Views
1 year ago

2017-17

  • Text
  • Schepen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Onze
  • Augustus
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Meter
  • Binnenvaart
  • Reich

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 15 augustus 2017 Met het aanbieden van een aangepaste (varende) accommodatie wil het vakantieschip Prins Willem-Alexander mensen met een zorgbehoefte een onvergetelijke vakantie bezorgen. Er is per direct aan boord van het vakantieschip Prins Willem-Alexander een vacature voor: Ben jij die enthousiaste en gemotiveerde kapitein die gastheerschap hoog in het vaandel heeft, ervaring in de passagiersvaart heeft en de verantwoordelijkheid neemt voor algehele veiligheid aan boord? Dan zijn wij op zoek naar jou. Wij vragen: • Grootvaarbewijs en Rijn patent tot minimaal Mainz; • Radar en Marifoon certificaat; • Ervaring met roerpropellers en het vaargebied; • Deskundige passagiervaart en ademlucht; • Nederlandse en Duitse taal in woord en geschrift; • Collegialiteit en leidinggevende capaciteiten. Wij bieden: • Vrije tijdsregeling is weekenden vrij (uitgezonderd avond en weekendwacht); • Goede werkomstandigheden met Nederlands sprekende collega’s. • Salariëring naar aanleiding van cao binnenvaart en ORT. Für unsere erfolgreich wachsende Reederei suchen wir Schiffsführer (m/w) mit Patent bis Mannheim für einen Koppelverband in der Trockenschifffahrt (186 m x 11,45 m) Fahrtgebiet: Schichtsystem: Sozialleistungen: Rheinstrom und ARA-Raum 14 / 14 Tage oder 21 / 21 Tage Luxemburger Konditionen Gerne erwarten wir Ihre Bewerbung an: Reederei Deymann Management GmbH & Co. KG Papenwiese 5 • D- 49733 Haren (Ems) info@reederei-deymann.de / info@navitrans.lu Tel.: 0049(0)172 2889169 Ralph van Beek Solliciteren en extra informatie: Ben jij na het lezen van deze vacature enthousiast geraakt en voldoe jij aan bovenstaande functie-eisen? Dan nodigen wij je graag uit om te solliciteren. Heb je naar aanleiding van de vacature nog vragen, bel dan voor meer informatie met directeur John Vierhouten telefoonnummer: 06-21547577. Wij verzoeken je om je motivatiebrief en cv met pasfoto voor 10-09-2017 te mailen naar: info@vakantieschip.nl Acquisitie naar aanleiding van deze vacature is niet gewenst. Rivertech versorgt mit ihrem Team überwiegend das Nautische und Technische Management für Luxus Flusskreuzfahrtschiffen. Die Schiffe innerhalb unsere Flotte fahren auf dem Rhein, Main und Donau Wegen Ausbreitungen sind wir auf der Suche nach: Erste und Zweite Kapitäne Für diese Positionen suchen wir jemanden mit Erfahrung in der Flusskreuzfahrt und minimal Rheinpatent und / oder Donaupatent Was verlangen wir von Ihnen: • Rheinpatent bis Mainz und / oder Donau (strecken) patent • Erfahrung in Führungspositionen • Gute kommunikative und repräsentative Fähigkeiten • Gute Sprachkenntnisse in Deutsch oder Englisch Unser Angebot: • Gute Arbeitsbedingungen in ein motiviertes Team • Freizeit: 2-2 / 4-2 / 4-4 • Professionelle Unterstützung • Schweizer Vertrag • Komplette Sozialleistungen • Attraktives Gehalt Wir würden uns freuen über Bewerber aus der Fracht,- Tankschifffahrt, welche eine Karriere auf Flusskreuzfahrtschiffen Überwegen! Meer dan 35 jaar uw duwbakkenspecialist. Biedt te koop, te huur of te vercharteren aan: DUWBAKKEN met luiken 1 stks 110,00 x 11,40 x 4,30 mtr. – 4650 ton, bj. 1992 1 stks 103,00 x 11,40 x 4,00 mtr. – 3850 ton, bj. 1973 1 stks 76.50 x 11,40 x 4,30 mtr. – 3550 ton, bj. 2003 5 stks 76.50 x 11,40 x 4,00 mtr. – 2780 ton, bj. 1973/’80 4 stks 76,50 x 11,40 x 4,00 mtr. – 2750 ton, bj. 1982 1 stks 88,50 x 11,40 x 4,00 mtr. container bak bj 2008. TE HUUR Standaard duwbak + container duwbakken. Nieuwbouw 88 mtr. duwbak, 88 x 11,45 x 4,3 mtr., 3500 ton, in Polen gebouwd. INTERESSANTE AANBIEDING: Nieuwbouw duwbak: 110 x 11,40 x 4,30 mtr., met verf en certificaat; geleverd te NL. OOK NIEUWBOUW DUWBAKKEN OF PONTONS IN DIVERSE MATEN Rivertech BV Delta 60, 6825 MS Arnhem T +31 (0)26 362 03 40 E info@rivertech.nl Managing Director: Alexander Oost Tevens te koop GEVRAAGD: Duwbakken 76.50/90/110 mtr. alle leeftijden. T: 010-2847848 / F: 010-2847839 . sales@kamar.nl . www.kamar.nl

