Views
2 years ago

2017-09-Maritime Industry

  • Text
  • Maritime
  • Binnenvaart
  • Marine
  • Onze
  • April
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Diesel
  • Tijdens
  • Nieuwe

De Binnenvaartkrant 53

De Binnenvaartkrant 53 Maritime Industry 12 25 april 2017 bezoek ons! STAND 348 TOGETHER WE INSPIRE, BUILD AND CONNECT Scheepsbouw vergt het uiterste. Opdrachtgevers willen het beste van het beste. Daar kunnen we ons bij TeamCo Shipyard helemaal in vinden. Want dat is nu juist waar wij ook naar streven. In de afgelopen jaren hebben we dat bewezen. In nieuwbouw en reparatie. Voor binnenvaartschepen, passagiersschepen en coasters. TeamCo Shipyard BV Bakkersdam 1a 5256 PK Heusden T. +31 (0)416 665500 www.teamcoshipyard.nl info@teamcoshipyard.nl We noemen onszelf ‘Connecting Specialist’: specialist in het koppelen van uw wensen en doelstellingen aan slimme technische oplossingen. Op basis daarvan realiseren we hoogwaardige, veilige en rendabele schepen. Voor u, maar vooral samen mét u! U bent van harte welkom op onze stand tijdens Maritime Industry. Volvo Penta motoren & onderdelen Reparatie / Revisie & Onderhoud BEZOEK ONS OP STAND 215 www.terlouwrotterdam.com PARTICULIERE SCHIPPERS GEZOCHT 100 Jaar ervaring zorgt voor dynamiek + een sterke onderneming + Wij bieden U continuïteit + Het gehele jaar ondersteunen wij Uw scheepvaartonderneming met professioneel advies + onze werf en scheepsmotorenservice + Neem contact met ons op en wij gaan graag met U in gesprek + Maak ook onderdeel uit van een sterk netwerk die reikt vanaf de Noordzee tot aan de Zwarte Zee MSG Rotterdam b.v. Maasboulevard 30-32 3331 ML Zwijndrecht Kvk. 24176585 Telefoon : 0031786256020 Mobil : 0031653380401 @ : GdeJong@msgbv.nl

