De Binnenvaartkrant 2 23 mei 2017 BERG MARITIEME MEETSYSTEMEN BV Meettechniek van Topniveau Word jij onze nieuwe collega? Ex peilboot: Bouwjaar 1968. Afm. 17.00x4.00x0.90 m Hoogte 3.60 m. Mercedes OM 355 220 pk. (onlangs gekeurd. Rapport aanwezig). Radar, bochtaanwijzer, 2 x marifoon, echolood, radio, noodbesturing van der Velden. Generatorset 8 KVA, omvormer 24 V/1200W, rondom allemaal aluramen met dubbele beglazing en screens, airconditioning, 2 roeren. Verder voorzien van keuken met electr. kookplaat (2 pits), boiler, toilet, zitruimte, grote stuurhut (3,50x3.00 m.) Gasolie 1600 L. Water: 300 L. CV Kabola door de hele boot. Groot achterdek. 7 accu’s. Vraagprijs € 47.500,-- ex BTW. Ponton (ook te gebruiken als afmeerponton) Bouwjaar 2013. 18.00x6.00x.0.20 m. 2 Spuds elk 6.00 m. met handlieren. Dikte 6 mm. Tekeningen aanwezig. Vraagprijs € 55.000,-- (ex BTW) Sleep/duwboot “Rimar” Bwjr: 1958 (Damen Hardinxveld) L: 12.70 m. Br. 3.55 m. Diepg: 1.55 m. Motor Caterpillar 334D 225 p.k. Stuurw: Hydraulisch, 1 roer. Generator: Deutz 8 KW. 2 koppellieren, enkele duwsteven. Centr.Verw: Kabola 7 KW (2014). Radar: Swiss 364 C (lcd scherm kleur). 2 x Marifoon, AIS, bochtaanwijzer, echolood. Victron lader, 24 volt 56 amp. Victron combi,12 volt, 70 ampere, 1600 Watt. Certificaat: SI-C vernieuwd in Nov. 2015 geldig tot 2023. Vraagprijs € 65.000,-- ex. BTW. Sleep/ duwboot verkeert in uitstekende staat van onderhoud. Te huur/te koop diverse pontons van diverse afmetingen. Tel: 0653163480 E-mail: aquatrans@gijsdaanen.nl Wij zijn op zoek naar: Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Servicemonteurs & Elektromonteurs Wil jij ons team komen versterken! Stuur dan je sollicitatie met CV naar info@bergmm.nl Burgemeester Keijzerweg 16B - 3352 AR - Papendrecht T 088-BERGMMS · I www.bergmm.nl · E info@bergmm.nl Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Sollicitaties eenvoudig via onze website! UW LEVERANCIER VOOR: O.A. FLENZEN, FITTINGEN, LASBOCHTEN, BUIZEN EN AFSLUITERS Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu www.fluvia.eu/jobs tanker shipping | tank storage | tanker brokers REINPLUS FIWADO Bunker leverancier van brandstoffen, smeermiddelen en scheepsmaterialen aan de scheepvaart zoekt ter versterking van haar team in AMSTERDAM Een: SCHIPPER/VERKOPER Van Utrechtweg 29 2921 LN Krimpen aan den IJssel Tel : 0180-551460 | Fax: 0180-518711 Email: verkoop@hilto.nl | www.hilto.nl Wij verwachten: • Positieve, klantgerichte en commerciële instelling • Grootvaarbewijs/ADN/radardiploma (schipper /verkoper) • Bij voorkeur woonachtig omgeving Amsterdam Sollicitaties naar: REINPLUS FIWADO Bunker. Waalhaven z.z. 11 – 3089 JH Rotterdam Telefonische inlichtingen bij dhr. Justus Martens 0206321166.
De Binnenvaartkrant 3 23 mei 2017 Elbe 4.0: rivier wordt testomgeving voor binnenvaartinnovaties De binnenvaart op de Elbe moet gedigitaliseerd worden om de concurrentie met weg en spoor te kunnen blijven aangaan. Dat hebben de Duitse deelstaten Hamburg, Brandenburg en Sachsen-Anhalt afgesproken tijdens een bijeenkomst in Maagdenburg. De Elbe kan volgens de partners een ideale testomgeving zijn voor digitale innovaties in de binnenvaart. “Digitalisering biedt kansen om de infrastructuur en het milieu te ontlasten”, zei Sebastian Putz, staatssecretaris voor verkeer in Sachsen- Anhalt. De drie deel staten waren al in de herfst van 2015 overeengekomen om de concurrentiekracht van de binnenvaart op de Elbe te vergroten door het inzetten van moderne informatietechnologie. In een gezamenlijke studie zijn nu concrete maatregelen voor ‘Elbe 4.0’ uitgewerkt. De onderzoekers van Hanseatic Transport Consultancy Hamburg (HTC) en het Institut für Automation und Kommunikation (ifak) noemen drie actieterreinen. Onder ‘platformoplossingen’ vallen het doorontwikkelen van RIS, het invoeren van een digitale (foto SBO) vrachtenbeurs voor de Elbe en het vereenvoudigen van scheepsmeldingen en andere administratieve procedures. ‘Smart Connected Products’ is bedoeld voor vlootoptimalisatie: de gemiddelde leeftijd van een binnenschip in Duitsland is 48 jaar en schepen op de Elbe zijn vaak nog ouder. Ze moeten worden uitgerust met moderne technologie. Het derde actiepunt behelst het aanwijzen van een testomgeving voor (half-)autonoom varen. Samen hardlopen voor het goede doel 10.000 euro zamelden de hardlopers van het Exho-team in met hun deelname aan de 1/4 Marathon Rotterdam. Bijna honderd liepen die dag (9 april) in een Exho-shirt. Op vrijdag 12 mei overhandigden vertegenwoordigers van het detacheringsbureau voor de binnenvaart de cheque aan het STC. Die onderwijsinstelling organiseerde namelijk de sponsorloop STC4Duchenne binnen de 1/4 Marathon Rotterdam. Leerlingen, docenten, medewerkers van de vmbo-, mbo- en hbo-opleidingen liepen