Views
2 years ago

2017-16

  • Text
  • Schip
  • Augustus
  • Onze
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Twee
  • Meter
  • Installatie
  • Tussen
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 2 1

De Binnenvaartkrant 2 1 augustus 2017 Doen waar je altijd al goed in was? Wij zoeken technische versterking #MEEWERKEND VOORMAN/PIJPFITTER TeamCo Shipyard BV in Heusden is een toonaangevend scheepsbouwer van alle soorten binnenvaartschepen en kleine zeeschepen. Ons bedrijf is met name gespecialiseerd in de tankvaart en passagiersvaart. Daarnaast houden wij ons bezig met reparaties van alle soorten vaartuigen. Als uitbreiding van ons huidige team zoeken wij een gemotiveerde: MEEWERKEND VOORMAN/PIJPFITTER (full-time, startdatum in overleg) SCHIFFSFÜHRER, STEUERLEUTE MIT (RHEIN)PATENT UND ERFAHRENE MATROSEN KAPITÁN, KORMIDELNÍK S PATENTEM A ZKUŠENÍ LODNÍCI KAPITEINS, STUURLIEDEN MET (RIJN)PATENT EN ERVAREN MATROZEN www.tos.nl/vacancies Für eine völlig neue Flotte von LNG-Tankern sowie für konventionelle Tanker suchen wir ab sofort Sachkundige für die Binnenschifffahrt: Schiffsführer, Steuerleute und Matrose. Sind Sie im Besitz eines Rheinpatents bis mindestens Mannheim, Basel oder Birsfelden, einer Bescheinigung über den ADN-Basis-Lehrgang und eines Schifferpatents der Kategorien A/B? Sie haben kein Rheinpatent, sind aber motiviert und ehrgeizig? Schauen Sie sich dann die Tätigkeitsbeschreibungen für u. a. Steuerleute an und ergreifen Sie Ihre Chance! Melden Sie sich über unsere Website www.tos.nl fur die deutsche Übersetzung, English translation, německý překlad und polską wersję. Haben Sie Interesse und sind Sie verfügbar? Setzen Sie sich dann gleich mit uns in Verbindung! Siebelina Ooms Senior Consultant Maritime +31 10 428 42 62 Rudolf Zak Branch Manager Czech Republic +420 412 51 01 81 In deze functie ben je o.a. verantwoordelijk voor het uitvoeren van de volgende werkzaamheden: • Je werkt binnen een klein team pijpfitters; stuurt deze aan en deelt de werkzaamheden hiervoor in. • Je stuurt de pijpschetser aan; bepaalt de volgorde van aanlevering schetsen en hiervoor geproduceerde leidingen. • Je werkt samen met een gemotiveerd team pijpfitters; in de machinekamers van binnenvaartschepen leg je gezamenlijk leidingsystemen aan. Voor deze functie vragen wij het volgende van je: • Een afgeronde technische MBO opleiding richting werktuigbouwkunde of een opleiding van vergelijkbaar niveau. • Je hebt eventueel aanvullende scheepsbouwkundige cursussen gevolgd. • Ervaring in het schetsen van pijpleidingen is een pré. • Je beschikt over praktijkervaring en leidinggevende capaciteiten. • Goede beheersing van Nederlandse en Engelse taal. • Je bent nieuwsgierig van aard, dienstverlenend, flexibel en denkt oplossingsgericht. Voor deze functies kunnen wij je het volgende bieden: • Een goede beloning. • Werken in een jong bedrijf binnen een gemotiveerd team. • Goede secundaire arbeidsvoorwaarden. • Mogelijkheden tot het volgen van cursussen en vervolgopleidingen. Sollicitaties kun je richten aan: TeamCo Shipyard BV t.a.v. Dhr G. van Tiem Bakkersdam 1a 5256 PK Heusden Of mail je sollicitatie naar: g.vantiem@teamcoshipyard.nl Sollicitaties worden na 21 augustus in behandeling genomen. - Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld - Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits www.fluvia.eu/jobs Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Sollicitaties eenvoudig via onze website! tanker shipping | tank storage | tanker brokers

