Views
2 years ago

2017-04

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Februari
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Gaat
  • Onze
  • Goed
  • Nieuwe

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 14 februari 2017 zeegaande sleepboot met zeer recente revisie ca. 20.8 (o.a. 22.6) x 6.7 x 2.3 m. Deutz 735 kWa ref.9055 zie ook Fikkers.nl TE KOOP Ex peilboot Bouwjaar 1968. Afm. 17.00x4.00x0.90 m Hoogte 3.60 m. Mercedes OM 355 220 pk. (onlangs gekeurd. Rapport aanwezig) Radar, bochtaanwijzer, 2 x marifoon, echolood, radio, noodbesturing van der Velden. Generatorset 8 KVA, omvormer 24 V/1200W, rondom allemaal aluramen met dubbele beglazing en screens, airconditioning, 2 roeren. Verder voorzien van keuken met electr. kookplaat (2 pits), boiler, toilet, zitruimte, grote stuurhut (3,50x3.00 m.) Gasolie 1600 L. Water: 300 L. CV Kabola door de hele boot. Groot achterdek. 7 accu’s. Vraagprijs € 47.500,-- ex BTW. Ponton (ook te gebruiken als afmeerponton) Bouwjaar 2013. 18.00x6.00x.0.20 m. 2 Spuds elk 6.00 m. met handlieren. Dikte 6 mm. Tekeningen aanwezig. Vraagprijs € 55.000,-- (ex BTW) Tel: 0653163480 E-mail: aquatrans@gijsdaanen.nl TONDIA B.V. vraagt voor het M.P.S. Rembrandt van Rijn 2DE KAPITEIN, STUURMAN (vrije tijds regeling in overleg en geen continue vaart) Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau €65.000- HOOGE DER A 36/37 GRONINGEN TEL 050-3111404 Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ruime ervaring • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Patrick van Hengst. Tel: 0612344067 of email: je CV naar patrickvanhengst@me.com In opdracht van Meester Louis Wouters, in zijn hoedanigheid van Curator van het faillissement van Armador Marine Services NV verkopen/veilen wij de motortankschepen “ARMADOR” en “ARMADOR II” en het tankponton “ARMAPONT” Motortankschip “ARMADOR” Type: Bunkerboot Afmetingen: L.: 34,99 m, Br.: 5,35 m, D.: ca.1,87 m, kruiplijn: 5,15 m. Laadvermogen: 192 ton. Inhoud laadtanks: 195 m3 Bouwjaar: Casco 1993 (Gus te Rus), afgebouwd te Speyer (D), Werft J.Braun. Voortstuwing: Hoofdmotor: Fabr. Cummins,type: NT-855M, 224 kW, Bwj: 1993. Keerkoppeling: Fabr. Masson, type NF3, Rat. 1/3.01. Boegschroef: Fabr. Ballegooy, type: stuurrooster, motor Fabr.Deutz, type: BFBM1013ER, 132 kW. Generator: Fabr. Hatz, type: 4M41, 32 KVA. Stuurwerk: Hydraulisch Fabr. v.d. Velde, 1 roer. Elektriciteit: 24/220/380 V Hydraulische kraan: Fabr. Ferrari, SWL 1450 kg. Ladingpomp: Fabr. Houttuin, elektr. aangedreven, type nr.:12784 – 20.112.68H03, met geijkte ladingmeter. Woning: ingericht als magazijn, met toilet en wastafel. Stuurhut: Vaste stalen stuurhut. Losslangen: Op een haspel aan dek, hydraulisch bedienbaar. Navigatieapp. In stuurhut, 2 x marifoon, roerstandaanwijzer, AIS. Ankerlier: VS: enkelschijfskettinglier, 1 anker, elektrisch aangedreven. Certificaten: ADN + CVO geldigheid verlopen op 30/09/2013. EG. Ijkcertificaat: geldigheid verlopen op 23/12/2015. Diktemeting: Casco 05/11/2008, aanwezig. Motortankschip “ARMADOR II” Type: BUNKERBOOT Afmetingen: L.: 38,72 m, Br.: 6,85 m, D.: 2,17 m, kruiplijn: 4,90 m. Bouwjaar: 1972 te Hamburg-Harburg bij Scheel & Jöhnk. Laadvermogen: 284 ton. Inhoud ladingtanks: 4 x gasolietanks inhoud tot. 266 m3 3 x smeerolietanks inhoud