Views
3 years ago

2017-09

  • Text
  • Nieuwe
  • April
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Procent
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Goed
  • Miljoen

De Binnenvaartkrant 4 25

De Binnenvaartkrant 4 25 april 2017 Bevrachter/ planner scheepvaart (fulltime) De organisatie Van Oord Handel en Transport b.v. is een onderdeel van Teunesen zand en grind b.v. In een zeer uitdagende en dynamische markt bedienen wij met een enthousiast team van medewerkers en zelfstandige schippers onze klanten in West-Europa met de levering van bulkgrondstoffen voor de bouwsector. Met bijna 5000 transporten op jaarbasis bevrachten wij circa 1000 verschillende binnenvaartschepen naast een vast team van professionele binnenvaartschippers. Binnen de groep beschikken wij over diverse winlocaties en diepwinzuigers voor de levering van primaire grondstoffen. Ook bieden wij uiteenlopende mogelijkheden tot inname, op- en overslag van grondstoffen zowel boven als onder de waterlijn. Door onze onafhankelijke positie en pragmatische aanpak zijn onze klanten verzekerd van een hoge kwaliteit tegen scherpe tarieven. De functie In deze afwisselende en uitdagende functie ben je verantwoordelijk voor het bevrachten en plannen van binnenvaartschepen. Je werkzaamheden houden o.a. in: • Het bevrachten en plannen van binnenvaartschepen. • Goed contact onderhouden met klanten, schippers en bevrachtingskantoren. • Het opstellen van ladingdocumenten. • Het uitwerken en opstellen van offertes. • Administratieve afwikkeling van de bevrachting. Functie-eisen Dit is een interessante planning functie waarin je de kans krijgt om jezelf als professional te ontwikkelen, daarom vragen we wel wat van je: • Je hebt een mbo werk- en denkniveau. • Je hebt enige jaren ervaring als bevrachter/planner in de binnenvaartscheepvaart. • Je beschikt over goede sociale en communicatie eigenschappen. • Kennis van de Duitse taal en Franse taal zijn een pré. • Je handelt proactief en met eigen initiatief, je bent resultaatgericht, daadkrachtig en oplossingsgericht. • Je bent een teamplayer. • Je bent stressbestendig. Deze functie kan per direct ingevuld worden. Deze werkzaamheden vinden plaats bij onze planning op Hoogveld 18 in Heijen. Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de Ons aanbod Wij bieden een zelfstandige, uitdagende functie met veel ruimte voor eigen initiatief in een professionele werksfeer. We bieden goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden die aansluiten bij je kennis en ervaring. Spreekt deze functie jou aan? Stuur dan je sollicitatie met motivatie vóór 1 mei 2017 naar onze afdeling P&O: marjan.van.tienen@teunesen.nl. Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Für unsere erfolgreich wachsende Reederei suchen wir Schiffsführer (m/w) mit Patent bis Mannheim für einen Koppelverband in der Trockenschifffahrt (186 m x 11,45 m) Fahrtgebiet: Schichtsystem: Sozialleistungen: Rheinstrom und ARA-Raum 14 / 14 Tage oder 21 / 21 Tage Luxemburger Konditionen Gerne erwarten wir Ihre Bewerbung an: Reederei Deymann Management GmbH & Co. KG Papenwiese 5 • D- 49733 Haren (Ems) info@reederei-deymann.de / info@navitrans.lu Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Sollicitaties eenvoudig via onze website! Tel.: 0049(0)172 2889169 Ralph van Beek Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu www.fluvia.eu/jobs tanker shipping | tank storage | tanker brokers

