Views
1 year ago

2017-02

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Haven
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Miljoen
  • Onze
  • Gaan

De Binnenvaartkrant 6 17

De Binnenvaartkrant 6 17 januari 2017 FAMILIEBERICHTEN geboorte • verloving • huwelijk • overlijden • dankbetuiging • in memoriam Familiebericht plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl Kapitein / 2 e kapitein op koppelverband Joline. 2 weken op / 2 weken af Rijnpatent minimaal tot Mannheim AANKOMENDE EDITIES EDITIE 3 Duurzaamheid & Innovatie EDITIE 5 Open Scheepvaartdagen Antwerpen EDITIE 7 Cruise Gevraagd Info: 0653125892 / 0786816000 EDITIE 9 Maritime Industry Gemotiveerde ervaren Filipijnse bemanning Afdrachten en verzekeringen GEZOCHT: Matroos per 02- 01-2017 Werkgebied Haven Amsterdam e.o. Dagtijd en Te Koop gevraagd : Aggregaten, Scheepsmotoren etc. Ook conform wetgeving. Vanaf Euro 117,00 per dag, bereid om 1 x per 3 weken een loop en sloop motoren. weekend week dienst te lopen. Contante betaling en snelle lange periode. Barko UG Duisburg. Tel. +49-3222-1096-896. Of : + 31-1025-799-22 I.b.v. eigen vervoer. Contact mail wabo@chello.nl of 06-53245778 afwikkeling. E: vemodieselmotoren@live.nl T: 0031-6551 868 23 (tijdverschil + 7 uur) email: sales@barkocrewing.eu www.barkocrewing.eu Gezocht: Rondvaartschipper (m/v) i.b.v groot vaarbewijs, bekend in Amsterdam is pre. Meer Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van De Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! TK TELESCOPISCHE SPUDPALEN voor grote en kleine schepen ! Beste prijs kwaliteit verhouding ! Meestal op voorraad/snelle levering ! www.botermantechniek.nl Tel. 06 54 28 7373 informatie of solliciteren? Upstream Crew B.V. Kijk op www.blueboat.nl of HOLLAND SHIP CLEANING Uw betrouwbare bemiddeling neem contact op via: pz@blueboat.nl of bel 020-8204545 Scheepsruimen 500 BAR + verven Hydrojetten 2500 BAR Tel. 0617324458 voor Poolse bemanning. e: info@upstreamcrew.com t: 085-877 2324 Op zoek naar een prettige én voordelige leverancier voor Roemeense óf Filipijnse matrozen? Johnny Saija, 06-52 68 82 52 www.alfuru.com Gevraagd Matroos/Lichtmatroos voor duwboot Aquila , vaart Nl-Be , vrije tijd in overleg , loon CAO. Contact : 0654375484 , E-mail : ana.cornelis@gmail.com Adverteren in een thema of special? Neem contact op met 010-414 00 60 of sales@binnenvaartkrant.nl BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan : (licht) matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Gezocht : Schepen 600 ton tot 1000 ton met één ruim en strakke ijzeren vloer voor vast werk in België. Tel. +32 499 731 631 GEVRAAGD Echtpaar In bezit van: Rijnpatent tot Wesel, ADN basis vereist Vrije tijd in overleg TTK Shipping B.V. E: info@ttkshipping.nl . Tel: +31 613161836 KICKERS Kleine advertentie met een verzoek, een aanbod of een mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst direct op via onze website Voor seizoen 2017 is de Clair Gezocht Matrozen de Lune op zoek naar Op MTS : Relationship. schippers om samen met een 3 weken op 3 weken af. kok, fiets-vaar vakanties te Lux:cond. verzorgen in Frankrijk. Tel: 0031653924619 Interesse? Mail naar info@bikeandbargetravel.com Gezocht Kapitein of neem contact op met Op MTS: Relationship. Marco Pouw op 06-48265136 14 op 14 af Lux: cond. Tel: 0031653924619 Patent nodig? Woonachtig regio Utrecht GVB, patent tot Gevraagd op MS Taling Rheinau, radar. Stuurman/kapitein met T: 06-30408903 patent tot Mannheim, 14 op/14 af, evt. op aflosbasis. Gezocht st.man/matroos. ll/ Loon N.O.T.K., Zondag wordt matroos nl/b drogelading. niet gevaren. 10dgn / 4dgn. Reacties naar Tel. 06-54 95 76 45 ms.hendrika@vaart.net PILOT erfahrener Pensionist. Wir suchen für maximal 2 Fahrten pro Monat einen Piloten für die Strecke Lobith Kostheim. +43 664 35 78 447 • w.schweifer@shipcharter.info STORVIK WERKBROEKEN 65% POLYESTER / 35% KATOEN Afritsbare zakken Insteek voor kniestukken Drie dubbel gestikt! 5 stuks € 99,- ex. BTW Telefoon: 038 – 465 17 28 terwijn-zwolle@hetnet.nl • www.terwijn-zwolle.nl TE KOOP Ex peilboot Bouwjaar 1968. Afm. 17.00x4.00x0.90 m Hoogte 3.60 m. Mercedes OM 355 220 pk. (onlangs gekeurd. Rapport aanwezig) Radar, bochtaanwijzer, 2 x marifoon, echolood, radio, noodbesturing van der Velden. Generatorset 8 KVA, omvormer 24 V/1200W, rondom allemaal aluramen met dubbele beglazing en screens, airconditioning, 2 roeren. Verder voorzien van keuken met electr. kookplaat (2 pits), boiler, toilet, zitruimte, grote stuurhut (3,50x3.00 m.) Gasolie 1600 L. Water: 300 L. CV Kabola door de hele boot. Groot achterdek. 7 accu’s. Vraagprijs € 47.500,-- ex BTW. Ponton (ook te gebruiken als afmeerponton) Bouwjaar 2013. 18.00x6.00x.0.20 m. 2 Spuds elk 6.00 m. met handlieren. Dikte 6 mm. Tekeningen aanwezig. Vraagprijs € 55.000,-- (ex BTW) Tel: 0653163480 E-mail: aquatrans@gijsdaanen.nl GEVRAAGD VOOR MOTORTANKSCHIP Kapitein In het bezit van: Rijnpatent (minimaal tot Mannheim ), radarpatent, ADN-C certificaat heeft de voorkeur Stuurman Matroos In bezit van: Dienstboekje vaste vrije tijdsregeling 14/14 TTK Shipping B.V. E: info@ttkshipping.nl . Tel: +31 613161836 BUYCK TECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL U ZOEKT EEN KAPITEIN? INFORMEER NAAR DE ADVERTENTIE MOGELIJKHEDEN +31(0)10-414 00 60 SALES@BINNENVAARTKRANT.NL

