Views
2 years ago

2017-14

  • Text
  • Juli
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Nieuwe
  • Marine
  • Goed
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 16 4

De Binnenvaartkrant 16 4 juli 2017 Wij feliciteren Frato VOF van harte met mts Avenger Shipyard SAAOVERVLIET Non Ferro bv www.cornetgroep.nl DE BINNEN VAART KRANT

De Binnenvaartkrant 17 4 juli 2017 Amsterdam-Rijnkanaal bestaat 65 jaar DOOR EVERT BRUINEKOOL Het drukst bevaren kanaal van de wereld bestaat 65 jaar. Eigenlijk wordt de route al eeuwen gebruikt, maar 65 jaar geleden werd er een bredere en betere vaarroute van gemaakt. In 1952 werd het 72 kilometer lange Amsterdam-Rijnkanaal pas geopend. Op 21 mei voer het koninklijk jacht Piet Hein door de sluis bij Tiel: zo opende koningin Juliana het ARK officieel en nam Prins Bernhard ‘zijn’ Bernhardsluis in gebruik. Het Amsterdam-Rijnkanaal verbindt het IJ in Amsterdam met de Waal bij Tiel. Het kanaal is een belangrijke verbinding op de route tussen de Amsterdamse haven en het Ruhrgebied in Duitsland. Het Merwedekanaal was de verbetering van de Keulse vaart, die via de rivier de Vecht bij Amsterdam uitkwam. In 1917 startte er al een discussie over verbeteringen, vooral vanwege de vele draaibruggen en de beperkte breedte van het kanaal. Plan-Mussert In 1931 bleek het in 1892 in gebruik genomen Merwedekanaal zijn top echt bereikt te hebben. Plan-Mussert werd in gang gezet. Het was bedacht door hoofdingenieur Anton Mussert van de Utrechtse Waterstaat (die inmiddels ook politiek actief was met zijn NSB). Door tussen Amsterdam en de Lek het waterpeil op één niveau te brengen en daarmee de sluizen weg te laten, kwam er een rechtstreekse, kortere route. De drukte op het kanaal is flink gegroeid. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) Door de crisis en de oorlog was het ARK pas in 1952 volledig klaar. Het stukje tussen Utrecht en het Lekkanaal was in 1938 klaar. Het noordelijk deel van het kanaal, van Utrecht naar Amsterdam, was feitelijk het oude, maar verbeterde Merwedekanaal. Tussen 1965 en 1981 werd het kanaal verbreed tot 100 à 120 meter en aangepast aan de schaalvergroting van de scheepvaart. Vierbaksduwvaart was vanaf 1981 mogelijk. De knelpunten voor de scheepvaart die toen nog overbleven, waren de Demkabocht en de Zeeburgerwaterkering uit 1958. In de periode van 1989 tot 1994 is het kanaal geschikt gemaakt voor scheepvaart met een diepgang van 4 meter. De Demkabocht is voor de scheepvaart een scherpe bocht en staat nu op de nominatie om aangepakt te worden, naar verwachting vanaf 2019. Het kanaal maakt deel uit van de waterhuishouding in Nederland. Bij hoogwater op de Rijn wordt water op het Markermeer gespuid. Daarnaast wordt er water gespuid bij IJmuiden, daardoor blijft ook het Noordzeekanaal zoet. Circa anderhalf miljoen mensen rond Amsterdam krijgen via het kanaal drinkwater. In 1993 werd de verkeerspost Wijk bij Duurstede vervangen. In 2007 startte het verwijderen van de Keerschuif bij het Zeeburger eiland. Ook het sifon Zeeburg werd aangepakt. In 2014 werd dit project afgerond door het hele Zeeburger eiland af te graven. Zo verdween de vernauwing bij Amsterdam. De veiligheid nam toe door de radarsystemen. Inmiddels is er nabij Maarsen, Wijk bij Duurstede en Zeeburg een sectorgebied. De volgende stap was het Kargoproject: de renovatie en vernieuwing van acht stalen boogbruggen. Door de verhoging is in de toekomst 4-laagse containervaart mogelijk. De bottleneck bestaat nu nog uit enkele spoorbruggen. 124 jaar schaalvergroting Door de toename en schaalvergroting van het scheepvaartverkeer wordt nu gewerkt aan een derde kolk voor de Prinses Beatrixsluis. De cijfers zijn veelzeggend en illustreren de schaalvergroting. In 1893 passeerden in totaal 48.197 schepen met een gezamenlijk laadvermogen van 3.535.000 ton de sluizen bij Vreeswijk. Het gemiddeld laadvermogen bedroeg 73 ton. In 1953 passeerden circa 74.000 schepen de Prinses Beatrixsluis, goed voor een laadvermogen van 16,2 miljoen ton. In 2016 voeren er 91.495 schepen het kanaal op (waarvan 5.541 recreatieschepen). Met in totaal 77.172.454 ton lading en een gemiddeld laadvermogen van 2.180 ton. Grofweg is het aantal schepen in 124 jaar verdubbeld en de tonnage van de schepen dertig maal zo groot geworden. De hoeveelheid vervoerde lading is in 124 jaar 53 keer zo groot geworden. Lees een uitgebreide versie van dit artikel op www.binnenvaartkrant.nl. Afbouw in eigen beheer >> Vervolg van pagina 15 Bij de afbouw in eigen beheer trekt Marcel Zanen aan de touwtjes op locatie Dockside in Bolnes. Hij ontwerpt, tekent en installeert. Hij is betrokken vanaf de kiellegging tot de certificering. De compagnons trekken eveneens het werkpak aan. De Dockside-faciliteit wordt gebruikt als afbouwlocatie. Wanneer er zwaar materieel getakeld moet worden, is er een kraanmeester. De rest doen ze zelf, in samenwerking met onderaannemers. Strak leidingwerk siert het trunkdek. Zanen Shipbuilding heeft het getekend, in Orsova opgelegd en hier door Anko Piping laten monteren. We tellen acht tanks met deepwell-pompen. Het is een type C-tanker, gecoat en met spiralen. Een Veth-stuurrooster en het pompbedrijf krijgen energie van het merk John Deere. Het casco heeft geen weerstand door bergplaten of strips. Boven de roeren zit een Y-trimplaat. In verhouding met het vermogen loopt de Avenger, met Zwartsluis op de kont, als een speer. Met vlag en wimpel We komen de tweede kapitein tegen; de portofoon om zijn schouder identificeerde hem reeds als belangrijk aan boord. Het is Rogier, broer van Patrick. Als jongen wist hij niet wat hij wilde en hij ging eens op vakantie met zijn broer mee op mts Shenandoah. Jan de Jonge stond er toen aan ‘t roer. “Je ziet, we maken nog deel uit van de firma en tot onze trots én die van onze moeder Marga zijn we nu ook voor een stukje eigenaar.” Een ouderwetse proefvaart, dat was reeds zichtbaar aan de rij auto’s bij het schip. Als kapitein Patrick de Avenger weer vlekkeloos afmeert in de voorhaven van Willemstad, denken Veronique Buitendijk en Joline Voerman die Overvliet Assurantiën vertegenwoordigen: “Mocht het ooit een keer mis gaan, Overvliet dekt de lading.” Leo Zanen zit sinds de jaren 80 al in scheepsbouw. “Nu meer als hulp”, beweert hij, “Marcel haalt de kolen uit het vuur.” “We leveren schepen die zijn doorontwikkeld met het accent op functionaliteit. Niettemin is bouwen van begin tot het eind een compromis tussen wat je graag wilt en dat wat je kunt betalen. Binnen het budget blijven dus! Dat betekent: duurzaam uitvoeren en overbodige luxe schrappen.” Wij wensen het schip en de bemanning een behouden vaart. Gert-Jan de Wildt T 06 22 19 61 11 . Mussenbergseweg 9 . 6604 BS Wijchen

De Binnenvaartkrant