Views
2 years ago

2017-14

  • Text
  • Juli
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Nieuwe
  • Marine
  • Goed
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 26 4

De Binnenvaartkrant 26 4 juli 2017 SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV “voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten” +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Contante betaling Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com Recycling drijvend materieel +31 (0)38 477 29 35 Oslokade 1 8326 CH Kampen In- en verkoop van: • Schroot en metalen • Drijvende objecten • Bruikbare onderdelen Vergunt voor verwerking van ongereinigde tankers Hijsen en slopen van grote constructies met eigen drijvende bok www.hoebenrdm.nl SCHROEFASSEN TOT 12 METER Het vervaardigen en monteren van complete schroefasleidingen is al jaren één van onze specialismen. Assen worden in opdracht gefabriceerd op draaibanken van respectievelijk 8 en 12 meter lengte. Vakmanschap zorgt er voor dat dit tot op 1/100 millimeter nauwkeurig gebeurt. Montage kan plaatsvinden op locatie of in één van onze dokken. Eerste klas kwaliteit is verzekerd. Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140. www.breejen-shipyard.nl

De Binnenvaartkrant 27 4 juli 2017 Maasveer mag niet dupe worden van fietsbrug De gemeenteraad van Mook en Middelaar heeft een motie aangenomen: de veerdienst over de Maas tussen Cuyk en Middelaar mag niet de dupe worden van de toekomstige fietsbrug. Aan de spoorbrug over de Maas wordt een fietsbrug gelast, die onderdeel wordt van de nog aan te leggen snelfietsroute Cuyk- Mook-Nijmegen. De fietsbrug, aanvankelijk begroot op ruim 9 miljoen euro, wordt 4 miljoen duurder. Het lukte niet om een aannemer te vinden die het voor het oorspronkelijke bedrag wilde doen. De provincies Brabant, Gelderland en Limburg onderzoeken nu hoe ze het extra geld bij elkaar kunnen harken. De huidige oeververbinding, met de veerpont Spes Vera, is van groot belang voor scholieren, winkelend publiek en woonwerkverkeer. Dit veer heeft ook een belangrijke toeristische functie. De gemeenteraad wil niet dat het verdwijnt als de fietsbrug gereed is. Binnenkort komt een einde aan de mogelijkheid om contant te betalen voor de oversteek over de Maas. Eind dit jaar doet het elektronisch betalen op de veerdiensten Cuyk-Middelaar, Sambeek- Afferden en Vierlingbeek-Bergen zijn intrede. (foto Noud van der Zee) Antwerpen doopt eerste waterbus Op het Steenplein in Antwerpen is vrijdag 30 juni de eerste Antwerpse waterbus gedoopt. In juli mogen reizigers gratis gebruik maken van de Aqua Diamond. De plannen voor een waterbus als alternatief voor de dichtslibbende wegen rond Antwerpen bestaan al jaren. In 2016 slaagde het team rond havenschepen Marc Van Peel erin ze door te zetten. Het team bezocht Rotterdam en Dordrecht, waar al vijftien jaar waterbussen varen. Bij wijze van proef zetten de Antwerpenaren tijdens de Tall Ships Race in juli 2016 twee Nederlandse waterbussen in. Vervolgens lanceerde Haven bedrijf Antwerpen een Europese aanbesteding. Gerbrand Schutten, directeur van het Nederlandse Waterbus, vond niet alle aandeelhouders bereid om in te schrijven. Zijn eigen bedrijf Aqualiner ging daarom een samenwerking aan met Swets Group. De partners konden het Antwerps Havenbedrijf een nieuw type waterbus aanbieden dat Damen Shipyards vorig jaar voor eigen rekening ontwikkelde. Toen het schip in mei opgeleverd werd, nam Schutten er meteen een optie op. “Wij wisten dat men in Antwerpen op 1 juli wilde starten en de fast ferries voor dit type vervoer zijn schaars.” Uitbreiding De Aqua Diamond (Antwerpen is diamantstad) kan 81 passagiers meenemen. Dit kunnen er na enkele technische aanpassingen 125 worden, plus 50 fietsen. Het schip vaart vanaf 1 augustus zeven dagen per week van Hemiksem via Kruibeke naar het Steenplein. DEME gaat nachtligplaatsen inrichten en CMB verzorgt eventuele operationele ondersteuning. Vanaf oktober komt er tijdelijk een bestaande waterbus bij, wat de omloopsnelheid halveert naar een half uur. Vanaf begin 2018 wordt er elk kwartaal een waterbus van het nieuwe type toegevoegd aan Grietje François, de echtgenote van de Oost-Vlaamse gouverneur Jan Briers, mocht de nieuwe waterbus dopen. (foto’s Aqualiner/Awé Krijger) de vloot en komt de havenroute erbij. Aqualiner heeft een contract van vijf jaar, met een optie voor nog eens vijf jaar. Schutten hoopt dat de Aqua Diamond snel ingeburgerd is: “Wij weten uit Nederland dat reizigers eraan moeten wennen. Als ze eenmaal de korte reistijd, het comfort en de lage vervoerskosten hebben ervaren, gaan ze nooit meer weg.” “Fijn dat we de ruimte krijgen om de vloot stapsgewijs uit te breiden. We werken heel prettig samen met het team van Marc Van Peel.” De bemanning heeft deze Rembrandt goed in de verf gezet >> Vervolg van pagina 25 We gaan bij Dolderman aan boord. Wat meteen opvalt, is dat de bemanning deze Rembrandt goed in de verf heeft gezet. We zien een kolomstuurhut die het Kampers-label draagt. De machinekamer blinkt eveneens van ijver. De Caterpillar 3512 geeft een vertrouwde uitstraling. Deze, in de wandelgangen genoemde, standaard Doldermaninbouw resulteerde opnieuw in een rijk gevulde machinekamer, storings-proof uitgerust met veel werkruimte voor onderhoud tot onder de platen. Overigens is de fundatievloer er door DBS Scheepsservice uit Sliedrecht naadloos ingelegd. Op het voorschip leverde Verhaar de boegschroef en zorgt John Deere voor de energie. De jongens van Scheepsbetimmering Verveer realiseerden een chique stuurhutlessenaar en een comfortabele woning met het kenmerk van netjes, duurzaam en sfeervol. Rugotech installeerde de leidingstraat. De ballastleidingen in de kofferdammen zijn op de werf gemonteerd. Er zijn acht tanks met een gelijk aantal deepwell-pompen. Voor de elektrische installatie en aansluiting van apparatuur tekent Werkina. Roeren van Van der Velden Marine Systems sturen de Rembrandt voor een behouden vaart. In de mast wappert Unitas Dolderman Motoren realiseerde de Rembrandt tot een comfortabel werkbare tanker. De naam van de opdrachtgever blijft ditmaal ‘onder de pet’; hier is de eigenaar te bescheiden! Het schip gaat varen voor Unitas uit in Merksem. Met verscheidene nieuw verkregen opdrachten voor in- en afbouw van tankers, bewijst de agenda van Dolderman dat er ‘werk aan de winkel is’. Ondanks prioriteit voor storing en reparatie draait de Caterpillar- en John Deereleverancier in omvang en faciliteit nog niet op volle toeren. Als het moet kan er altijd nog een tandje bij!

Binnenvaartkrant