Views
2 years ago

2017-04

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Februari
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Gaat
  • Onze
  • Goed
  • Nieuwe

De Binnenvaartkrant 6 14

De Binnenvaartkrant 6 14 februari 2017 FAMILIEBERICHTEN geboorte • verloving • huwelijk • overlijden • dankbetuiging • in memoriam Familiebericht plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl Praca dla kapitana na TELESCOPISCHE SPUDPALEN tankowiec PACO, 86 x 9, 60. voor grote en kleine Patent reński do Mannheim, schepen ! Beste prijs kwaliteit ADN, RADAR, RADIO i verhouding ! Meestal op doświadczenie na tankowcu voorraad/snelle levering ! wymagane. Własna dzialalność www.botermantechniek.nl lub zatrudnienie w Polsce. Tel. 06 54 28 7373 Bardzo dobre warunki płacowe. System pracy 21 x Ein selbständiger 21. Kontakt: wieslaw. Schiffsführer gesucht für marcinkowski@gmx.net lub TMS PACO, 86 x 9,60. +48 512 24 45 22 Rheinpatent mindestens bis Mannheim, ADN, RADAR, Te Koop Aangeboden: FUNK und Tankschifferfahrung Autoveerpont Schoonhoven III erforderlich. Gute Bezahlung Verwachte levertermijn medio auf Rechnungsbasis. september 2017. Technische Arbeitssystem 21 x 21, A2- informatie verkrijgbaar via Fahrt, Rhein- und Kanal - Fahrt. info@veerdienstschoonhoven.nl. Biedingen marcinkowski@gmx.net Kontakt: wieslaw. kunnen tot 1 maart oder Telefon: +49 172 95 27 schriftelijk worden 932 oder +48 512 24 45 22 ingediend onder opgave van eventuele voorwaarden. Voor seizoen 2017 is de Clair de Lune op zoek naar Te Koop gevraagd : schippers om samen met een Aggregaten, kok, fiets-vaar vakanties te Scheepsmotoren etc. verzorgen in Frankrijk. Ook loop en sloop motoren. Interesse? Mail naar Contante betaling en snelle info@bikeandbargetravel. afwikkeling. com of neem contact op E: vemodieselmotoren@live.nl met Marco Pouw op T: 0031-6551 868 23TK 06-48265136 Gemotiveerde ervaren Filipijnse bemanning Afdrachten en verzekeringen conform wetgeving. Vanaf Euro 117,00 per dag, lange periode. Barko UG Duisburg. Tel. +49-3222-1096-896. Of : + 31-1025-799-22 (tijdverschil + 7 uur) email: sales@barkocrewing.eu www.barkocrewing.eu Overweegt u een HERMOTORISERING? Shipfix Techniek \’s-Gravendeel is uw merkonafhankelijke leverancier en inbouwer voor al uw boegschroef- en voorstuwingsmotoren en aggregaten. Werkschip Janny www.shipfixtechniek.nl info@shipfixtechniek.nl Tel. 06-15204640 Gezocht: Rondvaartschipper (m/v) i.b.v groot vaarbewijs, bekend in Amsterdam is pre. Meer informatie of solliciteren? Kijk op www.blueboat.nl of neem contact op via: pz@blueboat.nl of bel 020-8204545 Op zoek naar een prettige én voordelige leverancier voor Roemeense óf Filipijnse matrozen? Johnny Saija, 06-52 68 82 52 www.alfuru.com Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van De Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! Gezocht Kapitein Op MTS: Relationship. 14 op 14 af Lux: cond. Tel: 0031653924619 Gezocht! Enthousiaste Kapitein voor goed uitgerust kvb van 172 x 9,5 m. Vereisten: Rijnpatent tot Mannheim, Radarpatent, Rijbewijs, Niet-roker. Wij bieden: fijne werksfeer, goede arbeidsvoorwaarden, vrij reizen, vrij kost en 14/14-regeling. Bel: 06-53 89 58 43 Gevraagd op MS Taling Stuurman/kapitein met patent tot Mannheim, 14 op/14 af, evt. op aflosbasis. Loon N.O.T.K., Zondag wordt niet gevaren. Tel. 06-54 95 76 45 BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan : (licht) matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Gezocht Matrozen Op MTS : Relationship. 3 weken op 3 weken af. Lux:cond. Tel: 0031653924619 HOLLAND SHIP CLEANING Scheepsruimen 500 BAR + verven Hydrojetten 2500 BAR Tel. 0617324458 Gezocht Matroos of Leerling Matroos voor de binnenlandse Belgische vaart. Weekenden vrij. Contact 06-29555439 of jo_elgroup@icloud.com Te Koop: Poederstoftanker ALETTA. 892 ton. Zeer goed uitgerust, w.o. spudpalen, mooie woning, 3 slaapkamers. Met contract. Tel. 06-51434441 Gezocht Matroos/LL matroos op droge lading. Max 20 jaar, loon cao Tel 06-44191545 Upstream Crew B.V. Uw betrouwbare bemiddeling voor Poolse bemanning. e: info@upstreamcrew.com t: 085-877 2324 Gezocht Matroos/LLmatroos, voor drogelading. vaargebied NL/B week/ weekend of 10dgn/4dgn. Reactie aan: ms.hendrika@vaart.net Shipfix Techniek s-Gravendeel is op zoek naar een (leerling) scheeps- of dieselmonteur. Tel. 06-15204640 Gezocht : Schepen 600 ton tot 1000 ton met één ruim en strakke ijzeren vloer voor vast werk in België. Tel. +32 499 731 631 Gezocht: Leerlingmatroos Zondag vrij. T: +31 647018640 E: wilhelmina.arina@gmail. com PER DIRECT: Schipperspaar/ schipper 800 tonner zand/ grind weekeinde vrij, Goed salaris. Beneden Rijn/ Zwolle, Meppel. Info 06-53388679 KICKERS Kleine advertentie met een verzoek, een aanbod of een mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst direct op via onze website Erfahrener Kapitän sucht neue Aufgabe als 1 Kapitän auf modernen Schiffen Typ C / Sonstige Ausbildung Binnenschifffahrt Seit 1979 Patent Basel / offenes Meer / alle Papiere / Oberrhein Fahrer 40 Jahre Tankschifffahrt / Chemiefahrt / Gastanker / alle Schiffsgrößen / moderne Typ C Tanker / C- Schein Nichtraucher / viele Qualifikationen / Fahrtzeit 14 / 14 Luxemburger Konditionen / Moderne Technik kein Problem / gute PC Kenntnisse / Ladung Programm / Stabilität Programm QM und Ebis sehr gute Kenntnisse. Interesse auch an anderen Aufgaben im Umfeld Schifffahrt. duoelmo@web.de Per direct gevraagd Schipper op ms Mossela 1700 ton ibv Rijnpatent, radarpatent Fa. Buitendijk, H.I. Ambacht Tel. 078-6812866, 078-6814982 U ZOEKT EEN KAPITEIN? INFORMEER NAAR DE ADVERTENTIE MOGELIJKHEDEN +31(0)10-414 00 60 SALES@BINNENVAARTKRANT.NL Het luxe riviercruiseschip M.P.S. ANTONIO BELLUCCI vraagt enthousiaste en gemotiveerde collega’s 1STE KAPITEIN, 2DE KAPITEIN Vrije tijds regeling in overleg. Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau. Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ruime ervaring • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief • Beheersing van de Duitse taal • Bij de betreffende functie behoren een Rijnpatent / Radarpatent (patent op de Donau tot Budapest is een pre) BUYCK TECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL Wij bieden: Een Zwitsers contract met goede voorwaarden en een uitstekend salaris. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Patrick van Hengst. Tel: 0612344067 of email: je CV naar patrickvanhengst@me.com OVERALLS SPIJKERBROEKEN 5 VOOR € 99 10 VOOR € 159,50 10 PAAR WERKSOKKEN € 87,50 + 5 PAAR GRATIS ZIE ONZE SITE: AANBIEDINGEN PRIJZEN ZIJN EXCLUSIEF BTW www.terwijn-zwolle.nl terwijn-zwolle@hetnet.nl tel. 038-4651728 | 06-14 999 707 Shipvision biedt aan ms Panta Rhei 110 x 11,45 x 3,60 Interessante prijs. Heeft u interesse neem contact met ons op: +31(0)651145339 of +31(0)641191246 Gevraagd KAPITEIN op MTS Sibo -2 weken op / 2 weken af -Bezit ADN /C certificaat is een pre -voornamelijk vaargebied ARA Tel. nr: 06-53976356

De Binnenvaartkrant 7 14 februari 2017 Rotterdam put hoop uit containers De groei van de overslag lijkt verleden tijd voor Rotterdam. Handhaving op het huidige niveau wordt op de lange termijn al een krachttoer, aangezien olie, kolen en andere fossiele brandstof fen meer dan de helft uitmaken, maar geen toekomst hebben. De containers bieden wel hoop: het laatste half jaar kwam daar de groei weer op gang: plus 4,9 procent. De totale overslag in Rotterdam daalde in 2016 met 1,1 procent tot 461,2 miljoen ton. De daling komt grotendeels voor rekening van het droog massagoed, zoals ertsen en kolen. Het nat massagoed wist het hoge niveau van 2015 nog vast te houden. De overslag van containers steeg Rotterdams Hef-spektakel DOOR JOHAN DE WITTE Door velen nauwgezet gevolgd, takelde de bok Matador 3 op dinsdag 7 februari het 55 meter lange en 560 ton zware ‘val’ tussen de schouders van de oude dame. Daarmee was de Hef over de Koningshaven weer compleet. Het nat en koud weer trotserende publiek kwam van heinde en verre om het spektakel te aanschouwen. over het hele jaar met 1,2 procent tot 12,4 miljoen TEU. Daarmee blijft Rotterdam grote concurrent Antwerpen (vorig jaar 10 miljoen TEU) nog ruimschoots voor, maar de voorsprong slinkt. Het herstel in de tweede helft van 2016 komt dan ook zeer gelegen. Het marktaandeel van Rotterdam in de Hamburg-Le Havre range bedraagt, net als de afgelopen jaren, ongeveer 30 procent. Er werd meer lading verscheept van en naar het Verre Oosten en Noord-Amerika, minder naar Zuid-Amerika. Binnen Europa nam het transport, zowel met feeders als shortsea, tussen Rotterdam en Groot-Brittannië, Ierland, Spanje en Portugal toe. Tegelijkertijd liep het containerverkeer met het vaargebied ScanBaltic terug, De Hef, als het symbool van verbinding in Rotterdam, ontroerde opnieuw. Emotie, verwondering, waardering en blijheid op de kades. Met het kostbare, grootschalige onderhoud van de Hef toont Rotterdam de waarde van ons verleden in een wereld van verandering en modernisering. Eens het eerste landmerk vanuit zee hoort dit monument bij Rotterdam zoals het water in de Nieuwe Maas en de Laurens-toren. Cultuur doorgeven doet niet elke overheid. Terug dat val! En dan was er vanuit het achterland nog even het verzoek of het val toch alstublieft maar niét meer teruggeplaatst kon worden. Dat ten gerieve van de ‘watersporters zonder naam’ die hun onschat- en kostbaar hoge masten wat goedkoper in Alblasserdam wilden plaatsen. De rillingen liepen de Rotterdammers over het lijf. Kom nou toch es effe zeg… terug dat val! De laatste trein passeerde dit stalen vernuft, een ontwerp van architect Pieter Joosting, in 1993. Rotterdams oude dame was inmiddels toe aan groot onderhoud. Staaldelen werden vervangen. De vooral door de zwakke Russische economie. De twee nieuwe containerterminals op Maasvlakte 2 hebben in het tweede halfjaar een sterke groei doorgemaakt. In het eerste halfjaar behandelden ze samen nog 600.000 TEU, in het tweede halfjaar was dat 1,1 miljoen TEU. In de samenwerkingsverbanden van de grote containerrederijen hebben recent flink wat verschuivingen plaatsgevonden. Vanaf 1 april hanteren de allianties nieuwe vaarschema’s. Deze zien er voor Rotterdam gunstig uit, aldus CEO Allard Castelein bij de presentatie van de cijfers op 9 februari. Ook Antwerpen denkt overigens garen te spinnen bij de nieuwe vaarschema’s. Niemand weet exact hoe die uitpakken. Van Ginkel Groep gritstraalde de Hef in zijn geheel (circa 28.000 m²) en Schildersbedrijf N. van der Ham schilderde de constructie in het originele NS-groen van weleer. Daardoor was de spoorbrug, door burgers en varenslieden bezongen, verfilmd en lyrisch vernoemd in boeken, dichtbundels en door de Bewonersvereniging Noordereiland geliefkoosd, twee jaar incompleet. Over het totale beeld zei Castelein: “Na de uitzonderlijke groei van 4,9 procent in 2015 moeten we tevreden zijn dat de meeste sectoren het volume in 2016 hebben kunnen evenaren of zelfs iets laten toenemen. Het Rotterdamse haven- en industriecomplex staat voor grote uitdagingen, met name de digitalisering en de energietransitie, en heeft te maken met sterke concurrentie van omliggende havens. Uiteenlopende ontwikkelingen geven vertrouwen dat het complex deze uitdagingen aankan, zoals de grote investeringen in verschillende raffinaderijen, een aantal projecten dat vorm moet geven aan de energietransitie, en de nieuwe vaarschema’s van de containerrederijen die gunstig zijn voor Rotterdam.” Vakwerk Door velen werd de crew op de Matador 3 van Bonn & Mees met zijn 1.600 ton hefvermogen in elke handeling gevolgd. Vaklui die met zo’n gevaarte doen wat is beloofd, is fascinerend. Manoeuvres op de millimeter. Op de brughoofden vele medewerkers die het scenario volgden. Samenwerking, WIJ! Vakmanschap, maritiem, Rotterdam… de combinatie imponeert. Je hebt dan ook een juweel in de takels wanneer je bedenkt dat hij in 1927 door Stork in samenwerking met Smit is geconstrueerd. (foto Johan de Witte) Einde voor werf Trico Shipyard Trico houdt op te bestaan. De werf aan de Rotterdamse Sluisjesdijk heeft al zijn activiteiten gestaakt. Trico werd in 2008 opgericht en kende succesvolle jaren. Het was al langer bekend dat het bedrijf in zwaar weer terecht was gekomen door een gebrek aan orders. In 2015 ging dochterbedrijf Trico Piping failliet. Er ligt nog wel een schip aan de kade: de nog niet afgebouwde sleephopperzuiger Spauwer. Die zou oorspronkelijk eind vorig jaar in de vaart komen. Opdrachtgever Den Herder voert nu zelf de afbouw uit. Het monument heeft oorlog en aanvaringen doorstaan, ontelbare treinen en passagiers gedragen en is in staat ons nageslacht de waarde van duurzaamheid te bewijzen. Beroepenfeest On Stage Het BVB was maandag 6 februari met JongBLN aanwezig op het Beroepenfeest Alblasserwaard on Stage om vmbo-leerlingen enthousiast te maken voor een beroep in de binnenvaart. Het On Stage-concept is leuk opgezet. Op verschillende locaties in Nederland worden zogeheten beroepenfeesten georganiseerd. Doel is vmbo-leerlingen wegwijs te maken in diverse beroepen door ze te laten netwerken met aanwezige beroepsbeoefenaren. Zo’n 120 beroepen waren vertegenwoordigd. Ook dus die van VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl matroos en kapitein in de binnenvaart. Vooraf krijgen vmbo-leerlingen in het reguliere lesprogramma informatie over de deelnemende beroepen en worden ze klaargestoomd voor een middagje ‘netwerken’. Ze maken allemaal een eigen visitekaartje dat ze achter kunnen laten bij het beroep dat hen aanspreekt. Gedurende het beroepenfeest gaan leerlingen en beroepsbeoefenaren met elkaar in gesprek over het werk en maken ze afspraken voor een snuffelstage/werkbezoek enkele weken later op de zogeheten Doedag. Die is op 23 februari. Naast de Alblasserwaard heeft het BVB ook ingeschreven voor de beroepenfeesten in Joure/Heerenveen (2 maart) en Venlo (14 maart). In Friesland heeft een ondernemer al toegezegd aanwezig te willen zijn en geïnteresseerde jongeren een keer mee te nemen aan boord. In Venlo zullen we weer kijken of we een samenwerking kunnen aangaan met een binnenvaartondernemer. Open dagen Vlissingen en IJmuiden Zaterdag 4 februari was het BVB op de open dag van het net vernieuwde Maritiem en Logistiek College De Ruyter in Vlissingen. De dag ervoor had Koning Willem Alexander de school heropend. Met een mooi ingerichte hoek voor de binnenvaart konden we de jongeren enthousiast maken voor een maritieme opleiding. Beroepenfeest Alblasserwaard on Stage. Met foldermateriaal en onze posters laten we zien wat de binnenvaart te bieden heeft. De nieuwste aanwinst is de poster van de Vorstenbosch, de langste binnenvaarttanker ter wereld. VT was er zelf ook voor vragen over werken aan boord van een schip. Net als bijvoorbeeld Thyssen Krupp Veerhaven, die op open dagen zichzelf en de binnenvaart als goede werkgever op de kaart zet. Zaterdag 11 februari was het BVB aanwezig op de open dag van het NovaCollege in IJmuiden. Ook hier konden we de binnenvaart onder de aandacht brengen bij de bezoekers en zowel ouders als de jongeren meer vertellen over het werken en leven aan boord.

De Binnenvaartkrant