Views
2 years ago

2017-14

  • Text
  • Juli
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Nieuwe
  • Marine
  • Goed
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 22 4

De Binnenvaartkrant 22 4 juli 2017 Elektrische installaties voor de binnenvaart MAAND ACTIES OP=OP OMRU SCHEEPSRAMEN Offerte aanvragen? Kijk op www.omruscheepsramen.com/offerte Omru Scheepsramen levert: • kwaliteitsramen die voldoen aan alle geldende normen; • standaard profi elen én geïsoleerde profi elen; • vaste ramen, schuiframen, buitenklap of binnenklap; • enkel glas, isolatieglas, noise reduction glas. Het beste zicht op service, kwaliteit en innovatie Bij onze hoogwaardige aluminium scheepsramen krijgt u standaard de allerbeste service. Daar zorgen onze vakspecialisten voor. Zij begeleiden uw opdracht met veel aandacht en zorg. En informeren u van begin tot eind over de voortgang. OMRU Scheepsramen . Kelvinweg 12a . 6101 WT Echt T +31(0) 475 55 10 23 . E info@omruscheepsramen.com . I www.omruscheepsramen.com For all your fixed fire fighting systems Pump it up! Optima dompelpomp RVS304 Door de RVS304 behuizing is de Optima dompelpomp bestand tegen corrosie. Geschikt voor het leegpompen van allerlei ruimtes waar schoon/licht verontreinigd water verpompt moet worden. Max. capaciteit: 9 m 3 /uur. Max. opvoerhoogte: 7m. 252,22 199,- BVP 316 vuilwaterpomp De BVP 316 is uitgevoerd met een RVS 316 as. Samen met zijn speciale dichting is deze pomp geschikt voor zeewater en mild chemische verontreinigd water. Max. capaciteit: 19 m 3 /uur. Max. opvoerhoogte: 11m. 299,- 393,57 Kormoran 120M pomp Gietijzeren vuilwaterpomp met vortex waaier en RVS pomphuis. Door de grote doorlaat uiterst geschikt voor het verpompen van vloeistoffen met vaste bestanddelen. Max. capaciteit: 26 m 3 /uur. Max. opvoerhoogte: 7m. 570,- 722,60 Uiteraard kunt u bij ons ook terecht voor pompslang en toebehoren! Deze aanbiedingen gelden tot het einde van de maand, of zolang de voorraad strekt. Genoemde prijzen zijn exclusief BTW. Minimax Brandbeveiliging BV · Van Maasdijkweg 67 · 3088 ED Rotterdam www.minimax.nl · tel: (0)10 24 60 106 · mail: MDR@minimax.nl Verkoop, installatie en reparatie Oechies is al meer dan 50 jaar uw vertrouwde adres voor elektrotechniek. In onze winkel aan de Waalhaven in Rotterdam kunt u terecht voor Accu’s en laders, antennes, schakelmateriaal, pompen, verlichting, etc. Onze servicedienst staat 24/7 voor uw klaar voor reparatie en onderhoud. Uiteraard zijn wij er ook voor u voor elektrische installaties, zoals dieselelektrische en hybride aandrijvingen, verlichting, gasdetectie, tankmeting en nautische installaties. Zo bieden wij u complete zorg voor uw schip. Niet voor niets zeggen wij daarom: ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: Oechies, uw partner in de binnenvaart! www.oechies.nl Waalhaven Z.z. 42 - 3088 HJ Rotterdam T 010 - 297 39 99 - F 010 - 484 28 74 - E info@oechies.nl Dichtstbijzijnde aanlegsteiger (50mtr) 2242-6 Ma/vrij 8.00-16.30 uur, Za 9.00-13.00 uur DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be

