Views
2 years ago

2017-03

  • Text
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Schepen
  • Schip
  • Burmester
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Moeten
  • Jaar

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 31 januari 2017 uw adres voor een gesmeerde toekomst! ROTTERDAM Kampen Verweij Kampen BV www.bunkerstation.nl Millingen Bunkerstation Heijmen BV www.bunkerstationheijmen.nl Papendrecht & Werkendam Bunkerstation Papendrecht BV www.bunkerstationpapendrecht.nl Amsterdam & IJmuiden Oliehandel Anton van Megen BV www.antonvanmegen.nl Rotterdam SBH Heijmen BV www.sbhheijmen.nl Dinteloord & Moerdijk A.M. van der Kolk BV www.bsdintel.nl www.bunkerpartners.nl

De Binnenvaartkrant 15 31 januari 2017 Esnaad-schepen bevestigen reputatie Shipyard De Hoop Vlak voor Kerst vertrok de Esnaad 229 naar Abu Dhabi. Half januari legde de Esnaad 230 met succes de sea trials af. Het waren de laatste twee schepen uit een serie van tien Platform Supply Vessels die Shipyard De Hoop de afgelopen twee jaar leverde aan Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC). Internationaal heeft de werf zich met deze bijzondere schepen in de kij ker gespeeld. ‘Esnaad’ betekent ondersteuning. De Platform Supply Vessels (PSV’s) worden ingezet door de werkmaatschappij ESNAAD, een onderdeel van de ADNOC Group. De 70 meter lange alleskunners verrichten uiteenlopende werkzaamheden voor de offshore olie- en gasvelden van de Verenigde Arabische Emiraten. Ze zijn hoofdzakelijk bestemd voor bevoorrading, maar zijn ook geschikt voor stand-by diensten en brandbestrijding. One-stop-shop Shipyard De Hoop kreeg de opdracht na een openbare inschrijving. ADNOC oordeelde dat het Nederlandse bedrijf “het meest technisch geavanceerde ontwerp tegen concurrerende voorwaarden kon leveren”. De Hoop was verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw van de casco’s en de afbouw. “Dat is het voordeel van ons one-stop-shop-concept”, zegt CEO en eigenaar Patrick Janssens. De productie was verdeeld over de twee werven van De Hoop in Lobith en Foxhol. Om Aan Esnaad 229 leverden onder andere: beurten leverden de locaties een schip op. De schepen zijn 70,40 meter lang en 15,80 meter breed en op meerdere vlakken vernieuwend voor het beproefde PSV-ontwerp van De Hoop. “Het is een compact ontwerp. We zijn er trotst op dat we alle functionaliteiten en voorzieningen in die 70 x 16 meter hebben weten te realiseren. Normaal zijn vergelijkbare schepen 20 tot 30 procent langer.” De vaartuigen voldoen aan de zware operationele voorschriften en milieueisen voor het werken in de Arabische Golf. Ze kregen de hoogst mogelijke ERN-score van DNV (Environmental Regularity Number). Die bevestigt het optimale gebruik van alle voortstuwers en de minimale kans op (problemen door) een enkelvoudige storing. Windtunnel De dieselelektrische voortstuwing van het schip bestaat uit twee azimuth thrusters (2 x 1.250 kW) in het achterschip en drie boegschroeven (3 x 600 kW) voor. De rompvorm onder de waterlijn is geoptimaliseerd om de weerstand te verminderen. Daardoor is een operationele snelheid van 13 knopen mogelijk ondanks het bescheiden vermogen. “Het brandstofverbruik is zeer laag”, vertelt Janssens. “Daar is het schip ook op ontworpen. Niet alleen het onderwaterschip, maar ook boven de waterlijn. De luchtweerstand is veel lager dan op soortgelijke schepen. Daarvoor hebben we onder meer tests gedaan in een windtunnel. Die lage luchtweerstand is gunstig in de DP-modus. Tijdens dynamic positioning is de belasting van het boordnet aanzienlijk lager dan men in de offshore gewend is. De PSV gebruikt de DP-modus tijdens het laden en lossen bij booreilanden en productieplatforms om stationair op zijn locatie te blijven. Het schip heeft drie generatorsets van 1.600 kW