Views
3 years ago

2017-09

  • Text
  • Nieuwe
  • April
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Procent
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Goed
  • Miljoen

De Binnenvaartkrant 2 25

De Binnenvaartkrant 2 25 april 2017 KOM AAN BOORD VAN ONZE BUNKERVLOOT! Meer dan 35 jaar uw duwbakkenspecialist. Biedt te koop, te huur of te vercharteren aan: DUWBAKKEN met luiken 1 stks 110,00 x 11,40 x 4,30 mtr. – 4650 ton, bj. 1992 1 stks 103,00 x 11,40 x 4,00 mtr. – 3850 ton, bj. 1973 1 stks 76.50 x 11,40 x 4,30 mtr. – 3550 ton, bj. 2003 5 stks 76.50 x 11,40 x 4,00 mtr. – 2780 ton, bj. 1973/’80 4 stks 76,50 x 11,40 x 4,00 mtr. – 2750 ton, bj. 1982 1 stks 88,50 x 11,40 x 4,00 mtr. container bak bj 2008. Wij zoeken: • gemotiveerde medewerkers voor diverse functies (kapitein, stuurman, matroos, deksman); • ervaring op bunkerschepen is een pluspunt; • beheersing Nederlandse én Engelse taal; • in het bezit van een dienstboekje en overige certificaten (ADN, Vaarbewijs, Radar, enz.). Wij bieden: • vast contract • vaste ploegen 1 / 1 systeem; • doorgroeimogelijkheden voor gemotiveerde medewerkers. Interesse? Stuur dan vandaag nog je sollicitatiebrief, CV en kopieën van je documenten naar: admin@vinotra.nl Vinotra - Brugsteen 4, 4815 PL Breda TE HUUR Standaard duwbak + container duwbakken. Nieuwbouw 88 mtr. duwbak, 88 x 11,45 x 4,3 mtr., 3500 ton, in Polen gebouwd. INTERESSANTE AANBIEDING: Nieuwbouw duwbak: 110 x 11,40 x 4,30 mtr., met verf en certificaat; geleverd te NL. OOK NIEUWBOUW DUWBAKKEN OF PONTONS IN DIVERSE MATEN Tevens te koop GEVRAAGD: Duwbakken 76.50/90/110 mtr. alle leeftijden. T: 010-2847848 / F: 010-2847839 . sales@kamar.nl . www.kamar.nl Te Koop aangeboden. Veerpont. 42.50 m / 10.50m, diepgang: 1.20 m, 129 ton, 200 passagiers. Geschikt voor 21 personenauto`s. 4 x Sisu 170 pk, recentelijk vervangen oktober 2016. 4x HRP thrusters 2011 vernieuwd. In 2011 is het schip gerenoveerd oa besturing electra en hydrolic pompen vervangen generatorset 12.5 KVA. PRIJS OP AANVRAAG Verdere technische informatie is op te vragen bij herbertdevisser@hetnet.nl. Veerbedrijf de Visser BV

