Views
1 year ago

2017-15

  • Text
  • Juli
  • Binnenvaart
  • Gaat
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Volgens
  • Schepen
  • Onderzoek

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 18 juli 2017 Wij feliciteren Wasa Dredging Group Oy Ltd. van harte met splijtbakken Boann en Sinann Foto’s: Bert Romeling Wir wünschen Wasa Dredging Group Oy Ltd. mit den Boann und Sinann allzeit Gute Fahrt. Wir haben den kompletten Innenausbau geliefert. www.pietbrouwer.nl Congratulates WASA Dredging with their new vessels Boann and Sinann. Op afstand problemen oplossen in machinekamer via Feo AR-bril Big brother is helping you DOOR JOKE HEIKENS Het scheelt een schipper veel geld en tijd als hij zelf technische problemen kan oplossen met hulp van een monteur op afstand. Dat is precies wat Feo-AR mogelijk maakt. “Met een soort bril met cameraatje kun je zelf de problemen doorgeven en laten zien, waardoor de persoon aan de andere kant van de lijn met je mee kan kijken en een oplossing voor je op kan zoeken”, vertelt oprichter en bedenker Raymon Lubbers. Feo-AR is één van de succesnummers van Port XL die meteen al De bril produceert FEO-AR niet zelf; die komt van Vuzix. contracten in de wacht sleepte van Vopak en Havenbedrijf Rotter dam. Het programma is erop gericht om kansrijke start-ups in de logistieke sector te begeleiden, zodat ze hun product eerder en met meer succes op de markt kunnen brengen. “Port XL gaf mij de kans om mijn bedrijf in drie maanden zó ver te ontwikkelen waar je normaal gesproken twee jaar over doet. Dat is fantastisch. Ik werkte bij een klein bedrijf dat toeleverancier is voor de scheepvaart en daar zag ik dat als er een probleem is, er iemand ingevlogen moet worden. Dat kost zoveel tijd en geld… dat moest beter kunnen, leek mij. Zo kwam ik op het idee van de augmented reality-brillen waarmee je op afstand een schipper (of bemanningslid) kan helpen om een probleem op te lossen. Hoe sneller dat kan, hoe beter dat is voor iedereen. Daarbij moet het mogelijk zijn dat ook buiten kantoortijden een schip met problemen geholpen wordt.” ‘Front end Obession’ De naam Feo-AR staat voor Front End Obsession – Augmented Reality. “Front End Obsession is iets wat alle ondernemers hebben”, gaat Lubbers verder. “Iedereen wil zo goed mogelijke resultaten in zo weinig mogelijk tijd. We willen allemaal directe oplossingen voor problemen. Samen met de smartglass van Vuzix is het mogelijk om op afstand problemen te verhelpen. Deze bril heeft een cameratje opzij waarmee de ‘hulpverlener’ aan de andere kant van de lijn mee kan kijken naar de motor of machine aan boord. Doordat de andere kant live mee kan kijken, ontstaan er ook minder snel misverstanden. Niet iedereen kan een probleem goed uitleggen en soms zit daar de oplossing juist in.” Raymon Lubbers. (foto Mark Nolte) Het contract met het Havenebdrijf gaat over twee specialistische schepen. “Ze hebben twee hydrografieschepen die de diepgang van de haven onderzoeken. Toen er een probleem was, is er tot twee keer toe iemand wezen kijken om dit op te lossen, maar dat lukte niet. Dat kost veel tijd en geld en dat is jammer. Het is veel handiger als er bij technische problemen ingebeld kan worden, waarbij op afstand een oplossing gevonden wordt. De kennis die diegene voorhanden heeft, is veel uitgebreider dan wat een persoon aan boord meebrengt. Bij Vopak draait het contract om kwaliteitscontroles van dagelijkse dingen: of de juiste lading in de juiste tank gaat bijvoorbeeld. Dat gaat nu nog via papier, maar dat kan straks allemaal digitaal. Dat scheelt ook weer tijd en het biedt meer zekerheid.” “Het geeft misschien een big brother is watching you-gevoel, maar ik denk dat je het in dit geval beter als big brother is helping you kan zien.”

