Views
3 years ago

2017-09

  • Text
  • Nieuwe
  • April
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Procent
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Goed
  • Miljoen

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 25 april 2017 BUYCK TECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice BUNKERSTATION TE KOOP Gezocht schippers(echt)paar ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl voor een 110 meter schip. In bezit van: Beurs-World Trade Center. Beursplein 37 Rotterdam. Telefoon: 010 - 405 2000 Mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL TE KOOP MBS MADEGRO SR Afm. 70 x 7,50 x 2,80 m Bouwjaar 1980 Tel: 06-22986366 Bouwjaar 1971 40 x 12 x 7.50 Tankopslag 545 m 3 + magazijnen Commerciële ruimte 350 m 2 Woonruimte 480 m 2 Maastricht - tel. 06 51521256 • Rijnpatent • Radar • ADN • Marifoon Heeft u interesse neem contact met ons op: +31(0)651145339 of +31(0)641191246 Recycling drijvend materieel +31 (0)38 477 29 35 Oslokade 1 8326 CH Kampen In- en verkoop van: • Schroot en metalen • Drijvende objecten • Bruikbare onderdelen Vergunt voor verwerking van ongereinigde tankers Hijsen en slopen van grote constructies met eigen drijvende bok www.hoebenrdm.nl Ex peilboot: Bouwjaar 1968. Afm. 17.00x4.00x0.90 m Hoogte 3.60 m. Mercedes OM 355 220 pk. (onlangs gekeurd. Rapport aanwezig). Radar, bochtaanwijzer, 2 x marifoon, echolood, radio, noodbesturing van der Velden. Generatorset 8 KVA, omvormer 24 V/1200W, rondom allemaal aluramen met dubbele beglazing en screens, airconditioning, 2 roeren. Verder voorzien van keuken met electr. kookplaat (2 pits), boiler, toilet, zitruimte, grote stuurhut (3,50x3.00 m.) Gasolie 1600 L. Water: 300 L. CV Kabola door de hele boot. Groot achterdek. 7 accu’s. Vraagprijs € 47.500,-- ex BTW. Ponton (ook te gebruiken als afmeerponton) Bouwjaar 2013. 18.00x6.00x.0.20 m. 2 Spuds elk 6.00 m. met handlieren. Dikte 6 mm. Tekeningen aanwezig. Vraagprijs € 55.000,-- (ex BTW) Sleep/duwboot “Rimar” Bwjr: 1958 (Damen Hardinxveld) L: 12.70 m. Br. 3.55 m. Diepg: 1.55 m. Motor Caterpillar 334D 225 p.k. Stuurw: Hydraulisch, 1 roer. Generator: Deutz 8 KW. 2 koppellieren, enkele duwsteven. Centr.Verw: Kabola 7 KW (2014). Radar: Swiss 364 C (lcd scherm kleur). 2 x Marifoon, AIS, bochtaanwijzer, echolood. Victron lader, 24 volt 56 amp. Victron combi,12 volt, 70 ampere, 1600 Watt. Certificaat: SI-C vernieuwd in Nov. 2015 geldig tot 2023. Vraagprijs € 65.000,-- ex. BTW. Sleep/ duwboot verkeert in uitstekende staat van onderhoud. VOOR DE ONDER ONZE REGIE VARENDE MOTORTANKSCHEPEN ZIJN WIJ OP ZOEK NAAR : Kapiteins, Stuurmannen met patent, Stuurmannen en Matrozen Vaargebied: het ARA en de Rijn Kandidaten Stuurmannen met patent dienen in het bezit te zijn van : • een Rijnpatent • een ADN certificaat • beheersing Nederlandse & Duitse taal • ervaring in de tankvaart Stuurmannen en Matrozen zijn in bezit van een geldig dienstboekje Voor verdere informatie kunt U contact opnemen met Dhr. A. Fontijne 0041/61/4879070 en/of dispo@intertrans.ch TE KOOP Sleephopperzuiger Caroline mbs Bouwjaar 1965 L: 51,85 m x B: 6,91 m x D: 2,99m Laadvermogen: 689 ton Hoofdmotor: Scania 630 PK Nieuwe Zandpomp: motor Scania V8 420 PK Boegschroefmotor: Scania 320 PK Wij bieden: • een goed salaris • goede Zwitserse arbeidsvoorwaarden • goede Zwitserse pensioenopbouw • menage en reisgeld (door ons vergoed) • vakgerichte opleidingen (door ons vergoed) Te huur/te koop diverse pontons van diverse afmetingen. Tel: 0653163480 E-mail: aquatrans@gijsdaanen.nl Reserveonderdelen: Bagema Zandpomp 40/40 – Waaier - Slijtplaten (voor en achter) - Jetpomp Info te verkrijgen telefonisch 0032 475 43 67 99

De Binnenvaartkrant 11 25 april 2017 Containeroverslag Rotterdam schiet omhoog In de Rotterdamse haven is in het eerste kwartaal van dit jaar 2 procent meer overgeslagen dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral de containersector noteert een dikke plus: 8,8 procent meer TEU’s. De totale hoeveelheid overgeslagen goederen nam toe tot 119,3 miljoen ton. “Voor containers was dit kwartaal het beste ooit en was maart een recordmaand”, zegt Allard Castelein tevreden. De CEO van Havenbedrijf Rotterdam stelt: “De Rotterdamse containerbedrijven hebben sterk gepresteerd in een markt die maar beperkt groeit. We moeten niet te vroeg juichen, maar met de voor Rotterdam gunstige nieuwe vaarschema’s die deze maand ingaan, lijkt dit voor Rotterdam een goed containerjaar te worden.” Maasvlakte 2 De overslag van containers was in gewicht met 10,8 procent (34,3 miljoen ton) nog groter dan in TEU’s. Havenbedrijf Rotterdam denkt dat de groei groter is dan in andere zeehavens. De nieuwe terminals op Maasvlakte 2 draaien steeds beter en rederijen hebben forse hoeveelheden transshipment-lading – die eind 2015/begin 2016 naar elders was verschoven – weer naar Rotterdam verplaatst. Dat is te zien aan de sterke stijging van het feeder-volume: 22,4 procent meer, naar 5,9 miljoen ton. Rotterdam wordt daarmee steeds meer een draaischijf voor containers. Deels lijken de rederijen ook te anticiperen op de nieuwe vaarschema’s die vanaf april van start zijn gegaan en die met name voor de belangrijke verbinding met het Verre Oosten gunstig zijn voor Rotterdam. De verwachting is dat het nog wel enige maanden duurt voor het effect hiervan echt duidelijk is. In het nat massagoed werd meer ruwe olie (+2,3 procent, 26,6 miljoen ton) en meer LNG (+65,6 procent, 0,2 miljoen ton) overgeslagen. Er werden minder minerale olieproducten (-11,1 procent, 21,7 miljoen ton) en overig nat massagoed (-9,2 procent, 7,0 miljoen ton) overgeslagen. De daling van de olieproducten is vooral veroorzaakt door minder doorvoer van Russische stookolie als gevolg van verhoging van de exportbelasting in Rusland. Binnen het droog massagoed zijn ijzererts & schroot en kolen de belangrijkste goederensoorten. Beide stegen licht: de overslag van ijzererts & schroot met 0,5 procent tot 7,9 miljoen ton; de overslag van kolen met 1,5 procent tot 8,0 miljoen ton. De agribulk nam toe met 14,0 procent tot 2,9 miljoen ton. Het overig droog massagoed groeide 8,5 procent tot 3,0 miljoen ton. Alles bij elkaar nam de overslag van droog massagoed met 3,6 procent toe tot 21,7 miljoen ton. Het roro-verkeer zit nog steeds in de lift, inclusief dat naar Groot- Brittannië: +6,5 procent (5,7 miljoen ton). Dit is vooral het gevolg van nieuwe diensten die eind vorig jaar zijn gestart. De overslag van overig stukgoed steeg zeer fors: +49,9 procent (1,8 miljoen ton). Dat zat ‘m vooral in extra overslag van staal in de vorm van brammen. De totale overslag van breakbulk (roro en overig stukgoed) groeide al met al 14,5 procent tot 7,6 miljoen ton. Maasjutters ruimen zwerfafval op Door Noud van der Zee Onder de titel ‘Schone Maas’ werkten de provincies Noord-Brabant en Limburg deze maand samen met Rijkswaterstaat Zuid-Nederland, waterschappen, gemeenten en het Instituut voor Natuureducatie (IVN) om de rivier en beken weer schoon te krijgen. Door tijdens de Landelijke Opschoondag met vrijwilligers het zwerfvuil op te ruimen, hoopten ze meteen mensen bewust te maken van dit probleem. “Allerlei rommel ligt langs de Maas. Dit afval wordt door de Maas afgevoerd naar de Noordzee. Dat moet voorkomen worden”, aldus projectleider Sylvia Spierts van IVN-Limburg. Maasjutters aan het werk. (foto Noud van der Zee) Maasgouw was een van de gemeenten die meededen aan het project Schone Maas. Op zaterdag 1 en 8 april kwamen zestig Maasjutters uit verschillende dorpen in actie. Koen Knoops, teamleider wijkbeheer: “Wij doen deze actie in samenwerking met de provincie Limburg, die het subsidieert. Vier verenigingen ruimen het zwerfafval op langs de Maas in onze gemeente. Visclub Het Loze Vissertje uit Wessem, buurtvereniging de Oheye uit Wessem, fanfare Eensgezindheid uit Brachterbeek en waterscouting de Terwindtvaarders uit Heel.” Buurtvereniging de Oheye ruimde de rommel op langs de oevers van de Maas ten zuiden van de Nautische Boulevard in Wessem. Voorzitter Frans Caris: “We cleanen deze landtong met een tiental vrijwilligers. We treffen veel recreatieafval aan en oude vissersspullen. Maar het valt mee, doordat er dit jaar geen hoogwater is geweest.” Werkbezoek van Europese Commissie Donderdag 20 april vond het eerste werkbezoek van 2017 plaats voor hooggeplaatste gasten van het Directoraat-Generaal Mobility & Transport (DG MOVE) van de Europese Commissie. Zo was onder andere de heer Baldwin, de Deputy Director-General, te gast. Het gezelschap werd aangevuld door afgevaardigden van de EBU, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, EFIP en de Internationale Afdeling van Koninklijke VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl BLN-Schuttevaer. De organisatie en coördinatie was in handen van het BVB. Vanuit de Verkeerspost in Dordrecht, waar het gezelschap een rondleiding kreeg, gingen ze met een patrouillevaartuig het water op en al varende aan boord bij passerende schepen. Zo werd een bezoek gebracht aan het mts Eline en het ms Jo-An. Beide bemanningen dank voor de gastvrijheid! Dit kijkje in de keuken spreekt altijd veel meer tot de verbeelding dan een folder of een presentatie. Actuele thema’s zijn tevens aan de orde gebracht. Zo komt de binnenvaart tot leven en krijgen de gasten de praktijk mee. Sponsordag BVB Het BVB organiseert om het jaar een sponsorfamiliedag als dank voor de mensen die het financieel steunen. Ook dit jaar staat er een dag voor het hele gezin op de planning en wel op zaterdag 20 mei. In de ochtend biedt het BVB een inhoudelijk programma aan in samenwerking met en bij maritiem onderzoeksinstituut MARIN in Wageningen. U kent het MARIN vast wel van de bekende bassins met de geel gekleurde scheepsmodellen waar ze scheepsontwerpen mee testen of van de dieptemetingen die ze doen. Tevens hebben ze een grote dome simulator. In de middag kunnen de sponsorgezinnen gezamenlijk naar Ouwehands Dierenpark in Rhenen. Met een beetje geluk kunnen we de panda’s als een van de eersten live zien. De sponsordag is enkel voorbehouden aan sponsoren van het BVB. Wordt u sponsor van het BVB vóór 1 mei aanstaande dan krijgt u ook nog een uitnodiging om mee te gaan. Misschien zien we u ook op 20 mei? Sponsor worden kan op website van het BVB: www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl/contact/sponsor- worden. U bent al sponsor voor 0,16 cent per ton (met een minimum van € 72,-).

Binnenvaartkrant