Views
3 years ago

2017-09

  • Text
  • Nieuwe
  • April
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Procent
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Goed
  • Miljoen

De Binnenvaartkrant 20

De Binnenvaartkrant 20 25 april 2017 SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV VOOR ELKE KLUS BIEDEN WIJ EEN PASSENDE OPLOSSING +31(0)10 429 08 88 · www.hoogerwaard.com · info@hoogerwaard.com “für alle Ihre Abwrackschiffe, Abwracktonnage und andere treibende Objekte.” +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Barzahlung Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 HÉT PLATFORM IN DE BENELUX VOOR DE GEHELE MARITIEME SECTOR 9.10.11 MEI 2017 EVENEMENTENHAL GORINCHEM De Benelux is dé hotspot van de binnenvaart, maritieme toeleveranciers en visserij in Europa. We hebben de grootste binnenvaartvloot van Europa en een zeer diverse samenstelling van zeeschepen. Daarnaast beschikken we over één van de grootste havens ter wereld en zijn we de logistieke schakel naar vele binnenhavens in Europa. Tijdens Maritime Industry komt de complete maritieme sector bij elkaar in het hart van de waterregio om te netwerken, de basis te leggen voor nieuwe samenwerkingen en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen uit de branche. BOEK UW STAND BINNEN ENKELE KLIKS ONLINE VIA: WWW.EVENEMENTENHAL.NL/MARITIME

