Views
3 years ago

2017-09

  • Text
  • Nieuwe
  • April
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Procent
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Goed
  • Miljoen

De Binnenvaartkrant 24

De Binnenvaartkrant 24 25 april 2017 Afstemming in achterlandvervoer moet beter Door Joke Heikens De schommelende olieprijs bezorgt zeerederijen kopzorgen. Dat stelde Alan Murphy van SeaIntel Maritime Analyses op het Havencongres Rotterdam, dat 12 april in Spijkenisse plaatsvond. Het tarief wordt vaak vooraf bepaald, op basis van de dan geldende brandstofprijs. “Het kan zijn dat de prijs erg laag is op dat moment, maar bij het vervoeren een stuk hoger… Dan lijd je verlies. Omgekeerd gebeurt ook.” “De olieprijs zou niet moeten uitmaken”, vond Murphy, “maar in de praktijk is dat wel zo. Als de olieprijs laag staat en de klanten betalen voor een hogere prijs, dan zijn de verdiensten flink. Maar als klanten eerder voor een lagere prijs betaalden en de olieprijs is intussen omhooggegaan, dan betekent dat verlies en moet de vervoerder erop toeleggen. Dat heeft gevolgen voor het hele bedrijf.” Vlnr Ab van der Touw, Allard Castelein en Marjan van Loon met presentator Charles Groenhuijsen. (foto Joke Heikens) Slechte communicatie De containerrederijen op zee werken in een paar allianties samen om te overleven. Die allianties veranderen regelmatig, en dat is weleens lastig voor de keten en voor klanten. Ook voor het vervoer naar het achterland zou er meer overleg moeten zijn. “De verbindingen naar het achterland zijn erg goed”, zei James Wroe van Maersk. “De afstemming en coördinatie kunnen wel beter. Als verladers weten welke schepen wanneer in welke haven aankomen, kan daar het vervolg klaarliggen voor verder vervoer.” Murphy haakt daarop in: “De informatievoorziening kan ook veel beter. Als een schip in de haven aankomt, zou het beter zijn als bekend is wanneer verder vervoer beschikbaar is en ook welk type vervoer dat is. Door de slechte communicatie duurt het vervoer nu onnodig lang.” Blockchain Voorzitter Hans de Boer van VNO- NCW ging nog een stapje verder: “Vrachtwagens rijden nu de haven uit met een container. Blockchain (een techniek om informatie te koppelen en uit te wisselen, red.) zorgt ervoor dat diezelfde vrachtwagens ook met een container de haven inrijden. Blockchain is voor veel bedrijven ongrijpbaar, het is een nogal vaag begrip, maar dat voorbeeld met die vrachtwagens vind ik een goede en begrijpelijke manier om het uit te leggen. Door meer en intensiever samen te werken, breng je de kosten omlaag en wordt het allemaal efficiënter.” “Het zou nog meer schelen wanneer de regering naar de lange termijn gaat kijken en ons toezeggingen doet. Investeren zonder dat je weet of dit op de lange termijn rendabel is, kan gewoon niet. Onze nieuw te vormen regering moet zich afvragen wat wij voor onze kinderen en kleinkinderen willen, hoe willen wij dat zij leven. Op basis daarvan kun je keuzes maken en die ook vastleggen voor de komende tien jaar. Met garanties en kaders voor de lange termijn kan het vervoer uit het slop komen.” Groene toekomst “We hebben zekerheid voor de lange termijn nodig, zei ook Marian van Loon, directeur van Shell Nederland. “Varen op LNG is nu al mogelijk en dat is een belangrijk statement naar klanten toe.” Zoals bekend komen voor Shell vijftien nieuwe binnenvaarttankers op LNG in de vaart. “Onze klanten willen dat wij milieuvriendelijk werken en dat doen we ook. We zijn als Shell zeer begaan met het milieu en daarom willen we ook zo schoon mogelijk varen.” Allard Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam vindt dat de Nederlandse havensector al heel goed bezig is. “Natuurlijk kan het altijd beter, maar we zijn al flink op weg. Zeker als je dat vergelijkt met de rest van de wereld. Raffinaderijen en andere bedrijven geven de overtollige warmte al af voor het gebruik in huishoudens. Ik verwacht dat we over vijf