Views
3 years ago

2017-08-Containers

  • Text
  • Terminal
  • Containers
  • Jaar
  • Inland
  • Container
  • Limburg
  • Haven
  • Kempen
  • Nieuwe
  • Tussen

De Binnenvaartkrant 25

De Binnenvaartkrant 25 Containers 4 11 april 2017 TNO en BCTN doen onderzoek naar slimmere logistiek Wanneer arriveert die container in Limburg? Een betere logistiek van de containervaart tussen Rotterdam en Limburg – in het bijzonder de regio Venray-Venlo – is de doelstelling van een onderzoek dat is uitgevoerd door TNO en BCTN. Ze deden het samen met ontvangende partijen Gibson/Ceva uit Wanssum (Venray) en Action in Echt. Met stroomlijning van de containervaart is een tijdwinst van één tot twee dagen te behalen, denkt terminalmanager Jan- Jaap Kroft van BCTN. Binnenlandse Container Terminals Nederland (BCTN) exploiteert terminals onder andere in Venray en Roermond en onderhoudt lijndiensten over de Waal en de Maas tussen Rotterdam en het achterland. Door de schaalvergroting duurt het lossen van zeeschepen steeds langer. (archieffoto Tekst & Toebehoren) Informatie koppelen Esther Sliepen, manager sales en marketing: “Logistiek is een samenwerkingsverband van verschillende partijen, maar iedereen heeft zijn eigen belang.” Er zijn veel partijen betrokken bij het verschepen van containers van Rotterdam naar de regio Limburg. Sliepen: “Bij elke partij zit een stukje informatie. En die informatie moet je in goed vertrouwen met elkaar delen om die containers in Limburg te krijgen door gebruik te maken van de binnenvaart in plaats van alles op een truck te zetten.” Volgens TNO en BCTN moet er winst te behalen zijn door de containervaart slimmer te organiseren. “Je hebt hiervoor een keten nodig van samenwerkende partijen, die op elkaar wordt afgestemd door de informatie van die deelnemers aan elkaar te koppelen. Iedereen zit op zijn stukje in die keten; dus eigenlijk op een stukje informatie.” Aldus Sliepen. Vertraging De binnenvaart is afhankelijk van de diepzeerederijen en hun lijndiensten op onder meer Rotterdam. Sliepen: “Je moet beide lijndiensten op elkaar afstemmen, want de zeeschepen wachten niet op ons.” “Maar wij wachten ook liever niet op hen, maar onze binnenvaartschepen mogen pas beginnen met het laden van de containers als het zeeschip klaar is met zijn operatie. Daar kan vertraging in optreden, want die grote zeeschepen moeten tegenwoordig duizenden containers per keer lossen. En zo’n mega klus kan 48 tot 72 uur duren. Als dan bijvoorbeeld een container van Gibson in Venray als eerste van boord gaat, dan moet het binnenvaartschip nu toch nog een dag of twee, drie wachten voordat de laatste container van boord gaat.” Sliepen stelt vast dat besparing is te behalen in het beter op elkaar afstemmen van de zeevaart en de binnenvaart. Jan-Jaap Kroft, terminalmanager voor Roermond en Venray: “Dat binnenvaartschip moet dus op het juiste tijdstip aan de kade van de zeehaven in Rotterdam liggen. Niet te vroeg en niet te laat.” Mag de container al mee? Sliepen: “Dat is het stukje tijdwinst dat voor ons in deze operatie is te behalen. Maar er komt nog iets bij: de douane-inklaringen. Want onze containers kunnen wel op de kade staan in Rotterdam, maar de vraag is: mag ik hem alvast meenemen? Is de douane akkoord? Zijn alle documenten in orde? De antwoorden op deze vragen moeten ook in de transportketen gekoppeld zijn.” Stroomlijning van de containervaart dus. Vandaar dat TNO met BCTN en ontvangende partijen in Limburg onderzoekt hoe dat zou moeten. Het is de bedoeling een computertoepassing te ontwikkelen die alle stukjes informatie van de deelnemers van de transportketen vergaart, het transport regelt en zelfs voorspelt waar de container zich op enig moment bevindt. Tijdwinst Zeer handig en efficiënt voor alle partijen. Ook voor de logistieke distributiecentra