Views
3 years ago

2017-09

  • Text
  • Nieuwe
  • April
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Procent
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Goed
  • Miljoen

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 25 april 2017 Wij feliciteren Scylla AG van harte met mps Swiss Emerald en mps Swiss Sapphire Brouwer DE BINNEN VAART KRANT

De Binnenvaartkrant 17 25 april 2017 Besparen dankzij de bijlboeg Het prototype van het schip met bijlboeg lag bij het Rotterdamse Maritiem Museum tijdens de lezing die Jaap Gelling en Lex Keuning aldaar. DOOR JOKE HEIKENS Schepen die sneller varen en toch stabiel zijn, dat was het uitgangspunt voor Damen Shipyards en de TU Delft om aan een gezamenlijk onderzoek te beginnen. De bijlboeg was het resultaat; een boeg die aan de voorkant dieper is dan aan de achterkant. “Dan komt hij minder snel boven water bij hoge golven”, legt Lex Keuning van Damen uit. Tijdens een proefvaart zorgde een 6 meter hoge golf voor een zweefmoment voor de hele bemanning. Dat was geen probleem, alleen overleefden negen laptops het niet. “Tegenwoordig zit de apparatuur niet meer met boutjes en schroefjes aan elkaar, maar werkt alles met een laptop”, legde Jaap Gelling van de TU Delft uit. “Die laptops overleefden de tocht niet. Dat was een leerpuntje. Maar verder maakt de bijlboeg alle verwachtingen waar. Bij de eerste ideeën voor de bijlboeg werd het ontwerp met schamper gelach ontvangen, maar we hebben bewezen dat het werkt!” 50 knopen Uit de eerste testen bleek dat het stuurhuis aanzienlijk naar achteren kon op de verlengde versies, naast dat een schip veel wendbaarder werd. “In samenwerking met Damen, de Nederlandse marine en de Amerikaanse kustwacht werd onderzocht of we een boot van 50 meter op 50 knopen konden laten varen op de Noordzee. Uit een wiskundig model bleek dat dat kon, nu moest de praktijk het nog uitwijzen. Uit onderzoek bleek dat de bijlboeg bij vlak water tien procent minder weerstand had en bij golven twintig procent. Jaap Gelling (l) en Lex Keuning. (foto Joke Heikens) We zijn metingen gaan doen. De hoogste weerstand die we hebben gemeten was 1,3 g op de boeg van een boot van 130 ton”, vertelt Keuning. Brandstofbesparing De bijlboeg zorgt niet alleen voor meer stabiliteit, maar bespaart ook brandstof. Keuning: “We wilden dat in de praktijk testen, maar daar hadden we vergelijkbare schepen voor nodig. Een klant uit Singapore kocht toen toevallig bijna dezelfde boot van aluminium, zonder bijlboeg uiteraard. Aluminium is erg licht en dit schip voer iedere dag dezelfde afstand als het schip met de bijlboeg. De eigenaar hield voor ons het brandstofverbruik bij en het schip met bijlboeg verbruikte 18% minder op jaarbasis. Dat was zelfs voor ons verrassend. De bijlboeg is een groot succes, daar hebben we in grote mate onze groei van de afgelopen jaren aan te danken. We wilden wat terugdoen voor de TU. We stelden voor om van iedere verkoop 1 procent aan de universiteit te schenken.” Gelling gaat verder: “Maar bij de universiteit zijn zoveel potjes waar geld in verdwijnt, dat we dit niet zomaar wilden doen. Een procent lijkt niet veel, maar als je het over € 25.000 per verkocht schip hebt, dan tikt dat wel aan. Samen zijn we op het idee gekomen om twee procent van iedere verkoop in een pot te storten, de ‘bijlboegpot’ waaruit research en vernieuwingen bekostigd worden.” Testen Met dat geld in de pot kan er ook met andere scheepstypen getest worden, vertelt Gelling: “Zeilen op boten is erg populair, mede vanwege het mindere brandstofverbruik. Er zit nog wel een motor in het schip, maar die hoeft of helemaal niet te draaien, of veel minder. We voeren nu testen uit om de bijlboeg zo goed mogelijk te gebruiken op zeilschepen. Ook op fregatten is de bijlboeg een goede verbetering. De Nederlandse marine heeft drie patrouilleschepen met een bijlboeg in de vaart en wereldwijd zijn er meer dan 130 verkocht.” Een boeg als een bijl Door de flare en de V weg te nemen, kan een schip sneller varen. De bijlboeg geeft minder weerstand in het water. “Een schip met een bijlboeg kan zware ladingen aan. Ieder schip is een samenspel van balanceren en het juist plaatsen van de lading is belangrijk voor het recht liggen van het schip. Daarin verschilt een bijlboeg niet. Binnenvaartschepen zouden ook met een bijlboeg kunnen varen, alleen heeft deze boeg vooral voordelen bij hoge golven en bij tegen de stroming in varen. Op het IJsselmeer kan deze boeg verschil maken, verder is het niet nuttig voor de binnenvaart. Door de diepte van de bijlboeg, houd je contact met het water, waardoor er minder lucht onder je boot kan komen. De kiellijn loopt naar voren toe. De naam van de bijlboeg komt van de vorm van de boeg, vooral ook onder water zit het grote deel van de bijlboeg die lijkt op een bijl.”

Binnenvaartkrant