De Binnenvaartkrant 7 17 januari 2017 INE rekent op goede voortzetting Vlaamse binnenvaartpromotie Inland Navigation Europe, de Europese lobbyorganisatie voor de binnenvaart, heeft kennisgenomen van het feit dat Promotie Binnenvaart Vlaanderen ophoudt te bestaan. INE-directeur Karin de Schepper twijfelt er niet aan dat de binnenvaartpromotie in Vlaanderen desondanks op een goede manier wordt voortgezet. Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV) was in 2000 een van de stichtende leden van INE. Sinds vorig jaar is de organisatie geen lid meer. Het lidmaatschap is overgenomen door het Vlaamse Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken (MOW). “Wij hebben steeds meer publieke spelers als lid”, aldus De Schepper, die het volste vertrouwen heeft dat ondanks het stopzetten van PBV de promotie voor de binnenvaart in Vlaanderen gewoon door blijft gaan. “Minister Weyts heeft altijd duidelijk gemaakt dat binnenvaart belangrijk is en blijft.” Minder lading over Mittellandkanaal Vorig jaar is het ladingvolume op het Mittellandkanaal gedaald naar ongeveer 10 miljoen ton. In 2015 werd er nog 11,2 miljoen ton vervoerd. De oorzaak is de kwakkelende overslag in de haven van Hamburg, die de gevolgen merkt van de economische sancties van de EU tegen Rusland. (foto WSA Uelzen) Martin van Dijk Anno 2017 heeft INE acht volwaardige leden en zes geassocieerde leden. De volwaardige Vlaamse leden zijn het ministerie van MOW en de vaarwegbeheerders: De Scheepvaart/Waterwegen en Zeekanaal. Voor Nederland is Koninklijke BLN-Schuttevaer volwaardig INElid. Met het aftreden van Martin van Dijk als bestuurslid verloor Koninklijke BLN-Schuttevaer begin dit jaar een gedreven belangenbehartiger voor de binnenvaart. Van Dijk heeft zich altijd sterk gemaakt voor internationale samenwerking in de binnenvaartsector en was ook vanaf het begin een voorstander van Europese krachtenbundeling rond binnenvaartpromotie. “Iemand met ongelofelijk veel kennis en een verbindende persoonlijkheid”, zegt De Schepper. Ze gaat er niet vanuit dat Martin van Dijk door zijn aftreden als bestuurslid van Koninklijke BLN- Schuttevaer en voor INE volledig uit beeld verdwijnt: “Ik denk dat Ondanks opheffen van PBV Overslag Moerdijk groeit flink A2B-online Container breidt ook dit jaar zijn shortsea-activiteiten op het Verenigd Koninkrijk uit. Het investeerde onlangs in een derde schip: de A2B Comfort. De overslag in de haven van Moerdijk is het afgelopen jaar met 5,4 procent gegroeid naar 17,5 miljoen ton. De werkgelegenheid steeg met 3 procent. Deze voorlopige cijfers maakte directeur Ferdinand van den Oever van Havenbedrijf Moerdijk vrijdag 13 januari bekend tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst. Shortsea “De groei in de overslag wordt met name gerealiseerd door het containersegment, door de uitbreiding van de shortsea-verbindingen, en door stabilisering van het natte bulksegment ten opzichte van de afgelopen jaren. Ook het aantal spoorverbindingen naar Milaan en Duisburg werd uitgebreid.” In 2016 ontving de vierde zeehaven van Nederland 1.900 zeeschepen, 131 meer dan vorig jaar, en 11.371 binnenvaartschepen, 397 meer dan vorig