Views
1 year ago

2017-15

  • Text
  • Juli
  • Binnenvaart
  • Gaat
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Volgens
  • Schepen
  • Onderzoek

De Binnenvaartkrant 4 18

De Binnenvaartkrant 4 18 juli 2017 Meer dan 35 jaar uw duwbakkenspecialist. Biedt te koop, te huur of te vercharteren aan: DUWBAKKEN met luiken 1 stks 110,00 x 11,40 x 4,30 mtr. – 4650 ton, bj. 1992 1 stks 103,00 x 11,40 x 4,00 mtr. – 3850 ton, bj. 1973 1 stks 76.50 x 11,40 x 4,30 mtr. – 3550 ton, bj. 2003 5 stks 76.50 x 11,40 x 4,00 mtr. – 2780 ton, bj. 1973/’80 4 stks 76,50 x 11,40 x 4,00 mtr. – 2750 ton, bj. 1982 1 stks 88,50 x 11,40 x 4,00 mtr. container bak bj 2008. TE HUUR Standaard duwbak + container duwbakken. Nieuwbouw 88 mtr. duwbak, 88 x 11,45 x 4,3 mtr., 3500 ton, in Polen gebouwd. INTERESSANTE AANBIEDING: Nieuwbouw duwbak: 110 x 11,40 x 4,30 mtr., met verf en certificaat; geleverd te NL. OOK NIEUWBOUW DUWBAKKEN OF PONTONS IN DIVERSE MATEN Tevens te koop GEVRAAGD: Duwbakken 76.50/90/110 mtr. alle leeftijden. T: 010-2847848 / F: 010-2847839 . sales@kamar.nl . www.kamar.nl Kommen Sie an Bord als KAPITÄN oder Steuermann auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans ist: Eine Flotte von 30 modernen, gut gepflegten, ausschließlich eigenen Mega-Tankschiffen mit separater Wohnung und allem benötigten Komfort. Innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes transportieren wir minerale Ölprodukte und chemische Produkte. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse ( Englisch, C-Zertifikat, ... ) und Aufstiegsmöglichkeiten für motivierte Mitarbeiter. System zu besprechen. Wir suchen motivierte Kapitäne und Steuermänner mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be Voor de eigen vloot (mineraal & chemie) zijn wij op zoek naar enthousiaste: (Licht)matrozen In het bezit van een geldig dienstboekje en bezig met binnenvaart gerelateerde opleiding. Aan boord van onze schepen wordt gewerkt TE WEINIG RUIMTE? Om jezelf te ontwikkelen en te ontplooien. onder Luxemburgse arbeidsvoorwaarden zoals een uitstekende vrijetijdsregeling op basis van 25 weken varen en 27 weken vrij per jaar. INTERSTREAM BARGING, ÉÉN VAN DE GROOTSTE BINNENVAARTBEVRACHTERS IN EUROPA MET KANTOREN IN GEERTRUIDENBERG, DUISBURG, MANNHEIM, HAMBURG EN LUXEMBURG, VERVOERT VOOR HAAR OPDRACHTGEVERS IN DE PETROCHEMISCHE INDUSTRIE VLOEIBARE CHEMICALIËN, MINERALE OLIËN, EETBARE OLIËN EN VETTEN OVER DE EUROPESE BINNENWATEREN. MET 250 GOED GETRAINDE EN GEMOTIVEERDE MEDEWERKERS EN EEN GEAVANCEERDE, VOORNAMELIJK DUBBELWANDIGE VLOOT VAN MEER DAN 150 SCHEPEN BEANTWOORDT INTERSTREAM VOLLEDIG AAN DE HOGE STANDAARDEN VAN HAAR OPDRACHT- GEVERS OP HET GEBIED VAN VEILIGHEID, MILIEU EN KWALITEIT. Durf je de verantwoordelijkheid en de uitdaging aan, wil je graag verder groeien, studeren en bovenal een goed salaris? Neem dan telefonisch contact op met de afdeling crewing (tel.nr. +352 2786 1335). Of mail je brief met CV naar crewing@interstreambarging.lu www.interstreambarging.com

