Views
1 year ago

2017-15

  • Text
  • Juli
  • Binnenvaart
  • Gaat
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Volgens
  • Schepen
  • Onderzoek

De Binnenvaartkrant 2 18

De Binnenvaartkrant 2 18 juli 2017 KOM AAN BOORD VAN ONZE BUNKERVLOOT! Wij zoeken: • gemotiveerde medewerkers voor diverse functies (kapitein, stuurman, matroos, deksman); • ervaring op bunkerschepen is een pluspunt; • beheersing Nederlandse én Engelse taal; • in het bezit van een dienstboekje en overige certificaten (ADN, Vaarbewijs, Radar, enz.). Wij bieden: • vast contract • vaste ploegen 1 / 1 systeem; • doorgroeimogelijkheden voor gemotiveerde medewerkers. Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de Interesse? Stuur dan vandaag nog je sollicitatiebrief, CV en kopieën van je documenten naar: admin@vinotra.nl Vinotra - Brugsteen 4, 4815 PL Breda Ihr Profil • Mittlere oder Höhere Berufsausbildung • Erfahrung im Nautischen Bereich • Sie sind Kommunikativ, durchsetzungsstark und flexibel • Sie verfügen über gute Kenntnisse von die Flüsse in (West) Europa • Ihre Sprach,- und Schreibkenntnisse in Deutsch und Englisch sind sehr gut • Sie sind im Besitz von Führerschein Klasse B und sind bereit zu regelmäßige Geschäftsreisen Rivertech versorgt mit ihrem Team überwiegend das Nautische und Technische Management für Luxus Flusskreuzfahrtschiffen. Wir sind auf der Suche nach: Anlegestellen Entwickler Für diese Position suchen wir jemanden mit Affi nitäten in der Schifffahrt und gute Kenntnisse von die Flüsse in (West) Europa. Ihre Aufgaben Sie untersuchen die Möglichkeiten für neue Liegestellen, geeignet für 135 Meter lange Flusskreuzfahrtschiffen. Hierfür entwickeln Sie Pläne und haben Kontakt mit diversen Behörden. Sie koordinieren und begleiten diese Technische Projekte. Des Weiteren sind Sie verantwortlich für die Budgetierung und Kalkulation von diverse Projekte. Unser Angebot • Vielseitige Aufgabenbereiche • Gründliche Einarbeitung und Entwicklungsmöglichkeiten • Leistungsgerechte Bezahlung und ein hervorragendes Betriebsklima • Schweizer oder Niederländischer Vertrag • Firmenwagen Bitte senden Sie Ihre Bewerbung mit Ausführlicher Lebenslauf an: info@rivertech.nl. Bei Fragen wenden Sie sich gerne an Herrn Alexander Oost. Rivertech BV Delta 60, 6825 MS Arnhem . T +31 (0)26 362 03 40 . E info@rivertech.nl Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits www.fluvia.eu/jobs Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Sollicitaties eenvoudig via onze website! tanker shipping | tank storage | tanker brokers

