Views
2 years ago

2017-04

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Februari
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Gaat
  • Onze
  • Goed
  • Nieuwe

De Binnenvaartkrant 18

De Binnenvaartkrant 18 14 februari 2017 Namens de directie van Shipyard Jooren en haar medewerkers wensen wij Bek & Verburg B.V. veel succes en een behouden vaart met het kraanschip Invotis IX. Wij verzorgden de complete bouw en afbouw van de Invotis IX. Sleeuwijksedijk 21a • 4251 XB Werkendam • T: 0183 501 420 • www.shipyardjooren.nl Tel. 010 - 297 39 99 Verkoop- installatie en reparatie centrum UIT VOORRAAD LEVERBAAR: • (Navigatie) verlichting • Acculaders en omvormers • Voedingen en converters • Antennes • Schotel antennes • Schakelmateriaal • Kachels • Dompelpompen › Complete 2-draadsystemen › Engineeren elektrische installaties › Afbouw elektrische installaties › Nautische pakketten › Airco-installaties › Diepgang meting › Tankmeetsystemen Bek & Verburg en bemanning, een behouden vaart! › Overdruksystemen › Aansturing laad- en lospompen › Gasdetectiesystemen › Bedrading motoren T.I.B. Oechies B.V. - Waalhaven z.z. 42 3088 HJ Rotterdam - Tel. 010 - 297 39 99 - Email info@oechies.nl www.oechies.nl Wij wensen Bek & Verburg veel succes en een behouden vaart met kraanschip Invotis IX. Beurs-World Trade Center. Beursplein 37 Rotterdam. Telefoon: 010 - 405 2000 Mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl

De Binnenvaartkrant 19 14 februari 2017 Milieuvriendelijk schip voor Bek & Verburg DOOR JOKE HEIKENS Hoewel Bek & Verburg al meer dan veertig jaar bestaat, vernieuwt het afvalinzamelingsbedrijf steeds opnieuw. Met een steeds maar uitbreidende vloot is niet alleen de afvalverwerking milieuvriendelijk, maar geldt dat ook voor de nieuwste aanwinst: de Invotis IX. Meegaan met de tijd, dat is wat Daan van Mullem wil. De eigenaar-directeur lijkt met zijn bijna zeventig jaar wel toe aan zijn pensioen, maar daar moet hij zelf nog niet aan denken. “Ik zie mezelf nog niet achter de geraniums zitten. Wat moet ik thuis? Nee, laat mij hier maar lekker doorgaan.” Het Rotterdamse bedrijf breidt steeds meer uit. Niet alleen met schepen, want naast de vestigingen in Amsterdam en Den Helder komt er een vierde vestiging in de Eemshaven. Daan van Mullem: “We worden steeds schoner.“ Steeds schoner Bij de realisatie van de Invotis IX koos het bedrijf voor een andere oplossing dan bij de vorige schepen. Bij bijvoorbeeld cruiseschepen kon geen enkele Invotis tegen de huid aankomen, omdat er sloepen aan de zijkant van het schip hangen. Met een Atlaskraan met een knikarm kun je dichter bij een schip met overhangende sloepen komen. De Atlaskraan tilt over de sloepen heen. De eerdere Invotissen hebben een draadkraan; die voldoen prima, maar zijn niet in alle gevallen geschikt. Het inzamelen van afval gaat honderd procent elektrisch, zonder aggregaat dus. “We worden steeds schoner”, zegt Van Mullem. “Ook de motor is schoner. Het schip vaart op een diesel-elektrisch aangedreven motor. We hopen ook dat het goedkoper is om dieselelektrisch te varen en te werken, maar dat moet blijken.” “Ook zijn we gelijk overgegaan op GTL, dat is een nog schonere brandstof.” GTL is relatief nieuw, het is een synthetische gasolie, sinds 2013 verkrijgbaar. Er zijn nog niet veel schepen die erop varen. GTL staat voor Gas To Liquid (van gas naar vloeibaar): diesel met schonere uitstoot, amper roet en de brandstof zelf is geurloos. Vloeibare afvalstoffen De Invotis IX is multifunctioneel. Het schip kan meer dan zijn voorgangers die wel dezelfde naam dragen, maar met een ander volgnummer. Van Mullem: “Het eerste schip dat we verbouwden had de naam Invotis en dat vonden we een mooie naam voor een schip. Pas later zochten we uit wat die naam betekent en dat is vernieuwing/uitdaging. Dat past wel bij ons, vandaar dat we die naam aanhielden en de volgende schepen een opvolgend nummer gaven.” Door de containers op de voorzijde kan dit schip ook vloeibare afvalstoffen vervoeren. Die opslag voor vuil water was er op de vorige schepen nog niet. Bijna alle afvalstoffen die Bek & Verburg meeneemt, worden hergebruikt. Slechts 7 procent gaat naar de stort, waar het blijft tot er een manier is gevonden om ook dat afval in een product om te zetten. Van Mullem toont twee paar sokken: “Kijk, deze zijn van oude visnetten gemaakt. Dat is een goed voorbeeld van wat je met afval kunt doen. Daarbij is het ook beter voor de zee en alles wat daarin leeft. Wij leveren big bags aan schepen, die kunnen ze op het dek zetten en daar kan alle rommel die opgevist wordt, in. Dat brengen ze bij ons terug en wij zorgen ervoor dat het goed en milieuvriendelijk verwerkt wordt. Afval is voor ons een gebruiksgoed, je kunt er van alles van maken.” Vernieuwing Aan de buitenkant ziet de Invotis IX er net zo uit als zijn broers, behalve de invouwbare Atlaskraan. Deze kraan is geleverd door de firma Hans van Driel uit Tiel. De draadkraan op de eerdere schepen is niet invouwbaar. Lees verder op pagina 21 >> Aan kraanschip Invotis IX leverden onder andere: Jooren Design & Engineering B.V. Ontwerp casco. Shipyard Jooren BV Bouw casco, afbouw + afbouwbegeleiding, machinekamer leidingen en platen, pijpleidingen en divers ijzerwerk. Antwerpse Staal Services N.V. Staal voor het casco. Blokland Non-Ferro B.V. U-bundelkoelers en oliekoelers. Cornet Groep Totale schilderwerk. De Waal Machinefabriek B.V. Stuwa schroefasinstallatie met schroefasrem, Stuwa schroefasseals, Stuwa roersysteem en Stuwa stuurmachine. Dolpower BV Generatorset 30kVA t.b.v. boordnet 50Hz bestaande uit: John Deere motor, type 3029T en Stamford generator, vermogen 30kVA. Gebr. Sluyter B.V. Verzekering Hoko Installatiebedrijf Sanitaire installatiewerk. Minimax Brandbeveiliging B.V. Vaste brandblusinstallatie. Oechies Elektrotechniek Elektrische installatie met o.a. de lessenaar, verlichting en schakelborden. Elektrische gedeelte van de hybride aandrijving (besturing, batterijpakket). RAFA Scheepsramen B.V. Scheepsramen. Verhaar Omega B.V. Verhaar Omega Boegschroefinstallatie type VBS900sr (schroefdiam 900mm) verticale opstelling, 225 kW bij 1500 omw/min. Bediening wegafhankelijk met vrijschakeling. Visscher Scheepsreparatie B.V. 2 VOLVO PENTA keel cooled generatorsets type D13MG 360 KW bij 1500 omw. Inbouwen van 2 Baumullers. WindeX Engineering B.V. Airconditioning en ventilator. Zwets Werkendam B.V. Pompen algemeen (waswaterpomp). DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL Wij feliciteren Bek & Verburg van harte met kraanschip Invotis IX Non Ferro bv Tel. 0032 3 231 41 21 · www.ass-steel.be www.cornetgroep.nl DE BINNEN VAART KRANT

De Binnenvaartkrant