. In Leuven worden de containers opgeslagen tot er voldoende zijn om ze te verschepen naar Doel. Dan worden ze aldaar gelost en per vrachtwagen naar de verwerkingsovens gebracht. In Leuven is er nog sprake van een eenzijdige ‘flow’: volle containers worden verscheept naar Doel maar keren leeg terug. In Vilvoorde gaat een continue ‘flow’ van afval-en goederencontainers naar Antwerpen en keren ook volle containers terug naar Vilvoorde. Aan het multimodale transport hangt een hoger prijskaartje. De betrokken partners zochten naar optimalisaties. De resultaten van deze proeven in Vilvoorde en Leuven zijn zeer positief. Zo liet Van Moer een bestaande 30 voet-container ombouwen met als resultaat dat dit type container 22 ton afval kan bevatten zonder problemen te veroorzaken bij het lossen. Deze container is sinds eind 2016 in gebruik. De provincie Vlaams- Brabant biedt een alternatief voor het mobiliteitsprobleem en speelt op dit gebied een voortrekkersrol. De ideale situatie is, dat het verzamelen en verwerken van afval lokaal afgehandeld kan worden. Maar dat is theorie. Op deze wijze krijgt Vlaanderen te veel afvalovens. In Leuven bestaat de mogelijkheid om het huishoudelijk afval dichterbij het kanaal te verzamelen, te transporteren en te verwerken. De proefprojecten tonen ook aan dat het afvaltransport nog verder verbeterd kan worden. Vervoer over water wordt dan de beste optie voor duurzaamheid. Gedelegeerd bestuurder Chris Dankaerts van de Vlaamse Waterweg nv. zei in een reactie: “Dit duurzame initiatief is een mooi voorbeeld van het alternatief, dat de binnenvaart biedt via het watertransport. Het past perfect in onze ambitie om het aandeel van de binnenvaart in de logistieke vervoerketen te verhogen in het belang van de mobiliteit in Vlaanderen.” Enorm zeilschip van Peruaanse marine in Rotterdam Twee dagen lang konden geïnteresseerden het enorme zeilschip bezoeken, afgemeerd aan de Cruiseport, de Wilhelminapier in Rotterdam. Het zeilschip is de BAP Unión, een trainingsschip van de Peruaanse marine en het grootste zeilschip van Zuid-Amerika. Het bezoekt diverse Europese havensteden als ambassadeur van Peru met als doel de banden tussen deze landen en Peru aan te halen. Voor Rotterdam bezocht het onder andere Londen en Hamburg. De BAP Unión is 115,5 meter lang, 13,5 meter breed en ruim 50 meter hoog. Op de foto is de aankomst van het schip te zien in Rotterdam, waarbij een groot aantal matrozen in de masten is geklommen. Deze spectaculaire aankomst is velen niet ontgaan. In totaal telt de BAP Unión 244 bemanningsleden, onder wie 83 matrozen van de Peruaanse Marineschool. Zeilen lijkt wat ouderwets, maar aan boord zijn tal van voorzieningen ter ondersteuning van de opleiding, zoals een auditorium, een bibliotheek, een computerplatform en talrijke klaslokalen. Er wordt aan boord les gegeven in navigatie, meteorologie, oceanografie en hydrografie. (foto’s Marius van den Ouden en Johan de Witte)

De Binnenvaartkrant