Views
4 years ago

2017-07

  • Text
  • Maart
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Marine

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 28 maart 2017 OMRU SCHEEPSRAMEN Omru Scheepsramen levert: • kwaliteitsramen die voldoen aan alle geldende normen; • standaard profi elen én geïsoleerde profi elen; • vaste ramen, schuiframen, buitenklap of binnenklap; • enkel glas, isolatieglas, noise reduction glas. Offerte aanvragen? Kijk op www.omruscheepsramen.com/offerte Het beste zicht op service, kwaliteit en innovatie Bij onze hoogwaardige aluminium scheepsramen krijgt u standaard de allerbeste service. Daar zorgen onze vakspecialisten voor. Zij begeleiden uw opdracht met veel aandacht en zorg. En informeren u van begin tot eind over de voortgang. OMRU Scheepsramen . Kelvinweg 12a . 6101 WT Echt T +31(0) 475 55 10 23 . E info@omruscheepsramen.com . I www.omruscheepsramen.com ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be Hafennummer 3616 Vinckeweg 15 D – 47119 Duisburg Fon +49 203 - 570 365 90 - 0 Fax +49 203 - 570 365 90 - 13 E-Mail barth@akademie-barth.de Kompetenz in der Binnenschifffahrt www.akademie-barth.de BILDUNG BERATUNG BETREUUNG Arbeits- und Gesundheitsschutz Ausbilderkurse Existenzgründerkurse Gefahrgutkurse ADN und GbV etc. Große Patent und Behördenpatent etc. Matrose-Motorenwart Inhouse-Kurse und vieles mehr … HÉT PLATFORM IN DE BENELUX VOOR DE GEHELE MARITIEME SECTOR 9.10.11 MEI 2017 EVENEMENTENHAL GORINCHEM De Benelux is dé hotspot van de binnenvaart, maritieme toeleveranciers en visserij in Europa. We hebben de grootste binnenvaartvloot van Europa en een zeer diverse samenstelling van zeeschepen. Daarnaast beschikken we over één van de grootste havens ter wereld en zijn we de logistieke schakel naar vele binnenhavens in Europa. Tijdens Maritime Industry komt de complete maritieme sector bij elkaar in het hart van de waterregio om te netwerken, de basis te leggen voor nieuwe samenwerkingen en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen uit de branche. BOEK UW STAND BINNEN ENKELE KLIKS ONLINE VIA: WWW.EVENEMENTENHAL.NL/MARITIME

