Views
1 year ago

2017-02

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Haven
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Miljoen
  • Onze
  • Gaan

De Binnenvaartkrant 4 17

De Binnenvaartkrant 4 17 januari 2017 Gevraagd voor koppelverband Quinto Tweede schipper i.b.v. Groot vaarbewijs Radardiploma ADN Basis Rijnpatent tot Mannheim Quinto@msquinto.nl 0651393197 Reacties naar: Het luxe riviercruiseschip M.P.S. ANTONIO BELLUCCI vraagt enthousiaste en gemotiveerde collega’s 1STE KAPITEIN, 2DE KAPITEIN, MACHINIST Vrije tijds regeling in overleg. Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau. Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ruime ervaring • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief • Beheersing van de Duitse taal • Bij de betreffende functie behoren een Rijnpatent / Radarpatent (patent op de Donau tot Budapest is een pre) Wij bieden Vrije tijd 14 op 14 af Kost vrij Reizen vrij Loon n.o.t.k. Luit@msquinto.nl 0653241071 Wij bieden: Een Zwitsers contract met goede voorwaarden en een uitstekend salaris. Meer dan 35 jaar uw duwbakkenspecialist. Biedt te koop, te huur of te vercharteren aan: DUWBAKKEN met luiken 1 stks 110,00 x 11,40 x 4,30 mtr. – 4650 ton, bj. 1992 1 stks 103,00 x 11,40 x 4,00 mtr. – 3850 ton, bj. 1973 1 stks 76.50 x 11,40 x 4,30 mtr. – 3550 ton, bj. 2003 5 stks 76.50 x 11,40 x 4,00 mtr. – 2780 ton, bj. 1973/’80 4 stks 76,50 x 11,40 x 4,00 mtr. – 2750 ton, bj. 1982 1 stks 88,50 x 11,40 x 4,00 mtr. container bak bj 2008. TE HUUR Standaard duwbak + container duwbakken. Nieuwbouw 88 mtr. duwbak, 88 x 11,45 x 4,3 mtr., 3500 ton, in Polen gebouwd. INTERESSANTE AANBIEDING: Nieuwbouw duwbak: 110 x 11,40 x 4,30 mtr., met verf en certificaat; geleverd te NL. OOK NIEUWBOUW DUWBAKKEN OF PONTONS IN DIVERSE MATEN Tevens te koop GEVRAAGD: Duwbakken 76.50/90/110 mtr. alle leeftijden. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Patrick van Hengst. Tel: 0612344067 of email: je CV naar patrickvanhengst@me.com T: 010-2847848 / F: 010-2847839 . sales@kamar.nl . www.kamar.nl Voor de eigen vloot (mineraal & chemie) zijn wij op zoek naar enthousiaste: (Licht)matrozen In het bezit van een geldig dienstboekje en bezig met binnenvaart gerelateerde opleiding. Aan boord van onze schepen wordt gewerkt TE WEINIG RUIMTE? Om jezelf te ontwikkelen en te ontplooien. onder Luxemburgse arbeidsvoorwaarden zoals een uitstekende vrijetijdsregeling op basis van 25 weken varen en 27 weken vrij per jaar. INTERSTREAM BARGING, ÉÉN VAN DE GROOTSTE BINNENVAARTBEVRACHTERS IN EUROPA MET KANTOREN IN GEERTRUIDENBERG, DUISBURG, MANNHEIM, HAMBURG EN LUXEMBURG, VERVOERT VOOR HAAR OPDRACHTGEVERS IN DE PETROCHEMISCHE INDUSTRIE VLOEIBARE CHEMICALIËN, MINERALE OLIËN, EETBARE OLIËN EN VETTEN OVER DE EUROPESE BINNENWATEREN. MET 250 GOED GETRAINDE EN GEMOTIVEERDE MEDEWERKERS EN EEN GEAVANCEERDE, VOORNAMELIJK DUBBELWANDIGE VLOOT VAN MEER DAN 150 SCHEPEN BEANTWOORDT INTERSTREAM VOLLEDIG AAN DE HOGE STANDAARDEN VAN HAAR OPDRACHT- GEVERS OP HET GEBIED VAN VEILIGHEID, MILIEU EN KWALITEIT. Durf je de verantwoordelijkheid en de uitdaging aan, wil je graag verder groeien, studeren en bovenal een goed salaris? Neem dan telefonisch contact op met de afdeling crewing (tel.nr. +352 2786 1335). Of mail je brief met CV naar crewing@interstreambarging.lu www.interstreambarging.com

De Binnenvaartkrant 5 17 januari 2017 Erik de Neef: Havenman namens alle roeiers Erik de Neef is maandag 9 januari gehuldigd als Havenman van het Jaar 2016. De voorzitter van de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht geldt als de drijvende kracht achter de succesvolle ontwikkeling die de KRVE de laatste jaren doormaakt. De Neef is de 36e Havenman sinds de start van de verkiezing in 1981. Hij droeg de titel op aan alle 300 aangesloten roeiers. Schepen vast- en losmaken in de Rotterdamse is al meer dan een eeuw de kernactiviteit van de roeiers. Onder leiding van De Neef, zelf ook nog steeds roeier, verbreedde de vereniging van zelfstandige ondernemers haar horizon en markt. Met twee eigen werven, een productiehal en consultancy in binnen- en buitenland innoveerde de KRVE. De roeiers zetten ook eigen uitvindingen in de markt – en met succes. Het meest tot de verbeelding sprekende product is ShoreTension. Dit apparaat dempt de krachten Erik de Neef (rechts) toost met Frank de Kruif. op trossen, waardoor schepen ook bij harde wind en hoge golfslag veilig aan de kade blijven liggen. Het is volledig door de KRVE zelf bedacht, ontworpen en wordt ook door de vereniging zelf geproduceerd. Wereldwijd is er veel interesse voor ShoreTension. Dit jaar wordt het honderdste exemplaar verkocht. Investeren “Behalve van technische innovatie heeft Erik de Neef zich altijd een voorstander van sociale vernieuwing getoond”, zei voorzitter Frank de Kruif van de Stichting Havenman/vrouw van het Jaar in zijn huldigingsspeech aan boord van de Smaragd 1. “Hij overtuigde de 300 leden van de KRVE ervan om vanuit het eigen beroepspensioenfonds te investeren in de toekomst van de onderneming. De roeiers zo ver te krijgen dat ze met eigen geld risicovol investeren in nieuwe, onzekere activiteiten, daar moet je overtuigingskracht voor bezitten.” Slimme haven Traditiegetrouw was een groot aantal oud-Havenmannen aanwezig bij de huldiging, net als Havenwethouder Adriaan Visser. In zijn dankwoord zei de 45-jarige De Neef trots te zijn om als ‘Havenman nummer 36’ te zijn uitgeroepen. Hij wil die eretitel inzetten om de haven nog beter te positioneren. De KRVE zal aan de innovatie in de Rotterdamse haven actief bijdragen. “Jarenlang bezaten de roeiers een schat aan ongebruikte expertise. Nu zetten we niet alleen onze stad en haven wereldwijd op de kaart, maar maken we ook werk van de transitie naar slimme haven.” Geen geld voor Vaarweg naar Drachten >> Vervolg van de voorpagina Aanpak van het gehele kanaal verschaft Drachten extra bereikbaarheidsvoordelen, maar deze wegen niet op tegen de extra investeringskosten van 22,3 miljoen euro, adviseert Panteia. Voor Friesland als geheel lijkt dit dus geen rendabele investering. Teleurgesteld Verbetering van de Vaarweg naar Drachten zelf zou wél rendabel zijn. Toch ziet het provinciebestuur daarvan af. Tot verbazing van de gemeente Smallingerland, waar Dracht deel van uitmaakt. “We zijn zeker teleurgesteld”, zei wethouder Van der Leck tegen Omroep Fryslân. “De vaarweg is van wezenlijk belang voor Drachten en de werkgelegenheid. Er zijn twaalf watergebonden bedrijven CBRB geeft uitleg over nieuwe Arbeidstijdenrichtlijn De Europese richtlijn 2014/112/ EU bepaalt de registratie van arbeidstijden in de binnenvaart. Op 1 januari is de richtlijn ingevoerd in de Nederlandse wetgeving. De richtlijn is specifiek opgesteld voor de binnenvaart en schrijft voor dat registratie van de arbeidstijd van bemanningsleden in loondienst wettelijk verplicht is. De arbeidstijd is al sinds 2003 beperkt tot maximaal gemiddeld 48 uur per week, berekend over een periode van twaalf maanden. Bemanningsleden moeten van hun werkgever een kopie van hun actief met tweeduizend arbeidsplaatsen. Klasse 4-schepen worden niet meer gebouwd en nieuwe schepen zullen de haven niet meer kunnen bereiken en dan staan de duizenden banen op de tocht. Dat is een enorme aderlating.” De provinciale vaarwegen in Friesland zijn niet groot genoeg voor binnenvaartschepen van klasse Va. Er wordt weliswaar gewerkt met ontheffingen, maar dat is ontoereikend, geven de onderzoekers van Panteia aan. “De vaarwegbeperkingen vormen daarmee een bottleneck in de ontwikkeling van de Friese havens en op de bijbehorende bedrijventerreinen, wat kan leiden tot een shift van 135.000 ton naar de weg. Het grootste deel daarvan, 104.000 ton, komt ten laste van de haven van Drachten.” Voor de Provinciale Staten staat arbeidstijdenoverzicht ontvangen en ermee akkoord gaan als de opgave correct is. Deze kopie mag op papier of digitaal worden verstrekt. Elke werkgever mag zijn eigen systeem hanteren; wel gelden er minimumvereisten. Alleen het oostelijk deel van het Van Harinxmakanaal komt in aanmerking voor opwaardering. het collegevoorstel voor investeringen in de Friese vaarwegen op 29 maart op de agenda. Later dit jaar beslissen ze of de 12 miljoen Werkroosters Wat betekent de richtlijn voor werkgevers in de binnenvaart? Daarover houdt het CBRB op 15 februari een themabijeenkomst in Rotterdam. De nieuwe richtlijn vertaalt de Europese norm naar de specifieke omstandigheden in de binnenvaart, zoals de gebruikte werkroosters. De richtlijn is gebaseerd op een overeenkomst tussen de sociale partners op Europees niveau (EBU, ESO en ETF). De overeenkomst bevat specifieke bepalingen voor de binnenvaart in de EU. Op een aantal punten is een bijzondere invulling gegeven, rekening houdend met de aard van het werk in de binnenvaart. Zoals seizoensarbeid in de passagiersvaart, registratie van de arbeidstijd en rusttijd. Tijdens de themabijeenkomst geven deskundigen van het CBRB euro die voor het Van Harinxmakanaal beschikbaar is, daadwerkelijk naar het traject Leeuwarden- Fonejacht gaat. en van het ministerie van Infrastructuur en Milieu uitleg over de verplichtingen die werkgevers voortaan hebben. Uiteraard is er ook uitgebreid de tijd om vragen te stellen. De CBRB Themabijeenkomst Arbeidstijdenrichtlijn begint om 10.00 uur en vindt plaats in Novotel Rotterdam Brainpark (adres: K.P. van der Mandelelaan 150, 3062 MB Rotterdam). Deelname is voor CBRB-leden gratis. Niet-leden betalen 50 euro (excl. BTW). Aanmelden kan via www.cbrb.nl/arbeidstijd. Panteia heeft ook gekeken naar de bereikbaarheid van Leeuwarden met containerschepen. De onderzoekers doen de suggestie om de MCS-terminal in de Friese hoofdstad te verplaatsen, “zodat de scheepvaart daar naartoe geen hinder meer ondervindt van de spoorbrug in het Van Harinxmakanaal. Vanuit het oogpunt van de nautische bereikbaarheid lijkt dit een goedkopere oplossing dan de kosten van vervanging van de brug zelf”. Voor nieuwe containerterminals in de provincie ziet Panteia in feite geen ruimte. Daar is het lading potentieel te beperkt voor. “Wel lijkt de opzet van een ‘fly-by’ terminal langs het Prinses Margietkanaal kansrijk. Relatief lage investeringskosten worden dan gecombineerd met goede bereikbaarheid; passerende containerschepen hoeven niet om te varen.” Het gaat echter om beperkte volumes die op die manier wel op een commercieel haalbare manier zouden kunnen worden verwerkt. Register Holland: elf inspecteurs In de vorige editie stond een artikel over het Certificaat van Onderzoek, dat voor veel meer vaartuigen verplicht wordt dan menigeen denkt. De overgangsregeling uit de Binnenvaartwet loopt namelijk af op 30 december 2018. Er wordt een stormloop voorzien op de expertisebureaus. In het artikel werd vermeld dat bij Register Holland vier geaccrediteerde inspecteurs werkzaam zijn. Dat klopt niet: het zijn er elf.

De Binnenvaartkrant