De Binnenvaartkrant 3 1 augustus 2017 Waterpolitie voert actie: geen boetes Regenboog Na eerdere acties in maart en juni protesteert de Waterpolitie weer tegen het tekort aan varend personeel. Toen bleven de boten aan de kant. Op donderdag 27 juli zijn om 12.00 uur “scherpere acties” ingegaan. Nu patrouilleren ze wel, maar schrijven de agenten geen bekeuringen uit. Het conflict met de werkgever over de personeelsbezetting is een nieuwe fase ingegaan, aldus de vakbonden ACP, NPB en ANPV. De afgelopen maanden hebben de medewerkers van de Dienst Waterpolitie (Landelijke Eenheid) “op een publieksvriendelijke manier actie gevoerd”. Toen waren ze wel aan het werk, maar gingen ze niet het water op – tenzij er sprake was van een noodsituatie. Tientallen speedboten en twaalf grote schepen bleven daardoor in totaal vijftig dagen ongebruikt. “Deze actie blijkt niet voldoende te zijn geweest om korpschef Erik Akerboom van de ernst van het probleem te overtuigen”, stelt de ACP nu. “Hij blijft vasthouden aan aantallen gezagvoerders die te laag zijn om het politiewerk op het water op een verantwoorde manier te kunnen doen. Daarnaast weigert de korpschef in hun functiebeschrijving specifiek het werkveld water te benoemen, waardoor deze collega’s ook (tegen hun zin) ingezet kunnen worden op spoor en weg.” Wegbezuinigd Volgens het personeel kijkt de korpsleiding te veel naar de kosten en te weinig naar de personeelsbezetting die vereist is om het werk goed te kunnen doen. “Er is al heel wat nautische ervaring wegbezuinigd en dat moet worden teruggedraaid.” De actie duurt tot eind augustus. In deze periode is het door alle pleziervaart erg druk op het water. Normaal gesproken deelt de Waterpolitie in een zomermaand “Meer lading in 2017 en 2018” Panteia verwacht voor het goederenvervoer een groei van 2,1 procent in 2018. Dit jaar komen wegvervoer, binnenvaart en spoor samen uit op een plus van 1,6 procent. Over water zal dit jaar 1,1 procent en in 2018 1,9 procent meer lading worden vervoerd, voorspellen de onderzoekers. “In 2016 zorgde economische groei en koopkrachtstijging in het binnenland voor meer vervoerd volume. De koopkracht stijgt naar verwachting minder hard in 2017 en 2018, maar de internationale handel leeft wel weer op. Dit heeft zijn uitwerking op het goederenvervoer.” Het wegvervoer profiteert het meest. Dit jaar voorziet Panteia een groei van 1,9 procent in vervoerd volume, voor 2018 nog iets meer: 2,2 procent. De binnenvaart kan in 2017 1,1 procent meer vervoerd volume verwachten. Panteia: “De eerste maanden van dit jaar kenden lage vervoerde volumes, als gevolg van lage waterstanden op de Rijn en een zeer slechte oogst van landbouwproducten in West-Europa. Daarnaast heeft de stremming bij Grave een impact gehad op de afzetmogelijkheden van bouwmaterialen per binnenschip.” circa duizend boetes uit. Nu blijft het bij een waarschuwing, tenzij sprake is van een ernstige situatie of overtreding. De Zeehavenpolitie in Rotterdam verbaliseert wel. Ook de politie op land kan watersporters en beroepsvaart nog gewoon bekeuren. Maar voor 2018 voorzien de onderzoekers 1,9 procent volumegroei en minder belemmeringen in de binnenvaart. Panteia voorspelt meer groei bij het vervoer van landbouwproducten, secondaire afvalstoffen, chemische producten en containers. Voor het spoorvervoer verwacht Panteia 0,7 procent meer vervoerd volume in 2017. Voor 2018 wordt 1,6 procent groei voorspeld. Die toename kan hoger uitvallen. Mogelijk ten koste van de binnenvaart. De Duitse plannen om de gebruikersvergoeding op het Duitse spoor te halveren zijn namelijk nog niet in deze voorspelling verwerkt. De Duitse regering wil de vergoeding drastisch verlagen om het spoorvervoer te stimuleren. Nederlanb volgt dat voorbeeld dan wellicht. Blinde vlek in certificering bruine vloot Om de veiligheid van passagiers te waarborgen, moet de bruine vloot professionaliseren. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het onderzoek Mastbreuk Harlingen. Commercieel is de sector gegroeid in de afgelopen decennia, maar de kennis over veilig onderhoud van de schepen schiet tekort. Ook de certificering en het toezicht op de bruine vloot is onvoldoende, stelt de Onderzoeksraad in zijn harde oordeel. Keuringsinstanties zouden zich niet aan de wettelijke voorschriften houden en vanuit de Inspectie Leefomgeving en Transport ontbreekt toezicht. Aanleiding voor het onderzoek was het afbreken van de mast van het historische zeilschip Amicitia in 2016. Daarbij kwamen drie mensen