Views
2 years ago

2017-07-Cruise

  • Text
  • Boord
  • Jaar
  • Schip
  • Onze
  • Nieuwe
  • Maart
  • Waar
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Cruiseschepen

De Binnenvaartkrant 69

De Binnenvaartkrant 69 Cruise 12 28 maart 2017 Het juiste textiel op de juiste plek. De specialist in bed-, bad-, keuken- en tafellinnen voor de scheepvaart. Postbus 4 . 1777 ZG Hippolytushoef | Bezoekadres: Molenveld 10 . 1777 HP Hippolytushoef . Nederland T: 0227-594 694 . E: sales@dintex.nl . W: www.dintex.nl ZORG VOOR UW AFVALWATER CONTACT WATER AFVAL VERWERKING BV Maasboulevard 24-26 268 3331 ML ZWIJNDRECHT The Netherlands T. +31 78 625 86 06 F. +31 78 68 200 78 info@wavboat.eu wavboat.eu Bewust omgaan met uw afvalwater; daarin neemt Water Afval Verwerking BV (WAV) het voortouw. Sinds 2011 zijn wij dé milieuvriendelijke partner voor passagiersschepen in de Amsterdamse haven. Het afvoeren, transporteren en verwerken van afvalwater is bij ons in goede handen. Ook als u aanmeert buiten Amsterdam, helpen wij u graag. De nieuwe wet schrijft voor dat u zich op een milieuvriendelijke manier ontdoet van uw afvalwater. Een goede zaak voor de natuur, maar wellicht ook een bron van zorg. Want hoe gaat u dit organiseren? WAV biedt de oplossing. Wij nemen uw afvalwater én uw zorg van u over. HOE GAAN WIJ TE WERK? Water Afval Verwerking BV komt op een afgesproken tijd en locatie naar u toe. Wij verzamelen het afvalwater bij u aan boord en pompen het veilig naar ons eigen schip. Daarbij hoeft niets te doen. Ook de verdere verwerking en het transport verzorgen wij volledig volgens de wettelijke norm. U heeft er geen omkijken naar.

De Binnenvaartkrant 68Cruise 13 28 maart 2017 Speciale liften zijn standaard bij Astralift DOOR JOKE HEIKENS Bij veel schepen moet het bovendek aangepast worden als men er een lift in wil. Astralift maakt de liften echter zó dat het bovendek kan blijven en daarmee bespaart het veel kosten. “Wij zijn gespecialiseerd in bijzondere gevallen”, zegt technisch directeur Arjan Evers. Veel cruiseschepen hebben liften aan boord. “Het zijn toch vaak oudere mensen die met een cruiseschip meegaan. Zeker met riviercruises”, legt broer Wilbert Evers, de Sales & Design Manager van Astralift, uit. “Deze mensen kun je geen trappen laten lopen, zeker niet op een schip. Veel van deze mensen zijn slecht ter been, waardoor een opstapje al een probleem vormt.” “Een lift waar een naadloze overgang is, is een must voor deze doelgroep. Daarnaast is het voor de mensen wel zo fijn als deze liften net zo werken als die op het vasteland, alle knoppen doen hetzelfde. Comfort en eenvoud, maar wel design, dat is wat wij leveren.” De beste oplossing in design Glazen liften zijn een specialiteit van Astralift, dat zie je al in de vestiging in Bleiswijk, waar je met een glazen lift naar de juiste verdieping wordt gebracht. Wilbert Evers: “We zijn altijd bezig met nieuwe (foto Astralift) Arjan (links) en Wilbert: “We zijn helemaal onafhankelijk.” (foto Joke Heikens) projecten. Zoals voor scheepswerf Den Breejen waar we bestaande schepen ombouwen. Dit gaat om de Verdi en de Carmen. Een particulier kocht deze schepen en gaf Den Breejen de opdracht om de schepen te verbouwen. De scheepswerf huurt ons in om de liften erin te bouwen.” “Wij kunnen een lift in een schip bouwen zonder dat het hele bovendek eruit moet. Dat bespaart veel kosten. Werven komen bij ons met een specifieke vraag, waar wij een antwoord op bedenken. Wij doen niet in standaardproducten die van de lopende band komen, maar wij kijken naar de beste oplossing in ieder specifiek geval. Daarbij hebben we overleg met de eigenaar van het schip en vaak ook met een binnenhuisarchitect om de lift in het hele design op te laten gaan.” “We denken mee met klanten wat voor hen de beste oplossingen zijn. De vraag van de markt is bepalend voor wat wij leveren. We leveren liften op maat, ook qua afmetingen. Standaard is niet ons ding.” Zelfstandig Dertien jaar geleden begonnen de twee broers en een compagnon Astralift. Daarvoor werkten ze alle drie ook al in de liftenbranche. “Onze vaders werkten ook al in de liftenbranche”, vertelt Wilbert. “Met de derde compagnon, Martijn van Gilzen, zijn we een eigen bedrijf begonnen, waarbij Martijn en Arjan allebei directeur zijn en ik het creatieve deel van het bedrijf en de sales voor mijn rekening neem.” “We zijn helemaal onafhankelijk – geen investeerders en geen banken of een grote multinational. We zijn helemaal eigen baas en daardoor kunnen we ons eigen plan trekken. We hebben onze eigen fabriek waarin we onderdelen maken en voor de rest kopen we onderdelen in, merkonafhankelijk.” “We bepalen zelf waar we inkopen. Daardoor weten klanten ook dat wij liften en onderdelen van goede, vaak Duitse, kwaliteit leveren. Wij leveren liever tachtig liften per jaar waar klanten blij mee zijn en die het goed doen, dan 300 liften waar altijd problemen mee zijn. In de scheepsindustrie leveren we zes tot tien liften per jaar, maar dit kan zeker verder groeien.” Storingen Arjan Evers is de technisch directeur, hij neemt met zijn team alle telefoontjes over storingen aan. “Iedere lift leveren wij met een set reserveonderdelen, zodat wij niet voor iedere drukknop die kapot is, in hoeven te vliegen. Dan wordt het een dure knop! Als iemand belt met een probleem, kijken we eerst of ze het zelf op kunnen lossen. Pas als het probleem groter is, sturen we onze servicedienst eropaf. We hebben zeventig man in dienst, waarvan zes mensen permanent beschikbaar zijn voor storingen in liften op schepen.” “Als het nodig is, sturen we meer mensen op pad. Onze mensen weten ook wat staal is, wat staal doet en wat staal in combinatie met andere grondstoffen doet.” “Onderhoud is iets waar we ons steeds meer mee bezig houden. Doordat we merkonafhankelijk zijn, kunnen we alle liften onderhouden. Als het nodig is, kopen we ook in het buitenland onderdelen voor de lift. Zolang het maar werkt, dat is onze standaard: wij gaan pas weg als de lift weer werkt.” “Bij de cruiseschepen komen storingen niet heel vaak voor, daar botst hooguit iemand met zijn scootmobiel of een rolstoel tegen een deur aan waardoor die niet helemaal recht meer is. Erger wordt het niet. Hoe asocialer de mensen zijn die ergens wonen, hoe vaker er storing is in een lift, dat hebben wij wel gemerkt.” “In de winter doen we groot onderhoud aan de riviercruiseschepen. Dan liggen de schepen vaak in Duitse havens. Ons mannetje in Venlo bedient de haven van Keulen voor Nederlandse tarieven. Dat maakt het voor veel eigenaren extra aantrekkelijk.” Maatschappelijk verantwoord ondernemen In de fabriek van Astralift werken alleen dove mensen of mensen die zwaar beperkt zijn in hun gehoor. “Dat is niet met opzet zo gegaan. Onze oudste werknemer is doof. Hij werkte ook al voor onze vader, we kennen hem al sinds we klein waren.” “Toen we ons eigen bedrijf begonnen, vroegen we hem om bij ons te komen werken. We vroegen hem of hij meer mensen kende die wij als personeel konden aannemen en zo kwam het dat hier meer doven werkten.” “Bij ons nieuwste personeelslid hebben we specifiek bij de sociale werkvoorziening gevraagd naar een dove jongen; dat maakt de communicatie onderling makkelijker. Wij kennen geen gebarentaal, maar we komen er toch wel uit met hen.” www.astralift.nl

Binnenvaartkrant