Views
2 years ago

2017-02

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Haven
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Miljoen
  • Onze
  • Gaan

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 17 januari 2017 PHOENIX FLANDERS SHIPYARD & STEEL CONSTRUCTIONS ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be • Algemene scheepsreparaties • Klasse-werkzaamheden • Nieuwbouw en ombouw • Reiniging en conservering Onze partner in engineering en cascobouw Hellingscapaciteit tot 6 schepen breed (max. 135 m L x 22 m B) Herbekestraat 71 2620 Hemiksem (Antwerpen) 03/877 55 28, 0486/38 33 44 of 0472/29 44 09 info@phoenix-shipyard.be FACEBOOK.COM/PHOENIXSHIPYARD www.phoenix-shipyard.be For all your fixed fire fighting systems Minimax Brandbeveiliging BV · Van Maasdijkweg 67 · 3088 ED Rotterdam www.minimax.nl · tel: (0)10 24 60 106 · mail: MDR@minimax.nl Recycling drijvend materieel +31 (0)38 477 29 35 Oslokade 1 8326 CH Kampen In- en verkoop van: • Schroot en metalen • Drijvende objecten • Bruikbare onderdelen Vergunt voor verwerking van ongereinigde tankers Hijsen en slopen van grote constructies met eigen drijvende bok www.hoebenrdm.nl