De Binnenvaartkrant 3 25 april 2017 Herstel stuw Grave begin zomervakantie klaar DOOR NOUD VAN DER ZEE De herstelwerkzaamheden van de stuw bij Grave zijn eind juli klaar. Dan is de stuw weer operationeel. Vorige week zette Rijkswaterstaat de Maas stukje bij beetje droog met een zogenaamde droogzetkuip. Medewerkers van RWS kunnen inspecties en reparaties uitvoeren aan de fundering van de stuw. De hele operatie rond het herstel van de stuw kost zeker 20 miljoen euro. De stuw bij Grave werd 29 december 2016 stukgevaren door de afvarende Duitse tanker Marie Valentina. Door nog steeds onbekende oorzaak voer het schip niet de sluisingang in, maar richting de daarnaast gelegen stuw onder de Thompsonbrug. Er volgde een enorme klap in de dichte mist, Meer binnenvaart in Noordrijn-Westfalen In Noordrijn-Westfalen is vorig jaar zo’n 127 miljoen ton goederen overgeslagen. De aan- en afvoer per binnenvaart in de havens lag 1,8 procent boven het niveau van 2015. Dat meldt het ambt voor statistiek. waarbij het schip dwars door de stuw voer. De 2.000 ton benzeen, die de dubbelwandige tanker vervoerde, lekte niet doordat het binnenschip niet brak of plooide. De stuw liep wel zware averij op. Directeur van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland, Eric Diepstraten: “Er zit in de stuw een gat in de staanders, waar de tanker doorheen is gegaan. Daar zaten de zgn. jukken, die gevonden zijn in het water of verwijderd zijn om geheel vernieuwd of hersteld te worden. Dat is de schade, die we boven het water hebben vastgesteld. Om de schade te bepalen onder water gebruiken we een droogzetkuip. Dat is een soort koker, die we op de bodem zetten. Deze droogzetkuip zetten we vast op de constructie van de stuw. Daarna pompen we het water eruit. We kunnen dan Ongeveer een kwart van de overgeslagen lading bestond uit gevaarlijke goederen. De containeroverslag daalde met 0,7 procent naar 1,147 miljoen TEU. (foto duisport/Rolf Köppen) de bodem inspecteren en herstelmaatregelen uitvoeren. Als straks de jukken terugkeren, kan de stuw op een goede en veilige manier werken.” Testen Door de aanvaring raakten vijf jukken van de stuw beschadigd. Deze worden op de werkplaats in Rotterdam gerepareerd en in elkaar gezet. Als ze klaar zijn, worden ze aan de stuwbrug gemonteerd. Alle nieuwe en gerepareerde onderdelen worden dan getest. Als dat in orde blijkt, kan de tijdelijke breuksteendam worden afgebroken en eind juli is de stuw dan weer operationeel. Dus nog voor het hoogwaterseizoen dat meestal na 1 oktober begint. 20 miljoen Tijdens een bijeenkomst op vrijdag 21 april op het stuw- en sluizencomplex in Neder-Asselt zei Van Diepstraten dat Rijkswaterstaat de 20 miljoen kostende reparatie van de stuw bij Grave voor eigen rekening neemt. Hij verklaarde voorts, dat Rijkswaterstaat het gewoon als maatschappelijke kosten beschouwt. Mogelijk zullen de kosten voor deze operatie nog verder stijgen. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid komt eind september met een evaluatierapport over het ongeval bij Grave. Rijkswaterstaat, de betrokken waterschappen en veiligheidsregio’s hebben bureau Berenschot opdracht gegeven onderzoek te doen. Berenschot verwacht eind mei met een rapport te komen. Binnenvaart in Gent blijft hard groeien In de haven van Gent worden steeds meer goederen over water en steeds minder lading via de weg vervoerd. De binnenvaart had in 2016 een aandeel van 55 procent in de modal split. Gent stimuleert de binnenvaart en dat is merkbaar in de overslagcijfers. (foto Havenbedrijf Gent) Het aandeel wegvervoer is vorig jaar afgenomen tot een historisch ‘dieptepunt’ van 34 procent. Vrachtwagens vervoerden 11,9 miljoen ton van en naar het achterland. Ook qua tonnage was 2016 voor de binnenvaart in Gent een goed jaar. Het Havenbedrijf Gent stimuleert de opmars van de binnenvaart door investeringen in nieuwe kaaimuren, het verlengen van aanlegsteigers en de bouw van infrastructuur om het aanmeren van binnenschepen in de dokken Schippers gezocht uit 70’er jaren Maritiem Museum Rotterdam zoekt binnenvaartschippers uit de jaren ’70 van de twintigste eeuw. Eén van de speerpunten in het Maritiem Museum is de moderne binnenvaart van na 1970. In dat kader verwierf het museum onlangs een klein persoonlijk archief van een oud-lid van de Onafhankelijke Nederlandse Schippersvakbond (ONS). De ONS