Views
2 years ago

2017-14

  • Text
  • Juli
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Nieuwe
  • Marine
  • Goed
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 6 4

De Binnenvaartkrant 6 4 juli 2017 FAMILIEBERICHTEN geboorte • verloving • huwelijk • overlijden • dankbetuiging • in memoriam Familiebericht plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl Voor ons niet geheel onverwacht is overleden onze zorgzame vader en mijn opa Roelf Nijboer ex ms “ALROE” Sinds 29 oktober 2007 weduwnaar van Aaltje Nijboer-Tulp. * 17 augustus 1935 † 1 juli 2017 te Veendam te Delfzijl Tiemke en Lammert (MS Fivel) Hendri en Anja Rosalie Tommie “Onze speciale dank gaat uit naar het personeel van Betingestaete voor de liefdevolle verzorging”. Correspondentieadres: Willem Barendzstraat 4, 9934 GS Delfzijl Onze vader en mijn opa is opgebaard in uitvaartcentrum Stilleweer, Stilleweersterweg 1 te Appingedam. Er is gelegenheid om afscheid te nemen op woensdag 5 juli van 18.30 uur tot 19.15 uur. De plechtigheid voorafgaand aan de crematie vindt plaats op donderdag 6 juli om 12.00 uur in bovengenoemd uitvaartcentrum. Na de plechtigheid is er gelegenheid tot condoleren. Wij als familie willen graag een gift doen aan de bewoners van woonhavens Betingestaete te Delfzijl. Als u met ons mee wilt doen, dan is het mogelijk om een geldbedrag te deponeren in een box bij het condoleanceregister. ROTTERDAM Een: SCHIPPER/VERKOPER Wij verwachten: Gezocht op bunkerschip: Stuurman met vaarbewijs voor in de bunkering Vrijetijdsregeling 14 op 14 af Tel: 06-11597383 Gemotiveerde ervaren Filipijnse bemanning Afdrachten en verzekeringen conform wetgeving. BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan : (licht) matroos/ goede condities. Te Koop TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste kwaliteit prijs ! Tot 25 m onder het schip uit ! Vanaf Euro 117,00 per dag, Email: office.nl@gerwil.com, www.botermantechniek.nl lange periode. Barko UG Duisburg. T. 0527-690032 T: 06 54 28 7373 Tel. +49-3222-1096-896. Of : + 31-1025-799-22 Voor ms Sofie cementtanker Gesucht Schiffsführer auf 85m, zoeken wij: Kapitein of N-Tanker Patent min (tijdverschil + 7 uur) E: sales@barkocrewing.eu www.barkocrewing.eu Stel, (nieuwe)eigen woning, die zelfstandig schip kan runnen. Vaargebied: verscheidene Mannheim. ADN Mail: scan40@gmx.net Tel: D+4915786404329 Lux +352621709263 Rivertours cv uit Vlaanderen/België zoekt occasionele schipper of schippersechtpaar voor passagiersvaart op de Vlaamse/Belgische binnenwateren. Nodige vaarbewijzen vereist. Goede trajecten van en naar DU-NL, i.b.v. rijnpatent min. Mannheim. Vaarschema: 14/14 of e.v.t. flexibel i.o. J. Kleine 06-422 960 19 KEMPENAAR 55x6,60m 652 Ton Gevr: Volmatroos voor mts Odina 14 op 14 af. Er zijn studie mogelijkheden. Tel. 0031 65 383 46 57 Mail: odina@kpnmail.nl verdienste. Liefst niet ouder Bj 1929, 2 ruimen, azobe vloer, Gevraagd op mts Spes dan 67 jaar. Info: Guido Moens, GSM 0032(0)475 25 24 65 moens@scaldisnet.be alu luikenkap. VOLVO 400 pk, boegschroef, generator. Geen SI wel in goede staat, ± € 55.000,- Salutis Per direct Volmatroos, 4/4, Loon volgens cao en