De Binnenvaartkrant 14 18 juli 2017 Dubbelwandig tankschip gezocht Vinotra uw innovatieve partner voor transport en bunkering van zwarte en blanke producten actief in Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen en de Noord-Europese waterwegen. Om aan de vraag van onze klanten te voldoen, breiden wij onze vloot uit. Beschikt u over een dubbelwandig tankschip met een capaciteit tussen 1000mt tot 4000mt voor het transport van blanke of zwarte producten? Dan zijn we op zoek naar u. Vinotra is - Betrouwbaar - Flexibel - Innovatief - Transparant - Iso 9001 en 14001 gecertificeerd mogelijkheden tot time-charter Voor meer informatie neem contact op met Jan Verbergt of Koen Geeraerts op het telefoonnummer: +31 (0)85 064 60 40 (Main and AOH number) of per e-mail op info@vinotra.com SCHIFFSFÜHRER, STEUERLEUTE MIT (RHEIN)PATENT UND ERFAHRENE MATROSEN KAPITÁN, KORMIDELNÍK S PATENTEM A ZKUŠENÍ LODNÍCI KAPITEINS, STUURLIEDEN MET (RIJN)PATENT EN ERVAREN MATROZEN www.tos.nl/vacancies Für eine völlig neue Flotte von LNG-Tankern sowie für konventionelle Tanker suchen wir ab sofort Sachkundige für die Binnenschifffahrt: Schiffsführer, Steuerleute und Matrose. Sind Sie im Besitz eines Rheinpatents bis mindestens Mannheim, Basel oder Birsfelden, einer Bescheinigung über den ADN-Basis-Lehrgang und eines Schifferpatents der Kategorien A/B? Sie haben kein Rheinpatent, sind aber motiviert und ehrgeizig? Schauen Sie sich dann die Tätigkeitsbeschreibungen für u. a. Steuerleute an und ergreifen Sie Ihre Chance! Melden Sie sich über unsere Website www.tos.nl fur die deutsche Übersetzung, English translation, německý překlad und polską wersję. Haben Sie Interesse und sind Sie verfügbar? Setzen Sie sich dann gleich mit uns in Verbindung! Siebelina Ooms Senior Consultant Maritime +31 10 428 42 62 Rudolf Zak Branch Manager Czech Republic +420 412 51 01 81 Vinotra - Brugsteen 4, 4815 PL Breda Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727
De Binnenvaartkrant 15 18 juli 2017 Vliegende start voor Van Gemert & Zoon Oude rotten in schroefreparatie Binnen vier maanden na de start op 1 maart had Van Gemert & Zoon al zijn honderdste scheepsschroef gerepareerd. Het nieuwe bedrijf, gevestigd in Dreumel, is opgezet door drie oude rotten uit het vak: Hennie van Gemert, zijn zoon Theo en Sjon van den Ham. Ze hebben alle drie een verleden bij Van Voorden in Zaltbommel. Toen vorig jaar het doek viel voor dat bedrijf, zaten Theo en Sjon zonder werk. Hennie, 72 inmiddels, was al vijf jaar met pensioen. Maar hij was degene die het initiatief nam. Zoals hij ook al ondernemend was toen hij in 1965 de reparatieafdeling van Van Voorden opzette, die hij daarna tientallen jaren leidde. Risico “Ik wist dat er voldoende werk zou zijn”, verklaart Hennie waarom hij het risico durfde nemen. Theo en Sjon waren voorzichtiger, maar werden aangestoken door het enthousiasme van Van Gemert senior. “Vervolgens heb ik Nico Sepers (van de Sepers Groep, red.) gebeld of hij nog een hal vrij had.” Zodoende kwamen ze aan de Waaldijk in Dreumel terecht. Hier hebben ze volop ruimte. Het grootste deel van het machinepark konden ze bij Van Voorden kopen. Sjon: “Dat werd daar toch niet meer gebruikt. Verder hebben we een balanceer-as laten maken door Sepers en konden we een pers kopen in de Achterhoek. Onmisbaar, maar er zijn er maar een stuk of veertig van in Nederland en die zijn allemaal in gebruik.” Ouderwets handwerk De rolverdeling is helder: Hennie is als directeur-eigenaar verantwoordelijk voor de commercie. Hij bezoekt schepen, benut zijn contacten met schippers, vissers, rederijen en werven. “Ze moeten je gezicht zien, weten dat je er bent en wat je kunt.” Theo (47) en Sjon (58) hebben allebei meer dan dertig jaar ervaring met schroeven; zij voeren de reparaties uit. Ouderwets handwerk: richten, lassen, slijpen, hameren… Hennie: “We konden een vliegende start maken; deze mannen hoef je niets meer te leren.” De mannen verstaan hun vak en al snel bleek dat er inderdaad voldoende werk is. Bijna dertig scheepsschroeven per maand worden in Dreumel onder handen genomen. In alle formaten, legerin gen en 3-, 4-, 5- en 6-bladsuitvoering. Voor alles wat vaart: binnenschepen, coasters, kotters, jachten, veerponten, werkschepen… Uitgesteld “Het gaat zó goed dat we er al iemand bij hebben en nu met z’n vieren zijn”, zegt Theo. “Een oudcollega van ons is vorige maand parttime begonnen.” “De scheepvaart heeft een slechte tijd achter de rug”, legt Hennie uit hoe het komt dat hij zo veel opdrachten binnensleept. “Men is zo lang mogelijk blijven doorvaren – ook als de schroef beschadigingen had. Maar dan verlies je vermogen.” “Nu het wat beter gaat, laten ze hun schroef alsnog repareren. Dat is bijna altijd nog goed mogelijk – ook al zijn er soms grote stukken uit de bladen. En repareren is beduidend goedkoper dan een nieuwe schroef, terwijl die gerepareerde schroef weer net zo lang mee kan.” Vlnr: Hennie van Gemert, Theo van Gemert en Sjon van den Ham. Bakenbomen mogen terugkeren langs de Maas Woonbooteigenaren Wessem gaan meer betalen Woonbooteigenaren aan de Waage Naak in Wessem moeten meer liggeld gaan betalen. Maasgouw verhoogt het liggeld met 300 euro naar 1.500 euro per jaar. Zodoende gaat in alle kernen van de gemeente hetzelfde tarief gelden. De woonbootbewoners waren geschrokken van deze verhoging en hadden protest aangetekend. Daarop paste de gemeente de liggeldverordening aan en smeerde Nieuw distributiecentrum in Weert De komst van een nieuw distributiecentrum op het bedrijventerrein Kampershoek 2.0 in Weert is een steun in de rug voor de onlangs geopende multimodale terminal De Kempen in Budel- Dorplein. Groep Heijlen uit België gaat een groot distributiecentrum ontwikkelen op een kavel van 19 hectare. Naar verwachting start de bouw in 2018. Heijlen had Weert al een aantal jaar geleden op het oog. De investeerder wilde een pand op het oude bedrijventerrein kopen. Maar de transactie ging toen niet door. Toen in Budel/Weert containerhaven De Kempen werd de verhoging uit over een paar jaar. Protesten waren er ook geheven tegen de termijn die de gemeente gaat hanteren voor het laten vervallen van een ligplaatsvergunning. Zou een ark zes maanden niet bewoond worden, dan zou de vergunning vervallen. Te kort, vonden de bewoners. Zij kregen daarin gelijk waarna Maasgouw de termijn in de woonbootverordening op een jaar stelde. gerealiseerd nabij de zinkfabriek in Dorplein, kwam Weert weer in beeld bij het Belgische bedrijf. De exploitanten van de containerterminal, GVT Group en Wetron, willen binnen drie tot vijf jaar groeien naar een jaarlijkse overslag van 10.000 containers voor bedrijven in de regio. De komst van het grote distributiecentrum betekent een eerste succes om die groei te realiseren. Heijlen Groep is actief als ontwikkelaar en investeerder van distributiecentra in Nederland. De locatie in Weert gaat zich richten op de distributie van producten van webshops. DOOR NOUD VAN DER ZEE Als een gemeente er zelf geld en tijd in wil steken, dan is het toegestaan tussen Den Bosch en Venlo op sommige stukken van de Maasoever zelf zogeheten bakenbomen te herplanten. Dat heeft Rijkswaterstaat laten weten. In Cuijk, maar ook in gemeenten als Grave, Wijchen, Oss, Heumen en Mook, wordt betreurd dat de bakenbomen verdwijnen. Vaak leggen de bomen – meestal zwarte populieren of esdoorns – het loodje doordat Rijkswaterstaat natuurlijke oevers aanlegt. De vaarwegbeheerder wil ook zo min mogelijk obstakels in de uiterwaarden van de Maas. Bakenbomen kunnen goed tegen droogte en nattigheid; dus kunnen zij zowel op de wal als in het water groeien. Toen de Maas bijna honderd jaar geleden gekanaliseerd werd, zijn deze bakenbomen vlak langs de rivier geplant. Bomen, die schippers bij hoog water duidelijk moesten maken waar de rivier ophield, zodat de schepen in periodes van hoog water binnen de vaargeul bleven. Levende monumenten De Maas is de enige rivier in Nederland met bakenbomen. Ze worden beschouwd als levende monumenten met cultuurhistorische waarde en behorend bij het landschap. De bakenbomen werden destijds om de 100 meter in de vorm van ADVERTENTIE laanbeplanting aan beide zijden van de Maas geplant. Zo zorgden ze voor een duidelijke herkenbaarheid in het landschap. Door moderne navigatieapparatuur hebben de bomen voor de beroepsvaart verloren. De gemeente Cuijk is van plan vanaf de verkeersbrug (A73) bij Heumen en de spoorbrug tussen Katwijk en Mook bakenbomen te herplanten. Samen met andere gemeenten wil ze een plan van aanpak voor bakenbomen komen. ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl