Views
3 years ago

2017-16

  • Text
  • Schip
  • Augustus
  • Onze
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Twee
  • Meter
  • Installatie
  • Tussen
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 24 1

De Binnenvaartkrant 24 1 augustus 2017 ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Recycling drijvend materieel +31 (0)38 477 29 35 Oslokade 1 8326 CH Kampen In- en verkoop van: • Schroot en metalen • Drijvende objecten • Bruikbare onderdelen Vergunt voor verwerking van ongereinigde tankers Hijsen en slopen van grote constructies met eigen drijvende bok www.hoebenrdm.nl Weena 745 / Rotterdam / 5 min. lopen vanaf Rotterdam CS www.miniworldrotterdam.com 30% Lezersaanbieding (op vertoon van deze advertentie)

De Binnenvaartkrant 25 1 augustus 2017 Het gaat tenslotte over u… “Wat zou u doen?”, vraagt Aad halverwege het gesprek. Ik haal mijn schouders op en probeer nog een keer de mogelijkheden uit te leggen. Het is ook gewoon moeilijk, bedenk ik me. De schipper-ondernemer heeft veel verstand van varen en centen verdienen, weet iets minder over zijn BV en nog veel minder over zijn pensioen in die BV. En daar gaat het nu over. Weliswaar bijgestaan door de accountant moet Aad echt zelf begrijpen wat er speelt; híj moet de keuze maken en niemand anders. Ik begin weer bij de bestaande situatie en leg op een kladje de mogelijkheden voor: het blijft zoals het was, of we gaan omzetten of afkopen. Het blijft wederom stil. PENSIOENPRAAT Stefan Lans is als pensioenspecialist verbonden aan Koninklijke BLN-Schuttevaer. Hij schrijft deze rubriek op persoonlijke titel en behandelt in Pensioenpraat onderwerpen en voorvallen uit de praktijk waarmee ondernemers, werkgevers en werknemers hun voordeel mee kunnen doen. De voorbeelden behelzen geen adviezen, maar zijn illustratief. Voor informatie in specifieke situaties kan men het beste een persoonlijk gesprek aangaan met een pensioenadviseur. “Ik weet het gewoon niet”, zegt Aad. Zijn accountant stelt voor nog even naar de nettocijfers te kijken: wat blijft er straks over in de knip? Na heel wat heen en weer gepraat kiest hij voor omzetten, nu de beste keuze. Twee weken later zijn we weer bij elkaar. De eerdere besluiten moeten nog worden vastgelegd en ook zijn vrouw is nu aanwezig. We beginnen wederom bij de uitgangspunten, de mogelijkheden en de gemaakte keuzes. De cijfers komen op tafel en ik merk halverwege dat Aad onzeker is. “U zou het toch ook zo doen?”, vraagt hij. Het oude kladje komt op tafel en we houden ons vast aan dit papiertje. De accountant bevestigt de cijfers en Aad is weer wat zekerder. Hij zucht en lacht, zijn vrouw knikt. Ik vraag of hij het nu begrijpt, maar krijg geen zekerheid. Een volgend en belangrijk punt is de positie van zijn vrouw. Ook die verandert nu behoorlijk. En we spreken het heel goed door… De vrouw knikt. Er komt langzaam een einde aan de bespreking en ik maak de stukken klaar voor ondertekening. Zeventig pagina’s later nemen we vermoeid maar voldaan afscheid. Een paar dagen later spreek ik hem telefonisch en ik merk dat het toch niet helemaal duidelijk is. Een korte uitleg en het adviesrapport zullen Aad ondersteunen, hoop ik. Omdat het knap ingewikkeld is en er zoveel kanten aan de wet ‘Uitfasering pensioen in eigen beheer’ zitten, beschrijf ik hier deze gesprekken. De worsteling staat symbool voor duizenden eigenaren van een BV, die bezig zijn met het maken van keuzes over hun pensioen. Het is lastig, maar belangrijk zat. Laat het u keer op keer goed uitleggen. Net zo lang tot het echt duidelijk is. Het gaat tenslotte over u! 500.000.000 flesjes bier per jaar >> Vervolg van pagina 23 Het water loopt makkelijk weg en bij de bolders trekt het geen diepe kuilen, ofwel nauwelijks golven.” Bij alle schepen is de ideale rompvorm een strijd tussen laadvermogen en snelheid. Hier lijkt een goede middenweg gevonden te zijn. Andere opvallende wijzigingen zijn: het korte voorschip – de laadruimte is een spant naar voren gekomen voor ruim(te)winst – de roef op het achterschip is enkellaags en er lopen geen gangboorden omheen. Slimme machinekamers De machinekamers zijn vóór in het laadruim gebouwd, ze hebben aan stuurboord en bakboord de afmeting van een container en er past dan ook een 40-voetscontainer van de lading tussenin. In de stuurboordmachinekamer staan een Mitsubishi S6R-MPTAW