was een vakbond die in 1975 werd opgericht om te voorkomen dat de wet op de Evenredige Vrachtverdeling werd afgeschaft. Dat gebeurde utieindelijk toch in 1998. Om het archief in een breder kader te kunnen plaatsen is het Maritiem Museum op zoek naar oud-leden van de ONS of andere vakbonden van binnenschippers die in de jaren ’70 actief waren ten tijde van de soms felle acties en blokkades van de schippers die zich verzetten tegen de afschaffing van de Evenredige Vrachtverdeling. Een stagiair, een student geschiedenis van de Erasmus Universiteit Rotterdam, doet onderzoek naar het archief en wil graag personen spreken en interviewen die veiliger te maken. Het spoorvervoer van en naar het achterland had in 2016 een aandeel van 11 procent. Dat was een beetje minder dan in 2015 maar qua tonnage boekte het spoor wel een record. De Gentse haven streeft naar een modal split van 35 procent wegvervoer, 15 procent spoorvervoer en 50 procent binnenvaart in 2020. Vervoer over water ligt dus meer dan op koers. destijds hierbij betrokken waren. Was u destijds hierbij betrokken of kent u schippers die aan acties en blokkades deelnamen, en wilt u uw ervaringen hierover delen met het Maritiem Museum Rotterdam, neemt u dan s.v.p. contact op met Vincent Malafronte (student EUR, e-mail: vincentmalafronte@gmail.com) en/of Ron Brand (conservator MMR, e-mail: r.brand@maritiemmuseum.nl). Het Maritiem Museum Rotterdam is het oudste scheepvaartmuseum van Nederland. Het wil mensen bewust maken van de enorme invloed van de maritieme wereld op ons dagelijks leven. Met wisselende, eigentijdse tentoonstellingen neemt het jong en oud mee op reis door het maritieme heden en verleden. De collectie van het Maritiem Museum is van wereldfaam. Groei Onze geschiedenis blinkt uit in enorme controverses en conflicten over het doel in dit leven. Uiteindelijk heeft de geschiedenis na allerlei onverwachte wendingen houvast gekregen en hebben we allemaal hetzelfde doel op deze aardbol: groei. Jammer alleen dat die aardbol niet wil groeien. Een mens gebruikte aan energie in de tijd van jagers en verzamelaars (dat is dus amper 12.000 jaar geleden) ongeveer 4.000 calorieën per dag. De gemiddelde Amerikaan gebruikt in 2017 per dag 228.000 calorieën. Niet dat hij zoveel eet (wel veel maar niet zo veel), het is de optelsom van alle energie die wordt gebruikt voor auto, huis, airco, zijn lijf maar ook voor de productie van alle spullen die hij koopt en de afstanden die de verschillende onderdelen daarvan afleggen. Als alle mensen op de aardbol zo zouden leven, zouden er ongeveer 6 planeten nodig zijn om dat tempo van verbruik van grondstoffen en e- nergie te accommoderen. Dat weten we al een tijdje, niettemin wil iedereen op de planeet – op een paar misleide geesten na – niets liever dan groeien naar het niveau van de Amerikanen. Jij niet? Dus jouw onderneming is niet afhankelijk van een groeiende omzet? Jij bent meer tevreden met een omzet waar je net van kan rondkomen dan met een omzet waardoor je wat vet op de botten krijgt? Jij houdt liever niet iets over waardoor je kan investeren in een beter, sneller, efficiënter, meer winstgevend schip? We zijn niet dol op groei, we zijn eraan verslaafd. Dat gemeenschappelijke doel maakt het leven op aarde vreedzamer en aangenamer dan ooit tevoren. Toegegeven, dat zou je niet zeggen als je dagelijks om de oren wordt geslagen met akelige berichten over het afschuwelijke lot van vluchtelingen op de Middellandse Zee en in Afrika en de dreigementen van misleide geesten in Syrië, Noord-Korea en het Witte Huis. Toch is het zo. We zijn echter met viermaal zoveel mensen als honderd jaar geleden en we hebben een onvoorstelbaar netwerk om te communiceren. Dus naar verhouding is er wel degelijk veel minder conflict, we zijn er echter wel voortdurend bijna live getuige van. Die relatieve vreedzaamheid danken we aan onze groei in omzet en welvaart. Die groei heeft alleen een paar nare aspecten. We ruïneren de natuur, de zee en de lucht en we verbruiken zoveel energie en grondstoffen dat het op een gegeven moment einde verhaal is. Ik ben geen politicus maar als ik er één was, zou ik hieraan toevoegen: “…bij ongewijzigd beleid”. We willen niet van de groei af, dus zullen we het beleid aan moeten passen. Technisch kan alles, ook gezond groeien. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant