Views
2 years ago

2017-14

  • Text
  • Juli
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Nieuwe
  • Marine
  • Goed
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 2 4

De Binnenvaartkrant 2 4 juli 2017 Van den Berg Scheepvaart B.V. ~~~~~~~~~~~~~ Gevraagd per direkt: Kapitein en 2e Kapitein/Stuurman Dubbelwandig tankschip gezocht Vinotra uw innovatieve partner voor transport en bunkering van zwarte en blanke producten actief in Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen en de Noord-Europese waterwegen. Voor ons Koppelverband Wilhelmina / Wilhelmina II, varend tussen de Zeehavens en Basel in de droge lading, vragen wij een gemotiveerde kapitein en 2e kapitein/stuurman. Kapitein en 2e kapitein/stuurman moeten in het bezit zijn van een Rijnpatent, minimaal Basel, c.q. Mannheim, radarpatent en ADN. Eventueel stel ook mogelijk. Houden van zondagsrust bespreekbaar. Er zijn gescheide woningen aanboord. Reacties aan: Van den Berg Scheepvaart B.V. Delfgauw . Tel. 0031653210924 bunkerbedrijf NEPTUN b.v. Bunkerbedrijf Neptun b.v. is een gerenommeerd familiebedrijf waarbij kwaliteit in alle opzichten een belangrijke rol speelt. Dit is ook het geval bij onze klanten en daar zijn wij trots op. Met een hecht team willen wij onze diensten optimaal verzorgen. Voor onze buitendienst zijn wij op zoek naar een enthousiaste Bunkerbootschipper / verkoper Zelfstandig kunnen werken, multifunctioneel inzetbaar willen zijn en zowel extern als intern prettige communicatieve vaardigheden hebben zijn voor ons belangrijk. Je bent woonachtig in de regio Nijmegen en bent in het bezit van een groot vaarbewijs, een marifoon-, radar- en ADN certificaat en rijbewijs B. Een middelbare opleiding, computerervaring en kennis van de Duitse taal zijn een pré. Wij hanteren de CAO voorwaarden voor het brandstoffenbedrijf. Voor vragen en sollicitaties kun je mailen naar info@neptun.nl of bellen met 024-3774852. Je kunt je sollicitatie ook sturen naar Postbus 564 6500 AN Nijmegen. Om aan de vraag van onze klanten te voldoen, breiden wij onze vloot uit. Beschikt u over een dubbelwandig tankschip met een capaciteit tussen 1000mt tot 4000mt voor het transport van blanke of zwarte producten? Dan zijn we op zoek naar u. Vinotra is - Betrouwbaar - Flexibel - Innovatief - Transparant - Iso 9001 en 14001 gecertificeerd Vinotra - Brugsteen 4, 4815 PL Breda mogelijkheden tot time-charter Voor meer informatie neem contact op met Jan Verbergt of Koen Geeraerts op het telefoonnummer: +31 (0)85 064 60 40 (Main and AOH number) of per e-mail op info@vinotra.com Voor de eigen vloot (mineraal & chemie) zijn wij op zoek naar enthousiaste: (Licht)matrozen In het bezit van een geldig dienstboekje en bezig met binnenvaart gerelateerde opleiding. Aan boord van onze schepen wordt gewerkt TE WEINIG RUIMTE? Om jezelf te ontwikkelen en te ontplooien. onder Luxemburgse arbeidsvoorwaarden zoals een uitstekende vrijetijdsregeling op basis van 25 weken varen en 27 weken vrij per jaar. INTERSTREAM BARGING, ÉÉN VAN DE GROOTSTE BINNENVAARTBEVRACHTERS IN EUROPA MET KANTOREN IN GEERTRUIDENBERG, DUISBURG, MANNHEIM, HAMBURG EN LUXEMBURG, VERVOERT VOOR HAAR OPDRACHTGEVERS IN DE PETROCHEMISCHE INDUSTRIE VLOEIBARE CHEMICALIËN, MINERALE OLIËN, EETBARE OLIËN EN VETTEN OVER DE EUROPESE BINNENWATEREN. MET 250 GOED GETRAINDE EN GEMOTIVEERDE MEDEWERKERS EN EEN GEAVANCEERDE, VOORNAMELIJK DUBBELWANDIGE VLOOT VAN MEER DAN 150 SCHEPEN BEANTWOORDT INTERSTREAM VOLLEDIG AAN DE HOGE STANDAARDEN VAN HAAR OPDRACHT- GEVERS OP HET GEBIED VAN VEILIGHEID, MILIEU EN KWALITEIT. Durf je de verantwoordelijkheid en de uitdaging aan, wil je graag verder groeien, studeren en bovenal een goed salaris? Neem dan telefonisch contact op met de afdeling crewing (tel.nr. +352 2786 1335). Of mail je brief met CV naar crewing@interstreambarging.lu www.interstreambarging.com

De Binnenvaartkrant 3 4 juli 2017 Cyberaanval treft containerlogistiek 4us De computerhack die Maersk en APMT op 27 juni trof, is nog steeds merkbaar in Rotterdam en de hele containerlogistiek naar het achterland. De twee APM-terminals op de Maasvlakte kwamen volledig stil te liggen. Beide ondervinden ze nog steeds de gevolgen van de wereldwijd verspreide ransomware Petya, die alle systemen compleet blokkeerde. In de loop van deze week, zo verwacht het bedrijf, is alles weer operationeel en kunnen alle modaliteiten weer worden afgehandeld. Eén van de twee getroffen terminals, APM-terminal Rotterdam 1 op Maasvlakte I, opende na drie dagen zijn poorten weer voor trucks – maar dan alleen voor het Kernafvaltransport met hindernissen Een transport van kernafval via de Neckar moest vorige week enkele uren na vertrek alweer tijdelijk worden onderbroken nadat vier activisten van Robin Wood via een touw waren afgedaald van een brug in Bad Wimpfen, ten noorden van Heilbronn, om het schip tegen te houden. De Ronja-Edda, beladen met drie castor-elementen met kernafval, was op 28 juni in de ochtend onder zware politiebegeleiding vertrokken vanuit Obrigheim in Baden-Württemberg, waar energieconcern EnBW een stilgelegde kerncentrale aan het ontmantelen is. Het kernafval wordt voor het eerst per binnenschip naar een tijdelijke opslaglocatie in Neckarwestheim gebracht. Vergunning EnBW heeft een vergunning gekregen om tot november 2018 vijf scheepstransporten te doen. Antikernafvalorganisaties als Robin Wood en Ausgestrahlt noemen dit onverantwoord. “Waanzin om het gevaarlijkste afval ter wereld dwars door dichtbevolkt gebied in een Rijnland-Palts: Rijn sneller verdiepen In de Duitse deelstaat Rijnland-Palts willen alle politieke partijen dat de Rijn tussen Mainz en St. Goar snel verdiept wordt van 1,90 meter naar 2,10 meter afleveren van exportcontainers. De noodprocedure gold nog niet voor treinen, zee- en binnenschepen. (foto Robin Wood) schip te vervoeren.” En dat alleen, zo beweert Robin Wood, omdat EnBW nabij stilgelegde kerncentrales niet wil investeren in een opslaglocatie. De organisatie vreest ook dat het kernafval in Neckarwestheim niet veilig kan worden opgeslagen. (normdiepte van de vaargeul bij de overeengekomen lage rivierstand (OLR)). De Bondsregering wil dit project Uitwijken Aan binnenvaartoperators werd gevraagd om voorlopig helemaal geen aanmeldingen meer te doen in Portbase, het havensysteem voor de uitwisseling van ladingdocumenten. Diverse zeeschepen weken uit naar andere zeehavens, exportcontainers zijn op diverse andere terminals gestald, waaronder RCT en het Transferium in Alblasserdam. APM Terminals Maasvlakte II is de nieuwste terminal; daar vindt de hele operatie geautomatiseerd plaats. Zodoende zijn de problemen daar nog heviger. APM Terminals Maasvlakte II begon zaterdag 1 juli aan het begin van de avond met de truckafhandeling. Het ging om het gedeeltelijk opstarten van importcontainers. Maandagochtend 3 juli meldde de terminal ernaar te streven “in de komende dagen ook open te gaan voor andere modaliteiten. U ontvangt een nieuw bericht als we open zijn voor inleveren truck, barge of rail.” Op de hele Rijn merkbaar Volgens Rijkshavenmeester René de Vries, die tevens Port Cyber Resilience Officer is, had de schade voor de Rotterdamse haven nog veel groter kunnen zijn. Hij zei blij te zijn dat alleen APM direct slachtoffer is van het Petya-virus. “Hoewel er voor APM en al haar Bovendien moet het afval op een later tijdstip naar een nu nog onbekende, definitieve opslaglocatie worden gebracht. Zolang de politiek niet kan aangeven wat deze locatie is, eist Robin Wood dat men het afval laat liggen op de locatie van de stilgelegde centrale. in 2030 voltooien, maar Rijnland- Palts’ verkeersminister Volker Wissing (FDP) vreest dat het project vertraging oploopt. De werkzaamheden zitten nu nog in de De Rijn in Mainz. (archieffoto Sarah De Preter) partners in de keten een zeer vervelende situatie is ontstaan, zijn er geen andere besmettingen geconstateerd bij ondernemingen in de Rotterdamse haven, die daarmee slechts zeer