Views
2 years ago

2017-15

  • Text
  • Juli
  • Binnenvaart
  • Gaat
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Volgens
  • Schepen
  • Onderzoek

De Binnenvaartkrant 6 18

De Binnenvaartkrant 6 18 juli 2017 Omringd door allen die hem lief zijn is in zijn vertrouwde omgeving overleden onze lieve papa en opa Adolf Oldekamp Dolf Sinds 2008 weduwnaar van Eppy Oldekamp-Bouwman Schoonebeek, 15 augustus 1931 † Kampen, 12 juli 2017 Roel Leonie Annet Roellien en Anne Max Sanne Robbert en Kiki Roeland Henk en Sonja Tine en Bart Eva Correspondentieadres: R. Oldekamp Schorpioen 8, 8531 NT Lemmer De uitvaart heeft maandag 17 juli plaatsgevonden. Gezocht 2 kapiteins voor nieuw koppelverband en tanker. In bezit van rijnpatent radar en marifoon en ADN. Het betreft systeemvaart 14 op 14 af. Heeft u interesse neem contact met ons op: +31(0)651145339 of +31(0)641191246 Wij zijn op zoek naar: stuurman/matroos of aankomend schipper voor zelfvarende zandzuiger WEEKENDS VRIJ Van der Waal B.V. Zandhandel en Overslagbedrijf Tel. 078-6151286 E-mail info@vanderwaalbv.nl www.vanderwaalbv.nl Gevraagd Kraanmachinist op motorkraanschip. Het betreft baggerwerk met een PLM 50 in de regio Rotterdam. Daarnaast is Maritieme kennis binnenvaart een pré. Dagvaart. Voor inlichtingen: Jarno van Vliet 06-51026753 Hans van Vliet 06-51606455 Gemotiveerde ervaren Rondvaartschipper (m/v) Voor ms Sofie cementtanker Filipijnse bemanning gezocht 85m, zoeken wij: Kapitein of Werkendam 0183 67 80 30 Afdrachten en verzekeringen Oproep of ZZP Stel, conform wetgeving. I.b.v. groot vaarbewijs (nieuwe)eigen woning, die Een behouden vaart begint Vanaf Euro 117,00 per dag, Schottel-ervaring en bekend in zelfstandig schip kan runnen. met een goede uitrusting! lange periode. Barko UG Duisburg. Amsterdam zijn een pré Solliciteren? Mail naar Vaargebied: verscheidene trajecten van en naar DU-NL, NCP erkend REOB onderhoudsbedrijf voor verkoop en keuring van brandblusmaterialen en zwemvesten. Tel. +49-3222-1096-896. werving@blueboat.nl i.b.v. rijnpatent min. Of : + 31-1025-799-22 of bel 020-820 45 45 Mannheim. Vaarschema: incl. voorrijden Keuring brandblusser aan boord: €8,50 excl. btw (tijdverschil + 7 uur) E: sales@barkocrewing.eu Vaart u regelmatig via de 14/14 of e.v.t. flexibel i.o. J. Kleine 06-422 960 19 Simplus Brandblusapparaten bv Dordrecht 078 652 07 52 www.barkocrewing.eu Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar Gevraagd Volmatroos op Overweegt u een van De Binnenvaartkrant vrachtschip Gevraagd HERMOTORISERING? Shipfix mee. 86 m, Weekenden vrij, Techniek \’s-Gravendeel is uw Ook nu er geen Vaargebied voornamelijk merkonafhankelijke leverancier sluispersoneel meer is, ligt België/Nederland. Kapitein / 2 e kapitein en inbouwer voor al uw de krant daar voor u klaar ! T: +31 6 47 11 72 32 op koppelverband Joline. boegschroef- en E: aspasia-2000@hotmail.com voorstuwingsmotoren en Te Koop TELESCOPISCHE 2 weken op / 2 weken af aggregaten. Werkschip Janny SPUDPALEN Gevraagd: Kapitein of Rijnpatent minimaal tot Mannheim www.shipfixtechniek.nl Beste kwaliteit prijs ! Tot 25 m Echtpaar of Schipper met info@shipfixtechniek.nl onder het schip uit ! Volmatroos Tel. 06-15 204 640 www.botermantechniek.nl voor Mvs 85x11, 45-traj.: B-NL Info: 0653125892 / 0786816000 T: 06 54 28 7373 Tel: +32 475 499448 BEMANNING NODIG? +31 611 370447 RP Tankschiffarht AG GEZOCHT Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan : (licht) matroos/ goede condities. Gesucht Schiffsführer auf N-Tanker Patent min Mannheim. ADN Upstream Crew B.V. Uw betrouwbare bemiddeling zoekt