per stuk. Die worden aangedreven door mediumspeed diesels en voorzien de voortstuwing en de overige verbruikers van stroom. Het hoge redundantieniveau garandeert dat het schip volledig operationeel blijft, zelfs als één volledige generatorset buiten werking is. Comfort voor bemanning Shipyard De Hoop heeft veel ervaring met luxe riviercruiseschepen. Die knowhow kwam ook nu van pas. Voor de accommodatie van de bemanning zijn de strenge eisen van Lloyd’s Rules for Crew Accommodation Comfort gehanteerd. Een tegenvaller was dat tijdens het traject enkele toeleveranciers failliet gingen. Desondanks heeft De Hoop dat kunnen opvangen. “Ondanks de financiele consequenties en het extra werk dat erbij kwam kijken. Dat zorgde helaas voor een rauw randje.” Maar de reacties van opdrachtgever ADNOC over de prestaties van de Esnaad-PSV’s zijn zeer positief. “De eerste schepen varen inmiddels al een jaar. En ze voldoen uitstekend om hun taken – en méér – uit te voeren.” Ook van andere offshore-bedrijven krijgt Janssens complimenten. Er is ook van diverse kanten interesse getoond voor dit ontwerp. De Hoop had al een goede reputatie in dit segment – die is met dit project alleen maar versterkt. Lees verder op pagina 17 >> Meters Voor de hoofd- en hulpmotoren leverde Mar-In Controls verschillende verbruiksmetersystemen op de hoofd- en hulpmotoren. Die meten en registreren de doorstroming en het verbruik van MGO (Marine Gas Oil) en MDO (Marine Diesel Oil). Mar-In Controls verzorgde ook de bunkermeter en doorstroommeters voor het meten en registreren van onder andere water en pekelwater. De instrumenten zijn verbonden met het geautomatiseerde systeem op de brug van het schip waar de doorstroom- en verbruiksgegevens per vloeistoftype worden aangegeven. Shipyard De Hoop Lobith BV Design en bouw compleet schip. Atlas Copco Internationaal B.V. Skid met 2 startluchtcompressoren, een luchtdroger en 2 drukvaten van 600 ltr, alles Lloyds gecertificeerd; een werkluchtcompressor met drukvat van 500 ltr, alles Lloyds gecertificeerd; 2x procesluchtcompressoren met 2 drogers, alles Lloyds gecertificeerd. Damen Marine Components 2 bottom wells geproduceerd en geleverd. DESMI B.V. Alle DESMI pompen: Fuel oil transfer GP51EFM-1U2B2; Smeerolie GP41EFM-1U2B2; Sludge GP51EFM-1U2B2; Koelwater ESL80-180/A12; Koelwater NSL150-265/A02; Bilge/ballast ESL50-180/A12 voorzien van aanzuigpomp B114N; Brandblus ESL40-180/A12 voorzien van aanzuigpomp B114N; Cargo freshwater NSL100-215/A02; Cargo drillwater NSL100-215/A02; Hotwater circulation DPV2/3B en Zeewater koel S80-70- 220N/D02. Engineered Pumps Holland BV MDO export pompen Delta type D2SV 135 met 75 kW motoren. Capaciteit 180 m3/hr bij 6 bar. Global Valve Center Afsluiters & Instrumentatie. Machine- en Lierenfabriek C. Kraaijeveld B.V. Ankerlier, tuggerlier, kaapstanders. Lloyd’s Register EMEA Classificatie. Mar-In Controls BV Diverse verbruiksmetersystemen t.b.v. Hoofd- en Hulpmotoren, bunkeringmeter en doorstroommeters voor het meten en registreren van water, pekelwater en mud. Minimax Brandbeveiliging B.V. Vaste brandblusinstallatie. DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL Global Valve Center is supplier of Valves and Actuators for maritime applications. With over 40 years of experience, our commercial awareness has established Global Valve Center as a reliable one-stop shop supplier with a large product range of Butterfly Valves, Ball Valves, Gate Valves, Globe Valves, Check Valves, Marine Valves and Actuators. Een behouden vaart! Zwaalweg 14, 2991 ZC Barendrecht, The Netherlands, info@globalvalvecenter.com, Tel : +31 (0)1 80 39 89 38 Wij feliciteren Abu Dhabi National Oil Company van harte met Esnaad 229 DAMEN MARINE COMPONENTS Foto Paul Verhallen-De Hoop Lobith DE BINNEN VAART KRANT

Binnenvaartkrant