Views
2 years ago

2017-04

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Februari
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Gaat
  • Onze
  • Goed
  • Nieuwe

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 14 februari 2017 Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: VOOR ELKE KLUS BIEDEN WIJ EEN PASSENDE OPLOSSING +31(0)10 429 08 88 · www.hoogerwaard.com · info@hoogerwaard.com DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be Revisie en levering onderdelen van: DAF-. Scania-, Liebherr-, MAN-, Mercedes-, MTUen Volvo motoren www.KTBKoning.nl Koning Technisch Bedrijf B.V. Motorentechniek • CCR fase 2 motoren • Ruil motoren • Revisie motoren • Onderdelen Prijzen CCR 2 motoren (meer types op aanvraag): Basis DAF KMD WS 315.2 315 PK / 242 kW € 17.800,- KMD WS 400.2 400 PK / 295 kW € 18.800,- KMD XF 450.2 450 PK / 335 kW € 21.300,- KMD XF 510.2 510 PK / 375 kW € 22.300,- Basis Scania KMD S14 450.2 450 PK / 335 kW € 23.700,- Basis Mercedes Mercedes V12 702 PK / 525 kW Op aanvraag Eekhorstweg 20 T. +31 522 461 435 7942 KC Meppel F. +31 522 462 060 info@ KTBKoning.nl

