Views
2 years ago

2017-13

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Juni
  • Nieuwe
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Emerald
  • Schepen
  • Onze
  • Marine

De Binnenvaartkrant 8 20

De Binnenvaartkrant 8 20 juni 2017 VOOR ELKE KLUS BIEDEN WIJ EEN PASSENDE OPLOSSING +31(0)10 429 08 88 · www.hoogerwaard.com · info@hoogerwaard.com GEVRAAGD: Matroos Nederlands sprekend, voor op Mts Fenne 3000 ton Vaargebied Ned. en België, systeemvaart 2 wkn op/2wkn af. Ben je serieus en gemotiveerd stuur dan je sollicitatie en cv naar nanniedevos@gmail.com Rivertours uit Vlaanderen / België zoekt voor snelle indiensttreding: ervaren SCHIPPERSECHTPAAR voor passagiersvaart U houdt van het schippersleven en van contacten met publiek. De Vlaamse / Belgische waterlopen trekken u aan, weekendwerk schrikt u niet af, u bent een uitstekende en veilige schipper en beschikt over een aantal technische vaardigheden. U en uw partner beschikken beiden over de nodige vaarbewijzen. Woongelegenheid op het schip is aanwezig, maar we hebben voor u ook een gratis ligplaats indien u uw eigen schip of woonboot afmeert nabij onze aanlegplaats Wij bieden: Aangename werksfeer samen met een aangename ploeg gidsen. Goede verdienste. Kandidaturen: Guido Moens . GSM: 0032 (0)475 25 24 65 . E-mail: moens@scaldisnet.be Koersbepalend in verzekeren Gespecialiseerd in binnenvaart Beurs-World Trade Center Beursplein 37 Rotterdam Telefoon: 010 - 405 2000 Mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl GEZOCHT Een kapitein en een Stuurman Op het mts Argonaut Kapitein 14 dagen werken en 14 dagen thuis Stuurman 3 weken op en 3 weken af -Voor snelle indiensttreding -Varen in het ara -Goede verdiensten Eigenaar Sels Viktor Meir 49, 2520 Ranst Tel.: 0032 475 79 82 02 Email: viktor.sels@outlook.com Gezocht per direct: Matroos op beunschip. Vaargebied IJsselmeer/ Markermeer. Leeftijd onbelangrijk. Weekend vrij. Tel.06-51596102 Gezocht Kapitein voor tankschip: • 14 dagen op / 14 dagen af of 10 dagen per maand • Vaargebied ARA • Rijn – Radar – ADN patent • Goede verloning Contact: Tel: +32 477479870 of Mail: pascal@bauwens-shipping.be ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be Recycling drijvend materieel +31 (0)38 477 29 35 Oslokade 1 8326 CH Kampen In- en verkoop van: • Schroot en metalen • Drijvende objecten • Bruikbare onderdelen Vergunt voor verwerking van ongereinigde tankers Hijsen en slopen van grote constructies met eigen drijvende bok www.hoebenrdm.nl

De Binnenvaartkrant 9 20 juni 2017 De digitale snelweg naar lading Hoewel binnenvaart niet bekend staat als ‘digitale koploper’ is er de laatste jaren veel in beweging. Dat bleek vorige week tijdens het BranchenForum Schifffahrt- HafenLogistik bij de Kamer van Koophandel in Duisburg. De hele economie, en dus ook de transportsector, maakt een digitale transformatie door. Dit vereist van bedrijven dat ze meer samenwerken en in netwerken denken. Volgens Ralf Düster, directeur van softwarebedrijf Setlog, wordt het ook voor kleine ondernemingen gemakkelijker om aan te sluiten. “Je hoeft niet alles zelf te ontwikkelen, maar kunt aanhaken bij bestaande oplossingen.” Bargelink In de binnenvaart was Axel Götze- Rohen met de lancering van Bargelink in 2001 zijn tijd ver vooruit. Deze markplaats voor de Europese binnenvaart brengt lading en scheepsruimte bij elkaar. Het initiatief, in amper één jaar tijd uit de grond gestampt, werd destijds met spot en zelfs bedreigingen ontvangen. Vijftien jaar later is er vrijwel geen enkel binnenvaartbedrijf meer dat Bargelink niet gebruikt. Bij het platform zijn 1.700 bedrijven en 3.300 schepen geregistreerd: schippers, reders, bevrachters, verladers en andere binnenvaartondernemingen. Paneldebat bij de IHK in Duisburg. (foto Sarah De Preter) Götze-Rohen gelooft niet dat digitalisering op termijn de bevrachter overbodig zal maken: “In principe kan je via Bargelink zonder bevrachter werken. In de praktijk zien we dat vooral grote verladers liever niet direct zaken doen met een particulier. Men wil nog steeds een expeditiebedrijf dat ingrijpt wanneer bijvoorbeeld een schip motorpech krijgt. Dit soort zaken los je nu eenmaal niet op met een app.” Een soortgelijk platform dat Götze-Rohen enkele jaren geleden voor het spoorvervoer lanceerde, loopt minder hard dan Bargelink. Waaruit hij opmaakt dat de binnenvaart innovatiever is dan de spoorsector. Imperial Ook Imperial is op Bargelink actief. Begin dit jaar lanceerde het bedrijf met IFMS een eigen vrachtmanagementsysteem voor de binnenvaart. Het doel: processen efficiënter maken, de vlootcapaciteit beter benutten, kwaliteit verhogen en meer transparantie bieden. Directievoorzitter Carsten Taucke speelde al vijf jaar geleden met het idee voor IFMS. De toenmalige CEO Binnenvaart bij Imperial liep in 1985 als expediteur in opleiding stage bij een binnenvaartbedrijf. “Toen ik twintig jaar later terugkeerde in die sector zag ik tot mijn verbazing dat de wijze van bevrachten nog steeds dezelfde was. De markt vroeg duidelijk om vernieuwing.” Het duurde vijf jaar om IFMS naar de markt te brengen. Té lang, stelt Taucke terugblikkend vast: “We hebben de fout gemaakt te denken dat we het volledig in eigen huis moesten ontwikkelen. Niettemin zijn we trots op wat er nu staat: IFMS vereenvoudigt het werk van de schipper, de verlader en de bevrachter. Het maakt binnenvaart sneller, inzichtelijker en betrouwbaarder.” Nieuwe businessmodellen IFMS is een van de vele automatiseringsprojecten binnen Imperial, dat in Berlijn een Supply Chain Lab heeft. Het bedrijf werkt er samen met klanten aan digitale tools en spoort medewerkers aan om daar actief aan bij te dragen. Daarnaast investeert Imperial in start-ups en tracht het met behulp van digitalisering nieuwe businessmodellen te ontwikkelen. Dat laatste noemt Taucke een uitdaging. “Het revolutioneren van businessmodellen is bijzonder moeilijk voor bedrijven die lading van a naar b brengen. Een sector als de binnenvaart doet niets anders. Het fysieke laad- en transportproces kan je nu eenmaal niet digitaliseren.” IFMS is een open platform, waarop schippers verschillende ladingpartijen kunnen bekijken, vergelijken en boeken. Bij het sluiten van contracten worden alle benodigde documenten in het systeem geladen. Imperial heeft zijn hele droge ladingpakket op het platform gezet en gaat wellicht IFMS op termijn doorontwikkelen tot een multimodale tool. Bargelink-oprichter Götze-Rohen ziet dit niet als bedreiging voor zijn eigen platform. “Onze troef is neutraliteit. Ik kan me niet voorstellen dat concurrenten van Imperial via IFMS lading gaan aanbieden. Bij ons gebeurt dit wel.” Modal shift Containerbedrijf Contargo heeft sinds begin dit jaar een afdeling New Business and Digitalization. Wat niet betekent dat digitalisering nieuw is voor Contargo. “We investeren permanent in technologische ontwikkeling”, aldus Kristin Kahl, die de afdeling leidt. “Zo bundelen we momenteel alle IT-systemen waar we mee werken tot één geheel. Daarnaast ontwikkelen we nieuwe tools voor de diverse transportmodi.” “Digitalisering verhoogt de transparantie en vereenvoudigt de markttoegang voor verladers. Hierdoor kan de modal split in de containersector veranderen ten gunste van binnenvaart en spoor. Je zult met een app nooit voorkomen dat het soms misgaat bij de overslag tussen transportmodi: een vrachtwagen kán nu eenmaal niet vertrekken als het schip niet op tijd op de terminal is. Maar we zijn wel overtuigd dat digitalisering veel meer inzicht en dus informatie aan klanten kan bieden.” Book-a-lock Net als andere wereldhavens investeert de haven van Antwerpen in de digitale toekomst. Het onlangs gelanceerde NextPort legt hiervoor de basis. Met Book-alock is een app voor de binnenvaart ontwikkeld om aanmeergelegenheid te boeken. Volgens Dieter Lindenblatt, die de haven in Noordrijn-Westfalen vertegenwoordigt, verwacht men er veel van: “Antwerpen ontvangt dagelijks ruim 900 binnenschepen. We groeien sterk in de transporten naar Duitsland. Dit geldt vooral voor spoor- en binnenvaar vervoer. Deze app kan ons helpen de volgende stap te zetten.” Sebastian Schambach, projectleider bij Oliver Wyman, vindt dat Duitse logistieke bedrijven meer in start-ups moeten investeren. Wat dat betreft loopt Duitsland achter bij Amerika en Azië. “Start-ups zijn drivers voor innovatie. Daar moet je sterker op inzetten.” Volgens Götze-Rohen zouden logistieke spelers zich ook sterker moeten engageren aan universitaire leerstoelen. “Je hebt naast een bevrachter een goede IT’er nodig om de digitale sprong te maken. Daarnaast is het belangrijk de krachten te bundelen. Het Nederlandse CoVadem-project is daar een prachtig voorbeeld van. Schippers krijgen real time informatie over waterstanden dankzij actieve samenwerking tussen meerdere partijen. Hoe beter je samenwerkt met collega’s, hoe meer je kunt bereiken.” Vanaf hier nog… kwartier Je kent het waarschijnlijk wel wachten in de rij van een pretpark. Met een beetje geluk is het park creatief en kom je onderweg wat entertainment tegen. Vaak word je met een slingerbeweging richting het eindpunt gedirigeerd waardoor je geen zicht hebt op de lengte van de rij voor je. Dit moet voorkomen dat je de moed (te veel) laat zakken. Sommige GESABBEL Dit is een rubriek van de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart parken voorzien de wachtrijen van informatiebordjes met bijvoorbeeld de tekst ‘Vanaf hier nog 5 kwartier’. Door inzicht te geven in de situatie verzacht dit enigszins het wachten. Met kinderen op pad? Dan is dit meestal het moment om in de rugzak op zoek te gaan naar de snoepjes en de pakjes met sap, in de hoop dat de rust voor een tijdje terugkeert. Wachten is en blijft een minder prettige bezigheid waar we in onze cultuur waarschijnlijk nooit aan gewend zullen raken. Wachten ze in Afrika geduldig uren op de bus; in Nederland raken we vaak al geïrriteerd als de bus vijf minuten te laat is. Een spelletje spelen op de smartphone zorgt vaak voor een beetje tijdverdrijf. De SAB is druk bezig met het vervaardigen van een nieuwe website met nog meer gebruikersgemak. De nieuwe site moet onder meer de wachttijd aan de SAB-balie van dát moment gaan aangeven. Het biedt natuurlijk geen garantie voor mensen die na een langere reistijd bij de balie arriveren, maar geeft wel de mogelijkheid om de agenda voor die dag bij te stellen. Mocht je toch aankomen bij de SAB terwijl het druk is in de wachtruimte, dan biedt het Lunchcafé wellicht uitkomst. Ook hier hangt een scherm waarop het wachtnummer getoond wordt dat aan de beurt is. Ben je niet in de gelegenheid om naar de SAB te komen of wil je liever niet wachten, dan zijn er twee mogelijkheden: 1) Alle documenten opsturen naar de SAB. Omdat er nog niet afgerekend is, wordt de bestelling onder rembours verstuurd. De wachttijd voor deze aanvragen is twee à drie weken Bij binnenkomst van de bestelling ontvang je een ontvangstbevestiging per mail. 2) De bestelling plaatsen via de webshop (zie www.sabni.nl) en indien nodig de documenten nasturen. Bestellingen via de webshop kunnen sneller worden verwerkt omdat diverse documenten geüpload kunnen worden en er alvast via iDeal betaald wordt. Hierdoor kan de bestelling (voordeliger) aangetekend worden verstuurd. De wachttijd voor deze aanvragen is twee á drie dagen. Mocht er een document nagestuurd worden, dan gaat de wachttijd in op het moment dat het document bij de SAB binnen is. Bij binnenkomst van de bestelling ontvang je een ontvangstbevestiging per mail.

Binnenvaartkrant