De Binnenvaartkrant 21 25 april 2017 Roelof Fransbergen nog steeds volop actief “Ik doe vrijwilligerswerk, voor het bedrijf van mijn kinderen” DOOR NOUD VAN DER ZEE Roelof Fransbergen (64) deed in 2010 drie BV’s over aan zijn kinderen Wilmer, Sandra en Dennis. Momenteel is hij nog altijd adviseur van de Holding Fransbergen, die 105 medewerkers telt. De ex-directeur van de gelijknamige groep zegt alleen nog maar vrijwilligerswerk te doen. Hij heeft volledig afstand gedaan van leiding geven. Fransbergen: “Het laatste leidinggevend werk heb ik tot mei 2016 gedaan in het Maas Binnenvaartmuseum.” Zijn voormalige bedrijf ligt hem nog na aan het hart. “Dat is voor mij puur vrijwilligerswerk. Of dat nou in Maasbracht of in Maastricht is, dat maakt mij niets uit. Of in het binnen- of buitenland. Als mijn kinderen advies of hulp nodig hebben, dan ben ik steeds bereid om hen bij te staan.” Roelof Fransbergen: “Ik ben flexibel en overal inzetbaar.” Zoals in 2014, toen Fransbergen Trading en Shipping een grote klus deed in het noorden van Frankrijk. Het ging om baggertransporten voor het uitdiepen van de Seine om een zwaaikom te realiseren voor zeeschepen. Deze konden dan rond gaan en weer richting zee varen. “Ze hadden mij gevraagd deze klus te begeleiden, omdat ik de Franse taal beheers. We hebben duwbakken van Stellendam over zee naar Le Havre vervoerd. De opstart aldaar heb ik voor mijn rekening genomen. Ik had personeel aangenomen; met name Franse kapiteins, die de streek kenden en over geldige papieren beschikten. Op de Seine heb je een mix van eb en vloed. Er passeren zeeschepen van 280 meter en daar moet je weet van hebben. Na drie maanden liep dit project van een leien dakje en ben ik van het toneel verdwenen.” Hoe kijk je hierop terug? “We hebben er naamsbekendheid mee opgedaan. We hebben als Nederlands bedrijf geopereerd op de Seine en daar ben ik trots op. Op Europees niveau zijn we bekend geworden. We hebben nu diverse aanvragen lopen van bedrijven: of we aanwezig willen zijn als klanten een inschrijving winnen. Dat heb ik van mijn zoon Wilmer vernomen.” Iets heel anders. Sinds een paar jaren ben je havenmeester van de nieuwe passantenhaven in Maasbracht. Hoe gaat dat je af? “Dat is bijna een dagtaak. Je moet tijdens het seizoen van ’s morgens tot ’s avonds in de haven aanwezig zijn. De passantenhaven is door de gemeente Maasgouw aangelegd. De firma Fransbergen Recreatie en Toerisme betaalt daar pacht voor en exploiteert die haven. Veel jachten die uit noordelijke richting komen en naar het zuiden willen varen, overnachten in Venlo en maken een tussenstop in Maasbracht. Een schipperscentrum waar alles te koop is voor deze toeristen en het goed vertoeven is in de restaurants en op de terrassen.” De passantenhaven is geopend in 2014. Stijgt het aantal overnachtingen? “We noteren 1.500 jachten op jaarbasis. Diverse keren hebben we boten moeten wegsturen, omdat onze passantenhaven vol was. In goed overleg met de gemeente en Schuttevaer-BLN hebben we als firma het plan opgevat dit stukje haven te verlengen tot aan restaurant De Kolentip. Buiten de feestdagen liggen in dit gedeelte van de grote haven nooit binnenschepen.” Je springt overal in waar het nodig is… “Ja, ik ben flexibel en overal inzetbaar. Of het nou een duwboot is met twee bakken ervoor of een passagiersschip van Rederij Stiphout in Maasticht. Als een kapitein uitvalt en er is een party aan boord gepland en het schip moet varen, dan kom ik.” En dan zijn er de fiets-/voetgangerspontjes op de Maas nog. Die varen sinds 1 april weer volop. Rederij Fransbergen doet de exploitatie van vier pontjes: Geulle- Uikhoven, Ohé en Laak-Ophoven, Neer-Rijkel en Grevenbicht- Rotem. “We hebben eigenlijk altijd te maken met positieve mensen. En die mensen hebben toch tijdens die overtocht van 200 meter altijd een stukje beleving op het water. Dit is een grote toegevoegde waarde, die we al vijftien jaar bieden. Alhoewel het tegenwoordig moeilijk is om goede veerschippers te rekruteren. Ze moeten van alle markten thuis zijn en kunnen varen in Neer, waar veel beroepsvaart is. De passantenhaven is alweer te klein. (foto’s Noud van der Zee) Expositie over Heusdens maritieme historie Vanaf 30 april is in ‘Het Gouverneurshuis in Heusden de tentoonstelling ‘Heusden Maritiem’ te zien. Die gaat over de rijke geschiedenis van de scheepswerf van Heusden. Waar een klein stadje groot in kan zijn! De vestingstad Heusden, gelegen aan de Maas, kent een rijke maritieme historie. In de Middeleeuwen was scheepvaart al van groot belang voor de Heusdense economie. Maar door verzanding en verlegging van de loop van de Maas verloor Heusden zijn belangrijke functie aan het water. Bergsche Maas Dat veranderde met de aanleg van de Bergsche Maas in 1904. Deze nieuwe waterloop gaf de Heusdense scheepsbouwindustrie een enorme impuls. De scheepswerf van Heusden groeide uit tot een speler van wereldformaat. Zo werd er in 1939 het beroemde kabeljauw-visserschip Argus gebouwd voor een Portugese klant. Maar ook spitsen, kempenaars, sleepboten, sleephopperzuigers en containerschepen werden in het bescheiden stadje aan de Maas gebouwd. Met een tentoonstelling, een ‘maritieme belevingsroute’, lezingen en educatieve activiteiten wordt in de zomer van 2017 uitgebreid aandacht gegeven aan deze rijke maritieme geschiedenis. Expositie Centraal in de activiteiten staat de expositie ‘Heusden Maritiem, die van 30 april tot en met 1 oktober 2017 te zien zal zijn in museum Het Gouverneurshuis. Deze tentoonstelling vertelt het verhaal van de ontwikkeling van de scheepswerf van Heusden: hoe die, met name onder het bewind van Cornelis Verolme, uitgroeide tot een bloeiend bedrijf met honderden werknemers, en welke invloed deze groei heeft gehad op de sociale en economische ontwikkeling van Heusden in de twintigste eeuw. Met scheepsmodellen, foto’s, filmpjes, scheepsonderdelen, ooggetuigenverslagen en nog veel meer wordt de geschiedenis van de werf (foto Heusden Maritiem/Streekarchief Langstraat Heusden Altena) tot leven gebracht. Ook voor kinderen er is van alles te doen: ze kunnen hun eigen schip ontwerpen, ontdekken hoe je scheepsbeschuit bakt en een maritieme speurtocht maken. Cologne Verolme Meer dan vijftien ondernemers uit Heusden nemen deel aan Heusden Maritiem en bieden deze zomer maritieme producten aan, zoals een ‘Cologne Verolme’, een Dat is niet het geval in Geulle en Grevenbicht op de Grensmaas.” “We hebben vijftien veerschippers op afroepbasis in dienst en een planner, die op ons kantoor een rooster voor alle pontjes voorzeven dagen per week maakt. Deze pontjes zetten in het seizoen 40.000 toeristen over.” Bij uitval neem je ook zelf weleens plaats in het stuurhutje van zo’n veerpont, is het niet? “Het is heel leuk werk. Ik wil ook overal een voorbeeldfunctie afgeven. Zowel in mijn privé- als in mijn vrijwilligersleven. Ik ga geregeld naar het project ‘kleinschalig wonen’ aan de Kruisweg in Maasbracht waar oud-varenden met dementie wonen. Als vrijwilliger ga ik met hen een wandeling maken en soms een rondje varen. Sinds kort koken we ook samen. Boodschappen doen, aardappelen schillen…” oorlam of houten speelgoedboten. Een wandelkaart met een door het Heusdens Bureau voor Toerisme samengestelde route leidt de toerist langs de deelnemende winkels, galeries, cafés en restaurants. Heusden Maritiem is een samenwerkingsverband tussen Het Gouverneurshuis en de stichting Argus, die is opgericht om het erfgoed van de Heusdense scheepswerf te behouden en beheren. Daarnaast is ook het Streekarchief Langstraat Heusden Altena nauw bij de voorbereiding betrokken geweest. Openingstijden Het Gouverneurshuis is gevestigd aan de Putterstraat 14 in Heusden. De expositie is van 30 april tot en met 1 oktober 2017 te bezoeken op: - donderdag en vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur - zaterdag en zondag van 11.00 tot18.00 uur De toegang is gratis. Kijk voor meer informatie op www.heusdenmaritiem.nl.

Binnenvaartkrant