Views
2 years ago

2017-14

  • Text
  • Juli
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Nieuwe
  • Marine
  • Goed
  • Vaart

De Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 14 4 juli 2017 BEHOUDEN VAART ”AVENGER” Het UNITAS-team feliciteert Frato VOF met het gloednieuwe tankschip en verzekert het management van haar enthousiaste inzet om de vaart niet alleen behouden maar ook succesvol te maken! Wij wensen het mts Avenger een behouden vaart, en…. gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. Van harte proficiat !! Rodeloopstraat 67 - B-2170 Merksem (Antwerpen) Shipping: Tel. 03 641 86 20 Administration: Tel. 03 641 86 30 SAA OVERVLIET ASSURANTIEMAKELAARS +31 (0)10-411 95 95 - WWW.OVERVLIET.NL

De Binnenvaartkrant 15 4 juli 2017 Er zit muziek in mts Avenger DOOR JOHAN DE WITTE “Kunnen jullie nóg zo’n tanker bouwen zoals de bestaande Brigantijn”, vroeg Unitas uit Merksem op grond van een laag brandstofverbruik in combinatie met draagvermogen en optimaal functioneren. “En ja, dan willen we hem graag huren!” Leo en Marcel Zanen, Jan de Jonge, Geert van Veen, Bart de Leeuw van Weenen, Jurn Bergsma, Ron van Horne, Patrick en Rogier Nieuwboer staken de koppen bij elkaar en FRATO VOF was geboren. Vóórdat de aangepaste tekening bij Zanen Shipbuilding van de tekentafel rolde was de Avenger voor drie jaar bij Unitas verhuurd. Marcel tekende van het model Jetrunner de steven nog een stuk naar voren; het aanvaringsschot kon hierdoor ook een spant vooruit met als resultaat meer waterlijn c.q. draagvermogen en meer inbouwruimte in de voormachinekamer. Zanen Shipbuilding heeft pakweg 75 afgeleverde schepen in de portfolio en is daardoor kind aan huis op onder andere SC Santierul Naval in Orsova. Gezien de kwaliteit die deze gerenommeerde werf levert werd een bouwcontract getekend voor de 110 x 11,40 meter en 2.500 ton grote Avenger. Rabo Shipping Ondanks de financiële draagkracht van de groep werd de hypotheekaanvraag bij Rabo Shipping in eerste instantie niet toegewezen. Maar na nadere bestudering wél. “Als Rabo kijken we naar een bedrijfsplan, of de firma winstgevend is, in technologie met de tijd meegroeit en schoon is”, vertelt Rabo-accountmanager Jacco Feenstra tijdens de proefvaart. “Intern en maatschappelijk is het milieu een issue en als Rabo Shipping willen we bijdragen om de footstep van vervoer op het milieu zo klein mogelijk te maken.” “Logistiek gezien is scheepvaart een belangrijk onderdeel van de vervoersketen. Daarbij leggen we als Rabo het accent op duurzaamheid. De hybride voorstuwing van dit schip naast de jarenlange relatie met de groep participanten heeft dan ook de doorslag tot financiering gegeven.” Heerlijk, varen, vrijheid Kapitein Patrick Nieuwboer demonstreert inmiddels voor Lloyds het zigzag-effect. We slingeren door het Vuile Gat. Marnix de Bruijn van Van Der Velden is niet uit de stuurhut weg te slaan, Twee maal DWK 6080 hydrodynamische profielroeren, verklaart hij en jawel: even later gaan we rond in eigen lengte. “Bedieningsjoystick op de lessenaar draagt eveneens ons label. Met mechanische hydropomp via een PTO, een elektrische plus de 24 volt pomp voor de calamiteit is zekerheid ingebouwd.” Het is zomer aan dek: broodjes en koffie! Heerlijk, varen, vrijheid! Opnieuw maakt de Avenger snelheid, dan vol achteruit, ‘de paling (foto’s Johan de Witte) uit de grond’ en stil binnen de verplichte meters. Anker-proof; de Mitsubishi mag even rusten. Hybride Op de vraag hoeveel pk’s de Mitsubishi-motor levert, antwoordt Gert Jan de Gelder van leverancier Koedood Dieselservice: “Het is een 953 pk sterke motor met Masson-koppeling. Dit vermogen kan worden verstrekt met een 585 kVA frequent gestuurde elektromotor op een holle as waar de schroefas door loopt. Deze Baumüller 380-toeren-motor is speciaal ontwikkeld om het koppel te behouden bij laag toerental en tijdens manoeuvres.” Een 480 kW John Deere in de voormachinekamer levert hiervoor energie. Wanneer beide systemen synchroon gekoppeld worden tot vol vermogen, vermeerdert – door de hulp van de elektro motor – het toerental van de hoofdmotor met 160 en circa 30 toeren op de schroef ofwel 33,5 m/sec omloopsnelheid. De dieselmotor krijgt hierbij niet meer brandstof, is optimaal afgesteld en daardoor zuinig in verbruik. Wanneer de Mitsubishi alleen als voortstuwing wordt gebruikt, voedt de Baumüller-motor de boordspanning. Het systeem heeft een prijskaartje, maar met de energie van een generator via de elektromotor varen, waar mogelijk, is schoon. Een systeem dat aandacht verdient! De software en aansturing, ofwel het zogeheten powermanagement, installeerde EMS, het bedrijf dat inmiddels ruim ervaring heeft met hybride installaties. Lees verder op pagina 17 >> Wij feliciteren Frato VOF met mts Avenger en wensen hen een behouden vaart. Grote Kranerweerd 5 8064 PE Zwartsluis | T. 038 - 3867420 Wij bedanken Frato VOF voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen mts Avenger een goede vaart. Complete elektrische installatie. Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam WWW.ELECTRICMARINESUPPORT.NL | INFO@ELECTRICMARINESUPPORT.NL Aan mts Avenger leverden onder andere: Berg Maritieme Meetsystemen B.V. - Overdrukinstallatie; EBR Marine Constructions - Levering en montage gasdrukveren; - PVC vloer; - Niveau/tankalarmering; - Machinekamerventilatoren; Stuurhuis met hef installatie. - Aluminium deksels lekbakken. - Tapijt vloer; - Gasdetectie (standaard); - RVS afsluitbare roosters; Electric Marine Support Binnenvaart Lloyd’s Register EMEA - Egaliseren; - En op dit schip extra geleverd tracing. - Ontgassingventilatoren; B.V. (EMS) Classificatie. - Rolgordijnen; Theuns Scheepsbenodigdheden B.V. - Sanitaire installatie. Complete elektrische installatie. MarFlex Europe BV - Raamdecoratie alles inclusief inmeten / - Complete ADN/inventarispakket; Cornet Maritieme Coatings B.V. Koedood Dieselservice B.V. 8 x MDPD-80 ladingpomp. monteren. - Norsap stuurstoel; - Stralen en coaten van de ladingtanks; - Mitsubishi S12A2-Z3MPTAW-3 701 Kw Orlaco Products B.V. Unitas United Shipping and Trucking - Bijboot; - Levering coatings en lakken. @ 1940 omw/min; CCTV systeem. Company N.V. - Touwen; Den Breejen Shipyard - Masson Marine W3700 – 5,85:1. Overvliet Assurantiemakelaars B.V. Bevrachting. - Draden. Complete schroefasinstallatie. Lasbedrijf de Wildt De varen-verzekeringen. Veth Propulsion B.V. Blokland Non-Ferro B.V. Dutch Marine Technology B.V. - Aluminium vloerplaten machinekamer; RAFA Scheepsramen B.V. 1 Veth stuurrooster, type VSG-1000L (300 U-bundelkoelers. - Nautisch pakket; - Alle voorkomende las en montage Ramen. kW / 1800 rpm). ClimaLogic B.V. - Tv installatie; werkzaamheden; T & T Tapijt en Gordijnen Zwartsluis - Airconditioning installatie; - Kaart systeem. - Aluminium heklichtbeugel; - Sunscreens; DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL

De Binnenvaartkrant