mee, maar dus ook medewerkers van Exho. Het bedrijf uit Raamsdonksveer heeft nauwe banden met het STC voor stages en de instroom van personeel in de binnenvaart. Met STC4Duchenne willen de organisatoren en donateurs aandacht vragen voor de spierziekte Duchenne en geld inzamelen voor meer onderzoek. Naast shirt- en hoofdsponsor Exho steunden nog meer bedrijven uit de binnenvaart de inzamelingsactie: -Rullens Installatiebedrijf -Allround Ship Supply -bemanning van mts Sint Maarten -C. Wubbeling Nautische Diensten -Dubbelman Container Transporten -Inland Shipping SA -Nautico Ship Management & Consultancy -Nieuwenhuijsen Scheepsbouw -R.B. Shipmanagement -Rijsdijk ICT -Strijbis Diesel Engine Service -Vario Shipping AIS De studie dient als strategische leidraad om concrete projecten van de grond te krijgen en zo de transparantie in de logistieke keten te vergroten. Een van de randvoorwaarden is dat informatie over schepen en hun positie in real time kunnen worden weergegeven. Tegen eind 2018 gaat het Duitse verkeersministerie op de Elbe en het Elbe-Seitenkanaal AIS-infrastructuur inclusief breedbandtoegang implementeren. De Elbe kan daardoor een testomgeving worden voor innovatieve technologie in de binnenvaart. SP: “Volg Vlaams voorbeeld en steun binnenvaart” De SP wil dat Nederland meer investeert in de binnenvaart. Daarvoor zou de regering een voorbeeld moeten nemen aan Vlaanderen. Tweede Kamer-lid Sem Laçin vroeg minister Melanie Schultz van Haegen daar vorige week om naar aanleiding van het besluit van het Vlaamse parlement om de binnenvaart op de kaart te zetten. Reden daarvoor: de binnenvaart is een belangrijke duurzame speler in de logistieke sector en er zoveel mogelijk transport van de weg naar het water moeten worden verplaatst. Laçin wil weten wat de minister van Infrastructuur en Milieu daarvan vindt en of ze bereid is een soortgelijk initiatief in Nederland te lanceren. “Deelt u de mening dat het belangrijk is gerichte acties op touw te zetten om de verdere verduurzaming van transport te stimuleren, en hier als overheid een actieve en faciliterende rol in te spelen.” Grote woorden Autonoom. Door dat woord te gebrui ken, verlies ik lezers, vertelde een schipper mij op de beurs in Gorinchem. Hij haakte zelf ook af, had geen idee wat een ‘autonoom schip’ is. Hier uitleggen wat het betekent, heeft natuurlijk geen zin, want ik heb dat woord alweer twee keer opge schreven, dus zullen er weer afhakers zijn. Misschien moet ik afstappen van het principe dat als ik het begrijp, het voor niemand moeilijk kan zijn om te volgen. Ik ben geen raketgeleerde, maar ik kan goed doen alsof (dankzij Wikipedia). Als je de volgende bladzij de omslaat van deze krant, zie je een groep raketgeleerden die een nieuw elan in de binnenvaart lanceerden. Ervaren bevrachters die het lef hadden om weer in de schoolbanken te gaan zitten om hun beroep te verede len. Als ik binnenvaartondernemer was, zou ik onmiddellijk inschrijven voor de opleiding Nautisch Ondernemer die eind van het jaar start. Je moet die bevrachters wel bijbenen natuurlijk. Tijdens die bijeenkomst hield consultant Jan Bakker een voordracht over Big Data. Ik ga zo uitleggen wat dat is, want als je nog niet bent afgehaakt, neem ik aan dat je dat interessant vindt. Wat ik niet kan uitleggen, is waarom hij de bevrachters toesprak. Misschien was het een laatste test, deel uitmakend van de opleiding. Ik vond het wel OK. ‘Big Data’ is zo’n leuk gevonden, Angelsaksische term die een heleboel samenvat in een piepklein woordje. In dit geval is zelfs dat dubbelzinnig: ‘Big’ betekent uiteraard groot, maar omdat ‘Data’ er achter staat (‘gegevens’) zie je ineens een overweldigende hoeveelheid voor je. En dat betekent het ook. Veel meer gegevens dan één mens ooit zal kunnen bevatten. Voor mij begon dat al met megabytes, want duizend keer duizend is al niet meer na te tellen. De naampjes van aantallen bytes verspringen telkens met een factor duizend en intussen zijn er gigabytes, terabytes, petabytes, exabytes, zettabytes en yottabytes. Die waanzinnige hoeveelheden gegevens worden opgeslagen op computers. Dankzij internet kunnen we bij die gegevens en we kunnen ze gebruiken door de computers een serie opdrachten te geven en de gegevens te analyseren. Dat noemen we een algoritme. De steeds ingewikkelder, zichzelf voortdurend perfectionerende algoritmen kunnen alleen nog gebouwd en begrepen worden door computers. We gaan het meemaken dat algoritmen het schip besturen en je straks ook de onderhandelingen over de vrachtprijs uit handen nemen. Dat is pas autonoom. Er zijn (nu nog) mensen nodig die aan de knoppen zitten. De volgende cursus laat zich raden: “Aan de knoppen of naar de knoppen?” EÉN POT NAT door Michel Gonlag
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl