Views
2 years ago

2017-04

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Februari
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Gaat
  • Onze
  • Goed
  • Nieuwe

De Binnenvaartkrant 2 14

De Binnenvaartkrant 2 14 februari 2017 OMRU SCHEEPSRAMEN Omru Scheepsramen levert: • kwaliteitsramen die voldoen aan alle geldende normen; • standaard profi elen én geïsoleerde profi elen; • vaste ramen, schuiframen, buitenklap of binnenklap; • enkel glas, isolatieglas, noise reduction glas. Offerte aanvragen? Kijk op www.omruscheepsramen.com/offerte Het beste zicht op service, kwaliteit en innovatie Bij onze hoogwaardige aluminium scheepsramen krijgt u standaard de allerbeste service. Daar zorgen onze vakspecialisten voor. Zij begeleiden uw opdracht met veel aandacht en zorg. En informeren u van begin tot eind over de voortgang. OMRU Scheepsramen . Kelvinweg 12a . 6101 WT Echt T +31(0) 475 55 10 23 . E info@omruscheepsramen.com . I www.omruscheepsramen.com Holland Cruises is een Rederij die fi etsvaarvakanties verzorgt door Noord- en Zuid-Holland. Op de schepen Anna Maria Agnes en Angela Esmee hebben wij voor het seizoen 2017 meerdere vacatures voor de functie van: STUURMAN MATROOS/MOTORDRIJVER LICHTMATROOS Wij verwachten van jou: Goede communicatieve eigenschappen, kennis van de Duitse en/of Engelse taal. Bekend zijn met het onderhoud van schepen en de aan boord zijnde fi etsen. Wij bieden jou: Goede verdiensten, een Nederlands arbeidscontract, tijdens het vaarseizoen 2 weken op en 1 week af. Heb jij interesse en/of vragen? C.J. de Jonge, e-mail: dejongecj@hotmail.com Gezocht schipper voor indiensttreding op korte termijn, voor bevoorradingswerkzaamheden in de haven van Amsterdam e.o. Wat vragen wij van u: • Enige ervaring als schipper • i.b.v. schippers papieren / radardiploma evt. ADN basis heeft voorkeur • werkdagen maandag/vrijdag en bereid om 1 x per 3 weken weekend/week dienst te lopen • i.b.v. eigen vervoer, geen mogelijkheden om door de weeks a.b. te blijven na werktijd Wat bieden wij u: • goede verdiensten en arbeidsvoorwaarden • vast dienstverband na gebruikelijke termijn volgens C.A.O. • gevarieerde werkzaamheden • cursussen worden vergoed door werkgever Heeft u interesse en/ of vragen? De Waterboot BV Postbus 2227, 1500 GE Zaandam | Tel: 06 53245778 | e-mail: wabo@chello.nl Voor de eigen vloot (mineraal & chemie) zijn wij op zoek naar enthousiaste: (Licht)matrozen In het bezit van een geldig dienstboekje en bezig met binnenvaart gerelateerde opleiding. Aan boord van onze schepen wordt gewerkt TE WEINIG RUIMTE? Om jezelf te ontwikkelen en te ontplooien. onder Luxemburgse arbeidsvoorwaarden zoals een uitstekende vrijetijdsregeling op basis van 25 weken varen en 27 weken vrij per jaar. INTERSTREAM BARGING, ÉÉN VAN DE GROOTSTE BINNENVAARTBEVRACHTERS IN EUROPA MET KANTOREN IN GEERTRUIDENBERG, DUISBURG, MANNHEIM, HAMBURG EN LUXEMBURG, VERVOERT VOOR HAAR OPDRACHTGEVERS IN DE PETROCHEMISCHE INDUSTRIE VLOEIBARE CHEMICALIËN, MINERALE OLIËN, EETBARE OLIËN EN VETTEN OVER DE EUROPESE BINNENWATEREN. MET 250 GOED GETRAINDE EN GEMOTIVEERDE MEDEWERKERS EN EEN GEAVANCEERDE, VOORNAMELIJK DUBBELWANDIGE VLOOT VAN MEER DAN 150 SCHEPEN BEANTWOORDT INTERSTREAM VOLLEDIG AAN DE HOGE STANDAARDEN VAN HAAR OPDRACHT- GEVERS OP HET GEBIED VAN VEILIGHEID, MILIEU EN KWALITEIT. Durf je de verantwoordelijkheid en de uitdaging aan, wil je graag verder groeien, studeren en bovenal een goed salaris? Neem dan telefonisch contact op met de afdeling crewing (tel.nr. +352 2786 1335). Of mail je brief met CV naar crewing@interstreambarging.lu www.interstreambarging.com

De Binnenvaartkrant 3 14 februari 2017 Overslag verdwijnt uit Keulen-Deutz De haven Deutz in Keulen gaat op slot. Vanaf 2021 wordt het gebied herontwikkeld voor wonen en werken. De overslag moet wijken. Eind vorig jaar sloot eigenaar Häfen und Güterverkehr Köln (HGK) een contract met de stedelijke ontwikkelingsmaatschappij Moderne Stadt. Deze maand kwam de verkoop definitief rond. In 2021 start de herontwikkeling van het 35 hectare grote havengebied (waarvan 123.700 m² wateroppervlakte) tot een nieuwe wijk voor wonen en werken aan het water. HGK laat weten dat de beslissing om de haven als logistieke locatie op te geven niet eenvoudig was. “Maar om de haven in de toekomst nog rendabel te kunnen uitbaten, moeten we hem ombouwen en uitbreiden. Daardoor zou het vrachtwagenvervoer door het stadscentrum verder toenemen, en dan zijn conflicten voorgeprogrammeerd.” HGK en RheinCargo, de joint venture tussen HGK en de havens Neuss-Düsseldorf, blijven de Deutz-haven tot eind 2020 benutten voor goederenoverslag. Voor de huurders in de haven wil RheinCargo een geschikte alternatieve locatie vinden. Wegen overvol Zo legt opnieuw een overslagplaats voor de binnenvaart het af tegen de oprukkende trend van wonen en werken aan het water. Dit terwijl het versterken van de modal (foto HGK) shift hard nodig is. Het weggennet in en rond Keulen is overbelast en ook het spoor bereikt de grenzen van zijn capaciteit. Op de Rijn is nog capaciteit genoeg. Containeroverslag vindt in Niehl plaats, in het noorden van de stad. Voor het voor- en natransport van de containers worden vrachtwagens ingezet. Door de groeiende files in de regio, onder meer veroorzaakt door bouwvallige bruggen, is het wegvervoer van en naar Niehl inmiddels zo duur en omslachtig geworden dat het relatief goedkope binnenvaartvervoer tussen Keulen en de ARA-havens geen compensatie meer kan bieden. Reden waarom veel expeditiebedrijven hun goederen inmiddels direct per vrachtwagen van en naar de zeehavens vervoeren. Een voor de binnenvaart nadelige ontwikkeling. Spoor als alternatief Onder leiding van Logistiekregio Rheinland gaan de Kamers van Koophandel in Keulen, Siegen en Mittlerer Niederrhein samen met CTS Container Terminals in Keulen-Niehl, KSW Kreisbahn Siegen- Volle kracht vooruit in Vlissingen Koning Willem-Alexander heeft op 3 februari het gerenoveerde Maritiem en Logistiek College De Ruyter in Vlissingen heropend. Vervolgens bracht hij een bezoek aan de sleepboot Guardian van het sleep- en bergingsbedrijf Multraship in Terneuzen. Het Maritiem en Logistiek College De Ruyter leidt studenten onder meer op tot stuurman en scheeps werktuigkundige. Dankzij de renovatie beschikken zij nu over moderne lesfaciliteiten, waaronder nieuwe radar- en brugsimulatoren. Willem-Alexander verrichtte de heropening op klassieke wijze: door een scheeps telegraaf in de stand ‘volle kracht vooruit’ te zetten. De schepen van Multraship, gelegen voor de school, beantwoordden de koning met hun scheepshoorns en fonteinen uit het waterkanon. Wittgenstein en RheinCargo een spooralternatief ontwikkelen voor het wegvervoer tussen de havens op de linkeroever van de Rijn en industriegebieden op de rechteroever. Ook op de Noord-Zuidas zitten de wegen in Keulen overvol. HGK zou ook graag de haven in Godorf uitbreiden zodat ook daar een containerterminal kan worden ontwikkeld. De uitbreiding van Keulen-Godorf is omstreden en enkele jaren geleden stilgelegd nadat er fouten in de planprocedure waren vastgesteld. Imperial Shipping: Steffen Bauer COO (foto Imperial) In Duisburg is Steffen Bauer (36) aangesteld als COO van de business unit Shipping bij Imperial Logistics International. Hij is samen met CFO Jens Kleiner verantwoordelijk voor de strategische ontwikkeling van alle scheepvaartactiviteiten: duwvaart, droge lading, tankvaart en shortsea. Bauer heeft sinds 2004 diverse managementposities binnen Imperial gehad. Hij was hiervoor CSO (Chief Strategy Officer) van de business unit Shipping. Hij combineert zijn nieuwe functie met de functie van directeur van de business unit Road. 20 jaar Voor de sector binnenvaart waren de afgelopen twintig jaar de beste twintig jaar uit haar historie. Dat is mijn stelling om de eerste twintig jaar Binnenvaartkrant mee af te sluiten. Wat? Heb je daar problemen mee? We hebben net een waanzinnige crisis achter de rug, waarvan het slagveld nog niet eens in kaart is gebracht, laat staan dat we eraan toe zijn om met de opruiming te beginnen. Komt zo’n ordinair journalistje beweren dat we het zo goed hebben. Laat me eerst even uitpraten. Die twintig jaar begonnen in februari 1997 en de eerste dertien jaar ging het crescendo. Ja, met de krant ook, maar toch vooral met de sector waar we over berichten. In die periode werden jaarlijks tussen de 150 en 200 schepen toegevoegd aan de vloot, met als topjaar 2009 (echt!) met meer dan 300 schepen. Ik denk dat het qua aantallen niet eens meer is dan honderd jaar geleden, maar dat weet ik niet zeker. Wel weet ik zeker dat de kracht van deze schepen, het laadvermogen en hun omloopsnelheid een veelvoud is van wat er ooit eerder in een tijdsbestek van dertien jaar werd gebouwd. Natuurlijk hadden we een kredietcrisis in 2008 en veel kaartenhuisjes stortten in en veranderden wonderbaarlijk in dominostenen die alle sectoren omkegelden, incluis de binnenvaart. De val was diep en voor velen een persoonlijke ramp, maar wat hebben we een mooie vloot en de kansen en beloftes op basis waarvan die prachtige schepen zijn gebouwd, staan nog recht overeind. De toekomstbeelden van toen zijn alleen maar dichterbij gekomen. Niet zoals het Havenbedrijf Rotterdam in 2010 beweerde met een spectaculaire verdrievoudiging in 2030, maar geleidelijk. Je kan het een beetje vergelijken met de ontwikkeling van internet. Eind vorige eeuw (vlak na ’97 zeg maar) was er ook zo’n hoerastemming. Je kon het zo gek niet bedenken of het moest met heel veel geld via internet worden afgewikkeld. Internet bestond toen op beeldbuiscomputers, de ontvangst vaak nog via een telefoonlijn. Echt de oertijd. Mobiel internet was een lachertje. De binnenvaart kon vooral fijn e-mailen naar de kinderen op het internaat en zo. Maar geen plaatjes meesturen, want dat duurde te lang en was te duur. Dan ploft de zeepbel (weet je nog, Worldonline) en was het toen afgelopen? Nee, toen begon de opmars van internet pas goed, vervolgens kwam Steve Jobs met een paar briljante toepassingen en nu zijn we allemaal de hele dag online, vanaf dit jaar ook in Europa. Als iets goed is, komt het goed. Dus de afgelopen twintig jaar waren grotendeels goed in de binnenvaart. De komende twintig jaar zullen nog beter zijn. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

De Binnenvaartkrant