tot. 56 m3 1 x tank voor levering drinkwater: 10 m3 Voortstuwing: Hoofdmot: Fabr. Volvo Penta,type: D12-450, vermogen: 331 kW, Bwj: 2006 Keerkoppeling: Fabr. Twin Disc, model: SP211HP3 Hoofdmotor doet ook dienst om een hydraulische pomp aan te drijven. Generatoren: Fabr. Hatz, type: 2M41, 15 KVA. Fabr. MWM, buiten dienst (stuk) Stuurwerk: Hydraulisch, 1 roer. Elektriciteit: 24/220/380 V Bunkergiek: Hydraulisch: L: ca 18 m, SWL 0,4 ton Ladingpompen: Gasoliepomp: Fabr. Bornemann, type: W6Tzk90, m3/h=95, met geijkte ladingmeter. 2 x Smeeroliepomp: Fabr. Bornemann 27 m3/h, met geijkte ladingmeter. Woning: Dagverblijf met open keuken. Toilet, toegang via dek. Stuurhut: Vaste houten bovenbouw.. Losslangen: Op een haspel aan dek, hydraulisch bedienbaar. Navigatieapp. In stuurhut, radar, 2 x marifoon, roerstandaanwijzer, kompas, bochtaanwijzer, echolood, AIS. Ankerlier: VS: dubbelschijfskettinglier met 2 ankers, hydr. aangedreven. AS: enkelschijfsankerlier met 1 anker, handmatig bedienbaar. Verwarmingsketel voor smeerolie: Brander: Fabr.: Abic Nova Mark: Ketel: Fabr. SBS Combinet, cap. onbekend. Certificaten: ADN + CVO geldigheid verlopen op 03/03/2015 EEG. Ijkcertificaat nr. 200905-11-B geldigheid tot 30/06/2021. Diktemeting: Casco: 03/04/2009, aanwezig. Tankponton “ARMAPONT” Type: Ponton voor opslag gasolie Afmetingen: L.: ca. 12,72 m, Br.: ca. 3,79 m.. Laadvermogen: Ca. 37 ton. Ladingtanks: 4. Meer gegevens van deze ponton zijn niet gekend. De omschrijving wordt gegeven zonder verantwoordelijkheid voor eventuele vergissingen of onvolledigheden en zonder verantwoordelijkheid voor de feitelijke staat waarin de tankschepen en het tankponton zich bevinden. Deze staat is goed gekend door de Koper, met alle zichtbare en verborgen gebreken, zonder enige garantie door de Verkoper. De verkoop geschiedt onder de volgende voorwaarden: - met goedkeuring van de Curator en de Rechter-Commissaris en onder opschortende voorwaarde van homologatie door de Rechtbank van Koophandel te Antwerpen. -Eventuele tussentijdse verkoop door de Curator is mogelijk. -Levering voor vrij en onbelast. Ligplaats: Haven Antwerpen, Kaai 43 Info: Theo Moons, 24/7 bereikbaar. Tel.: +32 475 499448 of +31 611 370447. Biedingen aan: Theo Moons via e-mail: theomoons@skynet.be of theomoons49@gmail.com + fax: +32 11 422152 Bezichtiging: Zonder afspraak op 27/02 - 28/02 en 04/03/2017 van 13:00 h tot 17:00 h Afsluitdatum van de biedingen: 13/03/2017 om 19:00 h

De Binnenvaartkrant 15 14 februari 2017 Wiebe B. de Ringh legt wel en wee Wilhelminasluis in Andel vast op website Enige waaiersluis met ‘groene kolk’ DOOR JAN HOEK De eind 19e eeuw gebouwde Wilhelminasluis is gelegen in de 800 meter lange dam die de Maas en de Waal scheidt. De sluis, ook wel “Sluis Andel” of “Aelse Sluis” genoemd, is nog steeds in gebruik en in beheer bij Rijkswaterstaat. Het is de enige waaiersluis in ons land met een ‘groene kolk’, wat inhoudt dat de wanden van de sluiskolk met gras bekleed zijn. Dit door R.P.J. Tutein Nolthenius, oud-hoofdingenieur van Rijkswaterstaat, ontworpen Rijksmonument heeft een kolklengte van 110 meter en een invaarbreedte van 12,50 meter. De ontwerper koos voor sluisdeuren van het type waaiervlotdeur. Deze zijn dubbelkerend, waardoor de deuren zowel hoog Maaswater als hoog Waalwater keren. Wiebe B. de Ringh is bewoner van een van de woningen op het sluisterrein. De gepensioneerde hoofdonderwijzer is sinds 2006 eigenaar van de bijzonder lezenswaardige website Wilhelminasluis.nl, die boordevol wetenswaardigheden staat over de sluis (en de regio). Bij de beschrijving van het definitieve ontwerp van de Wilhelminasluis, staat ook informatie over de woningen: Voor de huisvesting van het bedienende personeel zijn op het sluisterrein vijf dienstwoningen gesticht, namelijk eene woning met verdieping voor den sluiswachter en twee woningblokken, elk voor twee sluisknechts. De woning voor den sluiswachter bevat tevens een Directielokaal, eene wachtplaats voor het dienstdoende personeel en een magazijn voor sluismaterieel. De woningen, opgetrokken uit metselwerk onder pannen, zijn gefundeerd op zandkisten. Website Een van die dienstwoningen is gekocht door Wiebe B. de Ringh. Hij is ruim zeventig jaar geleden geboren in het Friese terpdorpje Itens. Zijn vader was hoofd van de lagere school. Een promotie was de oorzaak dat het gezin naar Den Helder verhuisde. Op 23-jarige leeftijd verhuisde De Ringh naar Woudrichem om daar zelf een baan in het onderwijs te aanvaarden. In 1980 werd hij directeur van openbare basisscholen in Woudrichem en Almkerk. “Ik zocht na mijn pensionering een bijzonder huis aan het water en dat vond ik in 1995 in de voormalige woning van de sluiswachter aan de Wilhelminasluis. Ik kende de sluis wel, maar ben me gaandeweg meer gaan verdiepen in de geschiedenis ervan. Ik had op een gegeven moment zo veel materiaal verzameld dat ik in 2006 gestart ben met een website over de Wilhelminasluis.” “Het belang van de sluis is groot. Door het scheiden van de Waal en de Maas zouden schepen wel erg ver moeten omvaren. Dat moet nu ook wel, in verband met de lage drempeldiepte, maar je ziet bij hoger water direct het aantal schepen toenemen. Daarbij zitten er wat bedrijven langs de Afgedamde Wiebe B. de Ringh op ‘zijn’ sluis. (foto Jan Hoek) Maas en is dat water ook voor de recreatievaart van belang”, stelt De Ring, die ook wel opereert onder het pseudoniem Wietze de Ruijter. Koninklijk bezoek “De scheiding van de Maas en Waal, het project ‘Verlegging van de Maasmond’, was destijds een gebeurtenis van nationale betekenis. De afsluitdam in de Maas en de eveneens in die tijd gegraven Bergse Maas die het Maaswater afvoerde, maakte de Wilhelminasluis noodzakelijk. Hoe belangrijk de scheiding van de twee rivieren was, blijkt uit het feit dat voor de onthulling van een gedenksteen toenmalig koningin Wilhelmina naar Andel kwam. Het was niet de laatste koninklijke belangstelling, want in 1946 bezocht haar dochter prinses Juliana het gedenkteken en de sluis. Tenslotte bezoekt in 1998 ook nog prins Willem- Alexander de Wilhelminasluis. Hij werd rondgeleid door sluiswachter Bert Maas”, gaat De Ringh terug in de tijd. Enthousiast vertelt hij over ‘zijn’ sluis, soms somber (“Er zijn heel veel storingen en achterstallig onderhoud”), maar vooral positief. “Sluizen hebben meestal een betonnen of gemetselde kolk en sluisdeuren van hout of een moderne composiet. De Wilhelminasluis beschikt als enige in Nederland over een groene kolk, die er nu overigens afschuwelijk uitziet, en heeft deuren van staal. Deze combinatie maakt van de sluis bij Andel de enige in zijn soort in Europa.” De oude bewegingswerken van de sluis zijn nog aanwezig, al worden die na de mechanisatie in de jaren 90 niet meer gebruikt. Ook het rioolstelsel verkeert nog in de oorspronkelijke staat.” Al die authentieke onderdelen zorgen ervoor dat de woonomgeving van webmaster Wiebe B. de Ringh beslist niet zou misstaan in het Openluchtmuseum in Arnhem. Kinderziektes bij een 100-plusser DOOR JAN HOEK De tussen 1896 en 1904 gebouwde Wilhelminasluis bij Andel heeft met grote regelmaat te maken met storingen. Rijkswaterstaat weet ervan en werkt aan een definitieve oplossing. Wiebe B. de Ringh heeft een prima zicht op de meer dan honderd jaar oude sluis. Voor zijn website Wilhelminasluis.nl maakt hij dagelijks foto’s. “Vorig jaar waren er maar liefst 47 storingen en in de eerste drie weken van 2017 al vijf. De oude techniek is, met een paar muisklikken, aangepast aan de moderne tijd.” (foto Jan Hoek) Storingen “Dat er hout of een jerrycan tussen de deuren komt te zitten, kan natuurlijk gebeuren. Maar een regelmatig terugkerende storing in het computerprogramma waardoor het systeem het opgeeft, is volgens mij toch niet meer van deze tijd.” “Meestal duurt het een paar uur voordat de storing is opgelost, soms langer. Vroeger waren er vier man die de sluis bedienden door het draaien aan een slinger. Er was toen nooit storing. Het wordt tijd dat het onderhoud van de sluis een boost krijgt, want er is zichtbaar sprake van achterstallig onderhoud.” Dagboek Onder de kop ‘laatste nieuws’ houdt De Ringh op zijn website een dagboek bij. Hij schrijft over de eerste weken van dit jaar onder andere: 3 januari, Vanaf 14.50 uur problemen met de Maasdeuren. Monteur krijgt probleem niet opgelost. Om 17.30 uur arriveren duikers die na 20 minuten boven komen met de boosdoener: een jerrycan. 4 januari: Storing om 15.40 uur, twee uur later arriveerde een monteur van EPC, die het lukte de Maasdeuren binnen vijf minuten dicht te krijgen. De Patria die in de sluis lag te wachten, kon eindelijk verder. 17 januari: Deur H3, de oostelijke Maasdeur bleef open staan. RWS meldt een stremming i.v.m. herstelwerkzaamheden van 9,28 tot 11.45 uur. De Jamaica met grote bak er voor kon al die tijd geen kant op. Dezelfde dag vanaf 16.10 uur wederom problemen met de Maasdeur. 19 januari: Storing bij de Maasdeuren veroorzaakt door een stuk hout, keurig afgezaagd en naar alle waarschijnlijkheid afkomstig van de oude remmingpalen die een paar maanden daarvoor zijn vervangen. Duikers van Maksor Diving lossen probleem op. Kinderziektes Fidevs Akkaya, woordvoerster van Rijkswaterstaat kent de problemen. “Vorig jaar hebben er grote onderhoudswerkzaamheden plaatsgevonden aan de sluis, waaronder ook het plaatsen van een nieuw technisch systeem. Dit systeem heeft nog wat kinderziektes en daardoor heeft zich een aantal storingen voorgedaan, zowel vorig jaar als dit jaar.” “We werken momenteel aan het oplossen van deze problemen. Die zaten onder andere aan de schuiven en de eindschakelaars van de deuren. Ik wil benadrukken dat de Wilhelminasluis onze aandacht heeft. We werken er hard aan om deze kinderziektes zo snel mogelijk op te lossen, zodat de hinder voor de scheepvaart bij de Wilhelminasluis structureel opgelost wordt.”

Binnenvaartkrant