De Binnenvaartkrant 5 18 juli 2017 Stuw Grave is gemaakt Sluisdeuren aan boord DOOR NOUD VAN DER ZEE De stuw in Grave is gerepareerd en kan deze maand zijn gebruikelijke functie weer vervullen: het water in de Maas op peil houden. Rijkswaterstaat is nu nog bezig met het ontmantelen van de breuksteendam en het verwijderen van de tijdelijke bodemversterking achter de stuw. De 9.600 ton aan stenen gaat voor het overgrote deel terug naar een opslagplaats in Zeeland. De rest wordt benut voor verharding van een kade in Born. Op 29 december vorig jaar raakte de stuw zwaar beschadigd, doordat de Duitse tanker Mara Valentine er in dichte mist dwars doorheen voer. Het herstel duurde een half jaar. De schade aan de stuw kostte Rijkswaterstaat meer dan 20 miljoen euro. Ook het los krijgen van de drooggevallen woonboten bij Heijen-Gennep kostte de vaarwegbeheerder een fiks bedrag. Dat geld moest voor het grootste gedeelte uit de eigen stroppenpot betaald worden. De verzekering van het rampschip keert slechts 900.000 euro uit. Rijkswaterstaat is niet de enige die flink geld verloor door de aanvaring. Volgens de Limburgse Werkgevers Vereniging leden de bedrijven in deze provincie en Noord-Brabant tenminste 9 miljoen euro schade doordat ze wekenlang niet bereikbaar waren over water. De LWV hoopt dat het onderzoek van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid nog aanknopingspunten biedt voor de gedupeerden, waardoor zij wellicht een beroep kunnen doen op de landelijke overheid. Het onderzoek dat Berenschot deed in opdracht van Rijkswaterstaat, de drie betrokken veiligheidsregio’s en de drie waterschappen is vorige week gepubliceerd. Het artikel daarover is op pagina 3 te lezen. In de haven van Regensburg zijn twee sluisdeuren aan boord van een binnenschip getild. Ze waren bestemd voor de sluis in het Roemeense Cernovada, waar het 65 kilometer lange kanaal van de Donau naar de Zwarte Zee begint. Het transport van Regensburg naar Cernovada duurt tien tot twaalf dagen. Deuren PBV definitief dicht De kantoren van Promotie Binnen vaart Vlaanderen (PBV) in Hasselt en Antwerpen zijn definitief gesloten. Begin dit jaar werd bekend dat de vzw, waaronder ook Shortsea Shipping Vlaanderen viel, zou worden opgeheven. Inmiddels zijn de deuren dicht en de telefoonnummers van PBV niet meer bereikbaar. De sluiting was een besluit van de Vlaamse minister voor Mobiliteit Ben Weyts. Hij wil nog dit jaar een multimodaal adviesbureau in het leven roepen waarin ook de binnenvaart wordt meegenomen. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) gaat dat opzetten. Mailproblemen Ook binnenvaartonline gaat uit de lucht. Vlaamse schippers die hun mail via de mailserver van PBV lieten lopen, kunnen nog tot eind juli een nieuw e-mailadres aanmaken bij een andere provider en een back-up maken van hun mailbox. Mailen kan sinds 17 juli niet meer. Tot en met 31 juli heeft men nog wel toegang tot zijn mailbox. Daarna wordt de mailserver gesloten. Noord-Duitse havens willen betere toegang tot NRW Noordrijn-Westfalen en de Duitse Noordzeehavens moeten beter worden verbonden. Dat klonk vorige week tijdens een gezamenlijke bijeenkomst van de Kamers van Koophandel (IHK) en de centrale bond van Duitse zeehavenbedrijven (ZDS) in Düsseldorf. Uit een onderzoek van de IHK in Noord- Duitsland blijkt dat de Noord-Duitse zeehavens steeds belangrijker worden voor de economische ontwikkeling in Noordrijn- Westfalen (NRW). Het goederenvervoer per spoor van en naar de zeehavens in Noord- Duitsland gaat groeien van 7,4 miljoen ton in 2010 naar 11 miljoen ton in 2030. Een nog sterkere groei wordt op de weg verwacht: van 4,6 miljoen ton in 2010 naar 14 miljoen in 2030. Alternatieven Dat dit laatste tot problemen zal leiden, moge duidelijk zijn. Er moet dan ook gekeken worden naar alternatieven om de groeiende goederenvolumes op te vangen. De ZDS vroeg de nieuwe deelstaatregering in Noordrijn-Westfalen met klem om zich sterk te maken voor de uitbreiding van de verkeersverbindingen naar de Noord-Duitse havens. Grote nationale concepten zoals het Havenkonzept, het Bundesverkehrswegeplan 2030 en het Aktionsplan Güterverkehr und Logistik dienen volgens de bond consequent te worden ongezet. Het aantal planingenieurs en uitvoerende krachten voor de aanleg en het onderhoud van vervoersinfrastructuur moet worden opgevoerd. Daarnaast is een vereenvoudiging nodig van het plan- en milieu recht. Containers Tijdens de discussie werd overigens niet door een concurrentiebril naar de ARA-havens gekeken, die voor Noordrijn-Westfalen van zeer groot belang zijn. Volgens de Bond Verkeerseconomie en Logistiek NRW (VVWL) gaat het erom de verwachte groei van de goederenvolumes te verdelen, en dan met name de containers. In dit kader kwamen de afhandelingsproblemen op de Rotterdamse en Antwerpse containerterminals ter sprake. De binnenvaart heeft daar heel veel last van. Hogere bruggen Als gevolg van infrastructurele knelpunten kunnen de Noord-Duitse zeehavens slechts in beperkte mate een alternatief bieden. De bruggen over de West-Duitse kanalen zijn te laag voor het containervervoer. Wegen en spoorwegen bereiken de grenzen van hun capaciteit. Op al deze vlakken is volgens de ZDS en de IHK actie nodig. Daarbij mikken de Duitse zeehavens vooral op het oostelijke Ruhrgebied waar de haven van Dortmund gevestigd is. (foto bayernhafen Regensburg/altrofoto Uwe Moosburger)

De Binnenvaartkrant