reizen vrij Tel 0653-923017 Overweegt u een HERMOTORISERING? Shipfix Techniek \’s-Gravendeel is uw Tel 0646-222 111 Dubbelwandig Tankertje Upstream Crew B.V. Uw betrouwbare bemiddeling merkonafhankelijke leverancier Kustvaart voor Poolse bemanning. en inbouwer voor al uw boegschroef- en voorstuwingsmotoren en 37x7,40m 270 Ton Bj 1961, 6 tanks, 1 lospomp, bunkergiek. DEUTZ 230 pk, e: info@upstreamcrew.com t: 085-877 2324 aggregaten. Werkschip Janny Generator Lister HOLLAND SHIP CLEANING www.shipfixtechniek.nl info@shipfixtechniek.nl Tel. 06-15 204 640 Geen papieren, goede staat ± € 140.000,- Tel 0646-222 111 Scheepsruimen 500 BAR + verven Hydrojetten 2500 BAR Tel. 0617324458 Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van De Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! Gevraagd op MS Taling Stuurman/kapitein met patent tot Mannheim, 14 op/14 af, evt. op aflosbasis. Loon N.O.T.K., Zondag wordt niet gevaren. Tel. 06-54 95 76 45 N E X T V E S S E L. C O M Makelaardij in zee- en binnenvaart ! Op zoek naar binnenvaartpersoneel? www.alfuru.com BUYCK TECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL U ZOEKT EEN KAPITEIN? INFORMEER NAAR DE ADVERTENTIE MOGELIJKHEDEN REINPLUS FIWADO Bunker leverancier van brandstoffen, smeermiddelen en scheepsmaterialen aan de scheepvaart zoekt ter versterking van haar team in • Positieve, klantgerichte en commerciële instelling • Grootvaarbewijs/ADN/radardiploma (schipper /verkoper) • Bij voorkeur woonachtig omgeving Rotterdam Sollicitaties naar: REINPLUS FIWADO Bunker. Waalhaven z.z. 11 – 3089 JH Rotterdam. E: info@reinplus.com Telefonische inlichtingen bij dhr. Harry vd Wal 06-53900757 +31(0)10-414 00 60 SALES@BINNENVAARTKRANT.NL GEZOCHT (Roemeens) Kapitein of koppel voor motorbeunschip SELVIO. 4 weken op/4 weken af Vaargebied: Zeeland, Bovenschelde, Westerschelde en de Leie. 0032 – 475 519 908 Hydraulische stuurmachines Roeren en Hennegatkokers Stuurhut hefkolommen Revisie - fabricage hydraulische cilinders 06-51125174 KICKERS Kleine advertentie met een verzoek, een aanbod of een mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst direct op via onze website VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl Rondvaartschipper (m/v) gezocht • Oproep of ZZP • I.b.v. groot vaarbewijs • Schottel-ervaring en bekend met Amsterdam zijn een pré Solliciteren? Mail naar werving@blueboat.nl of bel 020-820 4545 J. Oost • Tel. 06 -53153374 JO-EL GROUP B.V Zoekt per direct een echtpaar of schipper met matroos. Voor een van onze schepen. Loon en vrije tijd in overleg. Bereikbaar via mail jo_elgroup@icloud.com of tel. 0629555439. TE KOOP Sleepduwboot Groenland Afm. 22,50m x 5,70m x 2,20 m b.j. 1958, 730 pk gm, Motorrevisie 2011. Evt. met vast werk. GEZOCHT Stuurman / 2e kapitein Voor koppelverband Breitling!!! i.b.v. Rijnpatent/radar, enige ervaring is een pré. 14/14 loon n.o.t.k. Info: +31 6 – 50282734 Email: vogelaarshipping@ shipmail.nl Wij zijn op zoek naar: stuurman/matroos of aankomend schipper voor zelfvarende zandzuiger WEEKENDS VRIJ Van der Waal B.V. Zandhandel en Overslagbedrijf Tel. 078-6151286 E-mail info@vanderwaalbv.nl www.vanderwaalbv.nl

