Views
3 years ago

2017-16

  • Text
  • Schip
  • Augustus
  • Onze
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Twee
  • Meter
  • Installatie
  • Tussen
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 22 1

De Binnenvaartkrant 22 1 augustus 2017 Biesboschhaven Noord 7 | 4251 NL Werkendam | t +31 183 60 03 91 | e info@concordiagroup.nl www.concordiagroup.nl

De Binnenvaartkrant 23 1 augustus 2017 Bonjovi: zuiniger met meer lading DOOR EVERT BRUINEKOOL Onverstoord wordt schipper Andries Kluin doorlopend op zijn vingers gekeken en beantwoordt hij ieders vragen. Tijdens de proefvaart is het een drukte van jewelste op de Bonjovi. Vooral in het stuurhuis is het vol. Vijftien man extra aan boord, naast de schipper en de bemanning. Vroeg in de ochtend druppelen de mensen binnen. MARIN installeerde eerder al overal testapparatuur. Naast de lessenaar staat een rij computers om alles in de gaten te houden. Overal is aan gedacht, alles moet getest worden op containerschip Bonjovi. Ze meten naast positie ook koers, draaisnelheid, langssnelheid, dwarssnelheid, hellingshoek, roerhoek, toerental en vermogen op de schroefas. Elke technische installatie komt aan de beurt. Maar de certificering door Lloyds Register is het belangrijkste wat vandaag moet gebeuren tijdens de proefvaart. Drukte De schippersvrouw heeft in de vroege ochtend voor alle bezoekers al koffie neergezet. De zoon van de schipper, Jelle Kluin, tevens de tweede stuurman, ontvangt de gasten en trakteert hen op koffie bij binnenkomst. Samen met Bert Duijzer, technisch manager van de Concordia Group die voor de afbouw verantwoordelijk was. Marnix Vos, operationeel manager van Nedcargo Multimodal, het moederbedrijf van containerterminal Alpherium en de opdrachtgever voor de bouw van het schip, heeft broodjes en frisdrank laten bezorgen. Even na negen uur is er palaver onder de inspecteurs, techneuten en monteurs. Er moet immers veel gebeuren op het schip om de technische proefvaart snel en soepel te laten verlopen. Monteurs en testers maken afspraken. Ieder op zijn beurt en in een volgorde die het snelst loopt. Na de proefvaart met containers bier aan boord moet er immers ‘s avonds naar Antwerpen gevaren worden om te lossen. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) Elektrisch Al snel wordt op het rustige stukje Haringvliet een noodstop gedaan, gevolgd door een draaiproef. Het schip draait bijna om zijn eigen as. Als het schip stil ligt, wil Loyds Register een ankertest. Er wordt geankerd. Tegelijkertijd controleert Alphatron de werking van de navigatieapparatuur (AIS en marifoon), terwijl MARIN controleert wat de romp en de trillingen aan de schroefas doen. De nuchtere Andries Kluin heeft al jaren ervaring in de vaart. “Leuk, nieuwe techniek, alles elektrisch. Hoewel, dieselelektrisch bestaat al vanaf 1910. Maar we hebben nu een veel betere techniek”, voegt de schipper er snel aan toe. “Het verschil met het varen met diesels is dat je nu vooral op de metertjes moet letten. Vroeger met diesel kon je door het geluid horen hoe het ervoor stond.” Hij vindt de Bonjovi een fijn schip, dat plezierig reageert tijdens het varen. Innovatieve hoogstandjes Duijzer vertelt dat vorig jaar oktober gestart is met de bouw van het casco, in Servië. Naast de technische eisen voor de CO 2 -footprint en voortstuwing zijn er opvallende wijzigingen aan de romp van het schip gedaan. De kruiphoogte is bijvoorbeeld extreem laag. “De spoorbrug heeft een hoogte van 7 meter en een diepte van 2,80. Met 1.080 ton ballast halen we een kruiphoogte van 6,80 meter en kunnen we daar onderdoor”, zegt Duijzer. “Er zijn brede gangboorden die als ballasttanks dienen; zelfs het vlak functioneert met een dubbele bodem als ballasttank.” Een bijkomend voordeel van brede gangboorden met een hoge reling is dat reddingsvesten niet verplicht zijn. De Bonjovi is een doorontwikkeling van de For-Ever, het schip dat al jaren tussen Alphen aan den Rijn en Rotterdam vaart voor Heineken. In samenwerking met MARIN werden een nieuwe kop en achterschip ontwikkeld. Het achterschip is geveegd en lost water goed. De kop is revolutionair, aldus Duijzer. “De stevenplaat is nagenoeg recht en loopt mooi weg; je hebt bijna geen voortstuwend water voor de kop. Lees verder op pagina 25 >> Aan mvs Bonjovi leverden onder andere: Concordia Shipbuilding B.V. Afbouw. CCM3 Afbouw begeleiding. Alphatron Marine B.V. - 2 JMA-610 radars; - MFM-line, Alphachart, VHF. De Groot Diesel Marine Services 2x boegschroeven type 800. De Waal Machinefabriek BV - Stuwa Schroefasinstallatie met schroefasrem; - Stuwa Schroefasseals; - EasyFlow Roersysteem; - Stuwa Stuurmachine. Dik den Hollander Maritiem B.V. PVC vloeren, raambekleding en tapijt stuurhuis. Groenendijk & Soetermeer Stabiliteitsberekeningen en constructie achterschip. Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen Betimmering van achterwoning en stuurhuis. Hybrid Ship Propulsion - Electromotor 600kW; - Frequentieregelaars; - Aansturing thruster; - Power Management (PMS). Koedood Dieselservice B.V. 1x Mitsubishi S6R-Z3MPTAW generatorset 603 kWe. 2x Mitsubishi 6D24-TL generatorset 192 kWe. Lloyd’s Register EMEA Certificering. Oechies Elektrotechniek - Complete elektrische installatie; - Hybride installatie (HSP); - Airco’s; - Vloerverwarming; - Verlichting; - Nautisch pakket; - Camera systeem. OMRU Scheepsramen Ramen. Theuns Scheepsbenodigdheden - Complete ADN/inventarispakket; - Norsap stuurstoel; - Bijboot; - Dek- en liertouwen; - Containerstackers. Van Wijk Stuurhuizen BV - Aluminium stuurhuis; - Woningdeuren. DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL

Binnenvaartkrant