Views
2 years ago

2017-07-Cruise

  • Text
  • Boord
  • Jaar
  • Schip
  • Onze
  • Nieuwe
  • Maart
  • Waar
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Cruiseschepen

De Binnenvaartkrant 77

De Binnenvaartkrant 77 Cruise 4 28 maart 2017 hybrid marine WORLD EXPO 2017 The world’s only exhibition and conference dedicated to electric and hybrid marine propulsion technologies, components and solutions! Hosting Marine Maintenance World Expo, the global exhibition dedicated to vessel maintenance and repair technologies and services REGISTER NOW FOR YOUR FREE EXHIBITION PASS! Beurs-World Trade Center. Beursplein 37, Rotterdam Telefoon: 010 - 405 2000 E-mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl Traditie combineren met moderne kennis Luxe passagiersschepen, grote jachten en binnenvaartschepen worden door Da-Capo voorzien van een volledig interieur. GET THE DATES IN YOUR DIARY NOW! 6 - 8 JUNE 2017 AMSTERDAM, THE NETHERLANDS DISCOVER THE VERY LATEST AND NEXT-GENERATION ELECTRIC & HYBRID MARINE PROPULSION TECHNOLOGY 3,000 attendees and 250 conference participants in 2016 www.ElectricandHybridMarineWorldExpo.com Da-Capo BV | Rivierdijk 423 | 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 | Fax 0184-618601 | info@da-capobv.nl | www.da-capobv.nl

De Binnenvaartkrant 76Cruise 5 28 maart 2017 Veranderende bedrijfstak vraagt een mee-veranderende overheid DOOR EVERT BRUINEKOOL Ligplaatsen en beperte brugbediening ervaren ondernemers in de rivier cruise- en passagiersvaart als grootste problemen. Dat bleek in januari toen Koninklijke BLN-Schuttevaer in vijf regio’s de knelpunten inventariseerde. Iedereen uit de branche was welkom, ook niet-leden. Han van Roozendaal zat alle bijeenkomsten voor. Hij vertelt: “Er is gekozen om de bijeenkomsten op regioniveau te houden; veel van de zaken spelen op regioniveau. Er is door de vereniging een groot netwerk opgebouwd in de regio’s; daar moet meer gebruik van gemaakt worden om zaken op te lossen.” Van Roozendaal somt de meest prangende kwesties op: vaarbevoegdheid en het Giethoorn-arrest, bemanningseisen, urenregistratie en arbeidstijden, afgifte grijswater en de bedieningstijden van bruggen en sluizen. Ook de communicatie met bruggen en sluizen moet volgens de rederijen worden onderzocht. Beperkte bediening “Het vaarseizoen wordt steeds langer in de branche en de bedieningstijden steeds korter. Ofwel: er is sprake van een veranderende bedrijfstak en dat vraagt een meeveranderende overheid, die daarop inspeelt. Daar is zeker nog winst te behalen”, stelt Van Roozendaal. Bruggen en sluizen hebben in de winter en ’s avonds vaak beperkte openingstijden. De reders van passagiersschepen lopen in alle regio’s van het land vaak tegen sluitingstijden aan tijdens vaartochten. De bedieningstijden stemmen niet overeen met het gedrag en de wensen van hun klanten. Het zijn vooral de lokaal opererende rederijen die tegen de beperkingen van het bedieningsregime aanlopen. Eveneens komt het steeds vaker voor dat centrales niet goed per marifoon bereikbaar zijn. Dan moet er gebeld worden. Dit terwijl de marifoon toch hét communicatiemiddel op het water is. Het is een complex probleem omdat de beheerders vaak gemeentes, waterschappen of provinciale overheden zijn. De schippers zouden het plezierig vinden als de overheden inspelen op de veranderende marktsituatie. Aanlegplaatsen Positief is de conclusie dat overal waar water is, met passagiers wordt gevaren. Alleen niet iedere gemeente realiseert zich dat er dan Han van Roozendaal. (foto’s EJ. Bruinekool Fotografie) ook voorzieningen moeten zijn. Aanlegplaatsen die er al zijn, mogen niet zomaar weggehaald worden, maar moeten bij wijze van spreken uitgebreid worden. Aan opstapplaatsen en plaatsen waar bussen kunnen komen, is volgens veel schippers in de meeste steden een tekort. Met de haven van Amsterdam heeft vooral de BBZ, de vereniging voor de beroepschartervaart, een probleem. Ligplaatsen verdwijnen voor charterschepen en er komt niets voor terug, zo klagen ze. Giethoorn-arrest Speciale aandacht kreeg in Amsterdam het Giethoorn-arrest. Dat maakt het mogelijk met een open boot of vergelijkbaar schip op klasse 4 vaarwater met passagiers te varen, als je wel een klein vaarbewijs en geen groot vaarbewijs hebt. Gemeentes kunnen met vergunningseisen en plaatselijke verordeningen verbieden dat er onder het Giethoorn-arrest gevaren wordt. De verwachting is dat Amsterdam dat ook in de vergunningen gaat opnemen voor de rondvaartboten op de grachten. Het is een trend die waarschijnlijk de komende jaren landelijk zal doorzetten. In Rotterdam varen op alle watertaxi’s al schippers met een groot vaarbewijs. BLN-Schuttevaer heeft zich ingezet om problemen voor de branche te voorkomen en zorgt ervoor dat er een opleiding ontwikkeld wordt om versneld het beperkt groot vaarbewijs te behalen. Dat moet een landelijk praktijkexamen worden. gordijnen De verwarming voor aan boord! pvc-vloeren vloerkleden zonwering vouwgordijen Speedheat, 30 jaar ervaring in elektrische vloerverwarming • 100% veilig • Betrouwbaar • CE en ISO 9001:2008 • Flexibel Speedheat Breda T. +31 (0)76- 5204 703 M. +31 (0)6- 2270 1573 E. breda@speedheat.nl W. www.speedheatbreda.nl Verwarming voor: Vloeren; Buitendekken; Raamprofielen. vloerbedekking Specialist in het stofferen en inrichten van cruiseschepen. Leeghwaterstraat 11 4251LM Werkendam T. 0183 66 31 59 | info@dikdenhollander.nl www.dikdenhollander.nl

Binnenvaartkrant