Views
2 years ago

2017-02

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Haven
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Miljoen
  • Onze
  • Gaan

De Binnenvaartkrant 2 17

De Binnenvaartkrant 2 17 januari 2017 Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits www.fluvia.eu/jobs Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Sollicitaties eenvoudig via onze website! tanker shipping | tank storage | tanker brokers Gezocht: schippersechtpaar Samen varen? Dan is dit uw kans! Functieomschrijving Voor een gemoderniseerde Kempenaar zijn wij op zoek naar een echtpaar die zelfstandig kan varen. Aan boord zijn jullie verantwoordelijk voor alle aspecten zoals het varen, containers plannen, laden en lossen maar ook verantwoordelijk voor het onderhoud. Het vaarschema betreft maandag tot en met vrijdag. Vaargebied is hoofdzakelijk van Budel naar Tilburg. Vereisten • Groot Vaarbewijs; • Marifoon Certificaat; • Radar; • ADN; • Container ervaring is een pré. Wij bieden Een mooie uitdaging waarin ook de mogelijkheid bestaat om eigenaar of mede-eigenaar te worden. Wil je meer informatie over deze kans neem dan contact op met Kitty van Vroenhoven, 085-4840292 of solliciteer direct via werving@swetsgroup.nl Kompetenz in der Binnenschifffahrt BILDUNG | BERATUNG | BETREUUNG Arbeits- und Gesundheitsschutz Ausbilderkurse Existenzgründerkurse Gefahrgutkurse ADN und GbV etc. Hafennummer 3616 | Vinckeweg 15 | D – 47119 Duisburg Fon +49 203 - 570 365 90 - 0 | Fax +49 203 - 570 365 90 - 13 | E-Mail barth@akademie-barth.de www.akademie-barth.de Große Patent und Behördenpatent etc. Matrose-Motorenwart Inhouse-Kurse und vieles mehr … TONDIA B.V. vraagt voor het M.P.S. Rembrandt van Rijn 2DE KAPITEIN, STUURMAN, MACHINIST (vrije tijds regeling in overleg en geen continue vaart) Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ruime ervaring • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Patrick van Hengst. Tel: 0612344067 of email: je CV naar patrickvanhengst@me.com Gezocht schipper voor indiensttreding op korte termijn, voor bevoorradingswerkzaamheden in de haven van Amsterdam e.o. Wat vragen wij van u: • Enige ervaring als schipper • i.b.v. schippers papieren / radardiploma evt. ADN basis heeft voorkeur • werkdagen maandag/vrijdag en bereid om 1 x per 3 weken weekend/week dienst te lopen • i.b.v. eigen vervoer, geen mogelijkheden om door de weeks a.b. te blijven na werktijd Wat bieden wij u: • goede verdiensten en arbeidsvoorwaarden • vast dienstverband na gebruikelijke termijn volgens C.A.O. • gevarieerde werkzaamheden • cursussen worden vergoed door werkgever Heeft u interesse en/ of vragen? De Waterboot BV Postbus 2227, 1500 GE Zaandam | Tel: 06 53245778 | e-mail: wabo@chello.nl

De Binnenvaartkrant 3 17 januari 2017 Brug over het IJ komt er Amsterdam kiest toch voor een voetgangers- en fietsersbrug over het IJ. Het college van B en W wil stadsdeel Noord zo beter verbinden met de rest van de hoofdstad. Op korte termijn gaan er ook meer veerboten varen op de route. Aan de centrumkant komt de nieuwe brug aan op het Java-eiland. Er zijn ook nog plannen voor een tweede, westelijker gelegen, brug over het IJ. Die zou vanaf het Stenen Hoofd moeten komen. Daarover is echter nog geen beslissing gevallen. Het Amsterdamse college heeft wel besloten tot de bouw van een langzaamverkeerbrug over het Noordhollandsch Kanaal. Die zou vlak bij de Willem I-sluis moeten komen. 4-laags containervaart Van diverse kanten is geprobeerd de bruggen over het IJ tegen te houden. Onder meer de havenwerkgeversverenignig ORAM, Havenbedrijf Amsterdam en Koninklijke BLN-Schuttevaer wezen op het belang van de scheepvaart over het IJ. Dat belang erkent het Amsterdamse stadsbestuur. Dat schrijft: “Het college koestert de Amsterdamse haven en wil zowel de veiligheid op het water als economische toegevoegde waarde van de scheepvaart voor de regio borgen.” Er is nog geen beslissing genomen over de doorvaarhoogte van de nieuwe brug. Die wordt pas vastgesteld in het definitieve besluit en het ontwerp. ORAM en Koninklijke BLN-Schuttevaer gaven in november aan dat minimaal 4-laags containervaart mogelijk moet blijven en dan rekeninghoudend met highcubes; dus minstens een doorvaarthoogte van 12,50 meter. Nu start het inspraaktraject. Het college verwacht nog vóór de zomer een definitief voorkeursbesluit te hebben. Dat wordt dan behandeld in de gemeenteraad. Mogelijk starten al in de tweede helft van dit jaar de voorbereidingen voor de bouw van de brug. Weer Kamervragen over hoge boetes Lutz Jacobi wil van minister Schultz van Haegen weten waarom de boetes voor overtreding van de bemannings- en arbeidstijdenwetgeving nog steeds zo hoog zijn. De PvdA-politica heeft daarover Kamervragen gesteld nadat de ASV eind vorig jaar wederom aan de bel trok over dit onderwerp. Jacobi vraagt aan de minister van Infrastructuur & Milieu: “Op welke wijze geeft u uitvoering aan de motie Van Helvert/Jacobi (31 409, 119) waarin de regering wordt verzocht om rondom de bemannings- en arbeidstijdenregels een instructie te geven aan de ILT om zogenaamd ‘anticiperend te gaan handhaven’ en in overleg met de branche de regels te evalueren?” Volgens de ASV heeft Schultz helemaal niets met die motie gedaan. De ASV heeft in december een klacht ingediend bij de Inspectie Leefomgeving en Transport tegen de “exorbitant hoge boetes in de binnenvaart” en de binnenvaartwoordvoerders in de Tweede Kamer benaderd. Op de eerste plaats Martijn van Helvert (CDA) en Lutz Jacobi (PvdA), omdat zij in mei vorig jaar die motie indienden om de handhaving te versoepelen. Privé-inkomen Het gaat om onderbemand varen. Al in juni 2015, het jaar waarin de nieuwe boetebedragen van kracht werden, heeft de ASV tegen de hoge boetes geprotesteerd, “omdat de boetes in de meeste gevallen niet in verhouding staan tot het eventuele economische voordeel wat een schipper zou hebben door het begaan van de overtreding.” “De ILT wordt geacht te weten hoe de situatie is in de binnenvaart en ACM ziet geen kwaad in Werkzekerheidsakkoord De Autoriteit Consument en Markt ziet op dit moment geen risico’s voor de concurrentie bij het ‘Werkzekerheidsakkoord Containersector Rotterdam’. Het doel van het vorig jaar gesloten akkoord is gedwongen ontslagen te voorkomen. Daarvoor vreesden de vakbonden als gevolg van de automatisering op de containerterminals op Maasvlakte 2. Het akkoord kwam vorig jaar zomer tot stand na stakingsacties door havenwerkers. De ondertekening was op 10 oktober. De ondertekenaars hadden de ACM gevraagd om goedkeuring. De concurrentiewaakhond stelt: “De maatregelen in het Werkzekerheidsakkoord zijn onvoldoende uitgewerkt om een zorgvuldige toetsing aan de Mededingingswet mogelijk te maken. De ACM ziet echter, zo lang de tijdelijke maatregelen in lijn met doel van het Werkzekerheidsakkoord worden uitgewerkt, geen reden om op te treden.” Het Werkzekerheidsakkoord bevat een aantal tijdelijke maatregelen, zoals het in- of uitlenen van werknemers en uitbreiding van een regeling voor oudere werknemers: de Senioren Haven Fitregeling. “Er staan inmiddels nieuwe, sterk geautomatiseerde containerterminals op de Maasvlakte 2”, schrijft de ACM over de achtergrond van het akkoord. “Deze zullen waarschijnlijk leiden tot verlies aan werkgelegenheid ten opzichte van de ‘oude’ containerterminals.” Lutz Jacobi wil weten waarom ILT streng blijft optreden. “Drie containerterminals, drie logistieke dienstverleners, de vakbonden en het Havenbedrijf Rotterdam hebben afspraken gemaakt over tijdelijke maatregelen die gedwongen ontslagen in de containersector zoveel mogelijk moeten beperken.” Op de korrel De ACM heeft de sector havens & transport al een poosje op de korrel. Vorig jaar ontstond commotie toen uit onderzoek bleek dat 30 zou kunnen weten dat we hier te maken hebben met een reeds gedurende vele jaren economisch slechte tijd. De ASV rekent de ILT zwaar aan dat men moet weten hoe enorm grote impact opgelegde boete van vele duizenden euro’s heeft op het privé inkomen ingeval men te maken heeft met een V.O.F. of een eenmanszaak.” Dan gaat het bedrag van de boete rechtstreeks van het nettoinkomen af. Convenanten Jacobi wil ook weten of het waar is dat de boetes tot stand zijn gekomen na overleg tussen ILT en een aantal binnenvaartbedrijven, maar dat de bonden hierbij niet zijn betrokken. En of de Inspectie met een aantal rederijen convenanten heeft afgesloten, waarin onder meer is afgesproken dat zij niet steeksproefsgewijs gecontroleerd zullen worden? De PvdA-woordvoerster vraagt de minister om alsnog samen met de binnenvaartorganisaties en de ILT “naar de hoogte en proportionaliteit van de boetes te kijken”. procent van de bedrijven uit de Rotterdamse haven de Mededingingswet zou overtreden. Volgens de ACM overigens vooral door onwetendheid. Die vindt dan ook dt de kennis over en de naleving van concurrentieregels omhoog moeten. Maatschappelijk De aandacht zou er toe leiden dat bedrijven voorzichtig zijn om nieuwe samenwerkingsverbanden aan te gaan, aldus de ACM. Die nodigde de sector uit met voorbeelden te komen. Het Werkzekerheidsakkoord is het eerste onderwerp dat Havenbedrijf Rotterdam als dossier heeft aangeleverd en waar de ACM een reactie op geeft. Het Havenbedrijf leidde de onderhandelingen die tot het akkoord leidden. Volgens de ACM staat de Mededingingswet dit soort maatschappelijke initiatieven niet in de weg. Ramp Elk ongeluk is een samenloop van omstandigheden. Bijvoorbeeld: de kapitein is niet plaatselijk vertrouwd met de rivier en de kunstwerken, er hangt bijzonder zware mist en er zitten ZZP’ers op de sluis. Dan nog gaat het 999 van de 1.000 keer gewoon goed. Volgens de wet van Murphy moet het wel een keer goed fout gaan. Dat vervolgens een tanker gehavend door de aanvaring met een stuw en geladen met 2.000 ton benzeen een val van 3 meter ‘overleeft’ en de betrokkenen met de schrik of wat schrammen vrijkomen, is met recht een geluk bij een ongeluk. Dat moet je niet elke week proberen, want daar weet Murphy ook wel raad mee. Op het moment dat zoiets gebeurt, heeft dat gevolgen voor de waterhuishouding. Die stuw zat daar niet voor niets. Je zou kunnen zeggen dat je dan het slachtoffer bent van je eigen slimheid. Wij Hollanders zijn de besten in de beheersing van het water dat ons land geheel volgens onze wens binnenstroomt en indien nodig buiten de deur wordt gehouden en meer dan de helft van het land staat vol met vernuftige vindingen om dat water te beheersen, maar over het beheer van dat geniale systeem zijn nu wat twijfels gerezen. Rijkswaterstaat is de beheerder van de waterwerken en zorgt er dagelijks voor dat alles stroomt en vloeit zoals het hoort. Daar varen we wel bij. Die expertise is echter niet ontstaan omdat we wilden varen – wat natuurlijk wel een fantastische bijkomend voordeel is van waterwegen – maar doordat we ons moesten verweren tegen te veel water. Kort door de bocht kun je zeggen dat er misschien daarom wel bij Rijkswaterstaat rampenplannen liggen voor hoogwater, niet voor als er plotseling een rivier of kanaalpand leegloopt. Als onmiddellijk na dat ongeluk met man en macht naar de gevolgen voor de lagere waterstanden was gekeken en de sluis bij Heumen meteen was gesloten, was de economische, niet verhaalbare schade met name voor een aantal schippers minder geweest. De keuze om eerst alle aandacht te geven aan het voorkomen van een veel grotere ramp met al die tonnen zeer ongezonde en licht ontvlambare benzeen ligt voor de hand. Op zo’n moment kom je handen te kort. De zeer menselijke reactie is dan om beschuldigend naar de overheid te wijzen, die niets anders doet dan bezuinigen. Maar als er op elk moment van de dag voor elke denkbare gebeurtenis genoeg mensen paraat moeten staan, worden de vaarwegen – om maar wat te noemen – onbetaalbaar. En vergeet Murphy niet. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant