Views
3 years ago

2017-03-Duurzaamheid I

  • Text
  • Schepen
  • Gaat
  • Varen
  • Binnenvaart
  • Steeds
  • Twee
  • Nieuwe
  • Duurzame
  • Gaan
  • Duurzaamheid

De Binnenvaartkrant 27

De Binnenvaartkrant 27 Duurzaamheid I 4 31 januari 2017 Met zonnepanelen aan boord draait het aggregaat minder Een lager brandstofverbruik en hierdoor een lagere CO 2 -uitstoot. Met zonnepanelen aan boord hoeft uw aggregaat minder, of zelfs helemaal niet meer te draaien. Het Nijmeegse Lerta Techniek van schipperszoon John Janssen is specialist op het gebied van solar techniek in de binnenvaart. Het hebben van voldoende ruimte voor zonnepanelen aan boord wordt steeds minder een probleem. Lerta levert inmiddels high power panelen (1046 x 1559 x 46 millimeter) met een piekvermogen van 345 W. Deze panelen leveren 30 procent meer energie per vierkante meter dan gangbare panelen. Dit betekent dat in de meest gunstige positie en instraling van de zon het paneel 345 Watt energie levert, in één uur is dat 0,345 kWh. Ook zijn er kleinere panelen (1060 x 540 x 3 millimeter) van slechts 3 millimeter dik met een vermogen van 100 W. Afhankelijk van de weersomstandigheden en de situatie aan boord blijken twee zonnepanelen meestal voldoende om het verbruik voor een weekend aan boord op te vangen. Een tafelmodelkoelkast verbruikt bijvoorbeeld 0,48 kWh per dag, een ankerlicht 24 uur laten branden kost 0,6 kWh. De zonnepanelen zijn vanwege de vuilafstotende en anti-reflecterende coating onderhoudsarm. Lerta Techniek installeert het zonnepanelensysteem kant-en-klaar in heel Nederland. Het systeem is later altijd uit te breiden met meer panelen. Bewustwording Naast zonnepanelen levert Lerta Techniek ook nog andere brandstofbesparende en uitstootverlagende oplossingen voor aan boord van binnenvaartschepen. Zoals drie-fasen-omvormersystemen die aangevuld met een dynamo een grote brandstofbesparing kunnen opleveren. Ook brengt Lerta Techniek bestaande installaties in kaart en installeert het compleet nieuwe installaties. “Verder plaatsen we steeds vaker PLC-systemen waarmee de klant de elektrische installatie niet alleen met het touchscreen in het stuurhuis kan bedienen, maar ook via een tablet”, vertelt Janssen. “Hiermee ligt het energieverbruik altijd onder handbereik. Dat zorgt voor bewustwording en daarmee voor het besparen van energie. Een voorbeeld hiervan vaart in Rotterdam. Op de bunkerboot SBH 1 van SBH Heijmen hebben wij de hele elektrische installatie vervangen en voorzien van PLCbesturing.” Ook installeert Lerta Techniek steeds vaker ledverlichting. “De prijzen hiervan zijn de laatste jaren fors gedaald en ze zijn inmiddels een betaalbaar alternatief voor de conventionele gloei- en fluorescentielampen.” Meer informatie over Lerta Techniek is te vinden op www.lerta.nl. Ook geeft John Janssen graag meer informatie: 0614 49 50 32 of info@lerta.nl. Lerta Techniek installeerde op het ms Metanoia zeven panelen van 300 Wp en twee van 200 Wp. Ook werd de tractiebatterij vervangen en een driefasen-omvormersysteem van 3 x 5.000 VA(W) toegepast. De accu is uitgerust met een monitoringsysteem dat de conditie van de accu meet. Ook werden onder meer zonnepanelen geplaatst op de zandzuiger Cilinka. Vlaanderen bouwt duurzame kanaaloever Langs het Zeekanaal Brussel- Schelde wordt op de grens tussen Grimbergen en Zemst een oeverbescherming uit kunststof damplanken gebouwd. Het is een duurzaam alternatief voor kanaaloevers uit stalen damplanken, vaak gecombineerd met een zware balk uit gewapend beton. Staal en beton zijn sterk en goedkoop maar ook zwaar. Dit brengt hoge transportkosten met zich mee. Bovendien komt bij de productie veel CO 2 vrij en zijn staal en beton op de lange termijn onderhoudsgevoelig. De kunststof damplanken wegen slechts een kwart en zijn daardoor goedkoper te vervoeren. Aangezien ze niet roesten, is er minder onderhoud nodig. De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts gaf 21 januari het startsein. Waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) investeert met de steun van de Vlaamse regering fors in het onderhoud en de vernieuwing van de waterwegeninfrastructuur: in 2016 werd hiervoor ruim 195 miljoen euro voorzien. In Grimbergen, op het zeekanaal Brussel-Schelde, werd zo de voorbije jaren een groot deel van de oeververdediging vernieuwd. Nu wordt hier op de rechteroever van het zeekanaal nog een strook van 100 meter aan toegevoegd op het grensgebied met de gemeente Zemst. Dit stuk bestaat straks uit de vernieuwende glasvezelversterkte kunststof damplanken. Het gaat om een nieuw product dat werd ontwikkeld door de Vlaamse aannemer Hye NV. Flynth: een accountant die verder gaat dan cijfers! Met zijn maritieme vestiging op Urk zit Flynth adviseurs en accountants in het visserijhart van Nederland. Maar Urk is meer dan visserij, veel Urker bedrijven leveren wereldwijd aan allerlei maritieme bedrijven. De Urker vestiging van ROC Friese Poort leidt jongeren op voor werk aan boord van diverse schepen, van Noordzeekotter tot binnenvaartschip. De adviseurs en accountants van Flynth zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling en exploitatie van de kotter van de toekomst: de MDV-1. Een project waarbij innovaties in de maritieme en visserijsector zijn verwerkt in een duurzame kotter. Het maatschappelijk verkeer eist nadrukkelijk dat een bedrijfsvoering geen blijvende gevolgen mag hebben voor het milieu. Het verbieden van oppervlaktewaterlozingen en het verbod op het varend ontgassen zijn voorbeelden van die maatschappelijke druk. Heeft u in beeld hoe u met die druk omgaat? Wat vinden uw klanten en verladers van uw bedrijfsvoering? Een uitdaging voor u als ondernemer, maar zeker ook een kans voor de continuïteit van uw bedrijf! Om in te spelen en antwoord te kunnen geven op bovenstaande vragen is het van belang dat uw administratie up-to-date is. In het huidige tijdperk van digitalisering is het mogelijk om online uw administratie en aangifte te verzorgen. Dit schept ruimte om met iedere ondernemer te spreken over de huidige stand van zaken en de toekomst. Het recente verleden is bijgewerkt en via een online dashboard direct zichtbaar. Kijk eens op onze website www.flynth.nl en neem gerust contact op voor een kennismaking met Réne Offenberg of Auke Hoefnagel, adviseurs binnen de maritieme sector. Dit kan via telefoonnummer 088 236 94 00 of urk@flynth.nl. “Ik wil een accountant die vérder gaat dan cijfers.” Uw doelstellingen en ambities realiseert u met Flynth. De adviseurs en accountants van Flynth helpen u graag met het realiseren van uw ambities en doelen. Dat doen we heel bewust met actuele cijfers waarmee u vooruit kunt kijken, met plaats- en tijdsonafhankelijke dienstverlening én met heldere prijzen. Een unieke aanpak die in deze dynamische tijd goed aansluit bij de wensen van ondernemers. Onze betrokkenheid maakt van Flynth veel méér dan een advies- en accountantsorganisatie. We zijn uw partner in succes. De adviseurs van Flynth vindt u o.a. in: Urk, Vlaak 4, 088 236 94 00, urk@flynth.nl of kijk voor meer informatie op www.flynth.nl I Ondernemen inspireert I

* exclusief bevestigingsmaterialen en montage De Binnenvaartkrant 26Duurzaamheid I 5 31 januari 2017 Blue Line Logistics partner van Antwerpen in duurzame mobiliteit Antwerpen gaat tien projecten ondersteunen die de mobiliteit in en rond de stad bevorderen. Blue Line Logistics is door een vakjury aangewezen als één van de projectpartners. De Belgische ondernemer Antoon Van Coillie is een dwarsdenker. Al jaren worden binnenschepen steeds groter, maar waarom eigenlijk? Met deze vraag in het achterhoofd zette Van Coillie in 2011 Blue Line Logistics op. Hij bracht twee kleine, stalen catamarans in de vaart: Zulu 1 en Zulu 2. De 50 meter lange en 6,60 meter brede schepen zijn wendbaar en stabiel. Ze vervoeren tot 300 ton aan pallets, big bags en rolcontainers op het dek. De schipper, die het enige bemanningslid is, bedient zelf de kraan aan boord. Flexibel overslaan De afgelopen jaren is de inzet van de Zulu’s geoptimaliseerd. De snelheid van lossen en laden is gestegen, de kosten voor het vervoer zijn gedaald. In Antwerpen vervoeren de catamarans bouwmateriaal naar diverse locaties in en rond de stad. Van Coillie onderhandelt momenteel met de stad over mogelijkheden om ook op andere, ad hoc-locaties te kunnen laden en lossen. “Aangezien onze schepen over eigen kraancapaciteit beschikken, hebben we geen overslaginfrastructuur nodig. Daar waar behoefte is, kunnen wij laden en lossen. We denken aan locaties rond het Eilandje en richting Albertkanaal.” Drank en afval Met de komst van flexibele overslaglocaties zou Blue Line Logistics in de regio Antwerpen nog veel meer bouwmateriaal kunnen vervoeren. In de Scheldestad is momenteel een nieuw ziekenhuis in aanbouw en staan diverse andere grote bouwprojecten op stapel. Naast bouwmateriaal mikt Van Coillie op andere goederengroepen. “Wij vervoeren huishoudelijk afval in opdracht van de Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij Kempen. Ook voor de stad Antwerpen willen we proeven met afvaltransport doen, waarbij containerschepen direct met een haakvrachtwagen (kraanwagen, red.) worden gelost en geladen. We gaan ook een overdekte versie van de Zulu bouwen om drank en andere producten die niet nat mogen worden te vervoeren.” De Zulu’s zijn actief op de as Antwerpen-Brussel-Charleroi en op de Kempense kanalen richting (foto Blue Line Logistics) Hasselt. “Momenteel evolueren we ook naar de regio Gent/Aalst en verder naar Rijsel. We hebben afspraken met een heleboel bedrijven in Oost-Vlaanderen die nu wakker worden.” Vorig jaar nam de Franse binnenvaartrederij CFT een aandeel van 25 procent in Blue Line Logistics. Met deze stap wil het bedrijf de activiteiten ook op internationaal vlak uitbreiden. Op basis van de ervaringen met de eerste Zulu’s heeft Blue Line Logistics plannen voor een verbeterde versie. Het bedrijf gaat de komende maanden prijzen opvragen voor de bouw van de schepen. “In de tweede helft van het jaar willen we er twee tot vier nieuwe schepen bij hebben.” Onbenutte kansen Van Coillie vindt overigens dat de binnenvaart als transportmodus nog steeds onvoldoende bekend is. “Als je op een Schuttevaercongres spreekt, weet iedereen waar je het over hebt. Verlaat je de vertrouwde binnenvaartkringen, dan merk je dat mensen binnenvaart niet kennen en de ontwikkelingen ook niet volgen.” “Zelfs in Nederland – nochtans het binnenvaartland bij uitstek – liggen veel onbenutte kansen. Ik zie bijvoorbeeld grote stromen bouwmaterialen tussen Maastricht en Breda volledig over de weg gaan, terwijl de vertreklocatie en plaats van bestemming aan het water liggen.” “Bedrijven geven vaak aan voor het wegvervoer te kiezen omdat ze just-in-time moeten werken. Dat kunnen wij met onze binnenschepen ook realiseren, tegen de prijs van het wegvervoer en met een veel kleinere carbon footprint. Ik zie dit argument dan ook meer als een bewijs dat de logistieke sector nog steeds zeer behoudend is: never change something that works.” Brandstof verbruik meetsystemen Technisch partner in scheepvaart en industrie Een complete set al vanaf € 775 * Voordelen van Mar-In Controls meters en meetsystemen: • Exacte meting van het verbruik, optioneel: verbruik per nautical miles • Robuuste en onderhoudsvrije meters • Magneet koppeling tussen opnemer en telwerk dus geen lekkage • Uitgevoerd met mechanisch telwerk, uit te breiden met elektronische teller DUURZAME SOLARTECHNIEKEN IN DE SCHEEPVAART • Uit te breiden met groot beeldscherm en temperatuur compensatie van Utrechtweg 8 -10 . 2921 LN Krimpen a/d IJssel . tel. 0180-51 71 51 info@mar-in-controls.com . www.mar-in-controls.com * exclusief bevestigingsmaterialen en montage Lerta Techniek Meloenstraat 18 6543ZG Nijmegen T 0614495032 E info@lerta.nl I www.lerta.nl Duurzame solartechnieken in de scheepvaart U heeft al een complete set vanaf € 775 * Vraag onze nieuwe folder aan voor meer informatie

Binnenvaartkrant