Views
1 year ago

2017-02

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Haven
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Miljoen
  • Onze
  • Gaan

De Binnenvaartkrant 18

De Binnenvaartkrant 18 17 januari 2017 REEDEREI JAEGERS CHEMGAS SHIPPING J GEBR DE JONGE SHIPBUILDING SERVICES B.V. J Diverse NIEUWBOUWMOGELIJKHEDEN bij Shipyard Kladovo zoals Motorschepen, Koppelverbanden, Duwbakken, Tankers, Pontons en/of ander drijvend materiaal meerdere afmetingen zijn mogelijk. Ihr Partner auf Europas Wasserstraßen! Wij wensen Reederei Jaegers GmbH en de bemanning veel succes en een behouden vaart met mts Louisa. www.reederei-jaegers.de www.chemgas.nl Telefon in Deutschland +49-2066-207-0 und in den Niederlanden für Flüssiggastransporte +31-10-241-22-22 Gebr. De Jonge Shipbuilding Services B.V. Koedijk 4 Nederland, 7241CL Lochem Tel. 0031 573 250 680 Fax 0031 573 250 685 Mobiel 0031 653 308 248 . 0031 653 125 543 E-mail info@shipbuildingservice.nl Shipyard Kladovo Djerdapskiput b.b. 19320 Kladovo Serbia Tel. 00381 19 801 024 Fax 00381 19 800 315 Email office@shipyardkladovo.com “Wij leverden het complete mts Louisa en danken Eiltank 80 GMBH & CO KG voor het vertrouwen” THE CONNECTING SPECIALIST ‘ Wij wensen het mts Louisa een behouden vaart. ’ TeamCo Shipyard BV Bakkersdam 1a 5256 PK Heusden T. +31 (0)416 665500 www.teamcoshipyard.nl info@teamcoshipyard.nl

De Binnenvaartkrant 19 17 januari 2017 “Geen motor kan aan die eisen voldoen” >> Vervolg van pagina 17 In de jaren voor de crisis heeft Gunther Jaegers met lede ogen toegezien hoe particulieren aan het handelen waren met contracten en nieuwbouwschepen, die soms al voor ze werden opgeleverd, van eigenaar wisselden, waardoor de kostprijs verder omhoogging. “We zagen toen al in dat als we als rederij onafhankelijk wilden blijven, we ook moesten nieuwbouwen. Ik heb toen ook gezegd dat het reservefonds van de binnenvaart bij de Europese Unie moest worden ingezet om de eigenaren van enkelwandige schepen te compenseren voor het laten slopen van hun schip. Ik kreeg toen het verwijt dat ik op die manier probeerde van de enkelwandige vloot van Jaegers af te komen, maar ik blijf erbij dat door die nieuwbouwgolf de markt kapot is gemaakt en dat had kunnen worden voorkomen.” Het geld in het reservefonds is nog Antwerps Havencentrum heeft nieuwe directeur Met Rudi De Meyer staat sinds begin dit jaar een ervaren havenkenner aan het hoofd van het Havencentrum Lillo. Het educatief centrum wordt de komende tijd hervormd om op lange termijn bezoekers te kunnen blijven fascineren voor het reilen en zeilen in de Antwerpse haven. Het Havencentrum wordt volgens De Meyer een hedendaags doeen belevingscentrum. “De haven creëert toegevoegde waarde voor de hele provincie Antwerpen en ver daarbuiten. Deze boodschap gaan we op een creatieve manier uitdragen. Om zo het maatschappelijk draagvlak voor de haven te steeds niet benut ten faveure van de binnenvaart. Jaegers weet heel goed hoe het nuttig kan worden besteed. “Geef het uit aan een stevige lobbyorganisatie van de binnenvaart. Met twee halve secretarissen van EBU en ESO moet je het opnemen tegen de promotieagenturen van andere modaliteiten, die 24/7 op schoot zitten bij de Europese Commissieleden.” Het voorstel voor die besteding van het reservefonds ligt bij de Europese Commissie, maar Jaegers weet als geen ander hoe die molens in Brussel malen. “Die gaan niet over één nacht ijs. Dan wordt een bijeenkomst met de lidstaten weer uitgesteld, want er kwamen weer vragen vanuit het parlement.” In deze zaak trekken EBU en ESO gezamenlijk op. Emissie-eisen De Europese promotieorganisatie voor de binnenvaart INE doet goed werk, aldus Jaegers. Met INE’s goedkeuren van de nieuwe emissie-eisen voor scheepsmotoren per 2020 is hij duidelijk minder gelukkig. Zijn reactie is verrassend: “Ik heb een foto van Fidel Castro besteld en die hang ik op kantoor op.” Dat verdient wel enige uitleg. “De nieuwe eisen zijn zo hoog dat geen enkele motor daar op dit moment aan kan voldoen. Ze bestaan gewoon niet, en de motorenleveranciers vonden de markt van de binnenvaart te klein om daar speciaal iets voor te ontwikkelen. Er was wel ondertussen een leverancier die zei een dergelijke schone machine te kunnen leveren, maar toen we om een offerte vroegen, gaf hij niet thuis.” ”Dus wij zijn gedwongen om de oude machines keer op keer te reviseren en daarmee te blijven varen. Dat is het gevolg van de situatie zoals met het Cubaanse model van Fidel Castro. De verklaring van de Europese Commissie Rudi De Meyer (rechts) is al jaren actief in de Antwerpse haven. (foto Havencentrum/Provincie Antwerpen) is dat ze een zodanige emissieeis neer wilden leggen dat ze ons vervolgens zeker vijftien jaar met rust konden laten. Dat van die vijftien jaar moeten we nog maar zien, maar wat hebben we aan een eis waar we niet aan kunnen voldoen?” Dubieus De hele discussie over emissies van het vervoer zijn volgens Gunther Jaegers dubieus. “Een 40 tons vrachtauto produceert 50 procent van de emissie van een personenauto die op diesel rijdt. Dat komt doordat die vrachtauto al aan de nieuwe eisen in het echte dagelijkse verkeer voldoet en is voorzien van een grote tank voor ureum voor de nageschakelde technieken terwijl de personenauto’s speciaal geprepareerd zijn getest in een kunstmatige omgeving. Ook de binnenvaart moet in 2020 aan uitdagende eisen voldoen, maar er is op die kleinere schepen helemaal versterken én jongeren te sensibiliseren voor een studiekeuze of job in de haven. Hiervoor gaan we een eigentijds educatief aanbod ontwikkelen.” De Meyer draait al jaren mee in de Antwerpse havenwereld, onder meer als directeur van de Antwerpse Scheepvaartvereniging en bestuurder van Alfaport, de koepel van bedrijven in de Antwerpse haven. In zijn vrije tijd is hij voorzitter van vzw De Steenschuit, een sociaal opleidingsproject voor langdurig werkzoekenden, die een replica van de driemaster Belgica bouwen. In het Havencentrum was De Meyer sinds begin vorig jaar actief als interim-manager. geen plaats voor een grote tank en grote systemen voor de nabehandeling.” Ook daar speelt de concurrentie met die andere modaliteit, het spoor. “In feite moet het spoor aan dezelfde eisen voldoen als de binnenvaart. Alleen heeft de spoorlobby het voor elkaar gekregen dat de lidstaten dispensatie mogen verlenen aan de spoorbedrijven.” Wie Gunther Jaegers hoort spreken over de markt en de kansen en bedreigingen in de binnenvaart, merkt wel dat het vuur voor de binnenvaart bij hem niet is geblust. Duisburgse haven investeert in LNG Energieconcern RWE en Duisport gaan in de haven van Duisburg de benodigde infrastructuur bouwen voor de aanlevering, opslag, distributie en het tanken van LNG. Er is al een stuk grond aangewezen, waarop een tankpark wordt gebouwd. Volgens Andree Stracke van RWE biedt de haven van Duisburg de beste voorwaarden voor de bouw van LNG-infrastructuur. De haven is perfect verbonden met de dichtbevolkte Rijn-Ruhr-regio waar veel industrie zit. Vlakbij zitten dus veel potentiële afnemers. Havendirecteur Erich Staake noemt het LNG-project een verdere bouwsteen in de permanente ontwikkeling van de haven van Duisburg. In eerste instantie gaan Duisport en RWE een mobiel tankstation bouwen voor het betanken van reachstackers en andere interne havenvoertuigen. Ook vrachtwagens van lokale expeditiebedrijven kunnen er LNG tanken. Nieuwe A-sponsor: NedCargo Het BVB mag NedCargo welkom heten als nieuwe A-sponsor. Ned- Cargo is logistiek dienstverlener in de voeding, drank en retail, onder andere voor Heineken en Zeeman. Ze zijn tevens exploitant van het Alpherium. De missie van NedCargo is het creëren van een Wasteless Supply Chain. Dat betekent dat ze streven naar een logistieke keten zonder verspilling van onder andere milieu, geld, talent, voedsel en transport. VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Het BVB bedankt NedCargo voor hun steun! Met de bijdragen uit de sector kan het BVB namens de gehele binnenvaart op professionele wijze naar buiten blijven treden. Wilt u ook een bijdrage leveren aan binnenvaartpromotie? Ga dan naar www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl. Binnenvaart in ‘Langs de Lijn’ Na de veelvuldige aandacht voor de binnenvaart in diverse media rondom de beschadigde stuw in Grave heeft het programma Langs de Lijn en Omstreken het idee opgepakt eens wat meer aandacht aan onze sector te geven. Vandaar dat verslaggever Reinout Meijer van het Radio 1-programma vorige week een kijkje in de wereld van de binnenvaart heeft genomen. Het BVB heeft waar nodig bemiddeld om de opnames tot stand te brengen. Zo heeft het BVB hem in contact gebracht met Laurens Minderhout van het ms Presto om mee te varen. Hij is tevens in Diemen aan boord van het ms Estero gestapt om mee te varen met Robin Vermeeren. Tot slot heeft hij opnames gemaakt in IJmuiden, waar een binnenvaartsimulator staat. Op de website van Radio 1 (www.nporadio1.nl) kunt u de fragmenten terug luisteren. Beroepenfeest On Stage Al enige jaren worden de succesvolle Beroepenfeesten van VMBO On Stage georganiseerd in zo veel mogelijk gemeenten en regio’s. Vorig jaar heeft het BVB deelgenomen aan het Beroepenfeest On Stage in de Alblasserwaard. Ook dit jaar zullen we deelnemen. 11 januari was de informatiebijeenkomst waar het BVB bij aanwezig was. Op verschillende locaties in Nederland worden de zogeheten ‘Beroepenfeesten’ georganiseerd. Vooraf krijgen vmbo-leerlingen in het reguliere lesprogramma informatie over de deelnemende beroepen en worden klaargestoomd voor een middagje ‘netwerken’. Gedurende het beroepenfeest gaan leerlingen en beroepsbeoefenaren in gesprek met elkaar over het beroep en maken afspraken voor een snuffelstage/werkbezoek enkele weken later. Vorig jaar in Alblasserdam bleek het lastig om een binnenvaartondernemer te vinden die én aanwezig wilde zijn op het beroepenfeest én een snuffelstage kon regelen. Het BVB heeft daarom als vertegenwoordiger van de gehele sector opgetreden, leerlingen geënthousiasmeerd en voor hen een bezoek aan een schip georganiseerd. Nu het BVB meer aan arbeidsmarktcommunicatie wil gaan doen zal er ook deelgenomen worden aan meerdere On Stageberoepenfeesten door het land. Naast het beroepenfeest in de Alblasserwaard op 6 februari zullen we ook deelnemen aan Venlo On Stage op 14 maart en Joure Heerenveen On Stage op 2 maart. Er zal hierbij samenwerking gezocht worden met ambassadeurs binnen Jong BLN die aangegeven hebben interesse te hebben om deel te willen aan dit soort activiteiten. In Joure Heerenveen heeft een ondernemer uit die regio al toegezegd de honneurs waar te nemen en de leerlingen daar enthousiast te maken.

De Binnenvaartkrant