De Binnenvaartkrant 17 14 februari 2017 Nieuw roro-ponton staat z’n mannetje DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN De firma Daanen bemiddelt en verzorgt transport van deur tot deur. Sinds kort heeft het bedrijf een nieuw ponton. Met de afmetin gen 65,00 x 10,50 x 2,65 meter. Speciaal ontworpen voor ondermeer grote reachstackers, ande re containerhandling machines en zware kranen. Het gaat om een roro-ponton, een ontwikkeling waar het in 1958 opgerichte bedrijf maar wat trots op is. Sinds 2007 is Jan Witjes – samen met Hans Brom – een van de bevlogen eigenaren van de vestiging aan de Nijmeegse Oostkanaaldijk. Daanen Shipping & Logistics houdt zich, nationaal en internationaal, bezig met alle facetten van transport over water. En treedt op bij calamiteiten. Zoals recentelijk in de Heumense sluis, na het stuwongeluk bij Grave. Nu is er weer een nieuw tijdperk aangebroken voor Daanen Logistics. Op de vraag wat er zo bijzonder is aan het circa 1.200 ton zware ponton, antwoordt Witjes: “Het is een roll-on/roll-offponton. Heftrucks, reachstackers of rijdende kranen worden het vaartuig opgereden via een elektrisch/hydraulisch te bedienen roro-ramp. Het gaat hier om een hydraulische klep die voertuigen van circa 100 tot 120 ton kan dragen. En dat is wel heel bijzonder te noemen. De voertuigen rijden op de plaats van bestemming, via dezelfde ramp, weer van het ponton af. In Rotterdam, Amsterdam of Antwerpen… daar waar geschikte roro-plaatsen zijn.” Elektrisch/hydraulisch “Door dit nieuw ontwikkelde ponton zijn bepaalde problemen makkelijker aan te pakken. Zo zijn niet langer zware kranen nodig voor het hefwerk. De meeste kleppen op pontons voor zwaar roro-materiaal worden normaal met een kraan of zware heftruck gelegd.” “In het geval van ons ponton wordt de klep, zonder hulp van de wal, elektrisch/hydraulisch bediend. Door middel van een generator die in de machinekamer is ingebouwd. Ook staat er een Rechter houdt Elbe-verdieping tegen (foto HHM/Michael Lindner) Een tegenvaller voor de haven van Hamburg: de plannen voor de verdieping van de Elbe moeten worden herzien. Dat heeft het Hooggerechtshof beslist. (foto Daanen) De rechters keurden grote delen van de plannen goed, maar stelden ook tekortkomingen vast. Het gaat om de invloed van de verdieping op beschermde plantensoorten en om milieumaatregelen ter compensatie van de verdieping. Milieuorganisaties, die geprotesteerd hadden tegen de verdieping, zijn tevreden met de uitspraak. Concurrentiepositie De Hamburgse havengemeenschap vreest negatieve gevolgen voor de haven en eist dat er een actieprogramma komt. De Duitse bondsregering had er bij het gerechtshof op aangedrongen om snel een uitspraak te doen. Uwe Beckmeyer, maritiem coördinator van de bondsregering, noemt de verdieping van de Elbe zeer belangrijk voor de internationale concurrentiepositie van de haven. Door de Elbe-verdieping kunnen containerschepen met een diepgang tot 13,50 meter de haven van Hamburg in de toekomst getijdeonafhankelijk bereiken. Bij vloed kunnen schepen tot 14,50 meter diepgang tot in de haven komen. Door de verdieping kunnen de schepen elkaar ook beter passeren bij het in- en uitvaren van de haven. ADVERTENTIE nieuwe boegschroef van 320 pk in het ponton die moet zorgen voor extra manoeuvreerbaarheid.” Medio januari zou het ponton in gebruik worden genomen. Maar er waren nog wat hobbels te nemen. “We moesten nog wat laatste dingen regelen voor de juiste papieren en certificaten, voor zowel zee- als binnenvaart”, zegt Witjes. Wat is de meest krasse klus aan calamiteitenbestrijding geweest die Daanen ooit heeft moeten aannemen? “Een spectaculaire actie was toch wel de beruchte ebdeuren in de sluis van Heumen dicht te trekken met onze sleepboot Daan. In de sluis liep op dat moment zo’n 8 kilometer stroom en het was potdik van de mist in die bewuste nacht toen dat schip tegen de stuw van Grave was gevaren.” De Volkskrant kopte: “De man die in zijn eentje de sluis in Heumen dichtkreeg.” Dat staat natuurlijk wel mooi op het cv, zo’n geslaagde, nachtelijke actie. En het bedrijf kan vanaf nu nog beter toegerust voor de dag komen, met de laatste innovatie. Wat verwachten ze bij Daanen van het nieuwe ponton voor de toekomst? Het antwoord van Jan Witjes is eenvoudig logisch: “Hopelijk veel werk.” Hoe lang het gaat duren om de plannen aan te passen, is nog onduidelijk. In ieder geval kan de Elbe-verdieping, die twee jaar gaat duren en zo’n 600 miljoen euro kost, voorlopig niet van start gaan. ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl Golfbaan Uitgenodigd door een gewaarde relatie mag ik al enige jaren deelnemen aan een leuk toernooitje op een mooi gelegen golfbaan. Wandelen door het zeer groene gras met een klein en vervelend balletje, een goede borrel en een diner gekoppeld aan een goed doel. Laat thuis, overladen met een aantal onbekende visitekaartjes en de volgende dag een licht zeurende hoofdpijn. Alles voor de klant en het netwerk… Ook dit jaar valt de uitnodiging in de mailbox en ik bespeur onmiddellijk een lichte tegenzin. Zou dat te maken hebben met die Frits van vorig jaar? Een keurige meneer op het eerste gezicht, maar in werkelijkheid een pittbull van de ergste soort. Vijf lange uren mee samengespeeld en naaste tafelgenoot bij het diner. PENSIOENPRAAT Stefan Lans is als pensioenspecialist verbonden aan Koninklijke BLN-Schuttevaer. Hij schrijft deze rubriek op persoonlijke titel en behandelt in Pensioenpraat onderwerpen en voorvallen uit de praktijk waarmee ondernemers, werkgevers en werknemers hun voordeel mee kunnen doen. De voorbeelden behelzen geen adviezen, maar zijn illustratief. Voor informatie in specifieke situaties kan men het beste een persoonlijk gesprek aangaan met een pensioenadviseur. Daarna nog maanden achtervolgd door zijn vragen over woekerpensioenen, altijd met een vervelende ondertoon en achterdocht. Ik bel met de secretaresse die alles regelt. Ze lacht en vertelt dat Frits inmiddels heeft afgezegd. Goed nieuws en gerustgesteld schrijf ik in. Enige maanden later ben ik op de bewuste golfbaan. Het is augustus, het regent pijpenstelen, maar natuurlijk gaat het door. Koffie met gebak en een opbeurend woord van de directeur, die vertelt dat het later die dag nog wat harder gaat regenen, maar dat het de pret niet drukt. In alle rumoer hoor ik een vaag bekende stem en bij de kleedkamer wordt het waarheid: Frits doet tóch mee. Joviaal begroeten we elkaar; hij verontschuldigt zich onmiddellijk en lachend voor zijn eerder gedrag en ik zeg dat het niet zo erg was. En heel gezellig… we spelen ook dit jaar weer met elkaar. Halverwege de wedstrijd, alles is kleddernat en de eenden hebben de sloot verlaten, begint het. Eerst langzaam en nog pieperig, later harder en ongeremd: een klaagzang over Nederland Pensioenland. Over kosten, opbrengsten, witteboordencriminelen, provisies, zwarte zwanen, slechte politici, corruptie en ga zo maar door. Het regent nog harder en mijn natte hoofd besluit tot een zeurende hoofdpijn. Het spelletje verandert in een waterballet en mijn humeur en de score zijn diep onder water. Eindelijk is de laatste bal geslagen, we geven elkaar een hand en hij loopt mopperend weg. Later die avond, na een prachtig diner, spreekt hij mij aan. “U moet het allemaal niet persoonlijk opvatten, begrijpt u wel. Ik wil mijn geld terug en ik krijg het niet.” Ik knik begrijpend en wens hem een goede thuiskomst. Met de poedelprijs op zak kom ik thuis en ik besluit: ik doe nooit meer mee.

De Binnenvaartkrant