Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2017-11

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Holland
  • Onze
  • Schip
  • Eerste
  • Schepen
  • Goed

De Binnenvaartkrant 22

De Binnenvaartkrant 22 23 mei 2017 ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: Traditie combineren met moderne kennis. Luxe passagiersschepen, grote jachten en binnenvaartschepen worden door Da-Capo voorzien van een volledig interieur. DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be Rivierdijk 423a • 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 • Fax 0184-618601 • info@da-capobv.nl • www.da-capobv.nl SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV “für alle Ihre Abwrackschiffe, Abwracktonnage und andere treibende Objekte.” MARCO VAN THULL SCHIPPER VAN HET MTS KARBOUW MIJN KEUZE VOOR TVM IS GENETISCH BEPAALD. +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Barzahlung Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com OMRU SCHEEPSRAMEN Offerte aanvragen? Kijk op www.omruscheepsramen.com/offerte Omru Scheepsramen levert: • kwaliteitsramen die voldoen aan alle geldende normen; • standaard profi elen én geïsoleerde profi elen; • vaste ramen, schuiframen, buitenklap of binnenklap; • enkel glas, isolatieglas, noise reduction glas. Het beste zicht op service, kwaliteit en innovatie Bij onze hoogwaardige aluminium scheepsramen krijgt u standaard de allerbeste service. Daar zorgen onze vakspecialisten voor. Zij begeleiden uw opdracht met veel aandacht en zorg. En informeren u van begin tot eind over de voortgang. OMRU Scheepsramen . Kelvinweg 12a . 6101 WT Echt T +31(0) 475 55 10 23 . E info@omruscheepsramen.com . I www.omruscheepsramen.com Marco van Thull vaart met het mts Karbouw in het ARA-gebied en op de Rijn. De schipper: “Zowel de keuze voor de verzekeraar als mijn vak is me met de paplepel ingegeven; ik ben al de vijfde generatie die vaart. Dat doe ik als zelfstandige, waarvoor ik bewust gekozen heb. Ik draag dus ook de ondernemersrisico’s, en dek daarvan een deel af via de nodige verzekeringen. Belangrijk daarbij vind ik dat de afhandeling snel en betrouwbaar gebeurt en dat het contact goed is. Dat TVM verzekeringen een gedegen partij is, zorgt ervoor dat ik mijn vak met een gerust hart kan uitoefenen.” Wilt u meer weten? Neem dan contact op met de scheepvaartspecialisten bij TVM via (0528) 29 27 50 of www.tvm.nl MET TVM ACHTER JE STA JE STERKER.