De Binnenvaartkrant 13 18 juli 2017 Vervolgorder voor Pattje Waterhuizen in zicht na oplevering Boann en Sinann DOOR JITZE HOOGHIEMSTRA Pattje Waterhuizen heeft begin juli de splijtbakken Boann en Sinann opgeleverd aan de Finse rederij Wasa Dredging. Het betreft zelfvarende splijtbakken van 11,36 meter breed, met een lengte van 67 meter en een diepgang van 4 meter. Zoals het er nu naar uitziet krijgt de klus een vervolg met nog eens twee splijtbakken. Die oplevering is in dat geval aan het eind van dit jaar of begin volgend jaar. Voor de scheepswerf was het volgens eigenaar Bauke Adema van Pattje Waterhuizen tot nu toe de grootste opdracht. Niet alleen vanwege het gebruikte materiaal, maar ook omdat het een nieuwe klant betrof. “Wasa Dredging wist precies wat ze wilden. Ook moest het werk op een heel hoog kwaliteitsniveau gebeuren. Voor ons was het dan ook een spannende opdracht.” Zware rotsblokken Zo moest voor de beunbak gebruik worden gemaakt van de staalsoort S690. “Die staalsoort wordt vooral gebruikt in de offshore en komt eigenlijk niet voor in de scheepsbouw. Wij moesten hier dan ook voor gecertificeerd worden. Dat waren we al deels, maar nog niet volledig.” “De reden van het gebruik van dit type stevige staal is dat er in Scandinavië zwaardere rotsblokken worden vervoerd; die komen hier niet voor. Daarom moest de kwaliteit een stuk hoger liggen.” Daarnaast hadden de schepen aanvankelijk een beoogde capaciteit van 940 kuub. Dat werd al snel 1.000 kuub. “Wasa Dredging had namelijk een grote opdracht gekregen van een Russisch bedrijf. Die wilde dat de klus snel klaar was. Om die reden wilde Wasa Dredging een grotere inhoud. De schepen zelf kunnen overigens voor diverse klussen worden ingezet, maar ze zijn vooral bedoeld voor het vervoer van zware materialen.” Ierse riviergoden De opdracht voor de splijtbakken kwam twee jaar geleden binnen. De Finse reder nam daarvoor zelf contact op. “In het verleden hebben wij twee splijtbakken geleverd aan de firma Baars uit Sliedrecht. Zij verhuurden materiaal aan Wasa Dredging. Die vonden dat zó goed dat ze ons benaderden.” “Wij hebben dan ook veel ervaring met splijtbakken. Zo hebben wij de afgelopen vijf tot zes jaar al ruim twintig hiervan geleverd aan diverse opdrachtgevers.” De werkzaamheden aan de naar riviergoden uit de Ierse mythologie vernoemde splijtbaken begonnen vorig jaar augustus. De Boann was gereed op 7 december 2016. De Sinann op 8 mei van dit jaar. Volgens Adema betrof het een relatief lange periode voordat de splijtbakken uiteindelijk klaar waren. “Dat had te maken met diverse aanpassingen die er in opdracht van het Finse bedrijf gedurende de bouw moesten komen.” Afbouw De casco’s zijn door Pattje Waterhuizen gemaakt. Daarnaast is er samengewerkt met een aantal toeleveranciers. Zo is de elektriciteit gedaan door Piet Brouwer Elektrotechniek uit Urk, heeft Gebroeders De Haan uit Hoogezand de luchtinstallatie aangelegd en is de betimmering gedaan door Timmerbedrijf Wessels uit Haren (Ems). Adema: “De samenwerking verliep heel erg goed. Aanvankelijk viel het vanwege alle specificaties niet mee om partners te vinden voor ons eerste echte afbouwproject sinds onze oprichting in 2008. Uiteindelijk hebben we goede toeleveranciers gevonden.” “Hoewel wij nog steeds niet echt zijn ingericht op afbouwklussen, hebben we de bouw kunnen voltooien met drie medewerkers van onze werf en met weinig toeleveranciers. Daar zijn we wel trots op.” Impuls Met de ervaring op zak van de bouw van de Boann en de Sinann denkt Adema dat Pattje Waterhuizen in de toekomst vaker totaalpakketten kan en ook zal gaan aanbieden. Daarnaast denkt hij dat de bouw van de zelfvarende splijtbakken