Views
3 years ago

2017-07-Cruise

  • Text
  • Boord
  • Jaar
  • Schip
  • Onze
  • Nieuwe
  • Maart
  • Waar
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Cruiseschepen

De Binnenvaartkrant 43

De Binnenvaartkrant 43 Cruise 38 28 maart 2017 Dé Professionele wasserij aan boord van Rivercruise schepen • Professionele was-, droog- en mangel apparatuur. • Meer kwaliteit. Minder slijtage. • Minder kosten. Laag water-, energie- en zeepverbruik. • Lange levensduur. Uitgebreid servicenetwerk door geheel Europa. Miele Professional. Een zorg minder. Voor meer informatie: www.miele-professional.nl Telefoon: (0347) 37 88 84

De Binnenvaartkrant 42Cruise 39 28 maart 2017 Primeur voor WindeX en Merlijn: warmtepomp op schip Voor het eerst heeft WindeX Engineering B.V. aan boord van een schip een warmtepomp geïnstalleerd. De primeur is voor ms Merlijn, het passagiersschip van Henk Karelse en Jantien Wondergem. Het bedrijf uit Hardinxveld- Giessendam is specialist op het gebied van airconditioning, ventilatie en klimaatbeheersing. Dat de WindeX-monteurs kind aan huis zijn aan boord van schepen, kwam goed uit: door de beperkte ruimte in de machinekamer en de combinatie met bestaande systemen op de Merlijn werd de nodige creativiteit gevraagd. Fiets-/vaarvakanties De 50 meter lange Merlijn (thuishaven: Rotterdam) is een voormalig vrachtschip dat Henk en Jantien in 2002 lieten verbouwen tot passagiersschip. Van april tot en met oktober verzorgen ze fiets-/ vaarvakanties. Er zijn twaalf ruime 2-persoonskamers aan boord. Met voornamelijk Amerikaanse gasten vaart de Merlijn routes door vrijwel heel Duitsland. In een week leggen ze 250 tot 350 kilometer af. “De reizen zijn lang van te voren volgeboekt”, vertelt Jantien. “Nu seizoen 2017 gaat beginnen, zit 2018 al bijna vol.” De rest van het jaar zijn is het schip te huur voor (bedrijfs)feesten, presentaties, workshops, vergaderingen en dagtochten. Daar leent de salon (90 m2) zich uitstekend voor. Warmtepompsysteem Elk jaar investeren Henk en Jantien in hun schip. Vorig jaar winter lieten ze het aircosysteem – dat er al wel was voor de hutten – uitbreiden naar de salon. WindeX zorgde met fancoil units (ventilatorconvectoren) voor het gewenste aangename en goed regelbare klimaat. Vijf stuks kwamen er in de salon, regelbaar per thermostaat. “Op bijna alle passagiersschepen wordt gekoeld met fancoils – ook de grote riviercruiseschepen”, vertelt Johan van der Zanden. Hij werkt als projectleider bij WindeX. Deze winter is de warmtepomp erbij gekomen, samen met een nieuwe (extra) chiller van het merk Daikin. “Wij leveren veel aircoinstallaties van Daikin in de binnenvaart”, omdat ze heel erg betrouwbaar zijn en veel servicepunten in de buurt van de Europese rivieren hebben”, legt Johan uit. Het warmtepompsysteem is in serie met de bestaande chiller de oliegestookte cv-ketel en het koelwater van de stroomgeneratoren geschakeld. De chiller koelt het water. “Het apparaat zorgt ervoor dat het water op 6 graden Celsius blijft”, aldus Henk. “Het systeem pompt het water naar de fancoils die daarmee de lucht koelen en de salon, keuken en stuurhut in blazen. Maar in de winter kunnen we het ook gebruiken als verwarming. Dan gaat het gekoelde water naar buiten en het warme water naar binnen. Het warme water naar de vloerverwarming en fancoils wordt 47 tot 50 graden.” Watergekoeld Aan wal worden warmtepompinstallaties veelal luchtgekoeld uitgevoerd of in combinatie met een bodemopslagsysteem. Henk: “Luchtkoeling kan aan boord ook maar een beter rendement is te halen door te koelen of verwarmen middels het buitenwater.” Voor de Merlijn koos Windex dan ook voor een watergekoeld systeem. Door de combinatie met het bestaande systeem op de Merlijn en de beperkte ruimte in de machinekamer, was het niet mogelijk om een standaard-unit toe te passen. “We hebben in feite zelf een installatie moeten ontwikkelen”, zegt Johan. Door de warmtepomp in serie te schakelen met het bestaande cv-systeem slaat de cvketel automatisch aan als het buiten kouder wordt dan 0 graden. Het systeem werkt goed. Jantien en Henk zijn zeer tevreden. “Verwarmen met elektriciteit is ook nog eens goedkoper dan verwarmen met gasolie”, merkt de laatste op. “En dan benutten we de restwarmte van de generator die de stroom opwekt ook nog eens.” “De COP, wat staat voor prestatiecoëfficiënt, van het warmtepompsysteem is 4,5”, geeft Johan aan. “Dat betekent dat je met 1 kilowatt elektrisch vermogen 4,5 kilowatt aan verwarmingsvermogen behaalt.” Het systeem zal een aanzienlijke besparing geven op de brandstofkosten. www.merlijn.nu www.windex.net A-ROSA bietet Perspektiven Kunststof teakdek wint aan populariteit In 2009 is Boatrestyle gestart met het bouwen en monteren van kunststof teakdekken. Dat bleek een schot in de roos, want in de loop der jaren werd deze oplossing steeds populairder. Tegelijkertijd werd de kwaliteit van teakhout in het algemeen minder. De kunststofvariant werd zodoende een steeds aantrekkelijker alternatief. Er zijn veel kleuren verkrijgbaar in kunststofteak; van verweerd grijs tot mahonie. Kunststof is onderhoudsarm: als booteigenaar hoef je niet meer te rubberen; alleen maar schoonmaken. Een ander voordeel van kunststofteak is dat het een goede antislip-eigenschap heeft. Dat geldt zowel droog als nat. Kijk voor meer informatie en voorbeelden op www.boatrestyle.nl. A-ROSA ist die Alternative zur klassischen Städtereise: komfortabel, leger und mit Sicherheit faszinierend. Die aus elf modernen Flussschiffen bestehende Flotte gehört zu den innovativsten am Markt. Kein Wunder dass die Reederei zu den führenden Anbietern für Kreuzfahrten im Premium- Segment zählt. A-ROSA ist derzeit auf allen großen europäischen Flüssen unterwegs. Aufgrund der steigenden Nachfrage nach Städtereisen auf dem Fluss, wächst auch der Bedarf an qualifizierten Mitarbeitern. So sucht die A-ROSA Reederei Nachwuchs- und Führungskräfte für den nautischen Bereich wie etwa Kapitäne, Steuerleute und Matrosen (gerne auch aus der Fracht und Tankschifffahrt). Zudem bietet A-ROSA auch als Ausbildungsbetrieb vielfältige Perspektiven, beispielweise mit der Ausbildung zum Binnenschiffer. Wer sich für eine nautische Karriere bei A-ROSA entscheidet, auf den warten nicht nur ein spannendes und familiäres Arbeitsumfeld, sondern auch umfangreiche Leistungen. Hierzu zählen unter anderen ein guter Verdienst, Schweizer Arbeits verträge, sowie unterschiedliche Fahrzeit-Modelle wie 4:2 (4 weeks on/2 weeks off) oder 4:4 (4 weeks on/4 weeks off). www.a-rosa.de

Binnenvaartkrant