De Binnenvaartkrant 7 4 juli 2017 Scheepseigenaar heeft nog veel vragen over Stage V DOOR SARAH DE PRETER De Europese emissienorm NRMM Stage V stelt de binnenvaart voor uitdagingen op financieel, technisch en organisatorisch gebied. Tijdens een innovatiemiddag van het Expertise- en Innovatie- Centrum Binnenvaart werden op 20 juni in Rotterdam de feiten op een rij gezet. Wat bleek? Niet alleen de binnenvaartondernemer is aan zet... Emissienormen kent de sector al sinds in 2001 CCR1 van kracht werd. Die werd in 2007 opgevolgd door CCR2. De voor 2013 geplande invoering van CCR3 werd opgeschort vanwege de crisis. Inmiddels was naast de CCR ook de Europese Commissie zich met emissies gaan bemoeien. Het gevolg was dubbele regelgeving en dus complexiteit. Met de NRMM Stage V is er nu één Europese richtlijn voor verschillende voertuigen en machines, waaronder binnenvaartschepen. De vorig jaar in Brussel aangenomen norm is de binnenvaart enigszins opgedrongen. Aanvankelijk leefde de hoop dat men de Amerikaanse norm EPA Tier 4 zou overnemen. Met NRMM Stage V sloeg de Europese Commissie een middenweg in tussen de Euro VInorm voor het wegvervoer en EPA Tier 4. Dat betekende met name zwaardere eisen aan de uitstoot voor fijnstof. CBRB-voorzitter Paul Goris ziet ondanks deze ‘weinig schone start’ kansen. Kansen die de sector met vereende krachten moet creëren. “Het binnenvaartvervoer moet groeien want er dreigt een verkeersinfarct. Deze kans moeten we nu pakken. De tijd van omkijken is voorbij.” Wie betaalt? Grootste punt van zorg: de financiering. Aangezien de verlader niet betaalt voor een betere luchtkwaliteit kunnen scheepseigenaren investeringen hierin niet of nauwelijks terugverdienen. Een investering van 1 euro in NRMM Stage V voor de binnenvaart levert echter een maatschappelijk rendement op van 7 euro. De brancheorganisaties lobbyen ervoor dat ook de overheid haar verantwoordelijkheid neemt. Ze De bijeenkomst werd live gestreamd via internet om zo veel mogelijk ondernemers te bereiken. De deelnemers discussieerden in groepjes over diverse deelonderwerpen. (foto’s Sarah De Preter) lopen momenteel aan tegen het feit dat de kabinetsformatie lang duurt. Besluiten en toezeggingen laten daardoor op zich wachten. Verladers De bonden zijn ook in gesprek met banken om goede regelingen te treffen. En verladers zouden ‘groen vervoer’ kunnen opnemen in hun contracten. BLN-Schuttevaer-directeur Hester Duursema daagt hen uit om lef te tonen: “Neem dit eens op in je contracten én je marketingstrategie. Beschouw het als onderscheidend vermogen.” Voorts trekken de Nederlandse bonden op richting Europa, waarbij ze de steun nodig hebben van Duitsland, Frankrijk, België en Zwitserland. “Er zijn meerdere Europese fondsen beschikbaar, maar die zijn vaak gericht op grote industrieën en daardoor moeilijk toegankelijk.” Meten aan de pijp BLN-Schuttevaer maakt zich sterk voor meten aan de pijp, zodat de binnenvaart kleine stappen kan zetten. Duursema: “We zien al sinds CCR2 dat vergroenen door alleen in te zetten op nieuwe motoren niet hard genoeg gaat. Ook zaken als onderhoud en vaarstijl spelen een rol.” De prikkel zou daarmee niet moeten liggen op het type motor dat men inbouwt, maar op de emissies. “We willen verantwoordelijk worden gehouden voor wat we werkelijk uitstoten.” Mits er goed en objectief wordt gemonitord, staat ook het CBRB achter meten aan de pijp. Goris: “Op voorwaarde dat de verdere ontwikkeling van innovaties hierdoor geen vertraging oploopt.” Technische oplossingen Technisch gezien is er veel mogelijk om de schadelijke emissies van scheepsmotoren terug te dringen. De aanwezigen discussieerden in groepjes over voor- en nadelen van verschillende opties. LNG werd als deeloplossing gezien, op voorwaarde dat er bunkerstations zijn die het vloeibare gas leveren. Het is een transitiebrandstof voor de komende tien tot dertig jaar. “In die periode zullen weer nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden, naar bijvoorbeeld waterstof”, zei Johann Penninga (Wärtsillä), die ook aangaf dat er breder gekeken moet worden naar de voor- en nadelen van LNG. ADVERTENTIE Katalysatoren en roetfilters zijn een ‘volwassen techniek’, maar de sector heeft nog weinig zicht op de kosten voor de implementatie en exploitatie. “En ook aan katalysatoren zit geen verdienmodel, tenzij verladers er voordelen aan verbinden als je er één hebt.” GTL en brandstofwateremulsie kunnen de fijnstofuitstoot fors reduceren. Veel schippers zijn ermee aan het experimenteren. Inmiddels zijn ook de eerste aangepaste Euro VI-motoren voor vermogens tot 350 kW verkrijgbaar. Men voldoet met zo’n motor aan de norm. Door de grootschalige productie voor de vrachtwagensector is dit bovendien een betaalbare oplossing. Certificering Qua certificering van motoren leeft de angst dat dit kosten-opdrijvend kan zijn. Voor een nichemarkt als de binnenvaart zou dit een no-go kunnen worden. EICB-directeur Khalid Tachi adviseerde daar slim mee om te gaan: “Als je een motor aan het certificeren bent, probeer dan gelijk de Stage V-certificering mee te nemen.” Hij wees er ook op dat de verantwoordelijkheid ligt bij degene die het systeem laat certificeren. Stelt de schipper dus zelf een motor samen, dan draagt hij ook zelf de verantwoordelijkheid. “Let erop dat als je een systeem geleverd krijgt je de volledige certificering nodig hebt.” Ook aan het inbouwen worden eisen gesteld. Uitdaging Bij vermogens onder 300 kW wordt de norm verplicht voor alle nieuwe motoren die na 2019 worden ingebouwd. Bij vermogens groter dan 300 kW is dit 2020. Tot 2022 geldt een overgangstermijn en kan men nog een CCR3-motor of EU Stage III-motor inbouwen. De uitdaging is enorm: bij vermogens boven 300 kW moet de fijnstofuitstoot met maar liefst 97 procent omlaag. Dit lukt volgens Duursema alleen als de randvoorwaarden goed worden ingevuld. “De vloot kan nog 50 procent CO 2 -vriendelijker worden. Hetzelfde geldt voor de luchtkwaliteit. Een knip met de vingers wordt het niet, maar we komen er wel.” Ondertussen zet het wegvervoer al jaren in op schonere motoren. Goris: “We moeten snel werk maken van technische oplossingen, een langetermijnvisie voor de binnenvaart ontwikkelen en vechten voor de milieuvoorsprong die we altijd hebben gehad. Dit is een plicht van de hele sector.” ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

De Binnenvaartkrant