De Binnenvaartkrant 15 28 maart 2017 “Meer laad-/loskades betekent meer lading over water” Zuid-Hollandse gemeentes willen ‘kaaimuurregeling’ Minder filedruk, minder CO 2 -uitstoot van vrachtwagens en duurzamer transport over het water. Dat willen achttien gemeentes in Zuid-Holland. Daarvoor is het nodig te investeren in laad-/loskades, stellen ze. Om bedrijven daarbij te steunen zou er een kaai muursubsidieregeling moeten komen naar Vlaams voorbeeld. De gemeentes uit de Drechtsteden, Hoeksche Waard, Alblasserwaard- Vijfheerenlanden plus de gemeen te Goeree-Overflakkee zijn verenigd in het Platform Economie Zuid- Holland Zuid. Ze deden vorig jaar al een beroep op minister Schultz van Haegen van Infrastructuur & Milieu vooreen stimuleringsregeling voor laad- en loskades. Twee aangenomen moties in de Tweede Kamer roepen daar eveneens toe op. België Nu vraagt het platform weer om snel een ‘kaairegeling’ in het leven te roepen. Jasper Mos, wethouder in Dordrecht en woordvoerder van het platform over dit onderwerp, noemt Vlaanderen als voorbeeld: “In België wordt al jaren met veel succes met een dergelijke regeling gewerkt. Daar kan subsidie aangevraagd worden voor de aanleg van kademuren op plekken met bedrijven met veel vrachtbewegingen. Als tegenprestatie gaat een bedrijf voor tien jaar de verplichting aan zijn vracht te vervoeren per schip.” Ook in Nederland is volgens De Mos al veel gedaan om vervoer Volgens wethouder Mos heeft alleen Dordrecht al tien concrete projecten waarbij bedrijven lading over het water willen vervoeren als er een kade wordt aangelegd. over water te stimuleren. “De laatste tien, vijftien jaar is daar landelijk een slordige 100 miljoen in geïnvesteerd.” Maar, vervolgt hij: “We laten nog ongelofelijk veel kansen liggen. Er is veel aandacht geweest voor de middelgrote binnenvaartoverslag in ons land, maar niet voor de binnenvaartoverslag in Zuid-Holland Zuid. Dat terwijl we in ons gebied enerzijds zwaar overbelaste rijkswegen hebben en anderzijds capaciteit in de binnenvaart en binnenhavens hebben, die we nu niet benutten. (…) Willen wij vrachtvervoer over het water aantrekkelijker maken, dan moeten we in de eerste plaats zorgen voor goede voorzieningen.” Zuid-Holland Zuid “Bedrijven ontbreekt het vaak aan financiële middelen om de haven of kade aan te passen aan de eisen die gelden voor vlot laden en lossen van binnenschepen.” “Langs de grote rivieren en vaarwegen hebben we plekken waar geen kade of insteekhaven is, maar plaatselijk wel veel vrachtvervoer over de weg. Het is echt de moeite waard om de kansen voor uitbouw van óók een fijnmazig binnenvaartnet te ontwikkelen en uit te nutten. Als Vlaanderen dat al op meer dan honderd plekken lukte, laten wij dan voor de periode tot 2025 ook 75 plekken onder de loep nemen.” Overnachtingsplaatsen Het Platform Economie Zuid- Holland Zuid stapte naar het ministerie omdat het “vraagstuk de grens van gemeenten en de provincie overschrijdt”, aldus Mos. “Het gaat om het belang van een hele sector: de binnenvaart. Dat moet je niet willen neerleggen bij een individuele gemeente. Wel iets aanpakken in Dordrecht en niet in Oud-Beijerland leidt niet tot een structurele verbetering, maar eerder tot verbrokkeling en onevenwichtigheid. Daarmee help je de sector niet.” “Verder zoekt het rijk al jaren naar ruimte voor extra overnachtingsplaatsen voor de binnenvaart. Door vernieuwingen in binnenhavens en extra insteekhavens of kademuren kun je daar ook nog wat in voorzien.” Nieuw kabinet Hij zou de regeling het liefst dit jaar nog ingevoerd zien worden. “Het is zeer waardevol wanneer het nieuwe kabinet hier werk van maakt. Vanuit het ministerie is er een transitie van vrachtvervoer ingezet. Onze gevraagde investeringsstimuleringsregeling kan hier ook een flinke impuls voor zijn. De eerste vraag voor iedere ondernemer die vracht moet verplaatsen, zou moeten zijn: wat kan over water worden vervoerd?” “Dordrecht is de bakermat van een succesvol openbaar vervoerssysteem over het water en heeft daarmee verbindingen steeds verder in de regio, Rotterdam niet in de laatste plaats. Zo’n structuur kunnen we met ondersteuning vanuit het rijk ook op- en uitbouwen voor vrachttransport over water. Als overheid hebben we daarbij ook een belang: minder vracht op de weg, meer over het water, helpt ons files te verminderen en onze klimaatdoelstellingen eerder te bereiken.” Film ‘Passage’ over reis van spits toert door Nederland De film Passage van Jascha de Wilde en Ben Hendriks over de reis van een spits van Amsterdam naar Zuid-Frankrijk wordt de komende maanden vertoond in veertien filmtheaters door heel Nederland. De voorpremière is op 3 april in het Ketelhuis in Amsterdam, waar drie dagen later de tour start. Bij sommige voorstellingen zijn de De film Passage is te zien in: regisseurs aanwezig voor een nagesprek. In Dordrecht in Cinema The Movies wordt er op 11 april een feestelijke bijeenkomst van gemaakt, in samenwerking met Koninklijke-BLN Schuttevaer. Na die vertoning zal een gesprek over de film en de achtergrond worden gehouden. De film vertelt het reisverhaal vanuit het perspectief van de schipper. Het toont de structuur van de • Amersfoort De Lieve Vrouw, 1 mei • Amsterdam Het Ketelhuis, vanaf 6 april, 3 april voorpremière* • Apeldoorn Filmtheater Gigant, 21 mei • Arnhem Focus Filmtheater, 9 april* • Breda Chassé Cinema, 15 mei* • Den Bosch Verkadefabriek, 23 april • Den Haag Filmhuis Den Haag, 28 mei* • Dordrecht Cinema The Movies, 11 april • Deventer Filmhuis de Keizer, 7 mei* • Hilversum Filmtheater Hilversum, 7 & 9 april • Nijmegen LUX, 10 mei • Rotterdam Lantarenvenster, 7 & 10 mei • Utrecht Filmtheater ‘t Hoogt, 14 mei • Zutphen Filmtheater Luxor, n.t.b. *deze vertoningen zijn met nagesprek met regisseurs Jascha de Wilde en Ben Hendriks vaarwegen en vooral de bedreigingen voor de kleinere vaarwegen in Frankrijk. De tocht leidt dwars door steden, havens, industriegebieden en een verscheidenheid aan natuurlandschappen. De met veel oog voor detail gefilmde documentaire krijgt vorm in een spel met drie schermen, die vrijwel nooit alle drie hetzelfde laten zien. De drie schermen geven deze film wel een heel bijzonder en breed karakter. De film draaide op het IDFA in de Competitie voor Neder landse Documentaires. In september zal de film ook nog op het Festival ‘Film by the Sea’ in Vlissingen te zien zijn. De regisseurs Jascha de Wilde en Ben Hendriks. ADVERTENTIE ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant