Views
2 years ago

2017-09-Maritime Industry

  • Text
  • Maritime
  • Binnenvaart
  • Marine
  • Onze
  • April
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Diesel
  • Tijdens
  • Nieuwe

* exclusief

* exclusief bevestigingsmaterialen en montage De Binnenvaartkrant 29 Maritime Industry 36 25 april 2017 U bent van harte welkom op onze stand tijdens: Maritime Industry Gorinchem 2017 van 9 t/m 11 mei 2017 Standnummer: 464 Geniet op onze stand van een culinair hapje en drankje! Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78-6191233 E: wim@rensendriessen.com www.rensendriessen.com EBR, voor kwaliteit service én veiligheid. Uw solar specialist Leveringsprogramma : • Stuurhuizen • Stuurhuis-hefinstallaties • Autokranen • Dekluiken • Luikenkranen • Aluminium roefdeuren • Verbouw / modernisering van schepen • Onderhoud en reparatie • Alle voorkomende reparaties boven de waterlijn • Ankerlieren • Koppellieren • Verhaallieren • Verhaalkoppen • Kettingen • Ankers www.ebr-bv.nl U bent van harte welkom op stand 281 Biesboschweg 5 4926 SJ Lage Zwaluwe P.O. box 144 4940 AC Raamsdonksveer Tel: 00 31(0)168 - 48 45 55 Fax: 00 31 (0)168 - 48 42 24 e-mail: info@ebr-bv.nl Complete 335Wp set € 675,- * DUURZAME SOLARTECHNIEKEN IN DE SCHEEPVAART * exclusief montage en BTW Lerta Techniek Meloenstraat Nijmegen 18 6543ZG Nijmegen T 024202 223 23 20 20 E info@lerta.nl I www.lerta.nl Standnummer 363 Duurzame solartechnieken in de scheepvaart U heeft al een complete set vanaf € 775 * Vraag onze folder aan voor meer informatie

De Binnenvaartkrant 28Maritime Industry 37 25 april 2017 High power en buigbare zonnepanelen van Lerta STAND 363 Lerta Techniek uit Nijmegen levert sinds kort high power zonnepanelen met een piekvermogen van 335 Watt. Nieuw in het assortiment van de specialist op het gebied van solartechniek in de binnenvaart zijn de buigbare zonnepanelen. Schipperszoon John Janssen toont de verschillende soorten zonnepanelen op Maritime Industry. “We kunnen deze high power zonnepanelen leveren tegen een scherpe prijs. Je betaalt er eigenlijk net zoveel voor als vroeger voor de oudere zonnepanelen; je krijgt dus veel meer waar voor je geld.” Doordat de high power panelen (1.046 x 1.559 x 46 millimeter) per vierkante meter 30 procent meer energie leveren, zijn er minder van nodig voor eenzelfde opbrengst. En dat is een groot voordeel met de vaak beperkte ruimte aan boord. De zonnepanelen zijn dankzij de vuilafstotende en antireflecterende coating onderhoudsarm. Op de stand van Lerta Techniek toont schipperszoon John Janssen onder meer de high power zonnepanelen. Ook zijn daar de nieuwe buigbare zonnepanelen te bewonderen. (foto Erik van Huizen) Beloopbaar De kleinere buigbare panelen (1.060 x 540 x 3 millimeter) zijn slechts drie millimeter dik en hebben een piekvermogen van 100W. Per vierkante meter betekent dit slechts 10 procent minder piekvermogen dan de high power panelen. Vanwege het lage gewicht zijn deze beloopbare zonnepanelen uitermate geschikt voor montage op bijvoorbeeld stuurhutten die niet te veel belast mogen worden of als de binnenvaartschipper vindt dat de panelen niet te veel in het zicht mogen liggen. De panelen worden gewoon op het oppervlak gelijmd. En doordat ze flexibel zijn, kunnen ze ook op gebogen oppervlakken worden gemonteerd. Hierdoor zijn ze ook geschikt voor bijvoorbeeld montage op het dak van een camper. De buigbare zonnepanelen zijn ook nog te leveren in een zogenoemde ‘tough’-versie. Deze panelen kunnen nog beter tegen een stootje. Het grote voordeel van zonnepanelen aan boord is dat u niet langer bang hoeft te zijn dat na een weekend van boord de accu’s leeg zijn. Afhankelijk van de weersomstandigheden en de situatie aan boord zijn twee zonnepanelen meestal voldoende om het weekendverbruik op te vangen. Een tafelmodelkoelkast verbruikt bijvoorbeeld 0,48 kWh per dag, een ankerlicht 24 uur laten branden kost 0,6 kWh. Maar meer zonnepanelen kan natuurlijk ook. Het brandstofverbruik neemt daardoor alleen maar verder af. Meer duurzame oplossingen Wat je niet verbruikt, hoef je ook niet op te wekken. Daarom levert Lerta Techniek ook PLC-systemen aan boord van binnenvaartschepen waarmee het energieverbruik inzichtelijk wordt gemaakt. “Hiermee ligt het energieverbruik altijd onder handbereik”, vertelt Janssen. “Dat zorgt voor bewustwording en daarmee voor het besparen van energie. En de klant kan de elektrische installatie niet alleen met het touchscreen in het stuurhuis bedienen, maar ook via een tablet. Een voorbeeld van wat hiermee mogelijk is, vaart in de Rotterdamse haven. Op de bunkerboot SBH 1 van SBH Heijmen hebben wij de hele elektrische installatie vervangen en voorzien van PLCbesturing.” Lerta Techniek levert ook nog andere brandstofbesparende en uitstootverlagende oplossingen voor binnenvaartschepen. Zoals 3-fasen-omvormersystemen die aangevuld met een dynamo een grote brandstofbesparing kunnen opleveren. Voor de toekomst kijkt Janssen tevens naar andere duurzame technieken, zoals waterstofinstallaties aan boord van binnenvaartschepen. Ook installeert hij steeds vaker ledverlichting. Hiervoor worden meestal de armaturen aan boord vervangen. “De prijzen hiervan zijn de laatste jaren fors gedaald en zijn inmiddels een betaalbaar alternatief voor de conventionele gloei- en fluorescentielampen.” Meer informatie over Lerta Techniek is te vinden op www.lerta.nl. Ook geeft John Janssen graag meer informatie. Daarvoor kunt u bellen met 0614 49 50 32 of mailen naar info@lerta.nl. LOCOPIAS beladingsoftware Uitstroom van vloeistof na lek raken vrij vloeistof moment = overcorrectie Werkelijke vloeistof verplaatsing LOCO PIAS T. +31 (0) 85 040 9040- www.sarc.nl Met LOCOPIAS is een exacte reisplanning mogelijk. Betere stabiliteitsresultaten worden behaald door een nauwkeurige berekeningen. Hierdoor heeft u minder tonnage verlies en zijn minder verbouwingen nodig om te voldoen aan de ADN 2015 regels. Bezoek ons op stand 410 Invloed gedeeltelijk gevulde tanks

Binnenvaartkrant