De Binnenvaartkrant 52Maritime Industry 13 25 april 2017 “Lager zwavelgehalte en zelfs minimale resten van bio-component maken van scheepvaartdiesel een kwetsbaar product” BO&AC Nederland levert totaalpakket voor (diesel)brandstofbehandeling STAND 502 DOOR JAN HOEK Besmetting van diesel kan ontstaan via de aangezogen lucht tijdens het tanken of bunkeren, maar ook tijdens het varen. Als er brandstof verbruikt wordt, zuigt de tank lucht aan, in die lucht komt micro-organisme voor maar ook kunnen er vuil en waterdeeltjes aangezogen worden, die in de diesel worden opgenomen. Door het terugdringen van het zwavelgehalte is de diesel voor de binnenvaart veel kwetsbaarder geworden. Al veel bunkerstations in Nederland en België zijn voorzien van een grote magneet-unit op het afleverpunt en leveren daardoor bacterievrije diesel af. Daarbij blijft echter het risico bestaan dat als die kiemvrij geleverde diesel terechtkomt in een besmette tank aan boord van een binnenvaartschip, de schone diesel besmet raakt door de al in de tank aanwezige besmette brandstof. Om alle risico’s op dat gebied uit te sluiten levert BO&AC Nederland B.V. uit Hoogerheide een totaalpakket op het gebied van (diesel) brandstofbehandeling. Dat bestaat onder andere uit het geregistreerde product Knock-Down Liquid als biocide, de Knock-Down Magnet en de RCI Purifier. Daarnaast beschikt BO&AC (Bactericide Onderzoek en Advies-Centrum) over eigen laboratoriumfaciliteiten waar testen worden uitgevoerd om de graad van besmetting vast te stellen. De betrokkenen ontvangen binnen 48 uur na binnenkomst de bacteriële uitslag, inclusief foto’s, van de voedingsbodems plus een behandeladvies. En dat voor een fractie van de prijs die commerciele laboratoria rekenen. Risico’s voorkomen “Risico’s voorkomen is beter dan wachten op problemen”, stelt André Hulstein. Met veertig jaar kennis en ervaring in het behandelen en oplossen van bacteriologische problemen in de dieselbrandstof weet hij zeer goed waarover hij praat. Na tien jaar gewerkt te hebben bij een toonaangevende multinational die onder andere actief Een RCI Purifier geplaatst op het afleverpunt van een dieselbrandstoftank. (foto’s BO&AC) Drie maal RCI Purifier, parallel geschakeld voor het verhogen van de doorstroming bij het uitgiftepunt van dit bunkerschip. was in de bestrijding van micro-organismen in de technische industrie, besloot hij dertig jaar geleden een eigen bedrijf te starten onder de naam BO&AC Nederland B.V. “We zijn nog steeds actief op het gebied van bestrijding van microorganismen, waarbij we ons tegenwoordig echter volledig richten op de dieselbrandstoffen. Dat is hard nodig, want de laatste jaren hebben in deze markt grote veranderingen plaatsgevonden en het einde van al deze veranderingen is nog steeds niet in zicht.” “Door het terugbrengen van het zwavelgehalte en de toevoeging van een bio-component in de autodiesel sinds 2008 is het aantal problemen c.q. klachten sterk toegenomen. Dat is niet verwonderlijk, want daardoor is diesel een kwetsbaar product geworden, waarbij ook de steeds strengere emissie-eisen een belangrijk rol spelen”, aldus Hulstein. Knock-Down Magneten In 1992 introduceerde BO&AC in ons land de Magneet-unit, toen nog in een aluminium uitvoering, die regelmatig schoon gemaakt moest worden. Tegenwoordig is het een onderhoudsvrije stalen Direct Flow-unit, bestaande uit een stalen huis inwendig uitgerust met één of meer permanent werkende Strontium Ferriet-magneten. Het magnetisch veld in de unit zorgt ervoor dat het micro-organisme dat met de besmette diesel passeert, zodanig beschadigd raakt dat het zonder slijmafzetting de filters passeert en in de motor verbrandt. Door het terugpompsysteem van een dieselmotor worden de bunkers steeds schoner. “We hebben veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van het product. Daarnaast hebben we onder toezicht van het toenmalige RIVO (Rijks Instituut voor Visserij Onderzoek), tegenwoordig TNO, geruime tijd testen gedaan op een aantal vissersschepen uit IJmuiden. Daaruit bleek dat de magneet-units zeer effectief bleken te zijn tegen micro-organismen in de brandstof.” “Na de geslaagde testperiode bleek de hele vissersvloot de magneten te willen hebben. Bij nieuwbouw van kotters bij Maaskant Shipyards in Stellendam werden de magneet-units destijds zelfs standaard in het bestek opgenomen.” “Het grote voordeel van de milieuvriendelijke magneten is dat het een eenmalige aanschaf betreft; ze zijn namelijk levenslang werkzaam en hebben geen vervangende onderdelen of onderhoud nodig. De ½ inch tot 2½ inch grote magneten zijn geschikt voor de scheepvaart en eenvoudig te installeren op diesel aangedreven motoren. De grotere magneetunits voor de bunkerstations en opslagtanks zijn leverbaar tot 10 inch.” “Wij garanderen met de direct voor de filtersectie geplaatste Knock- Down-magneten bacterievrije diesel aan boord. In de Benelux zijn de magneten inmiddels op meer dan 10.000 motoren, aggregaten en/of generatoren geïnstalleerd en zijn er op bunkerschepen op afleverpunten in Nederland, België en Duitsland in totaal zestig grote units geplaatst. Aanschaf van magneet-units is in feite een geringe, preventieve investering”, concludeert Hulstein. Filtersysteem en biocide De RCI Purifier is een uniek filtersysteem dat, zonder filters of filterelementen, vuil en water uit diesel verwijdert. Stefan van den Bussche, technisch specialist bij BO&AC zegt over het systeem: “De onderhoudsvrije RCI Purifier reinigt effectief 98 procent van het vrije water in de diesel en alle vuildeeltjes, zoals roest en stof groter dan 5 micron. Ofwel maximaal 98 procent van de verontreinigingen die kunnen voorkomen in diesel (getest door een onafhankelijk laboratorium in Nederland).” “Het water en de vuildeeltjes verzamelen zich onderin het afgesloten reservoir van de RCI Purifier, en dat is eenvoudig af te tappen via de bijgeleverde aftapkraan. Het systeem zorgt voor een permanente reiniging van de brandstof met een enorme besparing op dure filters of filterelementen, met als resultaat schonere, condens- en watervrije diesel.” Voor directe desinfectie van microorganismen in brandstof levert BO&AC Knock-Down Liquid. Het chemische bestanddeel van deze biocide wordt wereldwijd ingezet voor de behandeling van microorganismen in de brandstof van leger, scheepvaart en zelfs de vliegtuigindustrie. Bacterievrije diesel voorkomt onder andere het onnodig dichtslaan van de filters en zelfs onnodige uitval en/of stilstand van de motor. Knock-Down Liquid werkt effectief bij zeer lage doseringen: 50 milliliter per 1.000 liter diesel als preventieve bescherming tot maximaal 400 milliliter per 1.000 liter diesel bij een zeer zware besmetting. Het is bij de geadviseerde doseringen absoluut veilig voor alle motoren. BO&AC, gevestigd in Etten-Leur en Hoogerheide, levert met Knock- Down Liquid, Knock-Down magneet-units en de RCI Purifier een totaalpakket voor (diesel)brandstofbehandeling. Bezoek stand 502 op Maritime Industrie voor meer informatie over deze producten of de bacteriële testen. Bel naar (076) 508 35 75 of mail naar: mail@bo-ac.nl of info@bo-ac.nl. www.bo-ac.nl Knock-Down Liquid en de kleinste serie Knock-Down Magnet.

Binnenvaartkrant