De Binnenvaartkrant 15 17 januari 2017 Duurzame grindwinning krijgt de ruimte in Belgisch Limburg DOOR NOUD VAN DER ZEE Jarenlang werd in Belgisch Limburg grind gewonnen zonder al te veel aandacht te schenken aan de gevolgen ervan. Maar de tijden zijn veranderd. Nu is iedereen in Vlaanderen het erover eens dat de grindwinning niet ten koste mag gaan van de natuur, de landbouw en de leefbaarheid in de dorpen en omgeving. Het bedrijf Steengoed Projecten omvat alle grindproductiebedrijven in Dilsen-Stokkem, Kinrooi, Maaseik, Lanaken en Maasmechelen. Steengoed vertegenwoordigt de sector in het Projectgrindwinningscomité. In dit comité zitten ook vertegenwoordigers van de grindgemeenten, de provincie Limburg, de landbouw en de Vlaamse Gemeenschap. Het comité beslist of voor een bepaald project de benodigde vergunningen kunnen worden aangevraagd. Alleen projectvoorstellen waar niemand tegenstemt, worden goedgekeurd. Voortstuwingsalcohol Zowel ethanol als methanol zijn alcoholen. Ethanol zit in drank waar je vrolijk van wordt, maar dat is belast met accijns, die minder vrolijk stemt. Methanol is accijnsvrij en een veel gebruikte grondstof in de chemische industrie. Het zit ook in spiritus – dat niet spiritueus, maar giftig is en bij consumptie blindheid kan veroorzaken of zelfs dodelijk kan zijn. Daarnaast kan methanol aangewend worden voor brandstof. Met als groot voordeel schone verbranding waarmee de uitstoot significant wordt gereduceerd: zwaveldioxide met 99, fijnstof met 95, stikstofoxide met 60 en CO 2 met 25 procent. Emissiereductie staat hoog op de politieke agenda en dat heeft geleid tot een aantal vaargebieden waar geen stookolie gebruikt mag worden, tenzij er een scrubber is geïnstalleerd die de uitlaatgassen reinigt. Zo’n installatie vergt forse investeringen, die voor oudere en zeker kleinere schepen niet rendabel zijn. Dus wordt op beduidend duurdere gasolie wordt gevaren. In project Boyen-Veurzen wordt met de bewoners van Rotem en Elen gepraat over de nieuwe ontsluitingsweg naar de rijksweg. Directeur Frank Liebens van Steengoed Projecten: “We hebben de inwoners in een vroeg stadium nauw betrokken bij deze weg. Wij hebben afgesproken dat na aanleg geen enkele vrachtwagen door de dorpskern rijdt.” “En dertig à veertig geïnteresseerde mensen wandelen maandelijks met ons mee tussen de machines. Met eigen ogen kunnen ze zien wat de evolutie is bij dit project. Vragen worden direct beantwoord. We communiceren openlijk met de betrokkenen.” Commercieel Na 2000 wilde Vlaanderen een einde maken aan de grindwinning in Limburg. Na steenkool leek ook grind nauwelijks toekomst te hebben. In 2005 moest het zo goed als afgelopen zijn, dicteerde het oorspronkelijk grindbesluit van de Vlaamse regering. Maar alternatieven voor grind brachten geen uitkomst. Een nieuwe kijk op grindwinning schiep nieuwe kansen voor natuur, landbouw, water, recreatie en economie. Een herstart werd in 2009 gemaakt met een aangepast grinddecreet. Commerciële grindwinning mocht alleen nog bij de winning van kwartszand, bij infrastructuurwerken en bij maatschappelijke projecten van groot openbaar belang. Steengoed Projecten werkt nauw samen met NV De Scheepvaart om door grindwinning in het project Boyen-Veurzen een nieuw gecontroleerd overstromingsgebied te creëren in de winterbedding van de Maas en zo extra kansen te bieden aan natuurbeheer en waterrecreatie. Voor het toekomstige project Elerweerd heeft het overkoepelend bedrijf afspraken gemaakt met de boeren. Duurzaam transport Een derde van de Limburgse grindproductie wordt met binnenschepen naar zijn bestemming gebracht. Steengoed Projecten streeft ernaar om het aandeel van het milieuvriendelijke en duurzame transport te vergroten. Directeur Liebens: “Voor projecten bij Maaseik en Kinrooi kunnen we onze activiteiten ontsluiten met transport over water. Dit kunnen we niet met onze projecten in Boyen-Veurzen en in de nabije Directeur Frank Liebens van grindbedrijf Steengoed Projecten in Belgisch Limburg. (foto Noud van der Zee) toekomst in de Elerweerd. Bij Kinrooi zoeken we naar mogelijkheden om uit te breiden.” Steengoed Projecten staat ook geheel achter de inspanningen van de Vlaamse regering om de binnenvaart te stimuleren. Minister Weyts is daar de vaandeldrager van. Liebens: “We zijn wel afhankelijk van de markt. In de jaren 90 zetten we in Nederland nog 3,5 miljoen voor grind af. Dat is door de recessie flink afgenomen. De situatie is in Nederland niet te rooskleurig, al is er sprake van een voorzichtige opleving. Als de markt aantrekt, gaan we bij onze noorderburen meer grind en zand verkopen.” Voordeliger Het consortium in Belgisch-Limburg blijft voortdurend op zoek naar duurzame oplossingen. Liebens: “We innoveren in duurzaamheid, inclusief transport. Waar we kunnen zullen we dat zeker niet nalaten. Transport gaat bij ons bedrijf voor 50 procent per as en voor 50 procent over water. Maar de actieradius is bij vervoer per binnenschip groter dan per spoor. En het is bedrijfstechnisch voordeliger voor Steengoed Projecten.” De grindwinning in Belgisch- Limburg kan volgens Liebens nog twintig jaar vooruit: vijf jaar in Boyen-Veurzen en vijftien jaar in de Elerweerd. De grindwinning en de bedrijven die werken aan het transport van grind en ontwikkeling van natuurprojecten en wateroverlast, zijn goed voor duizenden banen in de regio. Er zijn ook reders die bij nieuwbouw kiezen voor LNG, wat, afgezien van de installatie, relatief goedkoop is. Zo zijn er momenteel ruim honderd zeeschepen uitgerust met een scrubber en kunnen er zo’n negentig op LNG varen. Naast scrubbers, LNG of MGO dient zich een vierde optie aan, varen op methanol, zoals deze Leikanger. Het schip loste een lading methanol in de 3e Pet bij Vopak en gaat naar Point Lisas op Trinidad om bij Methanex een nieuwe partij te laden. Het is een 50.000 tonner uit een serie van zeven, twee van Westfal-Larsen (W-L), twee van Waterfront Shipping & W-L en drie van MOL, waarvan recent de Manchac Sun in de vaart kwam. De methanolprimeur was weggelegd voor de Stena Germanica, die van 2001 tot 2010 nog als Stena Hollandica tussen Harwich en Hoek van Holland voer, maar dat nu beduidend emissievriendelijker doet tussen Kiel en Gotenburg. TEKST: CEES DE KEIJZER FOTOGRAFIE: REINIER VAN DE WETERING ADVERTENTIE WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Zie www.wssrotterdam.nl SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831

Binnenvaartkrant