om het leven. Het hout was grotendeels doorgerot, zo bleek. De Raad schrijft dat het onderzoek aantoont dat de onderhoudstoestand van de Amicitia geen uitzonderlijke situatie betrof. “Het gebrek aan veiligheidskritische kennis en ter zake kundig onderhoud is een sectorbreed probleem.” (foto S.J. de Waard) Panteia voorspelt meer groei van onder meer containers. Onderzoek van de doorgerotte mast. (foto Onderzoeksraad voor Veiligheid) De mast van de Amicitia was in 2012 voor het laatst gekeurd. Er werd ten onrechte een certificaat afgegeven voor zes jaar. Dit had wettelijk gezien maar 2,5 jaar geldig mogen zijn. Ook het communautair binnenvaartcertificaat bleek niet op een correcte manier verstrekt te zijn. Door overgangsbepalingen hoeven historische schepen niet aan alle (moderne) technische eisen te voldoen. Maar dan moet wel worden aangetoond dat deze bepalingen “geen klaarblijkelijk gevaar” opleveren. “Bij de Amicitia werden echter alle 329 mogelijke overgangsbepalingen toegekend, zonder dat werd gekeken of deze van werkelijk toepassing waren op het schip en zonder dat onderzocht werd of deze gevaar opleverden. Dit gebeurt vrijwel standaard en daarmee is de bruine vloot een blinde vlek in de certificering en het toezicht. Overigens ontbreekt ook bij geaccrediteerde keuringsinstanties vaak specifieke kennis van historische schepen en veilig onderhoud.” Aldus de onderzoekers. Bemanningseisen aanpassen om het personeelstekort is de beugel verruimen als iets er niet door kan. Dat is een fout argument. Dat wil niet zeggen dat je de beugel niet moet verruimen, dus dat de bemanningseisen niet achterhaald zijn en dat een reële aanpassing ervan het tekort aan personeelsleden omlaag kan brengen. Bemanningseisen. Het woord zelf is zelfs achterhaald. ‘Bemanning’ is namelijk allesbehalve regenboogproof, ofwel genderneutraal. Die regenboog is een mooie meta - foor: alle kleuren een eigen plekje. Als je regenboogproof handelt, heb je evenveel respect voor iedereen. Dus geen onderscheid tussen man en vrouw, en ook geen mensen buitensluiten die door hun geaardheid tussen de wal en het schip dreigen te vallen. De Time had een paar weken geleden de foto van een transgender op de voorpagina. Dat leek wel een Escher-tekening. Het ene moment zag je een vrouw, het andere een man. Zelfs dat is fout, want je hersenen blijven het beeld in een hokje stoppen, terwijl je verondersteld wordt alle schakeringen tegelijk niet in aparte hokjes te herbergen. Nou zijn er mensen die vrezen dat dit leidt tot perverse taferelen (een beetje een variant op het douchen na het korfballen) maar je moet ruim denken. In de binnenvaart denkt iedereen ruim want zonder ruim kun je niets vervoeren. Kennelijk is er dus een andere oorzaak waardoor het personeelstekort in de binnenvaart begint te schrijnen, om het zacht uit te drukken. Is er straks nog wel groei mogelijk als er niet genoeg mannen, vrouwen etc. zijn om de schepen te beregenbogen? Even tussen jou en mij een beknopte analyse van het personeelsprobleem. Naast de eisen aan het aantal opvarenden kun je kijken naar de voorraad werkwilligen. Er zijn namelijk nog genoeg mensen die willen werken en geen werk kunnen vinden. Vraag en aanbod op elkaar aansluiten betekent dat mannetjes- en vrouwtjespluggen in elkaar moeten passen (geen idee hoe een transgenderplug eruitziet). Dat betekent dat je moet voorzien in een bestaande behoefte als je wilt dat mensen in je bedrijfstak willen werken. Mensen (M/V+) zonder werk die wel willen werken, kun je op drie manieren weren uit je bedrijfstak: 1. Bied geen leuke baan en weinig salaris. 2. Vertel niemand hoe leuk dat beroep is. 3. Maak de toegang hopeloos ingewikkeld door langdurige, veeleisende procedures en leertrajecten. Dus: als je een leuke baan biedt die leuk betaalt, schreeuw dit van de daken en neem kandidaten bij de hand om ze de sector in te leiden. Tja, je moet wel goud stoppen in die pot, anders kun je die regenboog wel schudden. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant