Views
2 years ago

2017-13

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Juni
  • Nieuwe
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Emerald
  • Schepen
  • Onze
  • Marine

De Binnenvaartkrant 20

De Binnenvaartkrant 20 20 juni 2017 Wij feliciteren Emerald Waterways van harte met mps Emerald Liberté en Emerald Destiny since 1970. www.weingarten1970.com Shipyard ® Non Ferro bv DE BINNEN VAART KRANT

De Binnenvaartkrant 21 20 juni 2017 Betere batterijtechniek brengt doorbraak elektrisch varen dichterbij DOOR EVERT BRUINEKOOL Electric & Hybrid Marine World Expo werd begin juni druk bezocht. Vooral vernieuwingen in de opslag van stroom zijn in opmars. Dat was voor elektrisch varen lange tijd de bottleneck. Beursmanager Ed Graham Johnson was erg positief over de beurs, die ten opzichte van vorig jaar ruim 20 procent was gegroeid, met nu 150 deelnemers. Over de belangrijkste trends en veranderingen in de markt zegt Johnson: “Drie jaar geleden was het leuk minder emissie te hebben. Dat beeld is veranderd in: je móét minder uitstoten.” “De nieuwste ontwikkelingen”, aldus Oliver Taylor, directeur van Electric & Hybrid, “zijn de ontwikkelingen in de batterijtechniek. Deze techniek innoveert voortdurend en dat is echt nodig. Drie jaar geleden was er nog niet veel; nu zie je steeds betere accu’s met hogere capaciteit en accu’s die langer meegaan.” Daarnaast ziet hij een verschuiving dat ook bedrijven uit de autobranche met de nieuwste technologieën in de scheepvaartindustrie stappen. Li-ion-accu’s Leon Stam, CEO van Hydrosta uit Zwartsluis: “Onze specialisatie is hydraulische installaties. Wij hebben de laatste jaren veel te maken met Amsterdamse rondvaartboten. De vraag uit die markt was: kunnen jullie ze ook naar elektrisch ombouwen?” Hydrosta presenteerde op de beurs het magnetische voortstuwingssysteem, autotechnologie gebruikt om de emissieproblemen op de Amsterdamse grachten op te lossen. “We hebben bij AMK kleine 75 kW elektromotoren gevonden en daar het systeem op aangepast en zo de Hy-Prop omgebouwd tot een elektrische PM-prop-voortstuwing.” Hydrosta kon dit koppelen aan de compacte, vloeistofgekoelde frequentieomvormers en bijhorende besturingssystemen van AMK. Op de vraag hoe Stam over de batterijen denkt, antwoordt hij: “Batterijen zijn een gigantische investering. Daar moet nog een grote slag geslagen worden. De komende anderhalf jaar verwacht ik grote vooruitgang. Ook prijstechnisch ten opzichte van loodaccu’s, maar op hun levensduur gaan Li-ionaccu’s die slag winnen, al blijven ze duurder.” Brent Perry van PBES: “Onze accu’s kunnen met gemak langere tijd een capaciteit leveren van wel 300 procent.” (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Harder werken Accu’s die harder werken, langer meegaan en twee keer zo veel aankunnen, PBES liet zijn nieuwe accu technologieën zien op de beurs. Volgens CEO Brent Perry is dit te danken aan het koelvloeistofsysteem, Cell-CoolTM genaamd. Dit zorgt samen met het E-VentTM-ventilatiesysteem voor volledige controle van de kerntemperatuur en maximaliseert zo de levensduur van de accu met een zeer krachtige energieopslag. “De jongste technologie van PBES is het CellSwapTM-programma, dat naar verwachting een revolutie teweeg gaat brengen in de wereld van industriële energieopslag. De accu’s van PBES overtreffen nu al alle andere accu’s in de sector met hun levensduur benchmark van 15.000 cycli met 80 procent ontladingsdiepte. Dat betekent dat een accu van PBES bijna twee keer zoveel cycli aankan als zijn grootste concurrent. Ze kunnen met gemak langere tijd een hogere capaciteit leveren van wel 300 procent.” Aan het einde van hun levensduur worden de accukernen vervangen door nieuwe cellen, ofwel de prestaties van een volledig nieuw systeem worden geëvenaard en tegelijk worden de kosten flink omlaag gebracht. De kosten voor de accustructuur, bekabeling, stellingen en integratie zijn immers niet