De Binnenvaartkrant 3 18 juli 2017 “Grijp in bij containerterminals om einde te maken aan vertragingen” De Nederlandse overheid moet ingrijpen om de congestie en vertragingen op de containerterminals aan te pakken. Daar vraagt de Europese Binnenvaart Unie (EBU) om. De vertragingen lopen inmiddels (weer) op, tot 96 en zelfs 120 uur. De containerbinnenvaart ondervindt al jaren problemen door ongelijke behandeling in zeehavens, met name in Rotterdam, stelt de EBU. “Ten gevolge van deze congestie lijdt deze sector al jaren enorme financiële verliezen en boet aan betrouwbaarheid in waardoor goederenstromen verschuiven naar andere modaliteiten, met name het wegvervoer.” De EBU roept het Havenbedrijf en het ministerie van Infrastructuur & Milieu op de regierol op zich te nemen en voor oplossingen te zorgen, op korte en lange termijn. “Sinds jaren is de binnenvaart in overleg met de betrokken terminals om aan oplossingen voor het probleem te werken. Helaas blijken de oplossingen telkens van tijdelijke aard en dragen niet bij tot een structurele verbetering van de situatie. De structurele aard van deze congestie vraagt thans om Aanpak stuw Grave schoot tekort De ernst van de aanvaring met de stuw bij Grave was in eerste instantie niet voldoende duidelijk. Rijkswaterstaat heeft de melding in de eerste uren maar “met beperk te urgentie” behandeld. Dat concludeert adviesbureau Berenschot. Het deed onderzoek naar de afhandeling nadat de met benzeen geladen binnenvaarttanker Maria Valentine op 29 december 2016 de stuw rigoureus kapot voer. Het onderzoeksrapport is 13 juli openbaar gemaakt. Berenschot deed het onderzoek in opdracht van Rijkswaterstaat en de drie betrok ken veiligheidsregio’s en drie waterschappen. “Het incident heeft plaatsgevonden onder unieke en zeer moeilijke omstandigheden, waarbij alle betrokkenen zich tot het uiterste hebben ingespannen voor een goede crisisbeheersing”, stelt Berenschot. De locatie bemoeilijkte de communicatie en het ingrijpen. De stuw ligt op de grens van meerdere instanties: “Hierbij was afstemming nodig tussen drie provincies, drie veiligheidsregio’s, twee RWSregio’s en drie waterschappen. Ook de weersomstandigheden – er was sprake van zeer dichte mist – “hebben het verloop van de afhandeling van de crisis in de eerste 3 uur na de aanvaring van de stuw bij Grave ernstig beïnvloed.” Papieren tijgers Er moeten wel zaken veranderen. Het Coördinatieplan Vaarwegen Brabant-Noord en het Incidentbestrijdingsplan Vaarwegen Oost-Nederland noemt Berenschot ‘papieren tijgers’. Er is te weinig mee gedaan en ze komen inhoudelijk niet op alle onderdelen overeen. In het algemeen stellen de onderzoekers dat de regionale plannen beter moeten aansluiten op het Handboek Incidentbestrijding, met daarbij speciale aandacht voor melding en alarmering en crisiscommunicatie. Een van de aanbevelingen voor Rijkswaterstaat is dat de vaarwegbeheerder “explicieter de consequenties voor crisisbeheersing moet beschouwen bij het uitbesteden van taken”. Berenschot suggereert voortaan direct na een crisis een afspraak te beleggen met alle hoofdrolspelers voor het nabespreken van de crisis en het uitwisselen van de ervaringen. Verder adviseert Berenschot de veiligheidsregio’s om het principe van een coördinerend Regionaal Operationeel Team en een coördinerend operationeel leider uit te werken. Seine-Noord opeens weer onzeker door houding nieuwe Franse regering In een interview met de krant Les Echos heeft de nieuwe Franse transportminister Elisabeth Borne laten weten een aantal grote infra structuurprojecten opnieuw te heroverwegen. Daaronder is ook de realisatie van het Kanaal Seine-Noord. De nieuwe regering haalt de bezem door de infrastructuurpolitiek van de vorige regering, die volgens Borne heel wat grote projecten heeft aangekondigd zonder dat de financiering ervoor rond is. Het structurele aanpak”, aldus de EBU. Klachten uit Duitsland Niet alleen het imago van de binnenvaart staat op het spel, stelt de binnenvaartorganisatie, maar ook het imago van Nederland en de Rotterdamse haven. Dat blijkt ook uit de recente klachten van de Duitse binnenvaartorganisatie BDB en Duitse industrievertegenwoordigers. Zij richten hun kritiek overigens ook op de haven van Antwerpen, waar de vertragingen net zo erg zijn. zou gaan om meer dan 10 miljard euro, die weliswaar beloofd zijn maar die de overheid niet heeft. Borne gaat proberen alsnog een financieringsplan voor deze projecten uit te werken. De realisatie van het Kanaal Seine- Nord gaat zo’n 4,7 miljard euro kosten. De vorige Franse regering beloofde 1 miljard euro. De rest moest van de regio’s en Europa komen. Aangezien dit nu op losse schroeven staat, komt de voor 2023 geplande opening van het kanaal in het gedrang. Ook de Containeroperators kunnen zich niet meer houden aan hun vaarschema’s. Zij en hun klanten mogen volgens de BDB niet worden opgezadeld met meerkosten die ontstaan doordat men moet uitwijken naar andere terminals. “Onze sector is voor deze vertragingen niet verantwoordelijk”, aldus de organisatie, die het beu is dat de binnenvaart weer eens de speelbal wordt van de overslagproblemen in de zeehavens. De Duitse economie én het milieu zijn volgens de BDB de dupe van Franse minister van Milieu, Nicolas Hulot, heeft een ‘pauze’ aangekondigd bij de realisatie van grote infrastructuurprojecten. Schandalig De Noord-Franse volksvertegenwoordiger Stéphane Demily, die zich al jaren sterk maakt voor de Seine-Noord-verbinding, heeft onmiddellijk aan de bel getrokken en premier Édouard Philippe met de uitspraken van zijn collega’s geconfronteerd. Philippe bleef echter vaag in zijn de problemen in Rotterdam en Antwerpen. Steeds meer containers belanden op vrachtwagens om toch nog tijdig hun bestemming te bereiken. Door het lage water op de Rijn is er te weinig binnenvaartcapaciteit om de vertragingen in de zeehavens op te vangen. De nieuwe vaarschema’s van de gefuseerde zeerederijen veroorzaken extra chaos op de terminals in Rotterdam en Antwerpen. Dit effect werd nog versterkt door de cyberaanval die de terminals van APM platlegde. antwoorden. Demily noemt het onbegrijpelijk en schandalig dat de overheid lijkt terug te komen op eerder gedane beloften. Hij wijst er ook op dat Frankrijk veel Europees geld dreigt mis te lopen als niet snel wordt begonnen met de projecten. Het geduld van Demily is op: “Deze ballade duurt nu al jaren. Het volstaat. Als de overheid zich terugtrekt zou dit een oorlogsverklaring zijn aan de 6 miljoen inwoners van de regio Hauts-de-France. We laten dit niet gebeuren.” Das Rheingold Kunnen we buiten de aarde leven? Reken maar! Verhuizen we dan naar een andere planeet? Zeer waarschijn lijk niet. De afstanden zijn veel te groot. Maar in onze fantasie komen we heel ver, getuige alle films en boeken erover. Het is ook een heerlijke gedachte dat er ergens een ongerepte aardbol hangt, waar we opnieuw kunnen beginnen en de bende die we hier hebben gemaakt, achter ons laten. Dat kun je ons niet kwalijk nemen. We zijn door de natuur in elkaar gezet om te overleven, niet om een paradijs te scheppen. Gegarandeerd dat we op die nieuwe aarde sowieso weer net zo’n puinhoop maken. Laten we leren ons nest op te ruimen. De mens kan ook prachtige dingen maken. Zo slaagde in de 19e eeuw Richard Wagner erin om stukken muziek te produceren die de hele muziek wereld een andere richting gaven. Zoals wel meer lui in die tijd had de goede man rare politieke ideeën, maar dat deed niets af aan zijn soms wonderschone composities. Mijn leraar Duits op de middelbare school liet de klas (met een heuse bandrecorder) luisteren naar het begin van de Wagner-opera ‘Das Rheingold’ en wij moesten in het Duits opschrijven wat we dachten dat we hoorden. Ik zal het de Duitse lezers niet aandoen op te schrijven wat ik ervan brouwde, maar onze leraar wist ons te vertellen dat je luistert naar het ontstaan van de wereld, die langzaam wordt overspoeld door de Rijn als symbool voor de kracht van de natuur. Sluit je ogen en waan je in de Rijn. De machtige rivier is een bron van leven, een natuurlijke grens en vervoersdrager, van de eerste Romeinse platbodems tot onze dierbare, reusachtige koppelverbanden. De bevaarbare verbinding tussen de Noordzee en de Duitse nijverheid vormde in de 19e eeuw de vruchtbare bodem voor een nieuwe vorm van samenwerking tussen staten. Met de Rijnvaartakte (1831, herzien in 1868) besloten zes landen gezamenlijk de vrijheid van de scheepvaart op de Rijn te garanderen. Helaas kon die afspraak niet voorkomen dat de landen onderling gingen bakkeleien over andere zaken in de eerste helft van de 20e eeuw, maar de Rijnvaartakte heeft die gewelddadige periode overleefd. De Rijn als symbool van overleving, zoals het leven erin, na de vervuiling van de jaren 60 (toen er geen plantjes en beestjes in de Rijn konden leven), in de jaren daarna terugkeerde. De Rijn als voorbeeld van je nest opruimen. Noordrijn-Westfalen heeft voor de Rijn de status van natuurmonument aangevraagd. We moeten geen paradijs willen creëren. Straks overleeft de scheepvaart het niet. Voor het zo ver is, stroomt er nog heeeel veel water door de Rijn. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

De Binnenvaartkrant