een kapitein in het bezit van rijnpatent, adn, Nederlands, Duits, Engels en Stuurman / 2 e kapitein Voor koppelverband Breitling!!! Email: office.nl@gerwil.com, Mail: scan40@gmx.net voor Poolse bemanning. ervaring in tankvaart. i.b.v. Rijnpatent/radar, T. 0527-690032 Tel: D+4915786404329 e: info@upstreamcrew.com Voor contact : Manuela L enige ervaring is een pré. Lux +352621709263 t: 085-877 2324 Kroll via 041614879070 of 14/14 loon n.o.t.k. Gevraagd op MS Taling manuela.kroll@ippersonal.ch Info: +31 (0)6 – 50282734 Stuurman/kapitein met patent tot Mannheim, 14 op/14 af, evt. op aflosbasis. Gevraagd op mts Spes Salutis Per direct Volmatroos, 4/4, Loon Schipper of Stel gevraagd Voor MS Romanos Tel. 06-215 97 359 Email: vogelaarshipping@ shipmail.nl Loon N.O.T.K., Zondag wordt volgens cao en reizen vrij niet gevaren. Tel 0653-923017 N E X T V E S S E L. C O M Tel. 06-54 95 76 45 Makelaardij in zee- en binnenvaart ! HOLLAND SHIP CLEANING Op zoek naar Scheepsruimen 500 BAR + binnenvaartpersoneel? verven Hydrojetten 2500 BAR www.alfuru.com Tel. 0617324458 KAPITEINS ZIJN IN HET BEZIT VAN: -RIJNPATENT -ADN -NEDERLANDS, DUITS, ENGELS -ERVARING IN TANKVAART RP TANKSCHIFFAHRT AG Gevraagd kapitein op MTS Tristan als zzp’ er of vast dienstverband. Het schip vaart ARA met mineralen. Vaarschema week op week af. Ben jij degene die geschikt is voor deze functie bel dan tel. 0654915933 Is looking for you, Captain! CAPTAINS ARE IN POSSESSION OF: -RHINE PATENT -ADN -DUTCH, GERMAN, ENGLISH -EXPERIENCE IN TANKER SHIPPING KAPITÄNE SIND IM BESITZ VON: -RHEINPATENT -ADN -DEUTSCH, NIEDERLÄNDISCH, ENGLISCH -ERFAHRUNG IN DER TANKSCHIFFFAHRT Contact: Human Resource - Manuela I. Kroll. +41 61 487 90 70 / manuela.kroll@ippersonal.ch GEZOCHT 2 x kapitein In het bezit van een Rijnpatent en ADN basis 2 x stuurman In het bezit van een Rijnpatent heeft de voorkeur 2 x matroos In het bezit van een dienstboekje Vaarschema 14/14 TTK Shipping B.V. E: info@ttkshipping.nl Tel: +31 183 64 64 94 Hydraulische stuurmachines Roeren en Hennegatkokers Stuurhut hefkolommen Revisie - fabricage hydraulische cilinders 06-51125174 Gezocht Kapitein voor tankschip: • 14 dagen op / 14 dagen af of 10 dagen per maand • Vaargebied ARA • Rijn – Radar – ADN patent • Goede verloning Contact: Tel: +32 477479870 of Mail: pascal@bauwens-shipping.be TE KOOP Sleepduwboot Groenland Afm. 22,50m x 5,70m x 2,20 m b.j. 1958, 730 pk gm, Motorrevisie 2011. Evt. met vast werk. Evt. inruil bespreekbaar. J. Oost • Tel. 06 -53153374 BUYCK TECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL GEZOCHT (Roemeens) Kapitein of koppel voor motorbeunschip SELVIO. 4 weken op/4 weken af Vaargebied: Zeeland, Bovenschelde, Westerschelde en de Leie. 0032 – 475 519 908

De Binnenvaartkrant 7 18 juli 2017 ACM vermoedt bunkerkartel De Autoriteit Consument en Markt (ACM) onderzoekt of er prijsafspraken worden gemaakt in de bunkersector. Het gaat om bedrijven die scheepsbrandstoffen produceren, opslaan, verwerken, verhandelen en leveren in de havens van Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen. De ACM start het onderzoek naar aanleiding van een tip van het Openbaar Ministerie. Dat kreeg op zijn beurt de informatie van de politie. Welke bedrijven de ACM in het vizier heeft, vermeldt de mededingingsautoriteit niet. De ACM heeft inmiddels al wel diverse bedrijfsbezoeken afgelegd. Met de bekendmaking van het onderzoek hoopt de ACM dat zich getuigen melden. “De ACM ontvangt graag tips en meldingen over kartels, ook van medewerkers en oud-medewerkers in deze sector. Dat kan ook anoniem.” Inkeerregeling Bedrijven en personen die in een kartel zitten, kunnen gebruikmaken van de inkeerregeling. Daardoor kunnen ze een lagere boete krijgen. De kartelboete voor een bedrijf kan oplopen tot 40 procent van de wereldwijde omzet. De maximale boete voor personen die leiding geven aan een kartel is 900.000 euro. De ACM besteedt al enige tijd extra aandacht aan bedrijven in de haven- en transportsector. De ACM onderzoekt de Mededingingswet is overtreden. Daarvoor wordt eerst het feitelijke gedrag verder onderzocht. De ACM houdt er rekening mee dat de conclusie is dat er geen overtredingen zijn gepleegd. Wordt er wél een overtreding gevonden, “dan worden partijen eerst gehoord voordat een overtreding definitief wordt vastgesteld en er eventueel een sanctie wordt opgelegd”. Volgens de Nederlandse Organisatie Voor de Energiebranche is van kartelvorming geen sprake. Anders zouden de prijzen niet zo laag zijn. “Aangezien de haven in Rotterdam en ook die van Amsterdam zeer competitief en transparant zijn wat prijsvorming betreft, zien wij de uitkomst van het onderzoek met vertrouwen tegemoet. Uiteraard werken leden van NOVE die door ACM zijn benaderd in alle openheid mee aan onderzoeken.” Schade aan sector De NOVE kent een gedragscode. “Deze is recentelijk nog geactualiseerd door onze mededingingsjurist. Bewezen over treding van deze gedagscode betekent uitsluiting van het lidmaatschap van NOVE.” De brancheorganisatie betreurt dat de ACM de publiciteit heeft gezocht. “Het mag duidelijk zijn dat een dergelijke openbare aankondiging alleen al schade toebrengt aan de sector. Immers, klanten lezen dit ook. Van diverse leden hebben wij al gehoord dat zij telefoontjes hebben ontvangen van klanten. Helaas is het lastig deze schade precies in kaart te brengen. Vooral als blijkt dat ACM tot de conclusie komt dat er uiteindelijk helemaal geen overtreding is geweest.” ONS-leden voerden spectaculaire blokkades uit, zoals deze, waarschijnlijk in 1987. (bron collectie Maritiem Museum Rotterdam) Maritiem Museum Rotterdam tekent geschiedenis ONS op In april stond een oproep in deze krant aan oud-leden van de Onafhankelijke Nederlandse Schippersvakbond om mee te werken aan een onderzoek. Dit was naar aanleiding van een schenking van een klein archief van een oud ONS-lid aan het Maritiem Museum Rotterdam. Stagiair Vincent Malafronte, derdejaars student Geschiedenis, voerde het onderzoek uit met als doel de geschiedenis van de ONS op te tekenen en vast te leggen. Dit gebeurde aan de hand van de oprichting, het doel, het verloop na de oprichting en de verschillen tussen de ONS en de andere bonden. In dit artikel beschrijft Malafronte zijn belangrijkste bevindingen. De ONS is in 1975 opgericht. De directe aanleiding was de dreigende afschaffing van de Evenredige Vrachtverdeling (EV), een systeem waarbij aanbieders van vracht naar een beurs gingen en hun vracht aanboden. Ingeschreven binnenschippers kregen de vracht op volgorde van inschrijven toebedeeld. Dit systeem werd in 1933 als een tijdelijke maatregel ingesteld omdat de sociaaleconomische situatie in de particuliere binnenvaart nijpend was door een tekort aan ladingaanbod, terwijl er juist een overschot aan vrachtruimte was. De EV loste dit overschot niet op, maar zorgde er in ieder geval voor dat iedere schipper evenveel vracht kreeg. Naast de dreiging van de afschaffing van de EV was het aanbod vracht sowieso laag en was er grote onvrede binnen de toenmalige binnenvaartbonden. Direct na de oprichting deed de ONS mee aan de tot dan toe grootste actie van binnenschippers: de blokkade van 1975. Hierbij