opnieuw nodig. Volledig elektrisch Nieuw op de beurs en in de markt was AAA Propulsion, met bestaande producten in een nieuw jasje. “Zes dagen geleden officieel opgericht, wij zijn een afsplitsing van Verhaar Omega”, vertelt Dick- Jan de Blaeij, de CEO van AAA Propulsion. Een aantal bekende producten die bij Verhaar Omega zijn ontwikkeld, zitten in het assortiment, zoals de V-Pod en de Z-Drive. Het tweede nieuwtje is dat er een samenwerking is aangegaan met Kolmer Electromotoren. Nu is er dus een totaaloplossing voor hybride en elektrische aandrijvingen. Samen kunnen ze een complete elektrische reparatie of een nieuwe bouw aanbieden, gecombineerd met scheepswerf, scheepselektricien, apparatuur en controles. “Ons slimme powermanagementcontrolesysteem garandeert de meest efficiënte voortstuwing, de kleinste CO 2 -voetafdruk en het beste brandstofverbruik”, stelt Blaeij. “Je ziet hier een enorme verbetering in accu’s”, vertelt Blaeij. “Drie jaar geleden was het accupakket nog tweemaal zo groot. Elektrisch varen is de toekomst, als je het aan mij vraagt. Ik denk niet zozeer aan LNG, dat is een tussenoplossing. Volledig elektrisch gaat het worden. Grotere opslagcapaciteit en laden als je aan de kade ligt.” Volledig op accu’s varen DOOR EVERT BRUINEKOOL Green City Ferries heeft ‘s werelds eerste supercharged TM elektrische ferry. Het snelle Air Supported Vessel van BB Green werd in juni gelanceerd bij Latitude Yachts in Riga en vaart nu in Stockholm. BB Green is gebouwd dankzij een EU-project. De EU investeerde 3 van de 5 miljoen euro. Het schip neemt maximaal 90 passagiers mee en vaart met een snelheid van 30 knopen alleen op accu’s. “Vrijwel stil en het schip produceert nul uitstoot”, vertelt Hans Thornell, CEO van Green City Ferries. “We kunnen de boot in tien minuten opladen en er vervolgens een uur mee varen. Het is de eerste in zijn soort en zal voorlopig als demoboot in Europa gebruikt worden.” Onderzeeërs De Green City Ferry wordt voortgestuwd door een aandrijfsysteem van Echandia Marine, een bedrijf dat vooral technologie van onderzeeërs gebruikt voor de elektrische aandrijving. Onderzeeërs hebben meer dan honderd jaar op elektriciteit gevaren. Het voortstuwingssysteem is ontworpen voor zowel nieuwe boten als refits. Het schip is 20 x 6 x 1,50 meter, het weegt 25 ton en is deels gebouwd met carbonlaminaat vanwege de gewichtsbesparing. De 500 kWh LTO-accu’s komen van Leclanché, gecombineerd met 2 x 280 kW Echandia PM-motors + 40 kW fan en twee Volvo Penta IPSdrives. ASV-technologie De ASV-technologie (Air Supported Vessel) vermindert de waterweerstand onder het schip. Een ventilator in de boeg van het schip blaast lucht in een holte onder het schip, hetgeen functioneert als een soort luchtkussen waardoor de waterverplaatsing vermindert. Hans Thornell: “Belangrijke voorwaarden zijn dat de overheid erachter staat en de prijs van elektriciteit laag is.” (foto E.J. Bruinekool Fotografie) De weerstand wordt bij hoge snelheid met circa 40 procent verminderd, waardoor het een snelheid van 30 knopen kan halen. “Noorwegen is absoluut leidend in elektrisch varen,” aldus Thornell. Zweden en Zwitserland staan ook vooraan. “Amsterdam is ook druk met elektrisch varen bezig en stimuleert het ook. Belangrijke voorwaarden zijn dat de overheid van een land er achterstaat en de prijs van elektriciteit laag is.” Verkennende gesprekken Overal waar steden aan het water liggen en personenvervoer nodig is, is dit de oplossing voor uitstootvrij transport, stelt Thornell. Gasolie is kostbaar bij snelle veerverbindingen; er wordt maar 30 procent effectief in snelheid omgezet. Thornell voert op veel plaatsen verkennende gesprekken en presenteert zijn schip. Ook de verbinding Dordrecht-Rotterdam behoort daarbij en die is bij uitstek geschikt voor zijn oplossing. Wanneer het zover is dat zijn 100 procent elektrische schepen op meer plaatsen varen, kan hij nog niet zeggen.

Binnenvaartkrant