en de ontvangende partijen in Limburg. Sliepen: “Als BCTN zeggen wij tegen de ontvangende partij: uw container is naar verwachting morgen om twaalf uur bij u. Dan huurt hij een ploeg vaklieden in van elf tot vijf uur. Als dan die container dab pas om drie uur arriveert, heeft die ploeg van elf tot drie staan wachten. De zichtbaarheid en een betere voorspelling wanneer die container er zal zijn, maken de inzet van de ploeg veel beter.” Een tijdwinst tot twee dagen is realistisch, stellen Kroft en Sliepen. “Dat betekent ook een concurrentievoordeel voor de regio. We willen dat Limburg de komende jaren een logistieke hotspot blijft.” Esther Sliepen en Jan-Jaap Kroft: Iedereen in de keten zit op zijn eigen stukje informatie. (foto Noud van der Zee) Steeds meer containers per schip van en naar Noord-Frankrijk Eind 1996 opende de eerste containerterminal in het Noord- Franse Prouvy zijn deuren. Via een binnenvaartdienst was er een directe verbinding met Antwerpen. Twintig jaar later groeit Contargo North France nog steeds. Het containervervoer startte destijds met één schip van 32 TEU. Het werd ingezet tussen de haven van Prouvy (ten zuiden van Valenciennes) en de haven van Antwerpen. De binnenvaartdienst werd in het leven geroepen voor één klant, die nu nog steeds gebruikt maakt van de diensten van Contargo. Sinds vorig jaar zet Contargo op deze verbinding zeven binnenschepen in die wekelijks 850 TEU vervoeren tussen de havens in Valenciennes en de zeehavens van Duinkerke tot Rotterdam. Een kwart van de verladers in Valenciennes maakt voor hun importen en exporten regelmatig gebruik van gecombineerd binnen vaartvervoer. Via de Escaut Valenciennes Container Terminal worden inmiddels meer dan vijftig laad- en lospunten bediend. In 2016 vervoerde Contargo North France 31 procent meer TEU’s op deze bestemming dan in 2015: een record. Overslagrecord Contargo heeft zijn activiteiten in Noord-Frankrijk in de loop der tijd sterk uitgebreid. Eerst in de haven van Prouvy en sinds 2015 op de nieuwe containerterminal van Bruay-sur-l’Escaut/Saint-Saulve. De containeroverslag op de Escaut Valenciennes Container Terminal steeg in 2016 met 28 procent ten opzichte van 2015. De terminal ligt al drie jaar voor op de geplande ontwikkeling. Hij staat in de top vijf van Franse binnenhavens die zich toeleggen op het containervervoer per binnenschip van en naar de zeehavens en In 2016 voer voor het eerst een binnenschip met drie lagen containers over de Schelde in Frankrijk. Het ms Centurion vervoerde 84 TEU van Bruay-sur-l’Escaut (Escaut Valenciennes Terminal) naar Antwerpen. Op de foto passeert de Centurion de Pont des Trous in Doornik. (foto Contargo) is de grootste containerterminal in de regio. Vorig jaar behandelde Contargo North France op zijn terminals 20.000 TEU meer dan in 2015. Ook dat zorgde voor een nieuw record. Volgens manager Gilbert Bredel nadert de Escaut Valenciennes Container Terminal de grenzen van zijn capaciteit. Hij kijkt dan ook uit naar de geplande uitbreiding. Dan neemt de capaciteit toe van 85.000 naar 120.000 TEU. Nieuwe binnenvaartdienst De recordresultaten zijn mede te danken aan de permanente inspanningen van Contargo en zijn partners om de dienstverlening en productiviteit te verbeteren. De afgelopen jaren is consequent geïnvesteerd in overslaginfrastructuur en transportcapaciteit. Daarnaast zijn de EDI-connecties geoptimaliseerd met bedrijven die het vervoer van zeecontainers regelen. In 2016 nam Contargo North France vijf extra mensen in dienst. De faciliteiten die het bedrijf in samenwerking met de douane aanbiedt hebben al veel nieuwe verladers over de streep getrokken om voor de binnenvaart te kiezen. In de loop van dit jaar start een nieuwe binnenvaartdienst en komen er weer nieuwe douanefaciliteiten bij.

Binnenvaartkrant