De Binnenvaartkrant 23 4 juli 2017 De vlag van Mao In 1962 streefde Rotterdam New York voorbij en werd het de grootste haven ter wereld. Dat zou het meer dan veertig jaar blijven. Bij zo’n status hoort een waardig representatievaartuig om zakenrelaties en hoogwaardigheidsbekleders kennis te laten maken met die haven. Zo kwam in 1964 DE MAZE in de vaart, die 33 jaar dienst heeft gedaan. In 1997 werd ze vervangen door WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Zie www.wssrotterdam.nl de Nieuwe Maze, waarbij opvalt dat de oude scheepsnaam werd geschreven met hoofdletters, maar bij de Nieuwe Maze niet. ‘Fred in de Haven’ kun je blijven lezen én luisteren (Voor)lezen is niet alleen belangrijk voor kinderen; het is vooral heel erg leuk. Fred in de Haven is een boek dat zelfs dubbelleuk is. Door het sympathieke en spannende verhaal over hond Fred én door de cd die erbij hoort. Daarop vertelt Joris Lutz, die het boek schreef, het verhaal en zingt hij er negen vrolijke liedjes bij, die deel uitmaken van de avonturen die Fred beleeft… zoals de titel al zegt: in de haven. Het gaat om een vernieuwde uitgave van het populaire kinderboek. TV-maker en acteur Joris Lutz heeft het geschreven en maakte de liedjes. Uitgeverij Watermerk uit Lekkerkerk zorgde voor een luxe heruitgave op groot formaat. Deze keer zijn de prachtige illustraties van de Rotterdamse haven en iconen uit de stad van de hand van ilustrator Sebastiaan de Ruiter. Fred is een hond die zijn baasje en de weg naar huis kwijt is. Hij zwerft door Rotterdam en krijg een baantje in de beveiliging in de haven. Daar doet hij zijn werk buitengewoon goed en hij verijdelt Het werd een luxe uitgevoerde catamaran en de bouw werd voor 9,5 miljoen gulden gegund aan Scheepswerf Devo Mill in Hellevoetsluis. Het bedrijf ging failliet toen het schip half afgebouwd was, waarna het (toen nog Gemeentelijk) Havenbedrijf, om kosten te drukken, zelf de voltooiing ter hand nam op de eigen onderhoudslocatie in de 1e Eemhaven. Door het inhuren van derden liepen de kosten op tot 13,5 miljoen. Het schip is nu alweer twintig jaar oud en kreeg begin 2015 bij Scheepswerf Kooiman in Zwijndrecht een grondige refit. Inmiddels heeft de Nieuw Maze er zo’n 5.600 reizen op zitten met circa 112.000 gasten. Onder hen De Rotterdamse acteur Joris Lutz bedacht en schreef het boek en de liedjes. een ladingdiefstal, ondertussen wordt hij ook nog verliefd. Maar bijna vaart hij ongewild de haven uit richting Argentinië. Zal het toch nog goed komen? En vindt hij zijn baasje nog? Fred in de Haven is een boek voor kinderen vanaf vijf jaar én zal ook hun ouders niet vervelen, ook al willen de kleintjes het verhaal en de liedjes gegarandeerd keer op keer lezen, luisteren en meezingen. Maak kans op gratis boek en cd Het boek kan (inclusief cd) worden besteld door € 14,95 over te maken op banknummer NL86 ABNA 0491535163 ten name van Watermerk. Vermeld “Binnenvaartkrant Fred” en uw adres. De uitgever neemt dan de verzendkosten voor zijn rekening. Onder de bestellers worden ook twee boeken verloot. Zij krijgen het aankoopbedrag teruggestort. waren vele staatshoofden, regeringsfunctionarissen en leden van het Koninklijk Huis. Sociale klassen Goed gebruik is om bij buitenlandse gasten de vlag van hun land te voeren, zoals hier met een Chinese delegatie en de rode vlag met de vijfbenige gele ster, boogvormig omrand door vier kleinere. De vlag van de Volksrepubliek China van Mao Zedong werd voor het eerst op 1 oktober 1949 gehesen, waarbij het rood staat voor het communisme, de grote ster voor de Chinese communistische partij en de vier kleine sterren de sociale klassen symboliseren: arbeiders, boeren, kleine burgerij en patriottische ondernemers. TEKST EN FOTOGRAFIE: CEES DE KEIJZER Gervais neemt ruim 150 ton extra mee >> Vervolg van pagina 21 Deze gewichtsbesparing is gerealiseerd dankzij onder meer gebruik van de hoogwaardiger en sterkere staalsoort DM36, die dunnere uitvoering van bepaalde cascodelen mogelijk maakt. Daardoor kan het schip bij vergelijkbare diepgang ruim 150 ton extra lading meenemen ten opzichte van tankers van vergelijkbare omvang. De brandstofbesparing heeft alles te maken met het relatief geringe motorvermogen, verdeeld over twee Volvo Penta D13-hoofdmotoren van slechts 500 pk per stuk. Deze lichte motoruitrusting kan dankzij de dubbelschroefs aandrijving met schroeven met een relatief geringe diameter van slechts 1,30 meter – waar 1,60 meter gebruikelijk is. Scheepvaartbedrijf Versluis Waar de Girbaud wordt bevracht door Dettmer uit Hamburg, is de vaste bevrachter voor de nieuwe aanwinst plaatsgenoot TPA. De bemanning van het schip wordt geleverd door Scheepvaartbedrijf Versluis uit Sliedrecht, evenals de overige medewerkers aan boord van De Wilde’s schepen. Hij legt uit waarom hij graag samenwerkt met Bastiaan Versluis: “Bastiaan neemt ons de volledige zorgt voor personeelsdiensten uit handen. Hij is bereikbaar en flexibel, ik hoef hem maar te bellen of hij staat voor ons klaar met oplossingen.” Oplevering Nadat De Wilde zijn nieuwe schip bestelde, ging de bouw in januari van dit jaar van start bij Pattje Waterhuizen, de werf direct tegenover GS Yard. Na de tewaterlating op 30 maart werd het schip overgebracht naar de hoofdaannemer, waar het in zo’n tweeënhalve maand volledig werd afgebouwd. Begin juni vond de proefvaart plaats, waarna het schip op 16 juni – voor aanvang van het jaarlijkse, knallende Zomerfeest van GS Yard - ten doop werd gehouden. Op de langste dag gingen de trossen los en vertrok de lichtgewicht motortanker Gervais richting ARA-regio voor belading voor de maidentrip richting Noord-Duitsland, waar het schip naar verwachting vele jaren volop te zien zal zijn. De cover van het opnieuw uitgegeven boek. (foto Jan Johan ten Have)

De Binnenvaartkrant