lag een deel van de binnenvaartvloot dwars in de belangrijkste binnenwateren. Met succes, want afschaffing van de EV was voorlopig van de baan. Het belangrijkste doel van de ONS was het “behartigen van de sociaal economische belangen van de INGEZONDEN BRIEF binnenschippers ten behoeve van een optimale beroepsuitoefening in het vrachtvervoer te water”, aldus het oprichtingsstatuut. Dit werd vormgegeven door hard in te zetten op behoud en uitbreiding van de EV. Daarnaast wilde de ONS als gesprekspartner optreden tussen de binnenschippers en de overheid, invloed uitoefenen op de politiek, samenwerken met andere bonden en de eigen leden duidelijk informeren. Het is belangrijk om te onthouden dat enkel het behouden van de EV niet het doel van de ONS was; het was één van de verschillende manieren om het brede doel te bereiken. Na de oprichting was een aantal ontwikkelingen belangrijk voor de ONS. De eerste jaren werden gekenmerkt door grote tegenstellingen met de andere binnenvaartbonden. Zoals gezegd was de ONS een fel voorstander van de EV; de andere bonden waren dat niet. Iets anders dat na de oprichting speelde, waren acties van binnenschippers, zoals die van 1975. Regelmatig blokkeerden ONS-leden belangrijke vaarwegen. Aan de andere kant liet de ONS zien dat zij door te overleggen met de overheid ook haar zin kon krijgen. Zo droeg de ONS bij aan verschillende sloopregelingen, waarbij schippers werden betaald om hun schip te laten slopen. Ook in de oud-voor-nieuwregeling, waarbij nieuwe schepen alleen de vaart in mochten als ergens anders tonnage werd gesloopt, had de ONS een belangrijk aandeel. In 1998 werd de EV alsnog afgeschaft. In datzelfde jaar werd ook Kantoor Binnenvaart opgericht. Dit was een overkoepelend orgaan. Het was geen nieuwe bond, maar stond erboven. Het idee achter Kantoor Binnenvaart was dat de bonden door samen te werken beter naar buiten zouden kunnen optreden. Kantoor Binnenvaart bleek toch een lastige constructie te hebben. Hierdoor werd in 2011, na de economische crisis van 2008 waar de binnenvaart hard door werd geraakt, de Binnenvaart Branche Unie (BBU) opgericht. Dit werd van tevoren al gezien als een tussenfase naar het twee later opgerichte Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN) (thans Koninklijke BLN-Schuttevaer). Het idee van BLN is dat iedere schipper met één stem vertegenwoordigd is en het moet niet uitmaken van welke bond de schippers lid is. De ONS hief zichzelf in 2011 op ten gunste van de BBU. De ONS had een aantal verschillen ten opzichte van de andere binnenvaartbonden. Het eerste verschil was de naam. De ONS noemde zichzelf “onafhankelijk”, waarmee werd bedoeld dat het bedrijfsleven en de politiek geen invloed hadden op de ONS. Bij andere bonden was dit vaak wel het geval, doordat bijvoorbeeld politici in het bestuur zaten. Iets dat daardoor ook anders was, was dat de ONS democratischer was dan de andere bonden. Het ONSbestuur werd namelijk enkel gevormd door binnenschippers. Daarnaast was de ONS feller dan de andere bonden. De actiebereidheid lag hoger bij de ONS, wat wil zeggen dat schippers bijvoorbeeld eerder bereid waren om hun schip in een blokkade te leggen. Andere bonden steunden de acties vaak ook niet. Hiermee zijn de belangrijkste ontwikkelingen van de ONS kort samengevat. De uitkomst van het onderzoek is dat de geschiedenis van de ONS is beschreven en gekoppeld kan worden aan het geschonken archiefje. Binnenkort is de informatie beschikbaar in de bibliotheek van het Maritiem Museum Rotterdam (www.maritiemmuseum.nl). Vincent Malafronte

De Binnenvaartkrant