jaar zo’n 500.000 huishoudens kunnen voorzien. Zo zijn er genoeg voorbeelden van hoe Nederland al in de transitie zit.” Volgens Castelein is het ook zaak dat de wetgeving verandert, om nog schoner te kunnen werken. “CO 2 mag niet worden afgevangen, dat is bij wet vastgesteld. Als we dat wel op mogen vangen, scheelt dat enorm. Daarvoor willen we een netwerk ontwikkelen in de haven, zodra de regering wettelijk toestemming geeft.” Tekort aan technisch personeel Ab van der Touw van Siemens Nederland: “Over vijf jaar zijn we een heel eind op weg met een kunstmatig eiland in de Noordzee voor de koppeling van netwerken van 15.000 windmolens. We zijn dan ook druk bezig met het ombouwen van verlaten olieplatforms tot opslagpunten voor elektriciteit die we bewaren voor later gebruik.” “Dan moeten we over vijf jaar drie keer zoveel technisch opgeleid mensen afleveren. Er is geen geldgebrek en geen onwil, maar er zijn wel te weinig mensen die dat werk kunnen en vooral willen doen. Dit werk moest eerst meer sexy worden.” Ook Steven Lak van Deltalinqs ziet problemen op het personele vlak. “Goed geschoolde mensen zijn jammer genoeg zeldzaam in de techniek. Het onderwijs is er niet beter op geworden in de loop der tijd. Dat zit niet alleen in het onderwijs, maar net zo goed bij de bedrijven. Als bedrijf heb je de plicht om je personeel te laten bijscholen en om te scholen. Zorg dat je als bedrijf vinger aan de pols hebt bij scholen, want als ze bij die instellingen niet weten wat er in de praktijk nodig is, hoe moeten ze dat dan onderwijzen?” Alles op een rijtje De afgelopen week was er in de Rotterdamse haven van alles te ‘beleven’. Diverse korpsen, zoals brandweer en politie, trainden actief voor de bestrijding van eventueel terrorisme in de toekomst. Soms kwam ik ’s morgensvroeg op weg naar de Waalhaven een brandweer of politiewagen tegen met zwaailicht (zonder alarm). Hoorden ze bij ‘de oefening’ of betrof het een echte melding? Politiemannen GESABBEL Dit is een rubriek van de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart die in duikerspak een voor een het water in plonzen om vervolgens met zware bepakking vanuit het water weer aan boord van een andere rib te klimmen. Rijen brandweerauto’s stonden er soms opgesteld langs de weg en ook de politiehonden werden ingezet en mochten oefenen. Ook de van Facebook bekende jonge politiehond Bumper mocht zijn kunnen laten zien. Bij calamiteiten moet iedereen als een geoliede machine precies weten wat hem of haar te doen staat. Door dat goed te trainen, gaat het op het moment suprême een stuk gemakkelijker. De SAB houdt de zaken ook graag overzichtelijk en helder. Om zo snel mogelijk goede werkbare informatie te verkrijgen op iedere gewenste plek, heeft de SAB een app ontwikkeld waarop onder andere alle inzamelpunten, havenfaciliteiten en locaties voor restafval zichtbaar zijn. De kaart met de inzamelpunten geeft aan waar u zich op dat moment bevindt, zodat u in één oogopslag kunt zien welk inzamelpunt het dichtstbij is. Als u kiest voor de lijst dan geeft de app u het overzicht op een rijtje. Bij de tab ‘havenfaciliteiten’ kan u zien in welke haven de SAB haar diensten levert en welke dat zijn. In de kaart waarin de containers voor het restafval staan aangegeven, kunt u ook zien voor hoeveel procent de containers zijn gevuld. Zo staat u niet voor niets voor een volle afvalcontainer. Ook kan via de app worden ingelogd in het eigen ecorekeningaccount door middel van een gebruikersnaam en wachtwoord. Maak kennis met het gemak van de SAB-app en download de app gratis via de Play Store of de App Store. Een leuke bijkomstigheid: iedereen die tijdens de beurs Maritime Industry (9 t/m 11 mei) in Gorinchem de SAB-app op zijn of haar mobiel kan laten zien of ter plekke downloadt, dingt mee naar een leuke prijs. U vindt de SAB op standnummer 217. De winnaars worden op de laatste beursavond getrokken en krijgen persoonlijk bericht.