jaar. wij in de toekomst niet minder vaak contact met Martin zullen hebben.” Het Havenschap Moerdijk gaf 12,3 hectare grond uit en verwelkomde twaalf nieuwe bedrijven. “De leegstand is zelfs gedaald tot onder de 1 procent, een nieuw record”, aldus Van den Oever. Verzelfstandiging 2016 stond ook in het teken van een belangrijke gebeurtenis: in juli besloten provincie Noord-Brabant en de gemeente Moerdijk om de bedrijfsactiviteiten van het havenschap onder te brengen in het op Klein plusje voor Amsterdam In 2016 is de overslag in de Amsterdamse haven met 0,4 procent gestegen tot 78,8 miljoen. In 2015 was het 78,4 miljoen ton. Alle zeehavens samen in het Noordzeekanaalgebied, naast Amsterdam die van IJmuiden, Beverwijk en Zaanstad, kwamen op hetzelfde niveau uit als in 2015: 96,5 miljoen ton. Havenbedrijf Amsterdam maakte de – voorlopige – overslagcijfers 12 januari bekend. De definitieve cijfers komen over enkele weken. IJmuiden noteerde de grootste daling: 3,4 procent naar 16,8 miljoen ton. Ook in Zaanstad daalde de overslag, tot circa 200.000 ton (-33 procent). Beverwijk zag de overslag stijgen tot 700.000 ton (+133 procent). Stijging natte bulk De stijging in Amsterdam is met name veroorzaakt door een hogere overslag in natte bulkproducten: 5,8 procent, naa 45,3 miljoen ton. Benzine en diesel stegen zelfs met 7,5 procent tot 42,4 miljoen ton. RIS en NAIADES De voornaamste werkgebieden van INE zijn fysieke en digitale infrastructuur. 2016 was een overgangsjaar waarin de organisatie er hard aan gewerkt heeft om belangrijke thema’s op de Europese agenda te krijgen. Dit jaar wordt een nieuw voorstel gemaakt rond de Connecting Europe Facility (CEF), het Europese financieringsinstrument voor de TEN-infrastructuur. “Daar zullen we druk mee bezig zijn”, aldus De Schepper. “Verder wordt dit jaar de RIS-richtlijn herzien, en begin volgend jaar verwachten we een mid-term review van NAIADES II. Daar gaan we met de Europese Commissie over nadenken.” te richten Havenbedrijf Moerdijk NV. De haven wil hiermee zijn concurrentiepositie versterken. De verzelfstandiging was op 1 januari een feit. De provincie en de gemeente houden via het havenschap wel altijd een meerderheidsaandeel in het nieuwe Havenbedrijf. Koen Overtoom, CEO van Havenbedrijf Amsterdam zegt in een toelichting: “De overslag in olieproducten is opnieuw gestegen en dat verwachten we ook de komende jaren.” “Onze inzet blijft onverminderd gericht op het verder versterken van de positie van de Amsterdamse haven zodat wij favoriet blijven bij klanten en gebruikers. Daarnaast blijven we inzetten op diversificatie met circulaire industrie, offshore, grootschalige logistiek en maakindustrie.” Kolen verder gedaald Bij kolen daalde de overslag: met 7,5 procent. Dat was minder dan vorig jaar. De overslag kwam uit op 16,1 miljoen ton. Ook de overslag van agribulk liep terug: 14, naar 6,4 miljoen ton. De overige droge bulk, waaronder ertsen en meststoffen, steeg met 5 procent tot 8,4 miljoen ton. De overslag van containers bedroeg net als vorig jaar 600.000 ton (51.475 TEU). Roro, auto’s en overig stukgoed daalden in 2016 van 2,1 naar 1,9 miljoen ton.

De Binnenvaartkrant