De Binnenvaartkrant 23 23 mei 2017 Tevreden terugblikken op Maritime Industry 507 exposanten telde de 2017- editie van Maritime Industry. Ze ontvingen op 9, 10 en 11 mei bijna 14.000 bezoekers uit de scheepvaart en aanverwante branches. Organisator Evenementenhal Gorinchem kijkt tevreden terug: “Met trots mogen wij melden dat Maritime Industry 2017 groter en vollediger was dan ooit.” Ook de standhouders waren tevreden. 238 van hen hebben zich nog tijdens de beurs ingeschreven voor volgend jaar. Daarvoor gebruikte Evenementenhal voor het eerst het rebook-systeem van moederbedrijf Artexis Easyfairs. Als vanouds was Evenementenhal Gorinchem drie dagen lang het centrum van de complete maritieme sector. Het centrale thema was ‘duurzaamheid & innovatie’. Dat was onder meer merkbaar in de innovatiestraat. Aandacht voor het thema was er ook in kennissessies, zoals het Blue Road Congres en het ideecafé Think Smart. Studenten en young professionals kregen op de slotdag van de beurs de mogelijkheid om in gesprek te gaan met vertegenwoordigers van bedrijven om de maritieme sector en carrièrekansen te leren kennen. Tijdens de volgende editie zal dit Career Event groter terugkomen, zo is de bedoeling. Bezoekers waren positief over de Deutsche Strasse. Verschillende Duitse exposanten bundelden dit jaar de krachten. Samen gaven ze bezoekers inzicht en kennis over de rol die Duitsland speelt in de maritieme sector. Eerste succes voor Liquid Control Trading Euro Maritiem Scheepsbouw bouwt een nieuwe tanker met elf deepwell-pompen van Liquid Control Trading. Daarmee sluit het jonge Liquid Control Trading een eerste groot contract, reden genoeg voor een feestje op de beurs in Gorinchem. Het in Werkendam gevestigde Liquid Control Trading is een nieuwe handelsfirma, waarin Jaap Oonincx en Jan Willem Taal samenwerken. Zo jong als het bedrijf is, zo ervaren zijn de eigenaren in de techniek die zij aanbieden op de markt. Jaap Oonincx heeft naast Liquid Control Trading het al jaren bestaande Oonincx Scheepsonderhoud. Pompen De levering van pompen wilde hij apart houden. Aanvankelijk deed hij dat in het dochterbedrijf Oonincx Pompen, maar dat is overgegaan in Liquid Control Trading dat hij samen met Jan Willem Taal oprichtte. Jaap Oonincx: “Hiermee lichten we het pompgedeelte eruit. Zo krijgt dat werk een Tekenen voor het eerste grote contract voor Liquid Control Trading. Vlnr: Jan-Willem Taal, N. Van der Geer (Euromaritime), Jaap Oonincx en Marcel Roodhart (Euromaritime). (foto Tekst & Toebehoren) heel eigen identiteit, zonder dat dat ten koste gaat van het andere werk.” Jan Willem Taal heeft een eigen installatiebedrijf, Geta, en zag ook de voordelen in van de nauwe samenwerking met Jaap Oonincx in de nieuwe firma Liquid Control Trading, waarmee ook de beide andere ondernemingen gezamenlijk een totaalpakket aan de markt kunnen bieden. Liquid Control Trading verzorgt alles op het gebied van pomptechniek (pompen, slangen, afsluiters, appendages, dekleidingen en hydrofoorsystemen), waterbehandeling (filtratie, bemonstering et cetera) en verwarming en installatietechniek (leidingsystemen, CV, boilers, radiatoren). Klanten hebben één aanspreekpunt – van ontwerp tot levering, installatie, onderhoud en reparatie, ook van pompen, leidingen en systemen voor smeerolie, gasolie, vuilwater, warmwater en drinkwater. Alles wat vloeibaar is – vandaar de naam. Transafe en Concordia hebben twee oplossingen voor scheepseigenaren Geen kopzorgen meer om registratieplicht Arbeidstijdenrichtlijn Er bestaat veel onduidelijkheid over hoe binnenvaartondernemers en rederijen kunnen voldoen aan de registratieplicht van het Arbeidstijdenbesluit dat sinds 1 januari van kracht is voor varend personeel. De handhavers hebben aangekondigd vanaf 1 juli te gaan controleren op naleving van de arbeidstijden en de correcte registratie. Transafe en de Concordia Group presenteerden tijdens Maritime Industry twee oplossingen waarmee scheepseigenaren aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Het gaat om de Europese richtlijn 2014/112/EU. Die bepaalt wel duidelijk hoelang maximaal gewerkt mag worden (48 uur per week gemiddeld over een jaar gezien) maar niet hoe de registratie van de werk- en rusttijden moet gebeuren. Eén ding is duidelijk: het Vaarttijdenboek volstaat niet. “Het is complexe materie”, zegt managing director Cristiaan Heuvelman van Transafe. Het bedrijf uit Hendrik-Ido-Ambacht is gespecialiseerd in advies en begeleiding op het gebied van veiligheid, arbo milieu en kwaliteit. “We hebben voor de Arbeidstijdenregistratie een aanvulling gemaakt op de bemanningsmodule in het Transafe Planned Maintenance System.” Gebruikers van deze managementsoftware voor zowel aan boord als voor walorganisaties kunnen de registratie op die manier in hun bestaande administratie aan boord opnemen. De registratie die aan boord bijgehouden wordt, is direct voor een eigenaar of walorganisatie zichtbaar. Ruim 260 schepen maken er gebruik van. Alternatief Een alternatief is de oplossing die Concordia voor de vijf eigen schepen heeft uitgewerkt. Dat is een Excel-bestand dat eveneens aan alle eisen voldoet. “Dat is gemaakt door Fred Boes, een van de collega’s”, vertelt Rochus Hoogendoorn, walkapitein De samenwerking tussen Transafe en Concordia werd beklonken tijdens Maritime Industry. Vlnr: Rochus Hoogendoorn (Concordia), Cristiaan Heuvelman (Transafe) en Dolf Kornet (Concordia). bij Concordia Shipping. “Hij heeft er heel veel werk in gestoken. Vervolgens hebben we dat Excelbestand samen met Transafe verder ontwikkeld. Daardoor is het nu ook door andere bedrijven te gebruiken.” Het is een overzichtelijk tool waar per bemanningslid en per tijds eenheid kan worden ingevuld wanneer er gewerkt is. Hoogendoorn: “Je kunt de gegevens per week terugkijken.” De tool is te gebruiken in de standaard Excel-software van Microsoft. Hij is alleen te koop bij Concordia en Transafe. Extra werk De werkgever is verantwoordelijk voor een correcte registratie. Aan boord ligt de taak bij de kapitein voor het bijhouden. De werknemer moet zelf ook ondertekenen. “Het is allemaal extra werk”, weet Heuvelman. “Weer een extra administratieve plicht, met bijhorende kosten. Maar je kunt het maar beter goed regelen. De boetes zullen fiks zijn, dat staat al vast.” Hij merkt op dat met goede naleving van vaart- en rusttijden en van de arbeidstijden niets mis is. “Wij staan daar als Transafe volledig achter. Voor de veiligheid en de gezondheid van werknemers aan boord is dat gewoon belangrijk.”

Copied successfully!

Binnenvaartkrant