De Binnenvaartkrant 25 25 april 2017 Hendricks Shipping Group kijkt over de grens Bij Hendricks Shipping Group krijgen ze steeds meer vragen vanuit het buitenland. Het bedrijf uit Gorinchem gaat zijn producten en diensten dan ook internationale breder aanbieden. Onder andere met een nieuw ontwerp voor binnenvaartschepen: zowel droge lading als tankvaart. Daarmee bouwt het bedrijf voort op de weg die in 2016 is ingezet. Directeur Peter Hendrick: “Dat was een mooi jaar, waarin we wederom mooie projecten hebben mogen leveren en bemiddelen voor onze klanten. Drie nieuwbouwprojecten en tien nieuwe time charters internationaal zijn goed verlopen. Ook de makelaardij in binnenland- en buitenland trekt voorzichtig aan.” Hendricks Shipping Group werkt, samen met gerenommeerde partners, aan de ontwikkeling van een nieuwe reeks binnenvaartschepen. “Dat is wel nodig, aangezien de schepen die nu nog gebouwd worden meestal een ontwerp uit de jaren 80 hebben. Prima schepen, maar het is niet meer mogelijk om erop door te ontwikkelen”, aldus Hendricks. Negatief beeld “In de binnenvaart is de investering een grote drempel om tot een volledig nieuw ontwerp te komen en ook de combinatie van partners die zich hieraan committeren is een belangrijk punt. We zijn trots op onze partners in dit nieuwe project; de kwaliteit zal zeker ten goede komen aan onze klanten in de gehele binnenvaartmarkt.” Er gaat de komende jaren veel veranderen in de scheepsbouw en de binnenvaart, denkt Hendricks. Onder de aanbieders van nieuwbouw zal de spoeling dun worden, voorspelt hij. “Met verlies opdrachten aannemen zal steeds minder mogelijk zijn. Op den duur komt dit de markt ten goede. Anders gaat het ten koste van de kwaliteit, van toeleveranciers in de binnenvaart en op de duur van de klant, die nergens meer terechtkan.” “We merken dat hierdoor een negatief beeld is ontstaan van de Nederlandse scheepsbouw. Over de kwaliteit van de schepen is men wél positief, en die zijn dus ook nog goed te verkopen in het buitenland.” Buitenlandse klanten zullen de komende jaren belangrijk worden voor de Nederlandse scheepsbouw en de binnenvaart. Hendricks: “Cijfers tonen aan dat de particuliere Nederlandse binnenvaart, met de meeste inzet en modernste vloot in Europa, steeds kleiner aan het worden is. De opvolging binnen de familie is ook minder en dus zie je een toename van andere manieren van scheepsexploitatie.” Personeel is dan nogal eens een knelpunt: waar vind je medewerkers die de juiste inzet en/of kwaliteiten hebben? “Wij zijn hier al mee bezig sinds 2014. Bijvoorbeeld met het bare boat-model en het time charter-model. Daarvan hebben we er in de binnenvaart tot nu toe al 37 mogen leveren.” Verandering in de markt “Deze stap is een succes, en nog steeds zien we een groei van het aantal klanten. Ook de banken hebben inmiddels door dat deze verandering in de markt positief is en veel mogelijkheden creëert.” Hendricks merkt wel op: “Samenwerking van eigenaar en charteraar is een zeer belangrijk element en dat begeleiden we dan ook intensief.” “Niet alleen in de Benelux, maar zelfs daarbuiten is dit voor ons een specialisme geworden. Dit gaat goed samen met de nieuwbouwmogelijkheden die we aanbieden aan onze klanten.” “Voor elke ondernemer en voor elke financiële situatie is een oplossing. Reden te meer om vooruit te kijken en in te spelen op marktveranderingen die zich aandienen voor een betere en toekomstgerichte binnenvaart… Wij zijn er klaar voor.” Boek over rederij H. Schless In het stoomtijdperk speelde Dordrecht een voorname rol in de Rijnsleepvaart. Veel ouderen herinneren zich vast nog H. Schless NV - Rederij en Transportbedrijf uit Dordrecht. Bij Vereniging ‘De Binnenvaart’ is een boekje verschenen over de historie van het bedrijf. Op de Benedenrijn waren de sleepboten met de sierlijke gele S in de schoorsteen een bekende verschijning. Behalve reder voor de eigen sleepboten was Schless ook één van de circa dertig sleepagenten die rond 1930 aan de Merwekade en directe omgeving gevestigd waren. Vereniging ‘De Binnenvaart’ heeft in de loop der jaren diverse historisch-maritieme publicaties mogelijk gemaakt. Al enige tijd bestond de wens om ook over kleinere rederijen boekjes uit te geven. Zo verschenen al publicaties over Rijnrederijen als Akkermans/ Nestorak en Jan van Steen. Bijzondere foto’s Een struikelblok is vaak dat weinig archief- en beeldmateriaal bewaard is gebleven. Dit gold ook voor Rederij H. Schless, maar dankzij Thijs Schless (1932-2015) is het de vereniging toch gelukt om over dit bedrijf een boekje te maken. Het 40 pagina’s tellende werk is met circa 50 afbeeldingen rijkelijk geïllustreerd. Bij het digitaliseren van de vele fotorolletjes kwamen bijzondere afbeeldingen te voorschijn, waarvan veel nooit eerder zijn gepubliceerd. De sleepvaart staat centraal in dit nummer. Dit was in 2016 ookhet jaarthema van de vereniging. Daarvan zijn in binnenvaart centrum René Siegfried vele modellen te vinden. Het verenigingsschip ligt in het Wantij aan de Maasstraat in Dordrecht. Dat is geopend op donderdag en op de eerste zaterdag van de maand tussen 10.00 en 15.00 uur. De toegang is gratis. In het museum is de Schlesspublicatie gratis af te halen. Bestellen kan ook (via redactie@ debinnenvaart.nl). De (porto-) kosten bedragen dan 5 euro. Boskalis bestelt nog een megacutter Koninklijke Boskalis Westminster heeft een tweede zelfvarende megacutter besteld bij IHC Merwede. Het gaat om een zusterschip van de Helios die op dit moment bij IHC wordt afgebouwd. Dat schip komt later dit jaar in de vaart. Het nieuwe schip krijgt een totaal geïnstalleerd vermogen van 23.700 kW, een totaal pompvermogen van 15.600 kW en een maximaal cuttervermogen van 7.000 kW. De nieuwe cutters kunnen in extreem harde grond baggeren op dieptes van 6 tot 35 meter. Het nieuwe schip zal naar verwachting in de loop van 2020 worden opgeleverd. DE BINNENVAARTKRANT is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag VERSPREIDPUNTEN U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl ADRES REDACTIE EN ACQUISITIE ‘s-Gravenweg 37A 2901 LA Capelle aan den IJssel T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 klantenservice@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl REDACTIE Michel Gonlag (Eindredacteur) M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Martin Dekker (Hoofdredacteur) M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Sarah De Preter M +31(0)6-22701893 redactie@binnenvaartkrant.nl SALES Ken Rijkers (Commercieel Manager) Eline Geneugelijk (Account Manager) ADMINISTRATIE Karin Hell (Office Manager) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) VORMGEVING Steven Chiang San Lin AAN DIT BLAD WERKTEN MEE Evert Bruinekool Frank Antonie van Alphen Jan Hoek Jan Johan ten Have Jitze Hooghiemstra Johan de Witte Joke Heikens Menno Bonnema Noud van der Zee DRUK Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten.

Binnenvaartkrant