Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2017-11

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Holland
  • Onze
  • Schip
  • Eerste
  • Schepen
  • Goed

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 23 mei 2017 Van Utrechtweg 29 | 2921 LN Krimpen aan den IJssel | Tel : 0180-551460 Fax: 0180-518711 | Email: verkoop@hilto.nl | www.hilto.nl VOOR ELKE KLUS BIEDEN WIJ EEN PASSENDE OPLOSSING +31(0)10 429 08 88 · www.hoogerwaard.com · info@hoogerwaard.com Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Recycling drijvend materieel +31 (0)38 477 29 35 Oslokade 1 8326 CH Kampen In- en verkoop van: • Schroot en metalen • Drijvende objecten • Bruikbare onderdelen Vergunt voor verwerking van ongereinigde tankers Hijsen en slopen van grote constructies met eigen drijvende bok www.hoebenrdm.nl

De Binnenvaartkrant 13 23 mei 2017 Vaargeul bij Venlo wordt breder en dieper DOOR NOUD VAN DER ZEE De vaargeul in de Maas wordt over een lengte van 8 kilometer dieper en breder gemaakt. Dan kunnen klasse Vb-schepen (190 x 11,40 x 3,50 meter) elkaar zonder problemen passeren. Nu kunnen deze schepen door hun afmetingen alleen maar in het midden van de vaarweg varen en elkaar daardoor op dit gedeelte van de Maas bij Venlo niet passeren. Rijkswaterstaat heeft aannemer De Vries & van de Wiel uit Amsterdam geselecteerd voor de uitvoering van de klus. Die is inmiddels van start gegaan en zal tot december duren. De vaargeul wordt van 40 naar bijna 67 meter verbreed en tussen de stuw van Belfeld en Ubroek in het noorden van Venlo bijna 5 meter diep. Bommen Voordat het daadwerkelijke uitbaggeren begint, zullen eerst bommen uit de Tweede Wereldoorlog, die nabij de bruggen in Venlo vielen, verwijderd en onschadelijk gemaakt worden. Onbekend is hoeveel er exact liggen op de bodem van de Maas. Een detectieonderzoek is drie maanden geleden al afgerond. In juni worden verdachte plekken nader onderzocht door duikers. “Als het inderdaad om munitie gaat, wordt meteen de burgemeester van Venlo ingeseind en die seint de Explosieven Opruimingsdienst in. In dat geval zal alle scheepvaartverkeer op de Maas stilgelegd worden en ook het treinverkeer op de bruggen”, meldde John Oberndorf van aannemer De Vries & van de Wiel op 2 mei tijdens de infoavond in het stadskantoor van Venlo. Hinder voor de scheepvaart en de omgeving wil Rijkswaterstaat zo veel mogelijk beperken. Afgezien van eventuele bomvondsten kan de scheepvaart te allen tijde doorvaren. Er geldt alleen een snelheidsbeperking. Doorvaren De werkzaamheden worden voornamelijk vanaf het water uitgevoerd. Oberndorf: “We zetten aan het begin en het eind van de werkplek borden neer, waarop Rijkswaterstaat aankondigt dat tussen kilometer 101 en 109 werkzaamheden plaatsvinden. We vragen de scheepvaart een lagere snelheid in acht te nemen om veilig langs ons werk te kunnen varen. We hebben een scheepvaartbegeleider, die contact kan opnemen met de schippers via marifoon op kanaal 10. Op kritische plekken bij de pijlers van een brug hebben we actieve scheepvaartbegeleiding op ons eigen vaartuig.” Eerste schroef uit 3D-printer met klassegoedkeuring Een consortium werkt bij RAMLAB (Rotterdam Additive Manufacturing Lab) aan de eerste scheepsschroef uit een 3D-printer die met klassekeur geleverd wordt: de WAAMpeller. Het consortium De 3D-printer aan het werk. bestaat uit Damen Shipyards Group, Promarin, Autodesk en Bureau Veritas. Binnen Damen wordt sinds een jaar door drie studenten van de Technische Universiteit Delft aan de schroef gewerkt. “Zij onderzochten de potentie van 3D-printing voor ons en brachten ons in contact met de andere leden van het consortium”, vertelt Kees Custers, project engineer bij Damen’s R&D-afdeling. “ Ontwerp De schroef wordt gebaseerd op een ontwerp van Promarin dat veel wordt gebruikt voor de Damen Stan Tug 1606. Met een diameter van 1.300 millimeter weegt hij circa 180 kilo. Gebruikmakend van software van Autodesk gaat het door Havenbedrijf Rotterdam opgerichte (foto Noud van der Zee) RAMLAB deze zomer de WAAMpeller printen met een bronzen legering. Dat gebeurt volgens het Wire Arc Additive Manufacturingproces. De afkorting daarvan (WAAM) verklaart de naam van de schroef. Bureau Veritas Bureau Veritas zal de certificatie verzorgen. Als de schroef aan de eisen voldoet, is hij de eerste metalen 3D-geprinte compoment met goedkeuring van een klassebureau. De schroef zal vervolgens door Damen uitvoerig worden getest, zoals dat bij normale schroeven en schepen ook gebeurt. Dus inclusief bollard pull en crash testscenario’s. Kees Custers (Damen Shipyards Gorinchem), Vincent Wegener (RAMLAB), Wei Ya (RAMLAB), Constantinos Goulas (RAMLAB), Max van der Zalm (Damen Schelde Naval Shipbuilding), Don Hoogendoorn (Damen Shipyards Gorinchem), Kelvin Hamilton (Autodesk) en Laurens van Ballegooy (Promarin). Primeur voor verlengde Rex Rheni DOOR NOUD VAN DER ZEE Met 12 meter is de Rex Rheni van het schippersechtpaar Sep en Jagers uit Nijmegen verlengd. Het was de eerste klus in het nieuwe droogdok van scheepswerf Peter Tinnemans in Maasbracht. “We hebben ons schip een stuk verlengd, omdat we de laatste jaren veel met laag water te kampen hebben gehad. De verlenging is gunstiger voor de diepgang. Als je met diepgangsbeperking te maken krijgt, moet je toch zeker 1.000 ton kunnen laden.” vertelt Frank Sep, terwijl hij rondloopt op het droogdok om zijn schip nog eens te controleren. Sep vervoert door heel Nederland. Met name graan en veevoeders. De schipper van de Rex Rheni heeft scheepswerf Tinnemans uitgekozen omdat het bedrijf al menig project, waaronder ook een verlenging, goed uitvoerde. “Ik heb De Rex Rheni in het nieuwe droogdok. (foto’s Noud van der Zee) geïnformeerd bij collega ‘s die op de werf geweest waren. Niet één was er negatief. Integendeel.” “Wij zijn toen eerst gaan kijken en het zag er allemaal goed uit. Op deze scheepswerf is veel mogelijk en ze zijn van vele markten thuis. En Scheepswerf Tinnemans is niet afhankelijk van derden, zowel met de luiken als met het ijzerwerk.” Hij voegt er nog aan toe dat de prijs van de verlenging concurrerend was ten opzichte van andere aangeschreven werven. Scheepswerf Peter Tinnenmans is 57 jaar geleden begonnen als scheepstimmerbedrijf en is uitgegroeid tot een allround scheepvaartbedrijf met een modern machinepark in Maasbracht. Er zijn circa 25 medewerkers werkzaam in het bedrijf, dat gevestigd is aan de gemeentehaven. Nieuwbouwen reparatiewerkzaamheden kunnen worden uitgevoerd in (roestvast)staal en aluminium. Het bedrijf is in het recente verleden leverancier geweest van nieuwe binnenvaartschepen, duwboten, pontons, veerboten, duwbakken en rvs ladingtanks. Nieuw droogdok De verlenging van de Rex Rheni betekende de eerste opdracht voor het nieuwe droogdok van scheepswerf Peter Tinnemans. Het droogdok werd in eigen beheer gebouwd en is 88 meter lang. Peter Tinnemans: “We hebben de Rex Rheni verlengd met 12 meter. Het eerste werk in ons nieuwe droogdok. Het betekent een uitbreiding van onze activiteiten op de werf.” De werf is druk doende het droogdok uit te breiden tot 110 meter. Bedrijfsleider Fabian Fijneman zegt: “Dat verlengstuk van het droogdok bouwen we in onze werkplaats. Als dat klaar is, kunnen we schepen tot 110 meter lengte droogzetten.” Frank Seb na de controle van de verlenging.

Copied successfully!

Binnenvaartkrant