Views
1 year ago

2017-02

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Haven
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Miljoen
  • Onze
  • Gaan

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 17 januari 2017 Voor ons motorcontainerschip JURA zijn wij op zoek naar een ervaren KAPITEIN Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! ☎06 51207973✉jurashipping@vaart.net Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Holland Cruises is een Rederij die fi etsvaarvakanties verzorgt door Noord- en Zuid-Holland. Op de schepen Anna Maria Agnes en Angela Esmee hebben wij voor het seizoen 2017 meerdere vacatures voor de functie van: STUURMAN MATROOS/MOTORDRIJVER LICHTMATROOS Wij verwachten van jou: Goede communicatieve eigenschappen, kennis van de Duitse en/of Engelse taal. Bekend zijn met het onderhoud van schepen en de aan boord zijnde fi etsen. Wij bieden jou: Goede verdiensten, een Nederlands arbeidscontract, tijdens het vaarseizoen 2 weken op en 1 week af. Heb jij interesse en/of vragen? C.J. de Jonge, e-mail: dejongecj@hotmail.com Revisie en levering onderdelen van: DAF-. Scania-, Liebherr-, MAN-, Mercedes-, MTUen Volvo motoren www.KTBKoning.nl Koning Technisch Bedrijf B.V. Motorentechniek • CCR fase 2 motoren • Ruil motoren • Revisie motoren • Onderdelen Prijzen CCR 2 motoren (meer types op aanvraag): Basis DAF KMD WS 315.2 315 PK / 242 kW € 17.800,- KMD WS 400.2 400 PK / 295 kW € 18.800,- KMD XF 450.2 450 PK / 335 kW € 21.300,- KMD XF 510.2 510 PK / 375 kW € 22.300,- Basis Scania KMD S14 450.2 450 PK / 335 kW € 23.700,- Basis Mercedes Mercedes V12 702 PK / 525 kW Op aanvraag Eekhorstweg 20 T. +31 522 461 435 7942 KC Meppel F. +31 522 462 060 info@ KTBKoning.nl EVEN SCHROEF WISSELEN Continuïteit is van groot belang voor uw onderneming. Daarom bieden wij naast onze nieuwbouw een uitgebreide reparatie- en onderhoudsservice. We beschikken over een eigen haven met 2 stevendokken en een deskundig team van enthousiaste medewerkers. Of het nu gaat om schadeherstel, klasse maken of schroef wisselen, u rekent op snelle service en vakmanschap. Wij bieden dat. Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140. www.breejen-shipyard.nl

De Binnenvaartkrant 11 17 januari 2017 Dementerende oud-varenden Maasbracht voelen zich thuis in nieuwe woningen DOOR NOUD VAN DER ZEE Dementerende oud-schippers uit Maasbracht wonen sinds kort in zorgcomplex Kleinschalig Wonen in de Neutrale Hoek/Kruisweg. De informele opening was zaterdag 7 januari tijdens de open dag voor familie, vrienden en bestuur ders. Als eersten verhuisden vorige week 22 bewoners van het Dr. Engelsoord naar de nieuwe locatie. Vervolgens is het de beurt aan de andere bewoners die uit de omgeving afkomstig zijn. Oud-varenden Het Dr. Engelsoord, bekend als het zorgcentrum voor oudvarenden in Maasbracht, is gebouwd als thuishaven voor deze beroepsgroep. Thuishaven voor vele oud-schippers die – weer – in Maasbracht neerstreken na hun pensionering. Zij verdienden een goede en veilige plek. Met een grote groep schippers bij elkaar konden zij herinneringen ophalen uit de tijd dat zij nog met hun schepen door West-Europa voeren om de kost te verdienen. Maar het zorgcentrum voldeed niet meer aan de eisen die de hedendaagse zorg stelt en daarom heeft de Zorggroep aan de rand van het schippersdorp in de wijk Neutrale Hoek vier groepswoningen voor in totaal 32 mensen met dementie gebouwd. 80 procent is bestemd voor mensen uit de binnenvaart. Zoals het vroeger was Bij de groepswoningen is een omsloten tuin; de woning op de eerste verdieping heeft een groot dakterras. In elke woning is een gemeenschappelijke huiskamer met een open keuken. Deze kamer vormt het hart van elke groepswoning. De oud-schippers kunnen hier samen eten, een praatje maken of een spelletje spelen. De huiskamer heeft een zit- en een eethoek. Elke bewoner heeft de beschikking over een eigen zit-/slaapkamer. Het ritme van alledag zal voor de dementerende bewoners bepaald worden door huiselijke activiteiten. Het samen bereiden van de maaltijden, koffie en thee zetten, het vouwen en strijken van de was en bezoek ontvangen. Kleinschalig wonen benadert zo goed mogelijk het wonen en leven zoals het vroeger thuis was. Bewoners worden gestimuleerd om nog zo veel mogelijk dingen zelf te doen. Gezamenlijke bezigheden met andere bewoners zorgen voor sociale contacten. De rijdende Beleef-tv zorgt voor groepsactiviteiten, zoals samen bewegen en zingen, tv kijken en naar muziek luisteren. Belevingsnis In elke groepswoning zijn zogenoemde belevingsnissen gebouwd. Eén daarvan is specifiek aan de scheepvaart gerelateerd. Met herkenbare items uit die wereld: een stuurwiel, scheepsknopen, boeien en foto’s van schepen. Zaken waar oud-varenden (foto Noud van der Zee) met dementie herinneringen aan zullen hebben. Het Maas- Binnenvaartmuseum heeft voor deze belevingsnis waardevolle gebruiksvoorwerpen in bruikleen gegeven aan de Zorggroep. Een andere nis is ingericht als wasruimte, waarin blauw – de kleur van de scheepvaart – de boventoon voert. In de resterende belevingsnissen zijn een kapsalon, een kletskamer en een Mariakapelletje gevestigd. De gemeenschappelijke huis kamer kan in overleg ook met persoonlijke spulletjes van oudvarenden worden aangekleed. Vrijwilligers Familie en mantelzorgers van bewoners spelen een belangrijke rol bij praktische klussen en bij het begeleiden van activiteiten. Zij vinden het vaak prettig om een bijdrage te leveren aan het reilen en zeilen in de groepswoning door te helpen bij het samen koken of een wandeling te maken in de ruime tuin. Ook vrijwilligers worden hierbij betrokken. De mensen van de Zorggroep zien dit als een welkome aanvulling op hun professionele bezigheden. Het is meer dan welkom en soms zelfs nodig voor het welzijn van de oud-schippers. De Vrienden van Dr. Engelsoord bereiden zich voor om hun aandeel te leveren voor dat welzijn. Vlaamse Waterweg krijgt vorm van deze studie is eenvoudig: het digitaliseren van álle documenten verbonden aan het transport op de waterweg, waar de waterwegbeheerder verantwoordelijk voor is”, stelt Maertens. Het digitaliseren van de procedure voor de zonen feestdagbediening maakt hier deel van uit. Ook het Albertkanaal valt onder het beheer van de Vlaamse Waterweg. (foto Julian Fastre) De fusie van de Vlaamse vaarwegbeheerders Waterwegen en Zeekanaal en De Scheepvaart komt in een stroomversnelling. Tegen het einde van dit jaar moet de integratie afgerond zijn. Op www.vlaamsewaterweg.be krijgt men een voorproefje van de fusieorganisatie, die moet leiden tot meer efficiëntie en meer samenhang in beleid en dienstverlening. Zowel vaarweggebruikers als burgers krijgen in de toekomst één aanspreekpunt. De Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts hoopt met de nieuwe organisatie het potentieel van de binnenvaart in Vlaanderen te kunnen verzilveren. Er kan nu volgens de minister meer dan ooit werk worden gemaakt van een alternatief voor het wegvervoer en de dichtslibbende wegen. “We streven naar gemiddeld 2,8 procent meer vervoer via het water per jaar”, aldus Weyts. “Het aandeel van de binnenvaart moet vergroot worden tot minstens 18 procent. De Vlaamse Waterweg zal uitpakken met een sterk geïntegreerd marketingplan.” Meer containers vervoerd Tot nu toe vervulden Waterwegen en Zeekanaal en De Scheepvaart vrijwel dezelfde taken, alleen voor verschillende gebieden. Waterwegen en Zeekanaal was actief in West- en Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en een deel van Antwerpen. Het andere deel van Antwerpen en Limburg vormden het terrein van De Scheepvaart. Op de Vlaamse vaarwegen zijn vorig jaar 750.000 containers vervoerd, een stijging van 9 procent. De globale tonnage steeg met 4,5 procent naar 70,5 miljoen ton. “Onze fusie geeft ons de nodige slagkracht om van de Vlaamse waterwegen echte snelwegen te maken”, verwacht Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van NV De Scheepvaart en waarnemend gedelegeerd bestuurder van Waterwegen en Zeekanaal. “Als één beheerder gaat De Vlaamse Waterweg in volle vaart de toekomst tegemoet.” De fusieorganisatie telt ruim 1.400 medewerkers en heeft een investeringsbudget van meer dan 220 miljoen euro per jaar. Digitalisering De fusie van de Vlaamse waterwegbeheerders is het uitgelezen moment om volop de kaart te trekken van digitalisering en om de verschillen in procedures en tarieven weg te werken. Weyts wil daar werk van maken, zo bevestigde hij aan parlementslid Bert Maertens (N-VA). Die had vragen gesteld over de fusie. “Het fusieproces is het ideale moment om verdere stappen te zetten in de digitalisering van de binnenvaart”, vindt Maertens. “Ook kunnen er nu verschillen in procedures en tarieven binnen Vlaanderen weggewerkt worden. Een nog klantvriendelijkere organisatie moet het resultaat zijn.” “De waterwegbeheerders Waterwegen en Zeekanaal NV en nv De Scheepvaart starten een studie over papierarm varen. Het doel ADVERTENTIE Zondagbediening De beroepsvaart kan in Vlaanderen, als dat economisch nodig is, op zondag bediening van sluizen en bruggen aanvragen. Daar moet dan wel voor betaaldmoet worden. “De huidige regeling hiervoor is goed bekend bij de watergebonden bedrijven en de uitvoering van deze procedure verloopt vlot. Op het Overleg Binnenvaart Vlaanderen is wel de vraag gesteld om de tarieven binnen Vlaanderen te harmoniseren”, zegt Maertens. Hij vervolgt: “Er werd ook gevraagd of de kost door de aanvrager kan worden gedragen en bijgevolg niet per definitie aan de schipper in de vorm van scheepvaartgelden wordt opgelegd. Nu zijn er nog verschillen tussen de ambtsgebieden van de verschillende waterwegbeheerders.” ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

De Binnenvaartkrant