beperkt is getroffen.” Ondertussen zijn de gevolgen op de hele Rijn merkbaar. De binnenvaartoperators hadden al veel last van de weer oplopende vertragingen in zowel Rotterdam als Antwerpen. Het uitvallen van de APM-terminals zorgde voor een complete ontregeling van de vaarschema’s. Ondertussen is de discussie op gang gekomen over de kwetsbaarheid van de logistieke sector door de afhankelijkheid van computersystemen. Wereldwijd werden meer dan twintig terminals van APMT getroffen. Ook de gemeente Neckarwestheim diende een klacht in tegen het transport, maar die werd door de rechtbank in Berlijn afgewezen. De gemeente was bang voor stralingsrisico. Na tussenkomst van de politie kon het schip weer verder varen. planfase. Wissing noemt het onacceptabel voor Rijnland-Palts als de verdieping vertraging zou oplopen. Alle partijen in het deelstaatparlement delen die mening en eisen een tempoversnelling. De ondernemersorganisaties in Rijnland-Palts (LUV) zijn blij met het statement van de politiek. Zij dringen er al langer op aan om de binnenvaart meer kansen te geven als alternatief voor spoor- en wegvervoer. De werkgevers willen wel dat de vaargeul niet alleen tussen Mainz en St. Goar maar ook tussen Ludwigshafen en Mainz wordt verdiept. Veel bedrijven in de regio zijn voor hun goederenvervoer afhankelijk van de Rijn. Bedacht zojuist hoe gruwelijk het zou zijn als de stroom uitviel, dat mijn computer niet meer zou werken. Het zweet breekt me uit. Dan kan ik ook niet meer bij mijn wachtwoorden. Die zijn zo slim en veilig opgeslagen dat ik sowieso niet weet hoe ik er ooit bij zou kunnen. Normaal hoeft dat ook niet, want dat gaat automatisch, als je stroom hebt. Nou ja, zonder computer heb je aan je wachtwoorden ook niet veel. Gerustgesteld pak ik de (digitale) krant erbij op de iPad. Ik lees in De Volkskrant dat ze bij de oude terminal van APM met een kladblokje bijhouden welke containers waar staan op de schepen die worden geladen omdat de computers niet werken. De nieuwe terminal van APM op de nieuwe Maasvlakte staat helemaal stil, want die is zo heftig geautomatiseerd dat kladblokjes niet meer welkom zijn. Het overslagbedrijf werd getroffen door een virusaanval vorige week en heeft wat problemen met het opnieuw opstarten van het megagecompliceerde computernetwerk, dat zo vernuftig al die ingewikkelde containerlogistiek op zo’n grote terminal aanstuurt en tegelijk de informatie met (bijna) de snelheid van het licht naar de juiste plekken stuurt. Knap hoor, als het werkt. Ik lees ook dat op het nieuwe, 4 miljard kostende, Britse vliegdekschip Queen Elizabeth (280 meter lang, 69 breed), dat nog niet eens in de vaart is gebracht, nog wordt gewerkt met Windows XP. Een achterhaald programma dat zelfs bij maker Microsoft al in het archief is opgeborgen. Lekker veilig idee dat ze zo met hun tijd meegaan. Ik hoop dat we in de EU snuggerder zijn. Dat virus waar APM het slachtoffer van was, was alleen gevaarlijk voor Windows, het ‘operating system’ dat verreweg de meeste computers aanstuurt. Ik werk zelf veilig op een Apple-computer met een alternatief systeem dat wijlen Steve Jobs ooit bedacht. De uitvinder van Apple kwam in 2015 voorbij in de presentatie van Henk van Laar over Binnenvaart 3.0. Henk liet zien hoe Steve de iPhone introduceerde. Die iPhone was vorige week tien jaar oud: een geniaal apparaat dat de manier heeft veranderd waarop we leven op deze planeet. Nieuw aan de iPhone was de wijze waarop digitale functies als e-mail, internet, bellen en muziek luisteren waren geïntegreerd in één toestel. Dat was ook de kern van Binnenvaart 3.0. Nee, niet muziek luisteren aan boord... het idee is om alle bestaande technieken te bundelen en het schip van de toekomst te bouwen. Het liefst zonder Windows XP, dat is zo virusgevoelig dat je straks met een kladblokje in het gangboord loopt in plaats van thuis met je iPhone het schip te besturen. Of is dat Binnenvaart 4.1? EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant