Views
1 year ago

2017-03

  • Text
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Schepen
  • Schip
  • Burmester
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Moeten
  • Jaar

De Binnenvaartkrant 2 31

De Binnenvaartkrant 2 31 januari 2017 Gezocht schipper voor indiensttreding op korte termijn, voor bevoorradingswerkzaamheden in de haven van Amsterdam e.o. Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de Wat vragen wij van u: • Enige ervaring als schipper • i.b.v. schippers papieren / radardiploma evt. ADN basis heeft voorkeur • werkdagen maandag/vrijdag en bereid om 1 x per 3 weken weekend/week dienst te lopen • i.b.v. eigen vervoer, geen mogelijkheden om door de weeks a.b. te blijven na werktijd Wat bieden wij u: • goede verdiensten en arbeidsvoorwaarden • vast dienstverband na gebruikelijke termijn volgens C.A.O. • gevarieerde werkzaamheden • cursussen worden vergoed door werkgever Heeft u interesse en/ of vragen? De Waterboot BV Postbus 2227, 1500 GE Zaandam | Tel: 06 53245778 | e-mail: wabo@chello.nl Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits www.fluvia.eu/jobs Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Sollicitaties eenvoudig via onze website! tanker shipping | tank storage | tanker brokers Holland Cruises is een Rederij die fi etsvaarvakanties verzorgt door Noord- en Zuid-Holland. Op de schepen Anna Maria Agnes en Angela Esmee hebben wij voor het seizoen 2017 meerdere vacatures voor de functie van: STUURMAN MATROOS/MOTORDRIJVER LICHTMATROOS Wij verwachten van jou: Goede communicatieve eigenschappen, kennis van de Duitse en/of Engelse taal. Bekend zijn met het onderhoud van schepen en de aan boord zijnde fi etsen. Wij bieden jou: Goede verdiensten, een Nederlands arbeidscontract, tijdens het vaarseizoen 2 weken op en 1 week af. Heb jij interesse en/of vragen? C.J. de Jonge, e-mail: dejongecj@hotmail.com TONDIA B.V. vraagt voor het M.P.S. Rembrandt van Rijn 2DE KAPITEIN, STUURMAN, MACHINIST (vrije tijds regeling in overleg en geen continue vaart) Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ruime ervaring • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Patrick van Hengst. Tel: 0612344067 of email: je CV naar patrickvanhengst@me.com

De Binnenvaartkrant 3 31 januari 2017 Onderzoek gaat ook over de gevolgen >> Vervolg van de voorpagina Rijkswaterstaat lijkt als eigenaar van de kapot gevaren stuw op voorhand het meest recht te hebben op dat geld. De VVD-Kamerleden vroegen hun partijgenoot of ze bereid is het incident te evalueren “opdat ingeval van een nieuw incident een draaiboek kan klaarliggen om ongevallen als deze zo snel mogelijk aan te pakken en op te lossen?” Schultz van Haegen wijst op een onafhankelijke evaluatie. Daarmee doelt ze niet op he werk van de Onderzoeksraad, maar een al eerder aangekondigd onderzoek door een extern bureau in opdracht van de betrokken veiligheidsregio’s en overheden. Ze verwacht aan het eind van het voorjaar de resultaten te ontvangen. De Onderzoeksraad voor Veiligheid start alsnog een onderzoek naar de aanvaring. Dat maakte de raad vorige week bekend. Op zo’n onderzoek was, onder andere uit de binnenvaart, aangedrongen. Er was kritiek dat de Onderzoeksraad (foto’s Noud van der Zee) zich afzijdig hield. De raad meldt echter dat in de voorbereiding op het besluit om al dan niet een onderzoek te starten, direct na de melding van de aanvaring al bij verschillende instanties informatie is opgevraagd over het ongeval. Het onderzoek richt zich niet alleen op de aanvaring zelf, maar ook op de manier waarop is omgegaan met de gevolgen. “Hiermee is de onafhankelijkheid van het onderzoek gewaarborgd en kunnen wij mogelijk op een aantal punten lering trekken uit het voorval”, reageerde Koninklijke BLN-Schuttevaer op de aankondiging. Voorzitter Roland Kortenhorst licht toe: “Dan weet je dat het objectief wordt opgepakt, ook omdat tevens wordt gekeken hoe met het ongeval is omgegaan.” Stremming voorbij De scheepvaart kan sinds maandag 23 januari weer uit de voeten op de Maas tussen Sambeek en Grave. Een dag later ging ook de keersluis in Heumen open en daarmee was de verbinding tussen Maas en Maas-Waalkanaal weer beschikbaar. Drieënhalve week lang was de Maas gestremd nadat de tanker Maria Valentine op 29 december de stuw in Grave aan stukken voer. Nu hoeven schepen niet meer om te varen. Dat is te danken aan de tijdelijke breuksteendam die Rijkswaterstaat achter het gat in de stuw heeft laten bouwen. Het waterpeil in het stuwpand is weer op niveau. Tegelijk met de realisatie van de tijdelijke dam is Rijkswaterstaat gestart met het definitieve herstel van de stuw. De beschadigde jukken worden vanaf de bovenstroomse zijde verwijderd. Nieuwe jukken zijn besteld. Verwacht wordt dat het werk ten minste een half jaar in beslag neemt. Twee binnenvaartsimulatoren voor Urk ROC Friese Poort beschikt op zijn school in Urk over twee nieuwe binnenvaartsimulatoren. Flevolands Commissaris van de Koning Leen Verbeek stelde de geavanceerde leermiddelen op 20 januari officieel in gebruik. Dat deed hij door op een van de simulatoren Rotterdam binnen te varen, waarbij hij veilig de Erasmusbrug wist te passeren. ROC Friese Poort biedt maritiem onderwijs aan in Urk en Sneek. In Sneek ligt de nadruk op maritiem-technische vakken en op Urk wordt nautisch onderwijs verzorgd. Deze locatie is de grootste visserijschool van Nederland. Om de studenten voor te bereiden op werk in de geavanceerde nautische en maritieme technische wereld, wordt gebruik gemaakt van hypermoderne leermiddelen. Zoals de nieuwe simulatoren, waarmee de situatie in de stuurhut levensecht wordt nagebootst. Legendarisch De binnenvaartsimulatoren zijn vernoemd naar twee legendarische Urker schepen: de Jelle Auke en de Hinte. De Jelle Auke is een duw-/ Commissaris van de Koning Leen Verbeek (rechts) en bestuursvoorzitter Micha van Akkeren van ROC Friese Poort bij een van de twee simulatoren. (foto: Evelienfotografie) Nieuwe ligplaatsen in Basel Het Havenbedrijf Basel heeft nieuwe ligplaatsen gerealiseerd in de havens Birsfelden en Muttenz. De maatregel is onderdeel van het Actieplan Binnenvaart om de zuidelijke havens beter bereikbaar te maken. De oevers in de beide havens dateren uit 1935 en zijn in de sleepboot, die dienst deed als één van de eerste ijsbrekers op het IJsselmeer. De Hinte was het eerste binnenvaartschip van Urk. Met de simulatoren kunnen studenten zich in een veilige, virtuele omgeving voorbereiden op de praktijk. Bedrijven kunnen medewerkers in een simulatieomgeving laten oefenen met nieuwe ontwikkelingen en regelgeving, binnen actuele en gewijzigde praktijksituaties in havens en op vaarwegen. Bij ROC Friese Poort zien ze de investering in de simulatoren als een loop der jaren door het intensieve scheepvaartverkeer beschadigd geraakt. Om verdere schade te voorkomen besloot het Haven bedrijf dertien meerpalen te plaatsen waar schepen kunnen aanleggen. Bemanningsleden kunnen op deze locaties voortaan veilig aan wal gaan. belangrijke stap voor het contractonderwijs. Want ook volwassenonderwijs maakt deel uit van de nautische opleidingen op Urk. Er wordt gedacht over een maritiem trainingscentrum waar bijvoorbeeld maritieme veiligheidscursussen gegeven kunnen worden. Groen dilemma Vroeger stond groen voor de natuur, toen werd het het milieu, daarna het klimaat en duurzaamheid en nu zijn we weer terug bij groen. Groen is echt een supermooie kleur (deze krant is de laatste om dat te ontkennen). Het is de kleur van chlorofyl, dat is Latijn voor bladgroen, een nogal ingewikkeld stofje dat onmisbaar is in de omzetting van (zon)licht in energie bij planten. Het staat daarmee aan de basis van alle beestjes en plantjes. Daar horen wij ook bij en het kan geen kwaad af en toe te bedenken dat het groen dat verantwoordelijk is voor vrijwel al het leven geen luxe is, maar noodzaak. We kunnen niet zonder. Vorige week hoorde ik Corien Wortmann op Radio 1 vertellen over de investeringen (beleggingen) van het pensioenfonds voor onderwijs en ambtenaren ABP. Corien zat tien jaar lang in het Europees Parlement, weliswaar namens het CDA, maar eigenlijk zat ze er voor de binnenvaart. (Vinden wij, toch?) Tegenwoordig is ze bestuursvoorzitter van genoemd pensioenfonds. Ze legde eerlijk het dilemma uit tussen financiële belangen en de goeie bedoelingen om te ‘vergroenen’. Stoppen met geld steken in fossie le brandstoffen is te simpel, want uiteindelijk moeten die 2,8 miljoen (semi-) ambtenaren straks wel een goed pensioen hebben. Maar de wil is er en er wordt belegd in Eneco, dat toch op zijn beurt weer geld steekt in windenergie. Wat een macht eigenlijk. Door de beleggingen te verleggen is de kinderarbeid verminderd, vertelde Corien, maar de tabaksindustrie blijft toch wel een lekker rendement opleve ren voor die 2,8 miljoen. Geen idee hoeveel van hen rookt (en minder kans heeft om de pensioen leeftijd te halen). In de binnenvaart wordt meten aan de pijp gezien als een vorm van vergroening. Dat is geen grapje. Het is gewoon veel eerlijker om tijdens het varen te meten hoeveel viezigheid er uit de uitlaat komt dan het alleen in een ideale testsituatie te meten. Vervolgens moet je er iets mee doen: langzamer varen? Dure investeringen doen in nabehandelingstechnieken? Het dilemma blijft: kies je voor meer rendement of kies je voor groen? Corien houdt het erop dat op de lange termijn die twee zaken samenkomen. Dat kan wel zo zijn, maar intussen moet je wel nog voor het einde van de maand je rekeningen betalen. Je staat niet alleen in dat dilemma. De eerste pennenstreek die Obama zette toen hij president werd in 2009 was tekenen voor een steunprogramma van 500.000.000.000 dollar voor de auto-industrie. En dat was een good guy. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

De Binnenvaartkrant