De Binnenvaartkrant 5 25 april 2017 John Logtenberg, nieuwe directeur van De Prinsenvaart: “Schippersinternaat houdt bestaansrecht” DOOR NOUD VAN DER ZEE John Logtenberg (53) is de nieuwe directeur van schippersinternaat De Prinsenvaart in Maasbracht. De inwner van Linne springt op een rijdende trein en wil het internaat meer ‘schwung’ geven. Logtenberg wil met ouders en medewerkers een nieuwe richting inslaan om nieuwe taken, zoals ‘jeugdzorg’ te kunnen integreren. Daarvoor schuwt hij het niet om grenzen op te zoeken. Wat was uw drijfveer om directeur van De Prinsenvaart te worden? “Ik heb 24 jaar in het ziekenhuis gewerkt, als verpleegkundige en als afdelingshoofd. Daarna tien jaar als locatiemanager van twee verzorgingshuizen, en tenslotte werkte ik bij de kinderopvang. Ik vond dat ik een nieuwe uitdaging nodig had. En bij toeval stuitte ik op deze vacature. Ik zag daar een breed vlak op het gebied van schippersinternaat, kinderopvang en zorg. Het laatste veld moet hier nog ontwikkeld worden. Een combinatie van vakgebieden waarin ik deels heb gewerkt.” Wat is voor u de uitdaging? “Ik heb als taak ervoor te zorgen dat wij als instelling met de ouders en medewerkers bekijken wat we moeten en kunnen doen voor ons schippersinternaat om het niet dood te laten bloeden. Dat is onze core business en dat moet ook zo blijven. Maar we moeten het internaat ook meer ‘schwung’ geven.” De Prinsenvaart heeft in een beleidsplan vastgelegd wat ze doen John Logtenberg: “Het is belangrijk aan ouders te vragen: wat verwachten jullie van ons?” (foto Noud van der Zee) en op welke manier ze dat doen… “Ik wil de grenzen daarin opzoeken. En met ouders, kinderen en medewerkers bespreken wat we kunnen aanpassen. Ouders zijn bereid om met ons mee te denken. Ze moeten de ruimte krijgen om dat te doen. Regels en plannen zijn niet statisch. Je moet met de tijd meegaan. We moeten met elkaar de nieuwe visie formuleren en vernieuwen. Samen er iets moois van maken.” Hebben ouders een belangrijke plaats in het geheel, in uw internaat? “Ouders zijn voor ons het belangrijkste. Wij zijn de verlengde opvoeders van hun kinderen. Daarvoor is het goed om met onze ouders in gesprek te gaan. Ze te leren kennen en ervaren wat hun drijfveren zijn bij de opvoeding van hun kinderen. Dat is voor ons het kader om het voor hen zo goed mogelijk te doen. Kinderen verblijven meer op het internaat dan thuis aan boord. Dan is het belangrijk dat wij bij onze ouders gaan kijken en vragen: wat verwachten jullie van ons?” En de kinderen zelf dan? “Kinderen moeten bij het proces betrokken zijn. We hebben op het internaat een kinderraad. Je kunt niet alles aan kinderen overlaten. Maar als leiding wil je wel dat ze zich hier thuis voelen. Met hen bespreken hoe we bepaalde zaken het beste kunnen aanpakken. Maar onze medewerkers moeten als opvoeders ook wel eens streng zijn en kinderen aanspreken op hun gedrag. Medewerkers zitten dan in een spanningsveld. Wij medewerkers moeten als groep dezelfde taal spreken tegen de kinderen en op dezelfde wijze met hen omgaan.” U springt wel op een rijdende trein… “Die rijdende trein kan lastig zijn als je merkt dat er weerstand is, doordat er op het internaat op een bepaalde wijze gewerkt is. En als je dan als nieuweling komt en zegt: we gaan linksaf in plaats van rechtsaf… Wil je een nieuwe visie ontwikkelen, dan moet iedereen daar vanaf het begin bij betrokken zijn. Om het draagvlak te verkrijgen om ook die richting uit te gaan. Anders wordt het lastig. Maar om het internaat bestaansrecht te laten behouden, zullen we die nieuwe richting moeten inslaan om die ‘schwung’ te maken en de zorgtaak in onze instelling te ontwikkelen.” En dan denkt u aan jeugdzorg… “Dat willen we hier aanpakken en opzetten. In Nijmegen is de jeugdzorg ook geïntegreerd in het schippersinternaat. We hoeven in Maasbracht niet het wiel opnieuw uit te vinden. In den lande zijn al ervaringen met kinderen die tijdelijk uit huis zijn geplaatst. Voor kinderen die tijdelijk opvang nodig hebben, bijvoorbeeld wegens een echtscheiding, creëren we hier op het internaat ruimte. Al of niet geïntegreerd met onze eigen kinderen in de groepen. We moeten wel goed kijken welk soort kinderen we hier binnenhalen. Goed onderzoek doen alvorens met deze zorg in zee te gaan. In deze jeugdzorg zitten allerlei gradaties. Wat we niet willen, is dat we kinderen ontvangen met zoveel gedragsproblemen dat we constant de politie over de vloer krijgen. Aan onze zorg zijn ook grenzen.” Binnenvaart blijft achter bij wegvervoer 2016 was een gemengd jaar voor de transportsector, blikt ABN AMRO terug. De omzet daalde gemiddeld met 0,3 procent. Maar dat cijfer geeft geen goed beeld van de sector. Het wegvervoer zit duidelijk in de plus: de omzet steeg vorig jaar met 2,8 procent. Die van de binnenvaart daalde juist: met 5,9 procent. De ontwikkelingen in de binnenvaart zijn echter tweeledig, stelt ABN AMRO in de deze maand verschenen sectorprognose. “Als we naar de omzet kijken, dan gaat het nog niet goed. Maar de vervoerde volumes vertellen een ander verhaal, die namen toe met 3,2%.” De omzetdaling is vertekend doordat 2015 een goed jaar was voor de binnenvaart: door langdurige laagwaterperiodes konden hogere tarieven worden gevraagd. In 2016 kon de binnenvaart daar juist nauwelijks van profiteren. In 2016 werden meer containers en natte bulk over water vervoerd. Het aanbod van droge bulk nam af. “Wij verwachten in 2017 en 2018 een lichte groei van het binnenvaartvolume. Het vervoer van natte bulk zal naar verwachting de komende jaren stijgen doordat de chemische industrie groei laat zien.” Het vervoer van olie kan tijdelijk enigszins afnemen. Het is namelijk mogelijk dat olie eerst opgeslagen wordt in afwachting van hogere prijzen. “De droge bulk kan weer wat herstel laten zien doordat er meer zand en grind vervoerd zal worden door toename van nieuwbouw en aanleg van nieuwe infrastructuur. Ook kan naar verwachting het vervoer van steenkolen de komende jaren op peil blijven. Op de lange termijn verwachten we wel een daling.” Aldus de bankeconomen. Halve eeuw Veerhaven Stuurman Dennis van den Berg van de Veerhaven X aan vanaf de Rotterdamse zeehaven. De door Veerhaven boord van het duwstel met zes bakken, afgelopen vrijdag onderweg naar het Duitse achterland. Rederij Veer- dag, 365 dagen per jaar kolen en ertsen van Rotterdam verzorgde industriële duwvaart vervoert 24 uur per haven bestond 1 april 50 jaar. De dochteronderneming naar het 240 kilometer stroomopwaarts gelegen Duisburg-Schwelgern. Dat komt neer op zo’n 60.000 tot van het Duitse ThyssenKrupp Steel Europe - marktleider in de Europese staalindustrie – heeft in de loop van 80.000 ton grondstoffen per dag. haar bestaan ongeveer 850 miljoen ton grondstoffen voor de staalindustrie naar het Ruhrgebied gebracht (Foto Ries van Wendel de Joode)

Binnenvaartkrant