De Binnenvaartkrant 11 15 augustus 2017 Haalt het Noordzeegebied dit jaar de 100 miljoen ton overslag? De overslag in de Noordzeekanaal-havens steeg in het eerste halfjaar van 2017 met 7,3% tot 51,9 miljoen ton. Daarmee komt de magische grens van 100 miljoen ton op jaarbasis in zicht. De haven van Amsterdam presenteerde vorige week haar halfjaarcijfers. De Amsterdamse haven is in de regio de grootste haven en noteert een stijging van 6,9% tot 42,2 miljoen ton (2016: 39,5 miljoen ton). In IJmuiden nam de overslag toe tot 9,1 miljoen ton (+7%), Beverwijk noteerde een stijging tot 600.000 ton (+80%) en Zaanstad noteerde een daling naar 95.000 ton (-22%). De stijging in de Amsterdamse haven is in het eerste half jaar voornamelijk veroorzaakt door de overslag van olieproducten, steenkool en bouwmaterialen. De overslag van olieproducten steeg met 7,1% van 22,1 miljoen ton in het eerste halfjaar van 2016 naar 23,7 miljoen ton in de eerste helft van 2017. In het eerste halfjaar van 2017 werd 8,6 miljoen ton steenkool overgeslagen, ruim 20% meer dan de 7,1 miljoen ton in de eerste zes maanden van 2016. Ondanks deze toename ligt het volume nog ver onder het niveau van eerdere jaren. Belangrijkste redenen voor het herstel zijn de gestegen prijs van steenkool en het aanvullen van voorraden die in de winter zijn verbruikt, maar met de dreiging van het sluiten van kolencentrales in Nederland, valt te bezien of steenkool ooit weer op zijn oude niveau terugkomt. De overslag van agribulk stabiliseerde op 3,3 miljoen ton. De overige droge bulk, waaronder bouwgrondstoffen en ertsen, groeide met 17% tot 3,8 miljoen ton. De overslag van containers steeg in het eerste halfjaar met 6,9% ten opzichte van vorig jaar en bedroeg 350.000 ton. Van overig stukgoed waaronder RoRo steeg de overslag naar 926.000 ton tegen 883.000 ton vorig jaar (+5%). Het aantal zeecruiseschepen dat Amsterdam in het eerste halfjaar bezocht, was 53 (tegen 52 vorig jaar). Het aantal riviercruiseschepen steeg in het eerste halfjaar van 2017 naar 1009. Dit waren er vorig jaar in dezelfde periode 990. (Nieuwland Photography / Shutterstock.com) Nieuwe olie-installatie in Neuss Het eerste havendok in Neuss beschikt sinds kort over een nieuwe overslaginstallatie voor plantaardige olie. Het gaat om een gezamenlijke investering van havenbedrijf Rhein- Cargo en C. Thywissen, producent van plantaardige olie en chemische grondstoffen. In de haven van Neuss komen steeds grotere binnenschepen. Vroeger loste en laadde C. Thywissen aan een kleinere kaai, waardoor het regelmatig voorkwam dat schepen moesten worden verlegd. Dit gemanoeuvreer was ergerlijk voor het bedrijf zelf, maar zeker ook voor schippers en rederijen. De nieuwe overslaginstallatie lost het probleem op. C. Thywissen kan nu met twee afzonderlijke laadarmen binnenschepen met verschillende producten bedienen. Terwijl schepen met olie worden beladen, kunnen gelijktijdig schepen met zaden worden gelost. Internationale Maasfietsroute Meer dan dertig lokale en provinciale overheden uit Frankrijk, België en Nederland hebben een internationale Maasfietsroute samengesteld. De route loopt van de bron van de rivier in Pouillyen-Bassigny in de Franse Vogezen, door Frankrijk, Wallonië, Vlaanderen en Nederland om te eindigen in Hoek van Holland. De route wordt ondersteund door www.maasfietsroute.eu. Op die website staan fietstrajecten met informatie over de highlights langs de route. Fietsen langs rivieren is populair. Ook langs Donau, Rijn, Loire, Rhône en Po zijn fietsroutes te vinden. Ze trekken dagjesmensen, vakantiegangers en fietscruises. De meeste fietspaden en wegen van de Maasfietsroute bestonden al. Nieuw is dat ze samengevoegd zijn tot één route, die van begin tot het einde op dezelfde manier bewegwijzerd is. En dat in beide richtingen: stroomopwaarts en stroomafwaarts. De fietsroute is geschikt voor fietsers van elk niveau. Via de dertig etappes door drie landen kunnen vele steden, dorpen en bezienswaardigheden worden ontdekt. De route trekt naar verwachting jaarlijks tienduizenden fietstoeristen. (Foto: RheinCargo) Mariska van der Starre Programmamanager bij het BVB Wellicht heeft u het wel voorbij zien komen; Wilco Volker heeft het BVB verlaten als directeur en zal elders zijn werkzaamheden voortzetten. Zijn taken zullen worden overgenomen door Mariska van der Starre, die per 1 augustus als Programmamanager bij het BVB aan de slag is gegaan. Mariska heeft bestuurskunde gestudeerd in Rotterdam. Ze werkte in diverse communicatie- en adviesfuncties voor verkeer en vervoer bij de Gooi- en Vechtstreek en de kamers VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl van koophandel in Dordrecht en Rotterdam. Ze is tevens zelfstandig beleidsadviseur geweest bij onder andere MKB Nederland en Ministerie van Binnenlandse Zaken. Daarnaast werkte ze ad interim opnieuw voor de kvk’s Rotterdam en Utrecht. Jarenlange ervaring waarmee ze nu met nieuwe, frisse energie de binnenvaart samen met de andere BVB-collega’s gaat promoten. Naast het bekendmaken van de binnenvaart bij verladers, politici, beleidsmakers en andere externe gesprekspartners, zal ze zich ook gaan richten op het opzetten van een brede promotiecampagne om jongeren te interesseren in een beroep in de binnenvaart. Mooie uitdagingen waar ze met veel enthousiasme mee aan de slag gaat. U zult haar ongetwijfeld een keer tegen komen in het werkveld. In de volgende nieuwsbrief in september zal zij zich voorstellen aan de sponsoren van het BVB. Containerbinnenvaart in de spotlight In het weekend van 19 en 20 augustus zal de museumhaven van het Maritiem Museum in Rotterdam in het teken staan van de containerbinnenvaart. De Danser Group stelt dat weekend twee koppelverbanden, de Alsace-Hollande op zaterdag en de Eiger-Nordwand op zondag, open voor publiek. Om ze te kunnen plaatsen moet de haven leeggeruimd worden, andere schepen in de haven worden tijdelijk elders aan de steigers geplaatst. Bezoekers aan het museum mogen aan boord kijken en een bezoek brengen aan de stuurhut. Het BVB is aanwezig om de (container)binnenvaart met divers folder- en postermateriaal verder in de kijker te spelen en mensen veilig aan en van boord te begeleiden. Tevens kunnen we de bezoekers meer vertellen over wat de binnenvaart is, kan en doet. Bent u volgend weekend in Rotterdam? Gezellig als u langs komt. Het containerweekend is onderdeel van het actieve zomerprogramma van het Maritiem Museum met als titel ‘Reis jij mee in de tijd?’. Dit programma loopt nog tot 4 september. Kijk op de website van Maritiem Museum voor alle activiteiten: www.maritiemmuseum.nl Fotoreportage ANP Het BVB is begin vorige week benaderd door het ANP die graag een boord van een schip foto’s wilde maken voor hun foto-beeldbank. Het thema was “vergrijzing in de binnenvaart’, dus de focus lag op het in beeld brengen van mensen aan het werk aan boord. Het BVB heeft de familie Bosman van het ms Vigila bereid gevonden mee te werken aan deze reportage. Foto’s uit de beeldbank van het ANP kunnen door de diverse media worden aangeschaft. Hartelijk dank aan de Vigila en bemanning voor hun medewerking! Het zijn erg mooie foto’s geworden.

De Binnenvaartkrant