generator van 603 kW en een kopschroef. Aan bakboord staan twee Mitsubishi 6D24TL generatoren van 192 kW elk en ook een kopschroef. Op het achterschip onder de roef is de machinekamer, waar onder de vloer een 600 kW elektromotor van Baumüller ligt. Die drijft met een korte schroefas een enkele schroef aan. In een later stadium is er nog de mogelijkheid om bijvoorbeeld accupakketten in deze ruimte te plaatsen. Henri Kruisinga, commercieel directeur van Hybrid Ship Propulsion, is samen met twee techneuten van het bedrijf aanwezig. Hij meldt trots dat dit het 25e systeem is dat ze leveren. “De systemen zijn inmiddels bewezen. Gemiddeld geeft onze voortstuwing 10 tot 15 procent brandstofbesparing. Alles aan het schip telt mee om meer besparing te halen.” Omschakelen naar accu’s of waterstof is volgens Kruisinga geen enkel probleem. “Samen met de efficiëntere vorm van de romp moet het dieselelektrisch varen het brandstofverbruik met 25 procent verlagen ten opzichte van een gelijkwaardig dieselschip”, vertelt Marnix Vos. “Het schip voldoet hiermee en met deze motoren aan de emissienormen voor de binnenvaart van 2020.” De volgende stap vindt plaats in 2020. Dan wil Nedcargo het schip ombouwen naar accu- of waterstofaandrijving. Vernieuwen Waterstof heeft bij Vos de voorkeur boven LNG. Dat past niet in de businesscase. Accu’s wisselen zou ook tot de mogelijkheid behoren. De stroomprijs moet daar echter nog voor nog naar beneden. Op containerterminal Alpherium vinden ook doorlopend verbeteringen naar elektrisch plaats. “Wij zijn een schakel in de keten van Heineken en die willen graag naar een CO 2 -footprint van 0 toe op een flesje bier”, vertelt Vos. “Daar denken wij dus in mee.” 104 TEU kan het schip vervoeren. Per 40-voetscontainer gaan er 2.000 dozen met 24 flesjes bier mee. Met de geplande vier reizen in de week is dat 500.000.000 flesjes bier per jaar. Oechies verzorgde de elektrische installatie van BONJOVI WIJ WENSEN DE BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART Verkoop, installatie en reparatie Oechies is al meer dan 50 jaar uw vertrouwde adres voor elektrotechniek. In onze winkel aan de Waalhaven in Rotterdam kunt u terecht voor accu’s en laders, antennes, schakelmateriaal, pompen, verlichting, etc. Onze servicedienst staat 24/7 voor u klaar voor reparatie en onderhoud. Uiteraard zijn wij er ook voor u voor elektrische installaties, zoals dieselelektrische en hybride aandrijvingen, verlichting, gasdetectie, tankmeting en nautische installaties. Zo bieden wij u complete zorg voor uw schip. Oechies, uw partner in de binnenvaart! Waalhaven Z.z. 42 - 3088 HJ Rotterdam T 010 - 297 39 99 - E info@oechies.nl Aanlegsteiger 2242-6 Ma/vrij 8.00-16.30 uur, Za 9.00-13.00 uur www.oechies.nl Groene oplossing Nedcargo International en verlader Heineken willen de complete keten van het biertransport tussen Zoeterwoude en de zee havens net zo groen maken als het glas van de vervoerde bierflesjes. Voor het nieuwe schip, aangepast aan de vaarroute – en dan met name de Gouwe – kwam een nieuw ontwerp: de Gouwenaar 2.0. Dit is een doorontwikkeling van de For-Ever die al vijf jaar op het traject vaart. Eén van de partijen die al in een vroeg stadium werd betrokken bij de Bonjovi is Koedood Dieselservice uit Hendrik-Ido- Ambacht. Het bedrijf zorgde voor de dieselelektrische voortstuwing. Verder kijken Daarbij was de vraag om ook al verder te kijken dan de huidige normen en wensen. Met een innovatie oplossing, en een samenwerking tussen opdrachtgever, eigenaar, afbouwer en betrokken leveranciers en onderaannemers, is het gelukt te voldoen aan de Stage V-norm van 2020. De voortstuwingstrein is ook al voorbereid om daarna nóg schoner te varen. Zelfs helemaal zonder CO 2 -uitstoot. Varen met optimaal vermogen Om onder alle omstandigheden over een zo optimaal mogelijk vermogen te beschikken heeft Koedood gekozen voor een oplossing met twee dieselgeneratoren van 192 kW per stuk en een dieselgenerator van 603 kW om de elektrische voortstuwing van energie te voorzien. Varend op de Gouwe kan worden volstaan met één generator van 192 kW en in het Rotterdamse havengebied zal doorgaans met 2 x 192 kW worden gevaren. Koedood Dieselservice werkte voor de Bonjovi samen met Hybrid Ship Propulsion. Zusterbedrijf Emigreen ontwierp en realiseerde het uitlaatgasnabehandelingssysteem.

Binnenvaartkrant