een impuls zal geven aan de scheepswerf. “Als reder ben je op deze manier selfsupporting. Er zijn geen extra schepen nodig. Daarnaast kun je met minder personeel uit de voeten. Dat is ook wat bedrijven momenteel willen. Personeel kost geld en is moeilijk te krijgen.” “Hoewel er al meer van dit soort schepen bestaan, worden ze tot nu toe vooral gemaakt in het buitenland. En nog niet zo zeer in Nederland. Daar ligt voor ons dus zeker een kans.” Aan splijtbakken Boann en Sinann leverden o.a.: (foto Bert Romeling) Pattje Waterhuizen Shipbuilders Afbouw. Alphatron Marine B.V. - JMA-610 radar; - MFM-line nautische apparatuur; - GPS-kompas; - VHF. Gebr. De Haan Koeling en verwarming, complete mechanische ventilatie, sanitair. Handelsonderneming Schraven B.V. - Navigatoren, aandrijven van het schip; - SRP 300 DST. HR Piping B.V. Machinekamer installatie. Piet Brouwer Elektrotechniek B.V. Ontwerp, levering en installatie van de gehele elektrotechnische installatie, inclusief power management, alarmsysteem, LED verlichting, consoles en systeemintegratie. Tischlerei und Alubau Wessels GmbH den kompletten Innenausbau DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL Leuker kunnen we het niet maken… De uitdrukking van de belastingdienst is inmiddels ruim bekend: ‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.’ Zo wordt een instantie die niet altijd als positief wordt ervaren tóch positief in beeld gebracht. Tja, je wordt geacht om ieder jaar, soms wel één keer per kwartaal aangifte te doen van diverse zaken zoals inkomstenbelasting en als ondernemer ook de BTW-aangifte. Het brengt enig werk met zich mee GESABBEL Dit is een rubriek van de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart en als je pech hebt krijg je niets, maar moet je nog betalen ook. Het is een verplichting waar niemand echt op zit te wachten. Wel opmerkelijk dat je je gemakkelijk een beeld vormt bij een organisatie op basis van de verplichte handelingen die je ervoor moet doen, zonder dat je waarschijnlijk ooit een medewerker hebt gesproken. Dat gevoel verdwijnt enigszins als je met vragen contact met ze opneemt en een aardige medewerker je stapje voor stapje uitlegt wat en hoe je iets moet doen. Duidelijkheid doet toch wonderen. De SAB is zich er ook van bewust dat het vaak erg veel tijd kost om als ondernemer aan alle verplichtingen te voldoen. Soms denk je dat je alles verzameld hebt en dan blijkt er iets te ontbreken waardoor het niet gaat zoals je gepland had. De SAB is druk bezig met een vernieuwde website die je spreekwoordelijk ‘bij de hand’ neemt en stapje voor stapje laat zien wat de mogelijkheden zijn en wat je daarvoor nodig hebt. Per onderwerp zal al op de eerste pagina de belangrijkste informatie te zien zijn. Zoals eerder al vermeld, zal op de site ook de wachttijd aan de balie van dat moment te zien zijn. Ook zal er meer gewerkt worden met links als het gaat om informatie van derden, bijvoorbeeld de artsenlijst met adressen waar de medische keuringen voor de binnenvaart gedaan kunnen worden. Door een link naar de basisorganisatie is er altijd informatie voorhanden die up-to-date is. Het adres van de website blijft voor de werkzaamheden met betrekking tot de vaardocumenten en het Nationaal Instituut hetzelfde: www.sabni.nl. Ook blijft de app handig voor snelle informatie over de bunkerstations, inzamelaars, havenactiviteiten en dergelijke. De app is verkrijgbaar voor iOs en Android. Leuker kan ook de SAB het niet maken, maar ze gaat proberen het in ieder geval een stukje gemakkelijker voor je te maken. De app is handig voor snelle informatie over de bunkerstations, inzamelaars, havenactiviteiten en dergelijke.

De Binnenvaartkrant